Terug
Gepubliceerd op 13/05/2024

2024_CBS_04059 - Omgevingsvergunning - OMV_2023166635. Prins Leopoldstraat 77-79. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 08/05/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Karin De Craecker

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04059 - Omgevingsvergunning - OMV_2023166635. Prins Leopoldstraat 77-79. District Borgerhout - Goedkeuring 2024_CBS_04059 - Omgevingsvergunning - OMV_2023166635. Prins Leopoldstraat 77-79. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023166635

Gegevens van de aanvrager:

de heer Matthias Neutjens met als contactadres Ramstraat 35 te 2018 Antwerpen en BV RAAK met als contactadres Ramstraat 35 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Prins Leopoldstraat 77-79 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 24 sectie A nr. 303B18

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een meergezinswoning, het wijzigen van de functie van het gelijkvloers van dareca naar wonen en het vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 3

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          13/06/2019: proces-verbaal (11002_2019_9609_VPV) voor het plaatsen van een technische installatie;

-          7/05/2004: vergunning (180#3481) voor het renoveren en herinrichten bestaande woning met café (bouwen v/e 2de verdiep en afbreken van zolder-schuinedak tot café en 2 woongelegen heden).

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • dareca op het gelijkvloers;
  • meergezinswoning;
  • twee woongelegenheden op de verdiepingen met telkens 1 woongelegenheid per verdieping;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • kroonlijsthoogte 11,35 m;
  • volledig perceel bebouwd op het gelijkvloers;
  • bouwdiepte verdiepingen 9,44 m;

-          gevelafwerking:

  • plint in blauwe hardsteen;
  • crème geschilderd metselwerk;
  • wit, pvc buitenschrijnwerk;
  • houten kroonlijst;
  • afzonderlijke toegang naar de appartementen aan de zijde met de Oudstrijdersstraat.

 

Bestaande toestand

-          buitenschrijnwerk op de verdiepingen voorzien van witte, stalen balustrades;

-          wit geschilderde plint;

-          gewijzigde indeling en grootte van het buitenschrijnwerk in de achtergevel;

-          witte, pvc kroonlijst;

-          kelder uitgebreid.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • wijzigen van de functie van het gelijkvloers van dareca naar wonen;
  • meergezinswoning;
  • vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 3;
  • voor de woongelegenheden zijn volgende gegevens beschikbaar;
    • 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 57 m²;
    • 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 60 m²;
    • 1 tweeslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 95 m²;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met mansardedak; 
  • bouwdiepte 9,13 m;
  • kroonlijsthoogte 10,74 m;
  • open koer met een oppervlakte van 17 m² op de gelijkvloerse verdieping;
  • uitbreiden van de kelder;
  • dakterras op derde verdieping;
  • gedeeltelijke overkapping van dakterras;

-          gevelafwerking:

  • witte bepleistering;
  • horizontaal, wit gevelelement in beton;
  • antraciet, aluminium buitenschrijnwerk;
  • antraciete, aluminium balustrades;
  • glazen borstwering op derde verdieping;
  • grijze, aluminium kroonlijst;
  • mansardedak afgewerkt met grijze, aluminium geprofileerde platen.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de uitbreiding op het gelijkvloers;

-          wijzigen van de functie van het gelijkvloers van dareca naar wonen;

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 3;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

29 februari 2024

26 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

29 februari 2024

13 maart 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

29 februari 2024

6 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

29 februari 2024

5 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

29 februari 2024

26 maart 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • Volgens de hemelwaterverordening moet een regenwaterput geplaatst worden met een minimaal volume van 8.210 l. Aanvrager vraagt een afwijking gelet op de bouwkost hiervan.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 16 Technische uitsprongen: De opstelzone voor de warmtepomp wordt ingeplant op 1,44 m van de perceelsgrens waar dit minimaal 2 m moet zijn.
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: De slaapkamers op de derde verdieping hebben een vrije hoogte van 2,55 m waar dit minimaal 2,6 m moet zijn.
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: De voorziene fietsstalplaatsen hebben een onvoldoende gebruiksgenot en kunnen bijgevolg niet als bruikbaar worden beschouwd.
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: Voor de bijkomende wooneenheid wordt geen autostalplaats ingericht.
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: Er wordt geen dakopstand van minimaal 0,3 m voorzien met de linker- en rechterbuur ter hoogte van het nieuwe dak.
  • artikel 36 Zonnepanelen en zonnecollectoren: De maximale hoogte van de zonnepanelen mag maximaal 1,5 m bedragen.
  • artikel 38 Groendaken: De zone van het nieuwe dak die niet wordt ingenomen door energieopwekkende systemen moet aangelegd worden als groendak.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het pand is gelegen buiten de afgebakende kernwinkelgebieden (verspreide bewinkeling). Gelet op het principe van clustering winkelvloeroppervlakte in afgebakende kernen, is behoud van commerciële ruimte in de zone voor verspreide bewinkeling niet op te leggen en kan er gelijkvloers woonruimte voorzien worden.

Wonen op de gelijkvloerse verdieping is kenmerkend in de omgeving. Er wordt geoordeeld dat de aanvraag functioneel inpasbaar is.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In voorliggende aanvraag wordt de bestaande drie bouwlagen hoge hoofdbouw behouden en aangevuld met een extra bouwlaag onder mansardedak. De voorgestelde bouwhoogte is gezien het pand een hoekgebouw betreft, aanvaardbaar in de omgeving. Door de extra bouwlaag over slechts een beperkte breedte langsheen de straatzijdes te voorzien, kan in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het voorgestelde volume geen onaanvaardbare negatieve gevolgen heeft voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen. Daarnaast krijgt door het toevoegen van het extra volume, de bestaande woonunit meer kwaliteit op voorwaarde dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner.

 

Het ontpitten van het perceel door het slopen van de aanbouw en het inrichten van een open koer wordt geapprecieerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde materialen van de gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.

 

Er wordt echter opgemerkt dat er geen gevelplint voorzien is. Om een verarming van het gevelbeeld tegen te gaan, wordt in geval van gunstig advies als voorwaarde bij de vergunning opgelegd dat de bestaande gevelplint behouden moet blijven of moet worden vervangen worden door een nieuwe plint in natuursteen. Deze plint heeft immers ook een functie, deze beschermt namelijk tegen beschadigingen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project voor de bovenste woongelegenheid, waardoor deze onvoldoende wooncomfort biedt.

In geval van gunstig advies zal als voorwaarde bij de vergunning opgelegd worden de kleinste slaapkamer te voorzien als bureauruimte.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Voor voorliggende aanvraag werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst mobiliteit. Het advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. Het advies is als volgt samen te vatten:

 

Autostalplaatsen:

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding met 1 wooneenheid op het gelijkvloers. 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1.

De parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit perceel betreft een hoekperceel. De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 

Fietsstalplaatsen:

Er dienen 2 (1+1) fietsstalplaatsen voorzien te worden, er werden 4 fietsstalplaatsen ingetekend in de gang op het gelijkvloers. Het gaat echter om verticale stalplaatsen. Dit soort stalling is niet bruikbaar voor minder behendige bewoners, noch voor zwaardere fietsen. Er moeten gewone (horizontale) fietsenstallingen voorzien worden in plaats van verticale.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden:


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

3. Een regenwaterput te voorzien conform de bepalingen van de verordening hemelwater.

4. De warmtepomp te voorzien conform de bepalingen van artikel 16 van de bouwcode.

5. De verblijfsruimte op de derde verdieping te voorzien van een vrije hoogte conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode.

6. 2 fietsstalplaatsen te voorzien op het terras, bereikbaar via de inkomhal, conform de bepalingen van artikel 29 van de bouwcode.

7. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

8. Het nieuwe dak te voorzien als groendak conform de bepalingen van artikel 38 van de bouwcode.

9. De bestaande gevelplint te behouden of vervangen worden door een nieuwe plint in natuursteen van dezelfde hoogte.

10. De kleinste slaapkamer van de bovenste woongelegenheid te voorzien als bureauruimte.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

1 januari 2024

Volledig en ontvankelijk

29 februari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

29 april 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

29 mei 2024

Verslag GOA

7 mei 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevinsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leven, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:


Algemende voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning gehecht zijn en er integraal deel van uitmaken.


Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

3. Een regenwaterput te voorzien conform de bepalingen van de verordening hemelwater.

4. De warmtepomp te voorzien conform de bepalingen van artikel 16 van de bouwcode.

5. De verblijfsruimte op de derde verdieping te voorzien van een vrije hoogte conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode.

6. 2 fietsstalplaatsen te voorzien op het terras, bereikbaar via de inkomhal, conform de bepalingen van artikel 29 van de bouwcode.

7. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

8. Het nieuwe dak te voorzien als groendak conform de bepalingen van artikel 38 van de bouwcode.

9. De bestaande gevelplint te behouden of vervangen worden door een nieuwe plint in natuursteen van dezelfde hoogte.

10. De kleinste slaapkamer van de bovenste woongelegenheid te voorzien als bureauruimte.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.