Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023161256 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Jan Van den Lemmer met als adres Oudekerkstraat 16 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Oudekerkstraat 16 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 10 sectie K nr. 1754P |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | vervangen van de bestaande veranda |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 02/03/2007: vergunning (2007278) aanbouwen van een veranda in aluminium
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie: overeenkomstig met de vergunde toestand.
- bouwvolume: overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de bestaande veranda;
- voorzien van een nieuwe aanbouw;
- uitbreiden van het volume;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 21 februari 2024 | 2 april 2024 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 21 februari 2024 | 4 maart 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In voorliggende aanvraag wordt de bestaande veranda gesloopt. Er wordt een nieuwe gelijkvloerse aanbouw voorzien waarbij de bestaande bouwdiepte behouden blijft. De beperkte ophoging van de aanbouw heeft geen negatieve gevolgen voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen. Verder beperken de werken zich binnen het bestaande en vergunde volume en beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.
De bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag. Eventuele interne wijzigingen zullen worden uitgesloten uit deze vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
De wijzigingen aan de voorgevel ten opzichte van de vergunde toestand maken geen deel uit van voorliggende aanvraag, deze worden uitgesloten uit de vergunning.
In de achtergevel wordt de bestaande gevelopening vergroot naar beneden toe. Er wordt een gecementeerde zitbank tegen de achtergevel voorzien die aan de zijkant doorloopt in een gecementeerde plint. De nieuwe gecementeerde dakrand van de uitbouw kraagt beperkt uit en loopt door over de hele achtergevel. Het buitenschrijnwerk op de gelijkvloerse verdieping wordt vervangen door nieuw donker gebeitst houten schrijnwerk. De wijzigingen aan de achtergevel hebben een positieve impact op de beeldkwaliteit en de samenhang van het gebouw.
Gelet op het feit dat deze delen niet zichtbaar zijn vanop het openbaar domein doordat ze aan de achterzijde gesitueerd zijn en de materialen in overeenstemming zijn met de stedelijke context, is de gevelwijziging stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Op het gelijkvloers worden de interne ruimten opnieuw ingericht en opengewerkt. De woonkamer en slaapkamer worden omgewisseld van plaats. Hierdoor ontstaat een logische en efficiënte ruimte die kwalitatief ingedeeld is. Grote gelijkvloerse ramen zorgen voor voldoende daglicht in de verblijfsruimten en een dakkoepel versterkt de lichtinval.
In de achtergevel wordt in de nieuwe aanbouw een groot raam voorzien naar de stadstuin en het bestaande raam wordt vergroot, waardoor het contact wordt versterkt tussen de open leefruimte op het gelijkvloers en de buitenruimte wat de woonkwaliteit ten goede komt.
De leefruimte in de nieuwe aanbouw op het gelijkvloers voldoet niet aan artikel 21 van de bouwcode. Het gaat hier om een situatie waarbij deze hoogte voortkomt uit het bestaand bovenliggend terras. Door de grote raamopeningen ontstaat er een royaal contact met de tuin en is er voldoende daglichttoetreding in deze ruimte. Een vrije hoogte van 2,57 meter heeft geen onaanvaardbaar negatief effect op de verblijfskwaliteit in deze ruimte. Mits toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan deze beperkte afwijking toegelaten worden.
Voorliggende aanvraag betreft een verbetering tegenover de bestaande toestand inzake woonkwaliteit, gezondheid en gebruiksgenot en wordt gunstig geadviseerd.
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de stedelijke dienst Stadsontwikkeling/Omgeving/Water. De dienst adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:
“Het perceel heeft een score C, zonder onderliggende middelgrote kans. In dit geval wordt er geen advies gegeven. Een snelle controle geeft aan dat de aanbouw voldoende hoog ligt voor eender welke terugkeerkans.
Vloerpas binnen is 35 cm. Hoogste waterdiepte 18 cm.
Wat betreft hemelwaterverordening. Het volledige dak (minstens 80 %) is groendak, dus het klopt dat geen hemelwaterput voorzien moet worden voor deze uitbreiding.
Er geldt echter wel een infiltratieplicht want het perceel is groter dan 120 m².
De uitbreiding is 7,61 m³ (oppervlakte verminderd met het bestaande terras van appartement op eerste verdieping). Met het win-back principe zou met 22,83 m² gerekend moeten worden. Omdat er een groendak is, bedraagt de afwaterende oppervlakte 11,42 (de helft). Het infiltratievolume is 377 liter. De bovengrondse infiltratieoppervlakte is 0,92 m².
Er dient een bovengrondse infiltratievoorziening van 0,92 m² met een bufferend volume van 377 liter te worden voorzien.“
De voorwaarde geformuleerd in dit advies zal als voorwaarde bij de omgevingsvergunning worden opgelegd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag. Eventuele interne wijzigingen worden uitgesloten uit deze vergunning.
2. De wijzigingen aan de voorgevel maken geen deel uit van de aanvraag, deze worden uitgesloten uit de vergunning.
3. Er dient een bovengrondse infiltratievoorziening van 0,92 m² met een bufferend volume van 377 liter te worden voorzien.
4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 12 december 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 21 februari 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 21 april 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 21 mei 2024 |
Verslag GOA | 30 april 2024 |
Naam GOA | Cynthia Steurs |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag. Eventuele interne wijzigingen worden uitgesloten uit deze vergunning.
2. De wijzigingen aan de voorgevel maken geen deel uit van de aanvraag, deze worden uitgesloten uit de vergunning.
3. Er dient een bovengrondse infiltratievoorziening van 0,92 m² met een bufferend volume van 377 liter te worden voorzien.
4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.