Terug
Gepubliceerd op 13/05/2024

2024_CBS_04020 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2023169351. Scheldelaan zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 08/05/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Karin De Craecker

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04020 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2023169351. Scheldelaan zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_04020 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2023169351. Scheldelaan zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2023169351

Gegevens van de aanvrager:

OPDRAVER Water-link met als adres Mechelsesteenweg 66 te 2018 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

OPDRAVER Water-link (0204923881) met als adres Mechelsesteenweg 66 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Scheldelaan zonder nummer te 2040 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 18 sectie F nrs. 163/2P, 163F en 180H

waarvan:

 

-          20231219-0044

afdeling 18 sectie F nrs. 180H, 163F en 163/2P (Koelwaterproject OVA0)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

Koelwaterproject.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

Er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

 

Bestaande toestand

De Scheldelaan loopt van noord naar zuid langs de westkant van het havengebied. Aan de westelijke zijde van de Scheldelaan bevindt zich een natuurgebied met leidingenzone waarin voornamelijk hogedrukleidingen met explosieve stoffen zijn aangelegd. Aan de oostelijke zijde van de Scheldelaan loopt een spoorlijn, hierachter zijn bedrijven gevestigd.

 

Nieuwe toestand

* functie: 

  > industrie en bedrijvigheid;

  > aanleg van twee waterleidingen met aanhorigheden zoals ontluchters en glasvezelkabel.

 

* bouwvolume:

  > één leiding met een lengte van circa 2,4 kilometer;

  > één leiding met een lengte van circa 105 meter;

  > leidingen worden aangelegd in open sleuf, met uitzondering van de gestuurde boring voor de kruising van treinsporen ter hoogte van Scheldelaan.

 

* inrichting:

  > leidingentracé start vanaf de aftakking van de drinkwatertoevoerleiding in het zuiden van de projectzone (ter hoogte van Liefkenshoektunnel) aan de Scheldezijde van de Scheldelaan;

  > het tracé kruist de Scheldelaan net ten noorden van de R2 om vervolgens langs de kant waar de bedrijven gelegen zijn verder te lopen richting het noorden.

 

Inhoud van de aanvraag

-          Aanleggen van twee drinkwaterleidingen met aanhorigheden;

-          Heraanleg van verharding.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorgeschiedenis

Het betreft een nieuwe ingedeelde inrichting of activiteit.

 

Inhoud van de aanvraag

Het voorwerp van de aanvraag betreft een bronbemaling met een waterzuiveringsinstallatie.

 

Aangevraagde rubriek(en)
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.4.2°

het, zonder behandeling in een afvalwaterzuiveringsinstallatie, lozen van bedrijfsafvalwater dat al of niet een of meer van de gevaarlijke stoffen, vermeld in bijlage 2C, bevat in concentraties die hoger zijn dan de indelingscriteria van artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II, met een debiet van meer dan 2 m³/uur tot en met 100 m³/uur;

37 m³/uur

3.6.3.2°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 5 m³/uur tot en met 50 m³/uur;

37 m³/uur

17.3.2.1.1.1°b)

opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

20 ton

53.2.2°a)

bemaling die technisch noodzakelijk is voor de verwezenlijking van werken of de aanleg van nutsvoorzieningen, beide met inbegrip van terug in de ondergrond brengen van bemalingswater in dezelfde watervoerende laag en het nuttige gebruik tot maximaal 5.000 m³ bemalingswater per jaar. Dit voor bemalingen niet gelegen in beschermde duingebieden, in een groengebied, een natuurontwikkelingsgebied, een parkgebied of een bosgebied met een debiet van maximaal 30.000 m³ per jaar.

28.578 m³/jaar

 

 

Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden in afwijking van algemene of sectorale voorwaarden


1.

 

Bij te stellen voorwaarde:

Lozing van bedrijfsafvalwater dat één of meer gevaarlijke stoffen bevat.

 

Voorgesteld alternatief/aanvulling:

De aanvrager stelt lozingsnormen voor als bijzondere milieuvoorwaarde.

 

2.

 

Bij te stellen voorwaarde:

Controle-inrichting en bemonsteringsapparatuur in kader van het lozen van bedrijfsafvalwater.

 

Voorgesteld alternatief/aanvulling:

De aanvrager wenst een aftapkraan te voorzien ipv een meetgoot.

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Haven van Antwerpen-Brugge, subadvies milieu

14 maart 2024

4 april 2024

Gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

22 maart 2024

2 april 2024

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

22 maart 2024

15 april 2024

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan grotendeels bestemd als Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur.

Dit gebied is bestemd voor verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. In dit gebied zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, het functioneren of aanpassing van die verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. Daarnaast zijn alle handelingen met het oog op de ruimtelijke inpassing, buffers, ecologische verbindingen, kruisende infrastructuren, leidingen, telecommunicatie infrastructuur, lokaal openbaar vervoer, lokale dienstwegen en paden voor niet-gemotoriseerd verkeer toegelaten.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van ecologische infrastructuur toegelaten. Een deel van het gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur aan de R2 wordt ingericht met ecologische infrastructuur. Deze ecologische infrastructuur moet eveneens voldoen aan de voorwaarden van landschappelijke inpassing.

Na aanleg van de infrastructuur kunnen voor het gedeelte van de zone dat voorlopig niet werd benut, de voorschriften van de naastliggende bestemming toegepast worden.

 

Een deel van het tracé (het meest zuidelijke) ligt volgens voornoemd GRUP in een Zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’. Het gebied is bestemd voor de instandhouding, de ontwikkeling en het herstel van ecologische waarden. Alle handelingen die nodig zijn of nuttig zijn voor de instandhouding, het herstel en de ontwikkeling van de natuur, het ecologisch milieu en van landschapswaarden zijn toegelaten.

De volgende handelingen zijn eveneens toegelaten:

- het herstellen, (her)aanleggen of verplaatsen van wegen, spoorlijnen, leidingen, aardgasinstallaties, pompgemalen en waterzuiveringsstations;

- het aanbrengen van windturbines en windturbineparken, alsook andere installaties voor de productie van (hernieuwbare) energie of energierecuperatie. De mogelijke effecten van de inplanting ten aanzien van efficiënt bodemgebruik, eventuele verstoring van de uitbating(smogelijkheden) en landschappelijke kwaliteiten dienen in een lokalisatienota te worden beschreven en geëvalueerd;

- het verbouwen, uitbreiden of herbouwen van de bestaande brandweerkazerne voor zover de bestemming van het gebied niet in het gedrang wordt gebracht. De uitbreiding van de kazerne is beperkt tot de percelen in gebruik door de brandweer op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Over deze zone loopt volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.

In het gebied, aangeduid met deze overdruk, zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van transportleidingen en hun aanhorigheden. Nieuwe leidingen worden gerealiseerd in functie van het optimaal ruimtegebruik van de leidingstraat. De aanvragen voor vergunningen voor een transportleiding en aanhorigheden worden beoordeeld rekening houdend met de in grondkleur aangegeven bestemming.

De in grondkleur aangegeven bestemming is van toepassing voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de leidingen en hun aanhorigheden niet in het gedrang worden gebracht

 

Een deel van het tracé (het meest noordelijke) is bestemd als Gebied voor zeehaven en watergebonden bedrijvigheid. Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden volgende bestemmingsvoorschriften:

* Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven;

* Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur voor de Scheldelaan;

* Zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’;

* overdrukken Leidingstraat, Hoogspanningsleiding, Verbinding voor fietsers en Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur.

 

Binnen de straal van 500 meter is tevens het GRUP Liefkenshoek spoortunnel van toepassing (Besluit van de Vlaamse regering van 9 mei 2008). Volgens dit GRUP is volgende bestemming van toepassing: overdruk met als aanduiding Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur.

 

Binnen de straal van 500 meter is verder nog het GRUP Hoogspanningslijn Zandvliet – Lillo – Liefkenshoek van toepassing (Besluit van de Vlaamse regering van 1 juli 2016). Volgens dit GRUP loopt een overdruk ten zuiden van de R2 met als aanduiding Hoogspanningsleiding. Aan beide zijden van de hoogspanningsleiding is een zone aangeduid met als overdruk Gebied met overdruk gebruiksbeperkingen.

 

Binnen de straal van 500 meter is het GRUP Hoogspanningslijn Zandvliet – Lillo (Besluit van de Vlaamse regering van 2 oktober 2009) van toepassing voor wat betreft het niet-vernietigde deel. Volgens dit GRUP is volgende bestemming van toepassing: Gebied voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen.

 

Binnen de straal van 500 meter is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing, met bestemmingen Bestaande waterwegen (voor de Schelde), Natuurgebieden met wetenschappelijke waarde of natuurreservaten, Bijzondere natuurgebieden (waterzuivering, afvoerleidingen en leidingstraten), Woongebied met cultureel, historische en/of esthetische waarde (voor het dorp Lillo), Parkgebieden, Gebieden voor dagrecreatie en overdruk Reservatiegebieden.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag aangezien het hemelwater op natuurlijke wijze kan infiltreren in de bodem.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Overige regelgeving

Archeologienota: Overeenkomstig artikel 5.4.1 wordt bij bepaalde aanvragen van een omgevingsvergunning met ingreep in de bodem een archeologienota gevoegd. 

Het projectgebied is gelegen buiten een woon- en recreatiegebied met een oppervlakte boven 3.000 m² (58.230 m²) en een ingreep in de bodem boven 1.000 m² waardoor de aanvrager verplicht is een archeologienota toe te voegen aan de aanvraag. Deze nota maakt deel uit van het aanvraagdossier. De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden. Op 6 juli 2023 heeft het Agentschap Onroerend Erfgoed akte genomen (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/26536).

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag maakt deel uit van het koelwaterproject Waterkracht van Water-link. Met dit project wordt beoogd om gezuiverd afvalwater afkomstig van verschillende afvalwaterzuiveringsinstallaties van Aquafin te recycleren en op te waarderen naar koelwater. Hierdoor kan circa 20 miljard liter water per jaar bespaard worden. Dit project past zo binnen de principes van de ‘Blue Deal’ van de Vlaamse regering.

 

In een eerste fase wordt een drinkwaterleiding aangelegd langsheen en onder de Scheldelaan (voorwerp van huidige aanvraag) die in een latere fase zal dienen als koelwaterleiding. Deze latere fasen, alsook de bouw van de koelwaterfabriek, zullen deel uitmaken van aparte omgevingsvergunningsaanvragen.

 

Huidige aanvraag betreft de aanleg van twee drinkwaterleidingen, enerzijds een leiding met een lengte van circa 2,4 kilometer langsheen en onder de Scheldelaan. Anderzijds de aansluiting met een lengte van 105 meter op het bedrijventerrein van Ineos. De waterleiding wordt grotendeels aan de oostzijde van de Scheldelaan aangelegd daar de westzijde voorbehouden is voor hogedrukleidingen met gevaarlijke stoffen. De aanleg gebeurt voornamelijk in open sleuf.

 

Tesamen met de leidingen worden aanhorigheden geplaatst zoals ontluchters, toezichtsputten en een glasvezelkabel. Met uitzondering van de putdeksels, die op maaiveldniveau geplaatst worden, worden de werken ondergronds uitgevoerd.

 

De integratie van de geplande werken aan en in de bestaande omgeving blijven in harmonie met de reeds bestaande industriële infrastructuur. De aangevraagde werken dragen bij tot een duurzamere exploitatie van het bedrijf waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd. De leidingen worden ondergronds aangelegd waardoor bovengronds geen extra ruimte wordt ingenomen

 

Visueel-vormelijke elementen

De leidingen worden ondergronds aangelegd, met uitzondering van de putdeksels. Na de werken zullen deze het uitzicht van het projectgebied niet wijzigen. Het relief wordt daarbij hersteld naar oorspronkelijke toestand.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Wegens de situering van de aanvraag in de directe nabijheid van pijpleidingen werd door de vergunningverlenende overheid het advies ingewonnen van de beheerders van deze leidingen. De voorwaarden uit deze adviezen zijn gericht op het vrijwaren van de integriteit van omgevende infrastructuren, met het oog op de beperking van de hinder van de geplande werkzaamheden en met het oog op de veiligheid.

 

Natuur en biodiversiteit

Het kabeltracé in open sleuf doorkruist verschillende zones van het Ecologische Infrastructuurnetwerk (EIN), gelegen in het Havengebied. Het betreft zones van de habitats ‘droge graslanden en ruigtes’ en ‘pioniersvegetatie type II’. Deze habitats dienen na de werken terug hersteld te worden. Voor zover het de pioniersvegetatie betreft, zal dit herstel waarschijnlijk ook spontaan gebeuren na de verstoring.

 

Een snel herstel van de habitats ‘droge graslanden en ruigtes’ is belangrijk voor de doelstellingen uit het Soortenbeschermingsprogramma (SBP) Antwerpse Haven met betrekking tot de paraplusoort Argusvlinder, waarvan het Bruin Blauwtje een meeliftende soort is. Deze laatste (niet Europees beschermde) soort is aanwezig in het projectgebied volgens waarnemingen uit 2012-2021. Het is aangewezen om langsheen het tracé van de leidingzone controles te doen op de huidige aanwezigheid van het Bruin Blauwtje alvorens de werken aan te vatten.

 

Het leidingtracé doorkruist in beperkte mate ook het VEN-gebied ‘Slikken en schorren langsheen de Schelde’. Er werd voor de reliëfwijziging en de bemaling een ontheffing bekomen van ANB. Opgemerkt wordt dat de bestaande waterleiding de Scheldelaan iets zuidelijker kruist, en hierdoor buiten het VEN-gebied blijft. Uit bijkomend aangeleverde informatie blijkt dat het aansluitpunt van de waterleiding een bestaand kranencomplex van Water-link betreft. De waterleiding dient vanaf daar aan te koppelen op het bestaande drinkwaternet. De leiding wordt aangelegd vanuit dit punt omdat er op de bestaande drinkwaterleiding in de Scheldelaan ter hoogte van Ineos onvoldoende capaciteit is om Ineos Project One van voldoende water te voorzien. De leiding volgt na het aansluitpunt de bestaande leidingstraat om de Liefkenshoektunnel te kunnen kruisen. 

 

De aanvraag bevat een passende beoordeling, deze concludeert dat voorliggend project geen significant negatieve effecten heeft op de natuur en biodiversiteit in de onmiddellijke omgeving, mits het toepassen van milderende maatregelen. Het is aan het Agentschap Natuur en Bos hierover te oordelen. Het is aangewezen de milderende maatregelen uit de passende beoordeling op te leggen als vergunningsvoorwaarden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte. Er is enkel een effect op de mobiliteit gedurende de werken. Hierbij wordt opgemerkt dat de Scheldelaan tijdelijk opgebroken wordt voor aanleg van de leiding in open sleuf, daar waar de Scheldelaan gekruist wordt. De aanvrager geeft aan dat deze werken gekoppeld zullen worden aan werken van Elia in dezelfde zone, waardoor de Scheldelaan slechts éénmaal opengebroken dient te worden. De aanvrager geeft aan in de passende beoordeling dat de werken van Elia voor een nieuwe 380 kV kabel nog niet vergund zijn. Verdere details over deze laatste werken zijn niet bekend (zoals duur en omvang), noch wat de impact is van de omleiding voor het verkeer wanneer de Scheldelaan tijdelijk onderbroken wordt. Een gelijktijdige uitvoering voor beperking van de mobiliteitsimpact kan slechts nadat beide omgevingsvergunningsaanvragen verleend werden. 

Ook de leiding die onder de rechtse parkeerstrook/rijstrook getrokken zal worden in open sleuf, zorgt voor tijdelijke hinder wegens onbeschikbaarheid van deze strook. De aanvrager geeft aan dat de Scheldelaan tijdens de werken wordt versmald tot één rijstrook en één werfstrook voor de noordelijke rijrichting. In de passende beoordeling is er sprake van een werkstrook van gemiddeld 23 meter breed. Uit bijkomend aangeleverde informatie blijkt dat werd gekozen voor een open sleuf omdat de nieuwe waterleiding zo dicht mogelijk gebundeld wordt met bestaande leidinginfrastructuur, onder andere met een bestaande drinkwaterleiding DN800 en de riolering van de Scheldelaan. Bij uitvoering met een persing of gestuurde boring dient de tussenafstand naar bestaande leidingen veel malen groter te zijn en is er dus geen sprake van optimaal ruimtegebruik. Bovendien dienen er klantenaansluitingen voorzien te worden op de nieuwe waterleiding. Het maken van een aftakking voor een klantenaansluiting kan enkel als de leiding op een bereikbare diepte ligt. 


De kruising van de Scheldelaan zal ook in open sleuf gebeuren omdat het technisch niet mogelijk is om een persing of gestuurde boring uit te voeren op deze plaats. Er wordt ingeschat dat de onderbreking van de Scheldelaan beperkt zal blijven tot een tweetal weken, afhankelijk van het aantal fasen waarin gewerkt moet worden.


De bouwheer dient verder ook de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat het werfverkeer geen hinder op de openbare weg veroorzaakt.

 


Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

Voorliggende vergunningsaanvraag betreft de ingedeelde inrichtingen die nodig zijn voor de aanleg van een drinkwaterleiding. Deze werken maken deel uit van het ‘Koelwaterproject’. Met dit project wordt beoogd om het gezuiverd afvalwater afkomstig van verschillende afvalwaterzuiveringsinstallaties van Aquafin te recycleren en op te waarderen naar koelwater voor de haven van Antwerpen. Deze werken zullen gefaseerd worden uitgevoerd. De exploitant van deze aanvraag is Water-link.

 

De aanleg van deze leidingen zal in een open sleuf gebeuren, waardoor er bemalingen dienen uitgevoerd te worden. Er dient bemaald te worden tot een maximale diepte van ca. 4,10 m-mv. Het totaal op te pompen volume bedraagt 28.578 m³, met een maximaal dagdebiet van 876 m³/dag. Het afvalwater wordt geloosd aan een maximaal uurdebiet van 37 m³/uur . Er zijn 2 lozingspunten voorzien.

 

Er worden in de nabijheid van de bemaling verschillende OVAM-dossiers gevonden die een mogelijke verontreiniging weergeven. De waterzuiveringsinstallatie (WZI) wordt ontworpen voor de verwijdering van benzothiazol, diallaat, mercaptobenzothiazol, 2-hydroxybenzothiazol en PFAS. Al het water dat via LP1 geloosd wordt, zal niet via een zuivering passeren, al het water dat via LP2 passeert zal wel via een waterzuiveringsinstallatie gezuiverd worden voor lozing. Afhankelijk van de monitoring in situ wordt er een ander lozingsscenario gevolgd. Beide scenario’s worden nu aangevraagd aan een maximaal debiet om de flexibiliteit te bewaren. Het gezuiverd bemalingswater zal geloosd worden via de bestaande riolering in oppervlaktewater. De aanvrager verklaart het afvalwater te monitoren zoals VMM het voorschrijft:

  • bij concentraties hoger dan 80 % van de norm: wekelijkse analyse of tot wanneer de recentste analyse zonder zuivering maximaal 80 % van de norm bedraagt;
  • bij concentraties lager dan 80 % van de norm: geen herhaling noodzakelijk.
  • bij inzet van een waterzuivering gebeurt de analyse op het effluent van de waterzuivering ter vervanging van de monitoring van het opgepompte bemalingswater als volgt: wekelijks tijdens de eerste maand en vervolgens maandelijks tot het einde van de bemaling.
  • na plaatsing van de definitieve installatie dient de bemaling kort opgestart te worden (0,5u) en het bemalingswater opgevangen te worden. Op basis van de resultaten dient de ontworpen zuivering geëvalueerd te worden;

 

Verder wordt er 10 ton diesel opgeslagen in een dubbelwandige tank met lekdetectiesysteem.

 

Er werd een passende beoordeling en een verscherpte natuurtoets opgemaakt om de effecten op enerzijds de Speciale Beschermingszones (SBZ) en anders het Vlaams Ecologisch Netwerk (VEN) in kaart te brengen. In de passende beoordeling wordt vermeldt dat de schade tot het VEN-gebied onvermijdbaar is. Het is finaal aan het Agentschap Natuur en Bos hierover te oordelen. Het is aangewezen de milderende maatregelen uit de passende beoordeling op te leggen als vergunningsvoorwaarden.

 

Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.4.2°

het, zonder behandeling in een afvalwaterzuiveringsinstallatie, lozen van bedrijfsafvalwater dat al of niet een of meer van de gevaarlijke stoffen, vermeld in bijlage 2C, bevat in concentraties die hoger zijn dan de indelingscriteria van artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II, met een debiet van meer dan 2 m³/uur tot en met 100 m³/uur; 

37 m³/uur

3.6.3.2°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 5 m³/uur tot en met 50 m³/uur;

37 m³/uur

17.3.2.1.1.1°b)

opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

20 ton

53.2.2°a)

bemaling die technisch noodzakelijk is voor de verwezenlijking van werken of de aanleg van nutsvoorzieningen, beide met inbegrip van terug in de ondergrond brengen van bemalingswater in dezelfde watervoerende laag en het nuttige gebruik tot maximaal 5.000 m³ bemalingswater per jaar. Dit voor bemalingen niet gelegen in beschermde duingebieden, in een groengebied, een natuurontwikkelingsgebied, een parkgebied of een bosgebied met een debiet van maximaal 30.000 m³ per jaar.

28.578 m³/jaar

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

21 maart 2024

Start openbaar onderzoek

22 maart 2024

Einde openbaar onderzoek

20 april 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

10 mei 2024

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

22 maart 2024

20 april 2024

0

0

0

0

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.