Terug
Gepubliceerd op 30/04/2024

2024_GR_00269 - Politiereglement - Reglement voor de openbare markten. Wijziging - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 29/04/2024 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Politiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Claude Marinower, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jan Penris, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid

Verontschuldigd

Gerolf Annemans, raadslid; Güler Turan, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2024_GR_00269 - Politiereglement - Reglement voor de openbare markten. Wijziging - Goedkeuring 2024_GR_00269 - Politiereglement - Reglement voor de openbare markten. Wijziging - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het huidige reglement voor de openbare markten werd op 19 december 2022 (jaarnummer 770) door de gemeenteraad vastgesteld op basis van de 26 aanbevelingen die Möbius Business Redesign formuleerde naar aanleiding van haar onderzoek naar de Antwerpse markten. Deze aanbevelingen werden overgenomen in het reglement voor de openbare markten.

Aanbevelingen

Aanbod

  • Voer, afhankelijk van de markt, een productcategorieafhankelijk markttarief in voor 'Bereide voeding en drank voor consumptie ter plaatse’ en schrap de mogelijkheid om 20% van een andere productcategorie te verkopen.
     Een productcategorieafhankelijk markttarief werd nog niet direct doorgevoerd maar in artikel 37 werd de mogelijkheid om 20% van een andere productcategorie te verkopen geschrapt.
  • Bij overdracht dient specialisatie onbeperkt in tijd verder gezet te worden. Beperk de mogelijkheid tot productwijziging voorafgaand aan de overdracht.
    In artikel 26 werd bepaald dat de overnemer gedurende minstens 12 opeenvolgende maanden na de ingangsdatum van de overdracht uitsluitend dezelfde hoofdproductcategorie dient te verkopen als die van de overdrager gedurende het laatste jaar vóór de overdracht. Indien de overnemer in die periode andere producten verkoopt, kan het abonnement ingetrokken worden.
  • Evalueer alternatieven voor de klassieke wachtlijst zoals het invoeren van een sollicitatieprocedure.
    Met artikel 10 werd, naast de wachtlijst, ook de mogelijkheid tot een sollicitatieprocedure ingevoerd waarbij stad Antwerpen vacatures voor vrije marktstandplaatsen op de gemeentelijke website kan uitschrijven.
  • Laat seizoensgebonden/tijdelijke abonnementen toe.
    Seizoensgebonden/tijdelijke abonnementen werd mogelijk middels artikel 13.

Organisatie

  • Optimaliseer het gebruik van de openbare ruimte door het ontwikkelen van een bedelingsprocedure met een vlotte doorstroom.
    Met de vorige wijziging werd van het marktreglement werd het mogelijk dat er maandelijks nieuwe marktstandplaatsen bedeeld worden.
  • Experimenteer met verregaande digitale principes, zoals overboeken, om de openbare markt maximaal te vullen.
    Met de invoering van risicostandplaatsen werd de problematiek van lege plaatsen op de markt aangepakt. Niet-uitgelote deelnemers aan de voorafgaande loting komen, naar rangschikking, op de wachtlijst voor betreffende markten. Deze wachtlijst kan vervolgens worden aangevuld met andere kandidaten. Zijn er op de dag zelf afwezigen op de markt, dan kunnen de lege plekken worden aangevuld met handelaars op de wachtlijst. Deze standplaatsen zijn dus op risico. Betaling van de risicostandplaats gebeurt achteraf.
  • Hanteer een strenger afwezigheidsbeleid.
    Met deze wijziging  van het reglement werden de sancties op bovenmatige afwezigheid aangescherpt.
  • Let op dat zware verbruikers een differentieelautomaat dienen te voorzien om elektriciteitspannes te vermijden.
    Marktkramers dienen verplicht hun elektriciteitskabels te labelen.
    Handelaars zijn met het nieuwe reglement verplicht een differentieelapparaat of stroombegrenzer te voorzien en moeten verplicht hun elektriciteitskabels labelen (artikel 25).
  • Voer een marktafhankelijk standplaatstarief in om concurrentieel te zijn met naburige markten.
    Deze aanbeveling werd ingevoerd met het nieuwe retributiereglement.

Na ruim een jaar werken met bovenstaande aanpassingen in het huidige marktreglement, is er zicht gekomen op optimalisatie van het reglement voor de openbare markten. Deze optimalisaties worden meegenomen naast de noodzakelijke wijzigingen wegens veranderingen in hogere wetgeving.

Op 1 maart 2023 bekrachtigde de Vlaamse Regering het decreet dat de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten afschaft én dat de wet van 25 juni 1993 over de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten wijzigt. Concreet betekent dit dat op 1 april 2024 geen machtiging meer nodig is voor ambulante of kermisactiviteiten. Daarnaast werd de minimale opzegtermijn van de stad bij een definitieve opzeg van een abonnement verlengd van minstens 6 maanden naar minstens 12 maanden.

Juridische grond

Artikel 135 §2 Nieuwe Gemeentewet: De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.

Meer bepaald en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd:

  1. alles wat verband houdt met een veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten, kaden en pleinen, hetgeen omvat de reiniging, de verlichting, de opruiming van hindernissen, het slopen of herstellen van bouwvallige gebouwen, het verbod om aan ramen of andere delen van gebouwen enig voorwerp te plaatsen dat door zijn val schade kan berokkenen of om wat dan ook te werpen dat voorbijgangers verwondingen of schade kan toebrengen of dat schadelijke uitwasemingen kan veroorzaken, voor zover de politie over het wegverkeer betrekking heeft op blijvende of periodieke toestanden, valt zij niet onder de toepassing van dit artikel;
  2. het tegengaan van inbreuken op de openbare rust, zoals vechtpartijen en twisten met volksoploop op straat, tumult verwekt in plaatsen van openbare vergadering, nachtgerucht en nachtelijke samenscholingen die de rust van de inwoners verstoren;
  3. het handhaven van de orde op plaatsen waar veel mensen samenkomen, zoals op jaarmarktenen markten, bij openbare vermakelijkheden en plechtigheden, vertoningen en spelen, in drankgelegenheden, kerken en openbare plaatsen;
  4. het toezicht op een juiste toemeting bij het slijten van waren (waarvoor meeteenheden of meetwerktuigen gebruikt worden) en op de hygiëne van openbaar te koop gestelde eetwaren;
  5. het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieënte voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden;
  6. het verhelpen van hinderlijk voorvallen waartoe rondzwervende kwaadaardige of woeste dieren aanleiding kunnen geven;
  7. het nemen van de nodige maatregelen, inclusief politieverordeningen, voor het tegengaan van alle vormen van openbare overlast.

De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij wet van 4 juli 2005, van 20 juli 2006, 22 december 2009, 21 januari 2013 en decreet van 24 februari 2017 meer bepaald de artikelen 8 tot en met 10.

Het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, meer bepaald de artikelen 23 tot en met 44, gewijzigd bij Besluit Vlaamse Regering van 21 april2017.

Artikel 8 §1 van voornoemde gewijzigde wet bepaalt dat de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten opde openbare markten en kermissen wordt geregeld bij gemeentelijk reglement.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 119 Nieuwe Gemeentewet: de gemeenteraad maakt de gemeentelijke reglementen van inwendigbestuur en de gemeentelijke politieverordeningen.
Artikel 119bis bepaalt: de gemeenteraad kan gemeentelijke administratieve straffen en sancties opleggen overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

Artikel 2 §1 van de wet van 24 juni 2013 bepaalt: de gemeenteraad kan straffen of administratieve sancties bepalen voor de inbreuken op zijn reglementen of verordeningen, tenzij voor dezelfde inbreuken door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie, straffen of administratieve sancties worden bepaald.
Artikel 4 §5 van deze wet bepaalt: indien de gemeenteraad in zijn reglementen of verordeningen de mogelijkheid voorziet om de administratieve geldboete ten aanzien van minderjarigen, wint hij vooraf het advies in betreffende dat reglement of die verordening van het orgaan of de organen die een adviesbevoegdheid hebben in jeugdzaken, voor zover het aanwezig is of zij aanwezig zijn in de gemeente.
Artikel 6 §1 van deze wet bepaalt dat de administratieve geldboete wordt opgelegd door de sanctionerend ambtenaar.
Artikel 45 van deze wet bepaalt dat de schorsing, de intrekking en de sluiting worden opgelegd door het college van burgemeester en schepenen of het gemeentecollege.

Argumentatie

Met de afschaffing van de machtiging ambulante of kermisactiviteiten per 1 april 2024 is het noodzakelijk dat het reglement voor de openbare markten wijzigt.

In artikel 10 van het reglement voor de openbare markten gewijzigd van "machtiging ambulante handel" in "inschrijving in de Kruispuntbank van ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat".

In artikel 28 van het reglement voor de openbare markten wordt in §2 gewijzigd dat indien een abonnement definitief wordt opgezegd, de stad een opzegtermijn van minstens 12 maanden in plaats van 6 maanden voorziet, tenzij in geval van hoogdringendheid. 

Naast bovenstaande noodzakelijke wijzigingen, worden onder andere ineens onderstaande wijzigingen opgenomen als optimalisatie van het huidige reglement voor de openbare markten:

In artikel 4 van het reglement voor de openbare markten wijzigt het beginuur van de bovenlokale zondagmarkt op de Oudevaartplaats en omgeving van 8 u naar 9 u. Op vraag van de markthandelaars wordt het officiële beginuur van deze markt met een uur verlaat aangezien deze markt vaak pas later druk wordt. De markthandelaars hoeven zich dan ook pas een uur later te melden op het marktterrein.

In artikel 14 van het reglement voor de openbare markten wijzigen de vereisten voor het gebruik van elektriciteit op de markten.  Na grondige evaluatie blijkt de vereiste verliesstroomautomaat of stroombegrenzer niet langer gewenst. Wel wordt een IP44 indicatie voor (spat-)waterbestendigheid van alle elektriciteitskabels een vereiste.

In artikel 28 van het reglement voor de openbare markten wijzigen ook de toewijzingsregels voor risicostandplaatsen. Toewijzing wijzigt van gebaseerd op basis van rangorde van niet geselecteerde deelnemers bij de voorafgaande digitale loting naar op basis van kwalitatieve factoren zoals beschikbaarheid en bereikbaarheid, (unieke) productcategorie en het niet- concurrentieel zijn met de direct naastgelegen markthandelaar. Bij een gelijkwaardige kwalitatieve rangorde, bepaalt de chronologie van inschrijving de toewijzing van de risicostandplaats.

In artikel 42 wordt tot slot een paragraaf toegevoegd waarmee de burgemeester het recht krijgt een abonnementhouder eenzijdig een andere standplaats toe te wijzen op de markt naar aanleiding van te vaak en/of langdurig afwezig te zijn op de markt zonder daarvoor een gegronde reden te hebben.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS08 - Markten en foren
2LWS0801 - Uitbouw markten en foren
2LWS080101 - Een klantvriendelijke dienstverlening wordt verder gedigitaliseerd
6 - Lerende en werkende stad
2LWS08 - Markten en foren
2LWS0801 - Uitbouw markten en foren
2LWS080102 - Het marktaanbod is afgestemd op de behoeften van de klant
2LWS080102PA6135 - studie openbare markten
6 - Lerende en werkende stad
2LWS08 - Markten en foren
2LWS0801 - Uitbouw markten en foren
2LWS080102 - Het marktaanbod is afgestemd op de behoeften van de klant
2LWS080102PA6201 - Veiligheid markten

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het reglement voor de openbare markten goed.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van de politiereglementen vermeld in artikel 1. Dit reglement treedt in werking op 5 mei 2024.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.