Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024013081 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Michael Corcellis met als adres Rozentuin 34 te 2640 Mortsel |
Ligging van het project: | Lakborslei 125 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 29 sectie A nr. 612S7 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de functie reca naar winkel en plaatsen van gevelreclame |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 12/04/1984: vergunning (627#36742) voor windschermen;
- 31/05/1983: vergunning (627#36282) voor lichtreclame;
- 11/07/1950: toelating (626#12916) voor een winkelhuis.
Vergunde geachte toestand
- functie:
- voorgevel in roodbruine gevelsteen.
Bestaande toestand
- functie:
- voorgevel in roodbruine gevelsteen met geschilderde pui op het gelijkvloers;
- zaakgebonden reclame boven de pui;
- afdak op de koer.
Nieuwe toestand
- functie:
- voorgevel in roodbruine gevelsteen met geschilderde winkelpui op het gelijkvloers;
- zaakgebonden reclame boven de winkelpui
- afdak op de koer.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie;
- wijzigen van de voorgevel;
- plaatsen van een afdak op de koer;
- de verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 27 februari 2024 | 6 maart 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
De natuurstenen gevelelementen worden geschilderd;
het perceel heeft na de functiewijziging geen 20% onbebouwde ruimte;
het reclamepaneel aan de voorgevel wordt op minder dan 60 cm van de perceelsgrens opgehangen.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
De aanvraag omvat een functiewijziging in een bestaand vergund gebouw. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De bouwtoelating uit 1950 toont een gelijkvloerse winkel. Het pand is zeer lang in gebruik geweest als café wat ook onderschreven wordt door latere vergunningen voor zaakgebonden reclame, verlichting en windschermen. De vergunde geachte functie is reca. De aanvraag omvat de functiewijziging van een reca naar detailhandel. Ondersteunend aan de detailhandel wordt de gelegenheid geboden om te consumeren maar de hoofdfunctie is detailhandel. De functie is verenigbaar met de bestemming woongebied volgens gewestplan.
De voorgestelde functiewijziging werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst ‘ondernemen en stadsmarketing/business en innovatie’. Het advies leest als volgt:
“Gunstig advies voor het wijzigen van de functie reca naar detailhandel (met ondersteunde reca-functie) op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone verspreide bewinkeling. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zone behoud van de vergunde commerciële ruimten mogelijk is en dat optimalisatie ervan gunstig wordt geadviseerd. Op deze manier wordt leegstand wegwerkt en worden investeringen in commercieel vastgoed ondersteund.”
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het bestaande vergund geacht volume blijft behouden.
Gezien de aanvraag een functiewijziging bevat, moet volgens artikel 27 minstens 20% van het perceel onbebouwd zijn. De aanvraag voldoet hier niet aan. Het aandeel onbebouwde ruimte bedraagt 12%. De diepte van het handelgelijkvloers is noodzakelijk voor een optimale bedrijfsvoering.
Met toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan een afwijking van artikel 27 worden toegestaan.
In de buitenruimte wordt een houten afdak geplaatst. Hierdoor verminderd de open ruimte op het perceel verder. Deze constructie is bijgevolg niet aanvaardbaar. Het houten afdak wordt uitgesloten van de vergunning.
Mits rekening te houden met de uitsluiting wijzigt de bouwdichtheid niet, de werken gebeuren in functie van een beter intern ruimtegebruik.
Visueel-vormelijke elementen
De gevelwijzigingen zijn niet ingrijpend en zijn visueel-vormelijk inpasbaar in de omgeving. Boven de winkelpui wordt een zaakgebonden reclamepaneel tegen de gevel gemonteerd op minder dan 60 cm van het rechter-aanpalende pand en wijkt daardoor af van artikel 33 van de bouwcode. Het reclamepaneel is echter uitgelijnd onder de raamopeningen van de bovenliggende verdieping. De afwijking is aanvaardbaar en met toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan een afwijking van artikel 33 worden toegestaan.
De aanvraag voorziet ook in het schilderen van de natuurstenen voorgevelelementen. Dit is strijdig met artikel 11 van de bouwcode en deze handeling wordt van de vergunning uitgesloten.
Het project strookt qua materiaalgebruik met het algemeen aanvaardbare in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het houten afdak op de koer wordt van de vergunning uitgesloten.
2. Alle handelingen of wijzigingen met betrekking tot het schilderen van de natuurstenen gevelelementen worden van de vergunning uitgesloten.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 30 januari 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 27 februari 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 27 april 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 27 mei 2024 |
Verslag GOA | 30 april 2024 |
Naam GOA | Axel Devroe |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het houten afdak op de koer wordt van de vergunning uitgesloten.
2. Alle handelingen of wijzigingen met betrekking tot het schilderen van de natuurstenen gevelelementen worden van de vergunning uitgesloten.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.