Terug
Gepubliceerd op 13/05/2024

2024_CBS_04051 - Omgevingsvergunning - OMV_2024007712. Grotesteenweg 464. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 08/05/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Karin De Craecker

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04051 - Omgevingsvergunning - OMV_2024007712. Grotesteenweg 464. District Berchem - Goedkeuring 2024_CBS_04051 - Omgevingsvergunning - OMV_2024007712. Grotesteenweg 464. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024007712

Gegevens van de aanvrager:

NV Belgian Shell met als adres Kantersteen 47 te 1000 Brussel

Ligging van het project:

Grotesteenweg 464 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 21 sectie A nr. 207L

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een hoogspanningscabine en inrichten van 8 laadplaatsen voor elektrische voertuigen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          22/05/1996: vergunning (19953185) uitbreiden supermarkt .
 

Vergunde toestand  

-          functie:

  • grootwarenhuis in open bebouwing;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak;

-          inrichting:

  • parking van een grootwarenhuis;
  • inrit via Pulhoflaan;
  • uitrit via Lappersbrug.
     

Bestaande toestand

-          overeenkomstig met de vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • overeenkomstig met de vergunde toestand.

-          bouwvolume:

  • nieuw opgetrokken middenspanningscabine (11,42m²) van 1 bouwlaag met plat dak;
  • kroonlijsthoogte van 2,55 m.

-          gevelafwerking:

  • geprofileerde zichtbeton;
  • aluminium buitenschrijnwerk in RAL 7032 (kiezelgrijs).

-          inrichting:

  • 8 laadplaatsen met 4 laadpalen en aanduidingsborden voor elektrische voertuigen.
  • het verwijderen van asfaltverharding (2 parkeerplaatsen) van 22,22 m² ten behoeve van het aanleggen van nieuwe groenzone als infiltratiezone voor de cabine.

Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van een hoogspanningscabine;

-          inrichten van 8 laadplaatsen voor elektrische voertuigen;

-          plaatsen van zaakgebonden publiciteit.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen

22 februari 2024

5 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

19 februari 2024

22 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

22 februari 2024

28 februari 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

19 februari 2024

1 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

22 februari 2024

5 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

22 februari 2024

8 maart 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 10 inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:
    inplanting /positie van de hoogspanningscabine is niet in harmonie.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het plaatsen van elektrische laadpalen met bijhorende plaatsen en middenspanningscabine, op een parking van een grootwarenhuis op de Grotesteenweg.

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van grootwarenhuis met parking blijft behouden

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Mits het opleggen van volgende voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de goede ruimtelijke ordening inzake schaal en ruimtegebruik.

Naar voorwaarden wordt meegenomen om de middenspanningscabine te verplaatsen achter de cabine van het shell-station aan de zijde van de Pulhoflaan. Deze zone wordt in rood aangeduid op het inplantingsplan.
Op deze wijze wordt de bebouwing op het terrein geclusterd en wordt de open ruimte van de parking gevrijwaard.

Dit heeft als gevolg dat de bijhorende oplaadpalen en -plaatsen mee worden verplaatst naar de naastliggende parkeerplaatsen aan de zijde van de Pulhoflaan. Dit wordt eveneens aangeduid in het rood op het inplantingsplan.
Hierdoor is de oplaadlocatie zichtbaar van op het openbaar domein en blijven de parkeerplaatsen nabij de inkom van het grootwarenhuis gevrijwaard.

Visueel-vormelijke elementen

Naar voorwaarden wordt meegenomen om de publiciteit “directional sign” aan de inrit van het grootwarenhuis samen te voegen met het publiciteitsbord van het grootwarenhuis “carrefour” in 1 totem. Dit wordt in rood aangeduid op het inplantingsplan.
De locatie waar de publiciteit staat ingeplant volgens het inplantingsplan komt pal voor de publiciteit van het grootwarenhuis. Dit is naar zichtbaarheid van het publiciteitsbord “carrefour” niet wenselijk. Verder leidt het samenvoegen van beide publiciteitsborden op één totem tot een fraaier straatbeeld in tegenstelling tot verschillende borden naast of voor elkaar en verhoogt dit de leesbaarheid van de signalisatie op het terrein.

Omdat de laadplaatsen en hun palen door de nieuwe ligging zichtbaar zijn vanop het openbaar domein en om geen afbreuk te doen aan de globale beeldkwaliteit van de parking wordt de publiciteit “charging bay sign” uit de vergunning uitgesloten.

De gevels van de cabine worden afgewerkt met geprofileerde zichtbeton en aluminium buitenschrijnwerk. Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het Omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 12 parkeerplaatsen.

De aanvraag betreft het plaatsen van een snellaadstation op een bestaande parking. Hierbij worden 12 parkeerplaatsen omgevormd tot 8 laadplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op aanpassing van het aantal parkeerplaatsen.
Er verdwijnen door de verbouwing 4 parkeerplaatsen. Deze worden bijgeteld bij de parkeerbehoefte.
Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.
 

De plannen voorzien in 8 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 8.

Dit aantal is toereikend.
 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 12– 8 = 4.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 12 – 8 = 4.
Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Echter worden de plaatsen – zoals hierboven aangehaald bij schaal en ruimtegebruik – verplaatst naar de zijde aan de Pulhoflaan. Door deze verplaatsing verdwijnen er 9 plaatsen in plaats van 12. In dit geval kan het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen worden bijgesteld van 9 – 8 = 1 .
 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De middenspanningscabine moet worden verplaatst achter de cabine van het shell-station, zoals in rood aangeduid op het inplantingsplan.

3. De laadplaatsen en -palen moeten worden verplaatst naar de parkeerstrook aan de zijde van de Pulhoflaan, zoals in rood aangeduid op het inplantingsplan.

4. De publiciteit “directional sign” moet worden samengevoegd met het publiciteitsbord van het grootwarenhuis “carrefour” in 1 totem, zoals in rood aangeduid op het inplantingsplan.

5. De publiciteit “charging bay sign” wordt uit de vergunning uitgesloten.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 januari 2024

Volledig en ontvankelijk

19 februari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

19 april 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

19 mei 2024

Verslag GOA

30 april 2024

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De middenspanningscabine moet worden verplaatst achter de cabine van het shell-station, zoals in rood aangeduid op het inplantingsplan.

3. De laadplaatsen en -palen moeten worden verplaatst naar de parkeerstrook aan de zijde van de Pulhoflaan, zoals in rood aangeduid op het inplantingsplan.

4. De publiciteit “directional sign” moet worden samengevoegd met het publiciteitsbord van het grootwarenhuis “carrefour” in 1 totem, zoals in rood aangeduid op het inplantingsplan.

5. De publiciteit “charging bay sign” wordt uit de vergunning uitgesloten.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.