Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023122342 |
Gegevens van de aanvrager: | Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Kielsbroek ZN te 2020 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 9 sectie I nrs. 2479F2, 2479X, 2479E2, 2650G, 2650E, 2651N, 2651P, 2651K, 2651M, 2651/2_, 2651T, 2651S, 2652Z, 2652V, 2652H, 2652E2, 2652C, 2652S, 2652K, 2652G, 2652F2 en 2652D2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | heraanleggen van de Kielsbroek, terreinaanlegwerken en vellen van bomen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.
Bestaande toestand
- functie: openbaar domein;
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie: openbaar domein;
- inrichting
Inhoud van de aanvraag
- terreinaanlegwerken;
- heraanleggen van de Kielsbroek;
- vervangen van de riolering door een gescheiden stelsel;
- vellen van bomen;
- recyclagepark maakt geen deel uit van de aanvraag.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Gemeentewegen
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat indien de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg neemt, alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Omschrijving beslissing
De gemeenteraad besliste in zitting van 26 april 2024 om:
Voorwaarden
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 20 december 2023 | 23 januari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Aquafin | 20 december 2023 | 18 maart 2024 | Geen advies |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 20 december 2023 | 24 januari 2024 | Geen advies |
Fluvius System Operator | 20 december 2023 | 21 december 2023 | Geen advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 20 december 2023 | 12 februari 2024 | Ongunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 6 maart 2024 | 3 april 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant | 20 december 2023 | 15 januari 2024 | Geen bezwaar |
Proximus | 20 december 2023 | 29 januari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-link | 20 december 2023 | 18 maart 2024 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 20 december 2023 | 29 december 2023 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 20 december 2023 | 21 december 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 20 december 2023 | 22 december 2023 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 20 december 2023 | 26 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 20 december 2023 | 18 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 20 december 2023 | 4 januari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: gebied voor spoorinfrastructuur.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Specifiek en duurzaam bedrijventerrein Groothandelsmarkt, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 augustus 2003. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone a voor voedingsgebonden bedrijvigheid, zone b voor voedingsgebonden bedrijvigheid, zone f buffer, zone c voor dienstverlenende activiteiten, zone e voor gegroepeerd parkeren en zone d voor openbare wegenis.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend punt:
- Artikel 5 Zone A voor voedingsgebonden bedrijven: Waar het voetpad vanuit de noord-zuid as afbuigt naar sport 2 gaat het door de bestemmingszone. Het gaat door de niet bebouwbare zone, maar plaatselijk ook door de bebouwbare zones van de bedrijventerreinen.
- Artikel 6 zone B voor voedingsgebonden bedrijven: Het fietspad wordt aangelegd binnen de 8 m vrije zone tussen de rijweg en de bedrijfsgebouwen waardoor het fietspad ter hoogte van bedrijfskavel nummer 44 op ongeveer 3 m van de luifel komt te liggen. De afstand tot de hoofdgebouwen op nummers 10 en 44 blijft boven de 8 m.
- artikel 8.2 aanleg en inrichting: de hoofdontsluiting (het Kielsbroek) moet ingericht worden als een laan met aanliggende groenstroken voorzien van een streekeigen beplanting en inheemse hoogstambomen. Langs de hoofdontsluiting mogen geen parkeerstroken aangelegd worden. De voorziene parkeerstroken langs de hoofdontsluiting van Kielsbroek zijn strijdig zijn met de voorschriften van het bijzonder plan van aanleg.
- Artikel 9 zone F voor gegroepeerd parkeren: het fietspad overlapt met de bestemmingszone. De zone is bestemd als openbare ruimte die ingericht moet worden als openbaar parkeerterrein. Door de aanleg van het fietspad wordt de parking aan de zuidzijde ingenomen. In eerste instantie door de al eerder aangelegde weg en vervolgens in het kader van de voorliggende vergunningsaanvraag. De parkeercapaciteit wordt hierdoor met 1/3 gereduceerd.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen.
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 6 juli 2023 (ID: 26538).
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg. De aanleg van de fietspaden, het voetpad en de parkeerstroken overlappen enkele bestemmingszones.
- Artikel 5 Zone A voor voedingsgebonden bedrijven: Waar het voetpad vanuit de noord-zuid as afbuigt naar sport 2 gaat het door de bestemmingszone. Het gaat door de niet bebouwbare zone, maar plaatselijk ook door de bebouwbare zones van de bedrijventerreinen.
- Artikel 6 zone B voor voedingsgebonden bedrijven: Het fietspad wordt aangelegd binnen de 8 m vrije zone tussen de rijweg en de bedrijfsgebouwen waardoor het fietspad ter hoogte van bedrijfskavel nummer 44 op ongeveer 3 m van de luifel komt te liggen. De afstand tot de hoofdgebouwen op nummers 10 en 44 blijft boven de 8 m.
- Artikel 8 zone D openbare wegenis: ook de aanleg van de parkeerstroken langs de hoofdas zijn werken die strijdig zijn met de stedenbouwkundige voorschriften. Het voorschrift stelt immers dat langsheen de hoofdontsluiting geen parkeerstroken mogen aangelegd worden en dat de hoofdontsluiting (het Kielsbroek) moet ingericht worden als een laan met aanliggende groenstroken voorzien van een streekeigen beplanting en inheemse hoogstambomen.
- Artikel 9 zone F voor gegroepeerd parkeren: het fietspad overlapt met de bestemmingszone. De zone is bestemd als openbare ruimte die ingericht moet worden als openbaar parkeerterrein. Door de aanleg van het fietspad wordt de parking aan de zuidzijde ingenomen. In eerste instantie door de al eerder aangelegde weg en vervolgens in het kader van de voorliggende vergunningsaanvraag. De parkeercapaciteit wordt hierdoor met 1/3 gereduceerd.
Voor de vergunbaarheid van het fietspad wordt beroep gedaan op artikel 4.4.7§2
van de VCRO waarin wordt gesteld:
“In een vergunning voor handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk
beperkte impact hebben, mag worden afgeweken van stedenbouwkundige
voorschriften en verkavelingsvoorschriften. Handelingen van algemeen
belang kunnen een ruimtelijk beperkte impact hebben vanwege hun aard of
omvang, of omdat ze slechts een wijziging of uitbreiding van bestaande of
geplande infrastructuren of voorzieningen tot gevolg hebben.”
De werken zijn vergunbaar op basis van het uitvoeringsbesluit van de
Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°,
artikel 4.4.7, § 2, en artikel 4.7.1, § 2, tweede lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke
Ordening. Artikel 3, § 1. De volgende handelingen zijn handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben als vermeld in artikel 4.4.7, § 2, van
de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. De handelingen hebben betrekking
op : 1° de aanleg, wijziging of uitbreiding van openbare fiets-, ruiter- en
wandelpaden, en andere paden voor de zwakke weggebruiker;
Motivatie fietspaden:
Voor de aanleg van de fietspaden wordt volgende motivatie meegegeven:
In de zone B voor voedingsgebonden bedrijven wordt in de zone van 8 m tussen de
rijweg en de gebouwen een fietspad aangelegd. De stedenbouwkundige
voorschriften van het BPA houden onvoldoende rekening met de hedendaagse
ontsluiting van bedrijven vooral voor fietsers. De voorliggende vergunningsaanvraag wenst maximaal in te zetten op een modal shift waarbij de bedrijventerreinen op een veilige manier ontsloten worden voor fietsers en waarbij het fietspad ook onderdeel uitmaakt van een groter netwerk dat de ruime omgeving ontsluit.
Het fietspad dient te voldoen aan de normen van vandaag, waarbij een 3,5 m breed
fietspad wordt voorzien. De gevraagde breedtes voor dubbelrichting fietspaden zijn
sinds de goedkeuring van het BPA sterk gewijzigd. Mede doordat er steeds meer mensen zich verplaatsen met de fiets en er een variatie is aan fietsen met verschillende afmetingen (bakfietsen) en snelheden (elektrische fietsen). Het openbaar domein is binnen het BPA op 11 m vastgelegd. Het fietspad valt buiten de geëigende zone en er wordt een gedeelte van het groene voorgebied van het bedrijventerrein ingenomen. De verharde buitenruimtes op deze bedrijventerreinen en de bijhorende luifel kunnen echter behouden blijven, zowel in voorkomen als in gebruik. De kavels worden in overeenstemming met de betreffende bedrijven na de aanleg van het fietspad fysiek afgescheiden zodat duidelijk is tot waar het openbaar gebruik komt. Bijkomend doorkruist het fietspad de zone E voor gegroepeerd parkeren, waardoor de voorziene parkeercapaciteit wordt gereduceerd. Langsheen de hoofdontsluiting Kielsbroek wordt de ingenomen parkeercapaciteit gecompenseerd. Zie onderstaande motivatie.
Voor de vergunbaarheid van deze parkeerzones wordt beroep gedaan op artikel
4.4.1.§1 van de VCRO. De voorliggende vergunningsaanvraag zal onderworpen
worden aan een openbaar onderzoek. De bestemming als openbare wegen blijft van
toepassing.
Motivatie parkeerzones:
Voor de aanleg van de parkeerzones wordt volgende motivatie meegegeven:
Vandaag zijn er over de volledige lengte van de hoofdontsluiting reeds parkeerstroken aanwezig. Deze worden intensief gebruikt wat aantoont dat de nood voor parkeerplaatsen zeer groot is. Verder heerst er een zekere chaos op het bedrijventerrein door een tekort aan parkeerplaatsen. De Stad Antwerpen heeft om die reden beslist om in afwijking van de voorschriften toch parkeerzones aan te leggen langs de hoofdas. De parkeerplaatsen worden duidelijk gevisualiseerd door het gebruik van de kasseiverharding. Ze worden in het voorliggend ontwerp duidelijk afgebakend door groenzones met hoogstambomen. Het laankarakter van de hoofdas kan op die manier gerealiseerd worden.
Motivatie bomenkeuze:
Voor de aanleg van niet-inheemse bomen wordt volgende motivatie meegegeven:
Op deze locatie worden geen inheemse small-boom voorgesteld omdat er geen
inheemse soort is die aan de vele eisen voldoet; o.a. de boom mag niet
oververtegenwoordigd zijn in de buurt, de boom moet tegen verharding kunnen of
moet hoog genoeg worden om hoog gesnoeid te worden.
Er werd gezocht naar een boomsoort die voldoet aan alle randvoorwaarden van het
project, voldoende groeimogelijkheden heeft, klimaatrobuust is en niet invasief is. Er
wordt voor een boomsoort gekozen die vaasvormig groeit doordat de bomen dicht
aan de rijweg grenzen en het wenselijk is dat de bomen in de breedte uitgroeien
zonder in conflict te komen met het verkeer door de hoge graad aan vrachtverkeer
hoge vrachtwagens passeren (hoge graad aan vrachtverkeer).
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan aangesloten worden bij de voorgestelde uitwerking en de motivatie daaromtrent. De afwijkingen kunnen gunstig geadviseerd worden.
Functionele inpasbaarheid
Het project omvat de heraanleg van het openbaar domein van het bedrijventerrein Groothandelsmarkt Antwerpen (Kielsbroek).
Het heeft als doel om de verkeersveiligheid binnen het bedrijventerrein te verbeteren voor alle verkeersgebruikers. De herinrichting van het openbaar domein omvat de aanleg van smallere rijwegverhardingen, de aanleg van vrij liggende fietspaden en de aanleg van voetpaden. In de nieuwe inrichting worden er overal laanbomen aangeplant.
Daarnaast is het de ambitie om bij de heraanleg van de straten maximaal in te zetten op innovatieve en klimaatbestendige materialen en toepassingen en worden de herinrichtingswerken aangegrepen om een gescheiden rioolstelsel aan te leggen en een buffergracht voorzien.
De werken gebeuren in de hoofdontsluiting van het bedrijventerrein en aansluitend aan de aftakkingen binnen het gebied. Door de herinrichting van de wegen moet er bijkomend een nieuwe toegang worden aangelegd om het nieuwe recyclagepark te ontsluiten.
De stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing geven een gunstig advies:
“De aanvraag past binnen de visie van de beleidsnota ruimtelijke economie inzonderheid het toekomstig beheer van bedrijventerreinen. De bestaande bedrijvigheid wordt beter ontsloten, de waterproblematiek wordt aangepakt en de verbetering van de inrichting komt ook de werknemers ten goede.”
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De heraanleg van het openbaar domein is een verbetering voor het bedrijventerrein. De ruimtelijke impact op de omgeving is aldus gunstig.
Bodemreliëf
Aan de westzijde van de noordzuid as van Kielsbroek wordt een buffergracht aangelegd. Ze wordt ingeplant op de terreinen van Aquafin. In de gracht worden drempels aangebracht die het opgevangen hemelwater ter plaatse houden zodat het hemelwater optimaal kan infiltreren. Dit heeft een gunstig effect op de waterhuishouding op het terrein.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De stedelijke groendienst, de dienst Mobiliteit en de Verkeerspolitie geven een gunstig advies.
Het advies van de milieudienst is gunstig:
“Op basis van de informatie in het aanvraagdossier wordt er teruggevonden dat er mogelijks ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zouden zijn. Indien er voor de bronbemaling en de werfactiviteiten ingedeelde of inrichtingen of activiteiten van toepassing zouden zijn (breekwerken, onttrekken van grondwater, opslag van producten,…) dienen deze aangevraagd te worden alvorens de werken aan te vatten. Dit kan apart aangevraagd worden met verwijzing naar de huidige vergunning.
Het advies van de stedelijke dienst Water is gunstig, maar vermeldt volgend aandachtspunt:
Een deel van de groenstrook vóór de bedrijven gaande van Vawi tot en met de visgroothandel De Jager nv wordt opgeofferd voor de inrichting van een fietspad. Het is net op die plaats dat de grootste waterdieptes worden gemodelleerd. Het is belangrijk dat bij de inrichting van het fietspad het maaiveld niet verhoogd wordt.
Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 27 oktober 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 20 december 2023 |
Start openbaar onderzoek | 2 januari 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 31 januari 2024 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag |
|
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | 29 april 2024 |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 2 juni 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 2 juli 2024 |
Verslag GOA | 5 april 2024 |
Naam GOA | Gerd Cryns |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
2 januari 2024 | 31 januari 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.