Terug
Gepubliceerd op 13/05/2024

2024_CBS_04047 - Omgevingsvergunning - OMV_2024010733. Dianalaan 168. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 08/05/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Karin De Craecker

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04047 - Omgevingsvergunning - OMV_2024010733. Dianalaan 168. District Berchem - Goedkeuring 2024_CBS_04047 - Omgevingsvergunning - OMV_2024010733. Dianalaan 168. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024010733

Gegevens van de aanvrager:

BV memo architectuur met als adres Ridder van Ranstlei 30 te 2640 Mortsel

Ligging van het project:

Dianalaan 168 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 22 sectie A nr. 70P17

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de voorgevel en de functie van de gelijkvloerse verdieping

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          30/08/2023: statusrapport;

-          15/02/1978: vergunning (956#6352) voor verbouwingswerken.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • gelijkvloerse verdieping: detailhandel – winkelruimte met bijhorende autostaanplaats;
  • overige verdiepingen: wonen - 1 appartement per verdieping;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • gelijkvloerse verdieping is volledig bebouwd;

-          gevelafwerking:

  • rood parement met geveldelen in zandkleurig parement in verticaal verband;
  • gevelplint in blauwe hardsteen;
  • horizontale band boven de gelijkvloerse verdieping in pleisterwerk;
  • houten schrijnwerk;
  • metalen poort naar inpandige garage;

-          inrichting:

  • hoekpand aan de Dianalaan en Moorsledestraat.

 

Bestaande toestand

-          gevelafwerking overeenkomstig met de vergunde toestand met uitzondering van:

  • horizontale band in pleisterwerk, grijs geschilderd;
  • schrijnwerk in hout, grijs geschilderd, en in wit pvc;
  • houten poort naar inpandige garage, grijs geschilderd.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • gelijkvloerse verdieping: kantoor, dienstverlening en vrije beroepen – architectenbureau met bijhorende autostaanplaats;
  • overige verdiepingen: wonen;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • gelijkvloerse verdieping is volledig bebouwd;

-          gevelafwerking:

  • rood parement met geveldelen in zandkleurig parement in verticaal verband;
  • gevelplint in blauwe hardsteen;
  • horizontale band boven de gelijkvloerse verdieping in pleisterwerk, lichtkleurig geschilderd;
  • lichtkleurig aluminium schrijnwerk op de gelijkvloerse verdieping met gewijzigde indeling;
  • wit pvc schrijnwerk op de overige verdiepingen;
  • lichtkleurig aluminium poort naar inpandige garage;

-          inrichting:

  • hoekpand aan de Dianalaan en Moorsledestraat.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de gelijkvloerse verdieping:

  • wijzigen van de functie van detailhandel naar kantoor, dienstverlening en vrije beroepen; 
  • wijzigen van de voorgevel.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

21 februari 2024

11 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

21 februari 2024

1 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

21 februari 2024

1 maart 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). 

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 27 Open ruimte: De open ruimte wordt gesupprimeerd;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: Wanneer de auto geparkeerd staat blijft er onvoldoende ruimte over om de fietsstalplaats voldoende vlot en veilig te bereiken en ook achter de fietsstalplaats wordt geen 1,7 meter vrije ruimte voorzien. 


Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het betreft hier een functiewijziging van handelsgelijkvloers naar een kantoor. Architectenbureau Memo zal zich hier vestigen. Dit is conform de beleidsnota Ruimtelijke economie die een mix van economische functies in het stedelijk weefsel vooropstelt.

Deze kleinschalige kantoorfunctie is inpasbaar binnen het woongebied.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft een volledig bebouwd hoekperceel. De vroegere koer had een oppervlakte van circa 6 m², waarvan meer dan de helft overbouwd was door het sanitair van de bovenliggende verdiepingen. Deze koer was omsloten door scheimuren over twee bouwlagen en bouwvolumes tot drie bouwlagen hoog. De leefkwaliteit van deze koer was zeer beperkt. Gelet op de specifieke context van dit hoekperceel kan deze afwijking op artikel 27 van de bouwcode gunstig geadviseerd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het schrijnwerk van het gelijkvloers wordt gewijzigd naar wit pvc buitenschrijnwerk. De nieuwe schrijnwerkindeling van de kantoorramen sluit beter aan bij het totaalbeeld van de gevels. Hiertegen geen bezwaar.

 

De grijs bepleisterde boord bovenaan de gelijkvloerse gevel wordt hersteld en gewijzigd naar een wit-beige kleurstelling. Dit sluit beter aan bij het totaalbeeld van de gevel. Hiertegen geen bezwaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De tussenwanden ter hoogte van het sanitair en de kitchenette worden gewijzigd. Hierdoor loopt de hal van de berging en het wc rechtstreeks door naar de kitchenette en de kantoorruimte zonder deuren.

 

Echter bevindt zich onder de berging en de hal het putdeksel van de septische put. Dit met mogelijke geurhinder in de kitchenette en de kantoorruimte. Dergelijke putdeksels kunnen om hygiënische en veiligheidsredenen niet onverhinderd in contact staan met verblijfsruimtes. In voorwaarden wordt opgelegd deze hal af te sluiten om hinder te voorkomen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van detailhandel naar dienstverlening waarbij de autoparkeerplaats behouden blijft.

De oppervlakte van de gelijkvloerse functie is beperkt waardoor de parkeerbehoefte 0 bedraagt. 

 

De plannen voorzien in 0 nieuwe nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren nieuwe autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Fietsvoorziening:

Er werd 1 fietsstalplaats ingetekend in de garage, deze is echter niet voldoende toegankelijk als er een auto geparkeerd staat. De autostalplaats en de fietsstalplaats zijn hierdoor in conflict met elkaar.

 

Er is ook een tweede deur voorzien die rechtstreeks op de fietsstalplaats uitkomt. Deze geeft echter uit op de keuken en sanitair, waar ook onvoldoende bewegingsruimte beschikbaar is.

 

De afsluitbare fietsstalplaats voor personeel dient elders op het gelijkvloers voorzien te worden, op een plek die voldoende vlot en veilig bereikbaar is. Eventueel is het mogelijk deze te voorzien op de plaats waar op dit moment de koffiehoek opgetekend werd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het sanitaire gedeelte (waar de putdeksel van de septische put gelegen is) via deuren te gescheiden van de kantoorruimtes en de kitchenette.

2. Een fietsstalplaats te voorzien, conform de bepalingen van artikel 29 van de bouwcode, op het gelijkvloers, waarbij geen conflict bestaat tussen de zone die noodzakelijk is voor de autostalplaats en de vlotte en veilige doorgang die noodzakelijk is voor het bereiken van de fietsstalplaats.

3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

4. Alle handelingen, werken en wijzigingen buiten deze op het gelijkvloers worden uitgesloten van vergunning. 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 januari 2024

Volledig en ontvankelijk

21 februari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

21 april 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

21 mei 2024

Verslag GOA

29 april 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het sanitaire gedeelte (waar de putdeksel van de septische put gelegen is) via deuren te gescheiden van de kantoorruimtes en de kitchenette.

2. Een fietsstalplaats te voorzien, conform de bepalingen van artikel 29 van de bouwcode, op het gelijkvloers, waarbij geen conflict bestaat tussen de zone die noodzakelijk is voor de autostalplaats en de vlotte en veilige doorgang die noodzakelijk is voor het bereiken van de fietsstalplaats.

3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

4. Alle handelingen, werken en wijzigingen buiten deze op het gelijkvloers worden uitgesloten van vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.