Terug
Gepubliceerd op 13/05/2024

2024_CBS_04045 - Omgevingsvergunning - OMV_2023123873. Wetstraat 43. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 08/05/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Karin De Craecker

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04045 - Omgevingsvergunning - OMV_2023123873. Wetstraat 43. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_04045 - Omgevingsvergunning - OMV_2023123873. Wetstraat 43. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023123873

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw An Van Raemdonck met als adres Wetstraat 43 bus 1 te 2060 Antwerpen en de heer Jeroen Permentier met als adres Wetstraat 43 bus 1 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Wetstraat 43 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 585P

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een appartement en het slopen van een veranda

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          13/11/2015: vergunning (20152225) aanpassen scheiding tussen magazijn en bovenliggend appartement en het wijzigen van de functie van magazijn naar garage en leefruimte;

-          19/02/1971: vergunning (18#82242) voor uitbreiden magazijn – 27.11.1970.

-          08/06/1962: vergunning (18#43937) voor flatgebouw – 10.4.1962.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 4 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 5 bouwlagen met een plat dak;
  • achterbouw van 1 bouwlaag onder plat dak met 2 dakkoepels;
  • 23,30 m bouwdiepte op het gelijkvloers;

-          gevelafwerking:

  • achtergevel in rode gevelsteen, wit houten buitenschrijnwerk en een kroonlijst in beton;

-          inrichting:

  • dakterras op de 1ste verdieping.

 

Bestaande toestand

-          bestaande toestand niet in overeenstemming met de vergunde toestand.

Nieuwe toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 4 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 5 bouwlagen met plat dak;
  • achterbouw van 1 bouwlaag onder plat dak;
  • 23,49 m bouwdiepte op het gelijkvloers;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse achtergevel in wit pleisterwerk op een plint in grijze beton met buitenschrijnwerk in grijs geanodiseerd aluminium en een borstwering in groen gelakt staal;

-          inrichting:

  • dakterras op de 1ste verdieping over de volledige oppervlakte van het platte dak;
  • trap van dakterras tot achtertuin tot een diepte van 26,35 m;
  • open ruimte met een oppervlakte van 134 m2;
  • terrassen en tuinhuis in de achtertuin met een gezamelijke oppervlakte van 65,50 m2.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de bestaande veranda en buitentrap;

-          plaatsen van een nieuwe buitentrap;

-          vergroten van het trapgat tussen het eerste verdiep en het gelijksvloer;

-          vergroten van de gevelopeningen in de achtergevel;

-          isoleren van de achtergevel op het gelijksvloer;

-          vergroten van het dakterras op de eerste verdieping;

-          wijzigen van de scheimuur op de rechter perceelsgrens.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

14 november 2023

23 november 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

VESPA

14 november 2023

15 november 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

14 november 2023

17 november 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

14 november 2023

24 november 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          artikel 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld:

  • De voorgestelde bouwdiepte op de eerste verdieping, door toevoeging van het terras en bijhorende trap, kan bezwaarlijk kenmerkend worden genoemd voor de omgeving als bouwdiepte voor een eerste verdieping.
  • De wijziging aan de scheimuren in functie van het terras creëren hinder qua lichtinval en bezonning naar de aanpalende percelen.
  • Het terras en de bijhorende wijzigingen aan de scheimuren zijn niet afgestemd op de schaal van de omringende bebouwing.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 27 Open ruimte:

Circa 50% van de tuin is verhard aangelegd.

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

De uitbreiding van de scheidingsmuur op de rechter perceelgrens wordt niet uitgevoerd in een massief en ongeperforeerd materiaal met een dikte van minstens 0,18 m.

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid 

Voorliggende aanvraag beoogt de renovatie van het duplexappartement op de gelijkvloerse en eerste verdieping van de meergezinswoning. Naast het uitvoeren van enkele interne constructieve ingrepen wordt de bestaande en onvergunde veranda gesloopt.

Hierdoor ontstaat terug meer open ruimte op het gelijkvloers hetgeen gunstig kan worden beoordeeld.

 

In de nieuwe toestand zal het terras op de eerste verdieping, na het dichtbouwen van de koepelopeningen in het platte dak, de volledige dakoppervlakte van de gelijkvloerse achterbouw beslaan. De bestaande buitentrap wordt herplaatst, centraal tegen de achtergevel om het dakterras met de tuinzone te verbinden.

De voorgestelde bouwdiepte op de eerste verdieping, door toevoeging van het terras en bijhorende trap, kan bezwaarlijk kenmerkend worden genoemd voor de omgeving als bouwdiepte voor een eerste verdieping.

De wijzigingen aan de scheimuren in functie van het terras creëren daarenboven hinder qua lichtinval en bezonning naar de aanpalende percelen.

Het terras en de bijhorende wijzigingen aan de scheimuren zijn bijgevolg niet afgestemd op de schaal van de omringende bebouwing.

Als voorwaarde voor vergunning wordt daarom opgelegd het dakterras te beperken tot de in rood aangeduide zone op de plannen.

De schutting in staalplaat op de rechter perceelsgrens en de buitentrap worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Het tuinhuis bevindt zich op een afstand van minder dan 1 m tot de perceelsgrenzen waardoor de plaatsing ervan vergunningsplichtig is. Gezien de aanvraag zich beperkt tot het hoofdgebouw en er geen plannen werden aangeleverd van het tuinhuis zal worden opgelegd dat de hoogte van het tuinhuis beperkt moet worden onder een denkbeeldige hoek van 45° vertrekkend vanop de tuinmuren.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gelijkvloerse achtergevel wordt geïsoleerd en afgewerkt met wit pleisterwerk op een plint in beton. Het buitenschrijnwerk wordt uitgevoerd in grijs geanodiseerd aluminium.

Het voorgestelde materiaalgebruik is stedenbouwkundig aanvaardbaar. De lichte kleurstelling is bovendien gunstig te adviseren omwille van de positieve effecten van lichte gevelafwerkingen op de stedelijke opwarming. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Naast het tuinhuis van 5 m² de achtertuin maximaal 40 m² bijkomend te verharden conform de bepalingen van artikel 27 van de bouwcode.

4. Het terras en de borstwering op de eerste verdieping te beperken tot de in rood aangeduide zone op de plannen.

5. De buitentrap wordt uitgesloten uit de vergunning.

6. De schutting in staalplaat op de scheidingsmuur langs de rechter zijde wordt uitgesloten uit de vergunning.

7. De hoogte van het tuinhuis te beperken onder een denkbeeldige hoek van 45° vertrekkend vanop de tuinmuren.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 september 2023

Volledig en ontvankelijk

14 november 2023

Start 1e openbaar onderzoek

23 november 2023

Einde 1e openbaar onderzoek

22 december 2023

Beslissing toepassing administratieve lus

28 december 2023

Start laatste openbaar onderzoek

9 januari 2024

Einde laatste openbaar onderzoek

7 februari 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

27 april 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

27 mei 2024

Verslag GOA

29 april 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De affiche werd niet aangeplakt uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek en tot en met de laatste dag daarvan conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Het laatste openbaar onderzoek werd ook niet correct uitgevoerd. De bekendmaking werd tijdig per beveiligde zending bezorgd aan de aanvrager. Artikel 20 van het Omgevingsvergunningenbesluit bepaalt dat de bekendmaking ten laatste de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek moet worden uitgehangen. Er werd vastgesteld dat de bekendmaking niet conform de wettelijke bepalingen was aangebracht. Bijgevolg zijn de voorgeschreven formaliteiten van het Omgevingsvergunningenbesluit niet vervuld.

Het openbaar onderzoek is bedoeld om de derde-belanghebbenden de gelegenheid te geven hun bezwaren en opmerkingen te doen gelden en om de bevoegde overheid de nodige gegevens te bezorgen zodat zij met kennis van zaken kan beslissen.

De regels met betrekking tot de bekendmaking zijn substantieel. Een schending ervan zou de goedkeuring van de aanvraag automatisch onwettig maken. De vaststelling dat de procedure geschonden is door de aanvrager heeft procedureel tot gevolg dat de afwijking niet kan worden gegund.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

23 november 2023

22 december 2023

0

0

0

0

9 januari 2024

7 februari 2024

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Naast het tuinhuis van 5 m² de achtertuin maximaal 40 m² bijkomend te verharden conform de bepalingen van artikel 27 van de bouwcode.

4. Het terras en de borstwering op de eerste verdieping te beperken tot de in rood aangeduide zone op de plannen.

5. De buitentrap wordt uitgesloten uit de vergunning.

6. De schutting in staalplaat op de scheidingsmuur langs de rechter zijde wordt uitgesloten uit de vergunning.

7. De hoogte van het tuinhuis te beperken onder een denkbeeldige hoek van 45° vertrekkend vanop de tuinmuren.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.