Terug
Gepubliceerd op 13/05/2024

2024_CBS_04036 - Omgevingsvergunning - OMV_2024006769. Mechelsesteenweg 67-67A. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 08/05/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Karin De Craecker

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04036 - Omgevingsvergunning - OMV_2024006769. Mechelsesteenweg 67-67A. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_04036 - Omgevingsvergunning - OMV_2024006769. Mechelsesteenweg 67-67A. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024006769

Gegevens van de aanvrager:

NV BATOPIN met als adres Brouwerijstraat 6 bus / te 2200 Herentals

Ligging van het project:

Mechelsesteenweg 67-67A te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1474C3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van het gelijkvloers van detailhandel naar kantoor, wijzigen van de voorgevel en het aanbrengen van zaakgebonden publiciteit

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/06/2018: vergunning (OMV_2018027814) voor het oprichten van een teruggetrokken daklaag;

-          13/02/2009: vergunning (3154#2016) voor het wijzigen van een handelsruimte en conciërgewoning tot volledig handelsgelijkvloers.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • handelsgelijkvloers;
  • wonen op de verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • 7 bouwlagen met plat dak; 
  • achterbouw van 1 bouwlaag met plat dak;
  • bouwdiepte 68,11 m;

-          gevelafwerking:

  • lichtgekleurde gevelbezetting;
  • dorpel in blauwe hardsteen;
  • donker, aluminium buitenschrijnwerk op het gelijkvloers;
  • donkerkleurige poort naar doorrit voor achterliggende garages;

-          inrichting:

  • open koer van 8,5 m2 ter hoogte van linker perceelsgrens.

 

Bestaande toestand

overeenkomstig de vergunde toestand, uitgezonderd van:

-          gevelafwerking:

  • zandkleurige Trespa-plaat boven winkelpui;
  • deur met beglazing in winkelpui;
  • gevelreclame;
  • gevelopeningen in de zijgevel dichtgewerkt.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • wijzigen van de functie van het gelijkvloers van detailhandel naar kantoor;
  • self-cashwinkel met bijhorende sas en bunker vooraan het gelijkvloers;
  • kantoor achteraan het gelijkvloers;
  • wonen op de verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • conform vergunde toestand;

-          gevelafwerking:

  • zwartkleurig buitenschrijnwerk op het gelijkvloers;
  • gevelreclamebord zowel in als haaks op het gevelvlak geplaatst;
  • afgeschuinde dorpel;

-          inrichting:

  • conform vergunde toestand.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van het gelijkvloers van detailhandel naar kantoor;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen

21 februari 2024

20 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

21 februari 2024

18 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

21 februari 2024

5 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

21 februari 2024

28 februari 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 24:
    Vóór en achter elke toegang of deur waarop dit besluit van toepassing is (nieuwe toegangsdeur in voorgevel) moet voor een vrije en vlakke draairuimte worden gezorgd, die maximaal twee procent in één richting mag hellen met het oog op de afwatering.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 26 Afvalverzameling: Functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 m² groot is. Er wordt geen afvalberging voorzien.
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: Er ontbreken 2 fietsstalplaatsen;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: Er ontbreken 2 autostalplaatsen.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de stedelijke dienst Business & Innovatie. De dienst adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

“De aanvraag betreft het inrichten van een ruimte met cash-automaten onder de noemer Batopin in een bestaand handelspand gelegen in afgebakend lokaal kernwinkelgebied Mechelsesteenweg (Beleidsnota Detailhandel 2020). Het plaatsen van Batopin-cashautomaten kadert in een ruime strategie om verspreid in woonzone “merkloze” cashautomaten te gaan voorzien. Het is positief te beoordelen dat de cash-automaten worden gecreëerd in een handelspand in afgebakend kernwinkelgebied. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zones er gestreefd wordt naar een goede mix tussen de functies handel, reca en diensten om op deze manier de aantrekkelijkheid en de verblijftijd van de bezoekers te verhogen. OS/BI geeft daarom gunstig advies op voorwaarde dat de restruimte achterliggend op een kwalitatieve manier ingericht wordt als kantoorruimte. Hiervoor is het nodig dat de bestaande raamopeningen die zijn toe gemaakt, heropend worden en nieuwe raampartijen voorzien worden.”


Omwille van het comfort en gebruikskwaliteit van het achterliggend kantoor kan de voorwaarde gevolgd worden. Echter maakt dit kantoor geen deel uit van de aanvraag en zal de voorwaarde niet worden meegenomen.

Het omvormen van een gelijkvloerse handelszaak naar een achterliggend kantoor sluit aan bij de bestaande functies aanwezig op de omliggende percelen.

Visueel-vormelijke elementen

Buiten het wijzigen van de publiciteit en het buitenschrijnwerk, worden er geen wijzigingen aangebracht aan de voorgevel ten opzichte van vergunde toestand waardoor het advies inzake visuele-vormelijke elementen gunstig is.

De voorgevel vormt een eerlijke vertaling van de achtergelegen functie.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het Omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar kantoor.
De bovenliggende verdiepingen blijven ongewijzigd.
154 m² kantoren met parkeernorm 1.1/100 m² x 154 m² x 1.1/100 m² = 1,7
 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .

Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein.
 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 – 0 = 0 .

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 0 = 0 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.
 

 

Fietsvoorzieningen

Voor het kantoor moeten 2 fietsenstallingen voorzien worden. (154 m² x 1,25/100 m² = 1,9)
Dit wordt meengenomen naar de voorwaarden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De ruimte voor de inkomdeuren en de inkomdeuren zelf – voor de bankautomaten en het kantoor – moeten voldoen aan artikel 24 van de verordening toegankelijkheid.

3. Er dient een afgescheiden ruimte voor afvalberging – met verluchting en minimaal 4 m² groot – te worden voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode.

4. Voor het achterliggend kantoor moet een inpandige fietsenberging voor 2 fietsen worden voorzien. Deze berging moet voldoen aan artikel 29 van de bouwcode.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 januari 2024

Volledig en ontvankelijk

21 februari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

21 april 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

21 mei 2024

Verslag GOA

30 april 2024

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De ruimte voor de inkomdeuren en de inkomdeuren zelf – voor de bankautomaten en het kantoor – moeten voldoen aan artikel 24 van de verordening toegankelijkheid.

3. Er dient een afgescheiden ruimte voor afvalberging – met verluchting en minimaal 4 m² groot – te worden voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode.

4. Voor het achterliggend kantoor moet een inpandige fietsenberging voor 2 fietsen worden voorzien. Deze berging moet voldoen aan artikel 29 van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.