Terug
Gepubliceerd op 13/05/2024

2024_CBS_04143 - District Deurne. Tirinusstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 08/05/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Karin De Craecker

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04143 - District Deurne. Tirinusstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2024_CBS_04143 - District Deurne. Tirinusstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Tirrinusstraat in het district Deurne:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 27 juni 2011 (jaarnummer 839);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Ter Rivierenlaan";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
Het college keurde op 7 april 2023 (jaarnummer 2251) de proefopstelling 'schoolstraat' voor de Tirinusstraat goed. De schoolstraat in de Tirinusstraat kreeg vervolgens een positieve evaluatie. De schoolstraat kan dan ook definitief worden bestendigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838)) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor het laatst werden gewijzigd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • er wordt een schoolstraat ingevoerd (artikel 1):
    • tijdens schooldagen wordt gedurende een tijdspanne voorrang gegeven aan de schoolgaande kinderen en hun ouders die zich te voet, met de fiets of speed pedelec verplaatsen;
    • de venstertijden op schooldagen zijn van maandag tot en met vrijdag, van 8.10 tot 8.30 uur en van 15.30 tot 16.00 uur. Op woensdag van 8.10 tot 8.30 uur en van 12.00 tot 12.30 uur;
    • een gemachtigd toezichter of vrijwilliger activeert de schoolstraatafsluitingen met het verkeersbord (C3 met onderbord schoolstraat) aan de toegangen van de schoolstraat, kant Paulus Beyestraat en kant Louis Van Craenstraat.  
    • de rijrichting van de Louis Van Craenstraat wordt omgedraaid.
      Deze wijziging heeft het minste impact op de verkeerscirculatie in de wijk.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Tirinusstraat in het district Deurne goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 27 juni 2011 (jaarnummer 839).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.