Terug
Gepubliceerd op 13/05/2024

2024_CBS_04041 - Omgevingsvergunning - OMV_2023117917. Schaliënstraat 2-4 en De Gerlachekaai 37. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 08/05/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Karin De Craecker

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04041 - Omgevingsvergunning - OMV_2023117917. Schaliënstraat 2-4 en De Gerlachekaai 37. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_04041 - Omgevingsvergunning - OMV_2023117917. Schaliënstraat 2-4 en De Gerlachekaai 37. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023117917

Gegevens van de aanvrager:

BVBA QUERCUS met als adres Dijkstraat(WEE) 23 te 2880 Bornem

Ligging van het project:

Schaliënstraat 2-4 en De Gerlachekaai 37 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nrs. 3937M en 3937Z

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

renoveren en optoppen van historische panden en bouwen van een nieuw hoekaccent

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

Schaliënstraat 2-4:

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:

https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/103478;

-          20/11/2002: vergunning (86#8719786) voor het samenvoegen van 2 rijhuizen tot 1 woonhuis (dmv. 8 doorgangen).

Schaliënstraat 4:

-          03/08/2000: vergunning (86#8724309) voor wijzigen van de voorgevel.

De Gerlachekaai 37:

-          24/10/1969: vergunning (18#86481) voor gevelverbouwing.

 

Vergunde toestand

Schaliënstraat 2-4:

-          functie:

  • eengezinswoning met private galerij op het gelijkvloers (complementaire functie);

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen onder platte en schuine daken met gevels in de Namenstraat en Schaliënstraat;
  • achterbouw onder platte daken aan de achterzijde;
  • het volledig perceel is volgebouwd op het niveau van het gelijkvloers;

-          gevelafwerking:

  • gevel langs de zijde Namenstraat:
    • voorgevel in geschilderde pleisterwerk met decoratieve gevelreliëfs;
    • plint in blauwe hardsteen;
    • buitenschrijnwerk in hout;
  • gevel langs de zijde Schaliënstraat:
    • voorgevel in geschilderd pleisterwerk met decoratieve gevelreliëfs;
    • plint in blauwe hardsteen;
    • buitenschrijnwerk in hout op de verdiepingen en het gelijkvloers van nr. 2;
    • buitenschrijnwerk in staal op het gelijkvloers van nr. 4.

De Gerlachekaai 37:

-          functie:

  • meergezinswoning met 5 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • hoekpand van 4 bouwlagen onder schuine daken met gevels in de Namenstraat, De Gerlachekaai en de Schaliënstraat;
  • kleine open koer tegen de linker perceelsgrens.

-          gevelafwerking:

  • gevels in similibezetting;
  • plint in blauwe hardsteen en dorpels in witte steen;
  • buitenschrijnwerk in aluminium;
  • kroonlijst in hout;

 

Bestaande toestand

Schaliënstraat 2-4:

-          de bestaande toestand is niet in overeenstemming met de vergunde toestand.

De Gerlachekaai 37:

-          niet relevant gezien de aanvraag handelt over een sloop en nieuwbouw. 

 

Nieuwe toestand

Schaliënstraat 2-4 en De Gerlachekaai 37:

-          functie: 

  • meergezinswoning met 3 wooneenheden op de verdiepingen:
    • 1 tweeslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 207 m2 op de eerste verdieping;
    • 1 tweeslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 212 m2 op de tweede verdieping;
    • 1 drieslaapkamerappartement met een nette vloeroppervlakte van 299 m2 op de derde en vierde verdieping;
  • kantoor op het gelijkvloers;

-          inrichting:

  • de panden in Schaliënstraat 2 en 4 en in De Gerlachekaai 37 worden intern met elkaar verbonden op alle verdiepingen;
  • garage met autoliften voor het stallen van 5 wagens;

Schaliënstraat 2-4:

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen onder een daklaag;
  • dakuitbouwen in de voorste dakvlakken;
  • achterbouw onder platte daken;
  • het volledige perceel is volgebouwd op het niveau van het gelijkvloers;

-          gevelafwerking:

  • gevel langs de zijde Namenstraat:
    • voorgevel in pleisterwerk met decoratieve gevelreliëfs; (kleur niet benoemd)
    • plint in blauwe hardsteen; (niet benoemd)
    • nieuw houten buitenschrijnwerk; (kleur niet benoemd)
    • kroonlijst in hout (niet benoemd);
    • daklaag in zink;
  • gevel langs de zijde Schaliënstraat:
    • voorgevel in pleisterwerk met decoratieve gevelreliëfs; (kleur niet benoemd)
    • plint in blauwe hardsteen;
    • nieuw houten buitenschrijnwerk (kleur niet benoemd);
    • kroonlijst in hout (niet benoemd);
    • daklaag in zink;

De Gerlachekaai 37:

-          bouwvolume:

  • hoekpand van 5 bouwlagen onder plat dak;
  • het volledige perceel is volgebouwd op het niveau van het gelijkvloers;
  • inpandige terrassen op de eerste, tweede en vierde verdieping;

-          gevelafwerking:

  • voorgevels in zichtbeton met zichtbare plankenbekisting;
  • stalen buitenschrijnwerk in een donker bronzen kleur;
  • borstweringen in glas.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van het hoekpand in de Gerlachekaai 37;

-          bouwen van een nieuw hoekpand;

-          slopen van de dakconstructie in de Schaliën straat 2-4;

-          uitbreiden van het bouwvolume met een nieuwe daklaag;

-          wijzigen van het aantal wooneenheden van 6 naar 3;

-          wijzigen van de functie naar kantoor;

-          wijzigen van de gevels;

-          wijzigen van de scheimuur op de rechter perceelsgrens;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

9 november 2023

13 december 2023

Geen advies

Fluvius System Operator

9 november 2023

14 november 2023

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

9 november 2023

21 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

9 november 2023

17 november 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

9 november 2023

9 november 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

9 november 2023

27 november 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

9 november 2023

27 november 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

9 november 2023

29 november 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

9 november 2023

29 maart 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel  8:   zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend(e) punt(en):

-          artikel 2.1.9 Dakvormen en dakkapellen:

dakkapellen zijn toegelaten tot minimum 0,75 m van het midden van de scheidsmuren en dienen onderling een afstand van minstens 1 m te bewaren. De dakuitbouwen in de Schaliënstraat en Namenstraat houden niet overal een onderlinge afstand van 1 m. De uiterste dakuitbouwen bewaren daarnaast ook een afstand van minder dan 0,75 m tot de linker en rechter perceelsgrens;

-          artikel 2.1.11.1 Terrassen in schuine daken:

aan de achtergevel zijn terrassen toegelaten wanneer zij geïntegreerd zijn binnen het volume van de begrenzende dakvorm en zij beperkt zijn tot op een afstand van 1 m van het midden van de scheidsmuur. Het dakterras dat wordt voorzien in het achterste dakvlak op de vierde verdieping houdt een afstand van minder dan 1 m tot de linker perceelsgrens;

-          artikel 2.2.5 Onbebouwde ruimte en tuinen:

voor nieuwbouw moet een oppervlakte van minimum 15 % van de perceelsoppervlakte voorzien worden als onbebouwde ruimte. Dit is niet het geval in voorliggende aanvraag waarbij het volledig perceel wordt volgebouwd. Uitzonderingen zijn mogelijk voor hoekpercelen.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend(e) punt(en):

  • er worden hemelwaterputten geplaatst met een totale inhoud van 15.000 liter. Dit is meer dan de 10.000 liter die vereist is volgens de verordening;
  • volgens de verordening dient de inhoud voor de infiltratie-voorziening minstens 6595,75 liter te bedragen. Er wordt geen infiltratievoorziening geplaatst.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 22: de deur tussen de liftsas en de inkomhal van de kantoorruimte heeft een vrije doorgangsbreedte van minder dan 0,90 m;
  • artikel 24: de liftsas van de kantoorruimte is onvoldoende groot waardoor er geen vrije en vlakke draairuimte aanwezig is voor de deur richting de inkomhal van de kantoorruimte;
  • artikel 25: er is geen afgewerkte vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 50 cm aanwezig aan de krukzijde van de deur tussen de liftsas en de inkomhal van de kantoorruimte.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 27 Open ruimte: bij nieuwbouw, herbouw, bij functiewijziging of bij toename van de bebouwde grondoppervlakte moet minimaal 20 % van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn. Er is geen 20 % open ruimte aanwezig op het perceel.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voor voorliggende aanvraag werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing – Business en Innovatie. Het advies leest als volgt: 

“De aanvraag voorziet in de sloop en renovatie van enkele aaneensluitende gebouwen.

Op het gelijkvloers blijft een kantoorfunctie aanwezig.

Vanuit de beleidsvisie ruimtelijke economie past dit binnen de deelvisie verweving van functies.

Voor het dossier kan gunstig advies gegeven worden.”

De aanvraag is bijgevolg functioneel inpasbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag beoogt een grondige verbouwing en nieuwbouw van 3 rijwoningen gelegen op de hoek van de Gerlachekaai, Schaliënstraat en Namenstraat. De neoklassieke panden blijven behouden en worden verbouwd, het hoekgebouw aan De Gerlachekaai wordt gesloopt en vervangen door een nieuwbouwvolume. De vervangende nieuwbouw wordt intern verbonden met de te behouden rijwoningen. Na de uitvoer van de werken komt een meergezinsgebouw tot stand met 3 zelfstandige wooneenheden. Het gelijkvloers wordt ingericht als atelier/kantoor. De voorgestelde woningen zijn ruim en kwalitatief.

Het aantal woningen wijzigt van 6 naar 3. De druk op het perceel neemt af en de woonkwaliteit neemt toe.

 

De aanvraag stelt voor om het hoekgebouw te slopen en een nieuwbouwvolume op de kop op te trekken. Het nieuwe hoekgebouw is sculpturaal ontworpen en bezit 5 feitelijke bouwlagen. De betonnen monoliet is op verschillende plekken uitgehold om een luchtig geheel te bekomen. Intern worden de rijgebouwen grondig gesloopt en verbonden met het nieuwbouwvolume. De nieuwe bedaking bestaat uit gemansardeerde daklagen.

Het voorgestelde bouwvolume is stedenbouwkundig aanvaardbaar in haar ruimtelijke context die door rijwoningen met 3 en 4 bouwlagen onder daklaag gekenmerkt wordt.

Het nieuwe hoekvolume vormt een accent dat zich onderscheidt qua bouwhoogte, maar geen onaanvaardbare maat introduceert.

 

Het bouwblok wordt afgewerkt maar maakt tegelijkertijd een verwijzing naar de hedendaagse stadsontwikkelingen die zich plaatsvinden op het Nieuw-Zuid.

Het voorstel is in overeenstemming met de kenmerkende configuraties van de omgeving en de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Cultuurhistorische aspecten

De stedelijke Archeologiedienst brengt onderstaand advies uit:

“Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen een woon- en recreatiegebied met een oppervlakte onder de 3000 m² (307 m²) en een ingreep in de bodem kleiner dan 1000 m² (verwaarloosbaar, de kelder blijft zo goed als ongeroerd). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor geen archeologienota verplicht.”

Dit gunstig advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden.

 

Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en de opname op de Inventarislijst Onroerend Erfgoed, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:

“Men wenst de panden in de Schaliënstraat 2-4 en de Namenstraat 3 te verbouwen en te restaureren en het hoekpand t.h.v. de Gerlachekaai te slopen en te vervangen door een nieuwbouw. Het project werd voorbesproken en is conform de meegegeven randvoorwaarden op het vervangen van de vloeren tussen 0 en 3, na. Dit is een lastminute wens van de bouwheer geweest o.w.v. akoestische redenen. Na overleg met het architectenbureau is besloten het behoud van de vloeren als voorwaarde op te nemen en een goede akoestische oplossing te voorzien. Op die manier blijven de binnendeuren, de nog aanwezige lijstplafonds en haarden op hun originele plaats, is er geen sprake van façadisme en kunnen restauratie en valorisatie van het inventariscomplex het uitgangspunt zijn zoals initieel bedoeld. Verder waarderen we de intenties om de gevels te restaureren, de nog aanwezige erfgoedelementen te bewaren en de zoektocht naar een dakvorm die afgestemd is op de onderbouw. We vragen ons enkel af of de daklichten in de mansarde noodzakelijk zijn of zijn afgetoetst met de Kwaliteitskamer. Wegens de ligging op de hoek zullen ze zeer zichtbaar zijn en doen ze enigszins afbreuk aan de beeld- en belevingswaarde van het pand; In de toegevoegde visualisaties zijn de daklichten niet aanwezig.”

 

Het bovenstaande advies Monumentenzorg wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt deels bijgetreden en volgende voorwaarden worden bij de vergunning opgenomen:

-          Detailtekeningen van het schrijnwerk in de gevels voor te leggen.

-          Terugkoppeling van de restauratieopties zoals opgesomd in de beschrijvende nota (herstel gevels, schrijnwerk, kroonlijst, plafondherstel, behoud binnendeuren...).

 

Onderstaande voorwaarde uit het advies wordt niet opgenomen omdat er reeds een terugkoppeling hierover met de architecten was:

-          Het vervangen van de vloeren in het pand Schaliënstraat 2-4, Namenstraat uit te sluiten van vergunning (na overleg met architectenbureau).

-          Te bekijken of de veluxen in de mansarde afgetoetst zijn met de kwaliteitskamer en noodzakelijk zijn.

Vanuit de Kwaliteitskamer werd op de dakvlakvensters geen voorbehoud gemaakt; de dakvlakvensters zijn bijgevolg aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevels van de neoklassieke panden worden opgeknapt en voorzien van nieuwe bedaking. Volumetrisch zijn de gemansardeerde dakvormen inpasbaar.

Het kopse volume wordt volledig uitgevoerd in beton met zichtbare plankbekisting. Op verschillende plekken zijn openingen gemaakt die dienst doen als raamopening of inpandig terras. De gevelopeningen verschillen per verdiep, maar volgen de bouwhoogtes van de neoklassieke rijwoningen. In de openingen is stalen buitenschrijnwerk in een bronzen kleur aangebracht.

 

De dakkapellen van de mansardedaken aan de Schaliënstraat en Namenstraat voldoen niet aan de voorschriften van het RUP-Binnenstad. Ze bewaren onvoldoende onderling een afstand tot elkaar en tot de perceelsgrens.

Ook het inpandig dakterras aan de Schaliënstraat voldoet niet aan de voorschriften van het RUP.

Bovenvermelde afwijkingen op het  RUP zijn echter stedenbouwkundig verdedigbaar.

De dakkapellen volgen een heldere ritmiek en werden gunstig bevonden vanuit oogpunt monumentenzorg.

Het inpandige terras werd ingericht op de enige stedenbouwkundig aanvaardbare plek om een buitenruimte te creëren. Voldoende dakvlak naast de perceelgrens is noodzakelijk om het dakvlak van hellende daken te bewaren.

Geoordeeld wordt dat voor zowel de dakkapellen als het inpandig dakterras een afwijking op het RUP uitzonderlijk aanvaardbaar is.

 

Het project werd meermaals besproken op de Kwaliteitskamer architectuur. Het huidige voorstel werd finaal ter advies voorgelegd aan de Kwaliteitskamer. Zij brachten een gunstig advies uit in het verslag van 10 november 2023 (KKA/2022/1811).

 

De voorliggende aanvraag is visueel inpasbaar binnen de stedenbouwkundige context.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het perceel is volledig bebouwd, wat strijdig met artikel 27 van de Bouwcode en artikel 2.2.5 van het RUP-Binnenstad. Een afwijking op het voorzien van open ruimte kan aanvaard worden omdat het perceel een hoekperceel is en er grondige sloopwerken aan de inventarispanden moeten gebeuren. Om af te wijken op de voorschriften werd bovendien een openbaar onderzoek georganiseerd waar geen bezwaarschriften op ingediend werden.

 

De aanvraag werd voorgelegd aan de stedelijke Milieudienst. Het advies leest als volgt:

“De aanvraag heeft betrekking op het renoveren en optoppen van historische panden en bouwen van een nieuw hoekaccent. Uit het dossier blijkt dat er geen grondverzet of bemaling nodig is om het project te kunnen realiseren. 

Uit de plannen en beschrijvende nota blijkt dat er in de kelderruimte sprake is van een technische ruimte. Daarnaast is het onduidelijk hoe de inrichting verwarmd en/of gekoeld zal worden. Het is uit de huidig beschikbare informatie in het dossier dan ook niet op te maken of er indelingsplichtige activiteiten van toepassing zijn op het voorwerp van de aanvraag, bijvoorbeeld koelinstallaties, of warmtepompen.. Het is aan te raden dat de exploitant dit nagaat en zich indien nodig in regel stelt met de Vlarem-wetgeving. 

De aanvrager dient de nodige maatregelen te nemen om stofemissies tijdens de werf- en bouwfase zo laag mogelijk te houden. De voorwaarden uit Vlarem II,  hoofdstuk 6.12 zijn onverminderd van toepassing. Geluids- en trillingshinder afkomstig van sloop- en bouwactiviteiten dienen beperkt te worden conform de BBT-studie geluids- en trillingshinder van bouw- en sloopactiviteiten. Er wordt voorwaardelijk gunstig advies gegeven vanuit milieutechnisch standpunt.”

Het bovenstaande voorwaardelijk gunstig advies wordt bijgetreden met volgend aandachtspunt:

-          de nodige maatregelen dienen genomen te worden om stofemissies tijdens de werf- en bouwfase zo laag mogelijk te houden (Vlarem II, hoofdstuk 6.12);

 

Op het verhoogde gelijkvloers is een kantoorruimte geplaatst met een oppervlakte die groter is dan 150 m². De ruimte is toegankelijk met een lichte helling. Praktisch gezien is de kantoorfunctie bereikbaar via de helling. De voorziene lift is in praktijk niet bruikbaar voor rolstoelgebruikers omdat het sas te smal is en geen vrije en vlakke ruimte van 50 cm naast de krukzijde aanwezig is. Ook is er onvoldoende draairuimte voor de liftsas aanwezig.

Een afwijking op artikel 22, 24 en 25 van de toegankelijkheidsverordening is toelaatbaar omdat de kantoorfuncties door middel van een helling toegankelijk zijn.

 

De aanvraag vraagt een afwijking op de hemelwaterverordening aan. Er is geen infiltratievoorziening aanwezig en de hemelwaterput is groter dan wat de verordening voorschrijft.

Omdat het perceel volledig is bebouwd en onderkelderd is, is het niet plaatsen van een infiltratievoorziening verdedigbaar. De onderkeldering is grotendeels zo vergund.

Het plaatsen van een grotere hemelwaterput is aanvaardbaar. Dit kan hemelwater bij piekneerslag beperkt bufferen. Een afwijking is om bovenstaande redenen aanvaardbaar.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op het nieuw bouwen van een meergezinswoning met 3 wooneenheden en een kantoor op het gelijkvloers..

 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. Voor de 3 appartementen is de behoefte 3.

 

148 m² kantoren met parkeernorm 1.1/100 m² -->148 m² x 1.1/100 m² = 1.6

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 5 (3 + 2)

 

De plannen voorzien in 5 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5.

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

fietsstalplaatsen

 

Voor de 3 appartementen moeten er 10 fietsstalplaatsen voorzien worden:

-          2 appartementen met 2 slaapkamers = 2 x 3 (2 slaapkamers + 1 extra)

-          1 appartement met 1 slaapkamer = 1 x 4 (3 slaapkamers + 1 extra)

 

Voor het kantoor van 148 m² moeten er 2 fietsstalplaatsen voorzien worden (1.25/100 m²).

 

Er worden in de kelder 12 fietsstalplaatsen voorzien, achter elke fiets in een fietsstalplaats moet een vrije ruimte van 1m70 beschikbaar zijn.

De fietsstalplaatsen zijn te bereiken via de Namenstraat met een fietslift.

 

De dienst Mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden:

-          Achter elke fiets in een fietsstalplaats moet een vrije ruimte van 1m70 beschikbaar zijn.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt het advies bijgetreden en mee in de voorwaarden opgenomen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De in de beoordeling opgenomen voorwaarden van stedelijke dienst Monumentenzorg moeten nageleefd worden.

4. Conform het advies van de dienst Mobiliteit moet achter elke fiets in een fietsstalplaats een vrije ruimte van 1,70 m beschikbaar zijn.

5. De voorwaarden uit het advies van Fluvius moeten nageleefd worden. 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 september 2023

Volledig en ontvankelijk

9 november 2023

Start openbaar onderzoek

20 november 2023

Einde openbaar onderzoek

19 december 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

22 februari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

22 mei 2024

Verslag GOA

26 april 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

20 november 2023

19 december 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De in de beoordeling opgenomen voorwaarden van stedelijke dienst Monumentenzorg moeten nageleefd worden.

4. Conform het advies van de dienst Mobiliteit moet achter elke fiets in een fietsstalplaats een vrije ruimte van 1,70 m beschikbaar zijn.

5. De voorwaarden uit het advies van Fluvius moeten nageleefd worden.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.