Terug
Gepubliceerd op 30/04/2024

2024_GR_00268 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Sint-Anneke Plage’. District Antwerpen - Definitieve vaststelling - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 29/04/2024 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Claude Marinower, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jan Penris, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid

Verontschuldigd

Gerolf Annemans, raadslid; Güler Turan, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2024_GR_00268 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Sint-Anneke Plage’. District Antwerpen - Definitieve vaststelling - Goedkeuring 2024_GR_00268 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Sint-Anneke Plage’. District Antwerpen - Definitieve vaststelling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) kadert binnen de uitvoering van het Masterplan Sint-Anneke Plage, dat een heropleving van het gebied beoogt. Het masterplan zelf betreft een verdere uitwerking van het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) en het ontwikkelingsconcept Scheldepark Linkeroever en past binnen de strategische visie van het in opmaak zijnde Strategisch Ruimteplan Antwerpen (SRA).

Door de planinitiatieven wordt getracht van Sint-Anneke Plage een vernieuwde recreatieve trekpleister te maken. Aanleiding hiertoe zijn verschillende ontwikkelingen zoals de verhoging van de dijken in het kader van het Sigmaplan, de bestaande horeca die als zonevreemd beschouwd kan worden, camping De Molen die zal verhuizen en de verschillende jachthavenclubs die de intentie hebben om samen te werken aan het moderniseren van de jachthaven.

De huidige functies en inrichting stroken niet helemaal met de gewenste ontwikkelingen. De huidige gewestplanbestemming, grotendeels gebied voor dagrecreatie, laat niet veel mogelijkheden toe. Door de opmaak van een RUP voor Sint-Anneke Plage kunnen de krachtlijnen van het masterplan vertaald worden in een nieuw geïntegreerd kader voor de herontwikkeling en het opnieuw attractief maken van de site. De opmaak van een RUP schept onder meer de mogelijkheid om tegemoet te komen aan de functionele uitbreidingsmogelijkheden voor aanwezige horeca.

Op 28 oktober 2016 (jaarnummer 9237) keurde het college het Masterplan Sint-Anneke Plage goed alsook de proces- en richtnota (jaarnummer 9238) voor het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Sint-Anneke Plage.

Op 2 november 2016 gaf de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) haar advies op de proces- en richtnota. In de zitting van 19 december 2016 (jaarnummer 241) adviseerde de districtsraad van Antwerpen de proces- en richtnota gunstig met voorwaarden.

Op 7 juli 2017 (jaarnummer 6025) nam het college kennis van het voorontwerp-RUP Sint-Anneke Plage. Op 6 september 2017 gaf de GECORO Antwerpen advies op het voorontwerp-RUP Sint-Anneke Plage. In de zitting van 18 september 2017 (jaarnummer 145) adviseerde de districtsraad van Antwerpen het voorontwerp-RUP Sint-Anneke Plage gunstig met voorwaarden.

Op 3 oktober 2017 werden de adviezen van de deputatie, de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar en andere adviserende instanties, zoals opgelegd in de Vlaamse codex ruimtelijke ordening, plenair besproken.

Op 24 juni 2019 (jaarnummer 457) stelde de gemeenteraad het ontwerp-RUP Sint-Anneke Plage voorlopig vast.

Op 19 juli 2019 ontving de stad een bijgesteld advies van het Team Externe Veiligheid.

Op 29 juni 2020 (jaarnummer 440) beslist de gemeenteraad het besluit van 24 juni 2019 in te trekken en het ontwerp-RUP Sint-Anneke Plage, district Antwerpen voorlopig vast te stellen.

Een openbaar onderzoek werd gehouden van 17 augustus 2020 tot en met 15 oktober 2020.

Op 15 juni 2021 (jaarnummer 5085) besliste het college om het RUP Sint-Anneke Plage voor te leggen aan de gemeenteraad ter definitieve vaststelling.

Op 28 juni 2021 (jaarnummer 445) werd de definitieve vaststelling van het RUP Sint-Anneke Plage afgevoerd door de gemeenteraad omdat het RUP van rechtswege vervallen was.

Op 8 februari 2023 ontving de stad een bijgesteld advies van het Team Externe Veiligheid.

Op 3 maart 2023 (jaarnummer 1320) besliste het college om het RUP Sint-Anneke Plage te hernemen.

Op 25 september 2023 (jaarnummer 616) beslist de gemeenteraad het besluit van 29 juni 2020 in te trekken en het ontwerp-RUP Sint-Anneke Plage, district Antwerpen voorlopig vast te stellen.

Juridische grond

Artikel 2.2.13 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) versie 30 april 2017 die de procedure vastleggen voor de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP).

Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 2.2.14 §6 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) bepaalt dat de gemeenteraad het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan definitief vaststelt.

Argumentatie

Situering plangebied

Sint-Anneke is recht tegenover het Eilandje gelegen. In het noorden en het oosten vormt de Schelde de rand van het projectgebied. Aan de zuidelijke zijde is de grens getrokken ter hoogte van de Charles de Costerlaan. De binnenbocht wordt begrensd door de aanwezige bebouwing langs de Thonetlaan. In het uiterste westen gaat het projectgebied over de Gloriantlaan, tot en met de eerste strook van het Esmoreitpark, van de parking tot aan de Schelde.

Krachtlijnen

In het RUP zijn algemene voorschriften opgenomen alsook specifieke voorschriften voor bestemmingszones en overdrukken. De zone aan de Scheldezijde van de dijk wordt bestemd als zone voor natuur. Deze zone valt samen met het aanwezige habitatrichtlijngebied, een door Europa beschermde natuurzone. Het doel is de instandhouding, de ontwikkeling en het herstel van natuur en het natuurlijke milieu te garanderen.

In het plangebied zijn twee zones voor groen terug te vinden: de Robinsontuin met haar uitlopers naar het Esmoreitpark en naar de zuidelijke Scheldeboorden (Gr1) en ook de strandzone – gelegen tussen de Wandeldijk en de zone voor natuur (Gr2).

Tussen beide zones voor groen zijn drie zones voor gemengde functies (Ge) afgebakend. Ze zijn allen bestemd als zone voor groen en zone voor recreatie. Beide bestemmingen zijn nevengeschikt en evenwaardig. De mogelijkheden voor de zone ten westen van de Gloriantlaan worden beschreven in zone Ge1, voor de horecastrip en de tuinbouwschool in de zone Ge2 en voor de zone van zwembad De Molen tot en met de jachthaven in zone Ge3.

Indicatief zijn de aslijn van het dijklichaam, verbindingen voor langzaam verkeer, twee vista’s, een passage en twee parkeerzones aangegeven. 

MER-screening

Stap 

Datum

aanvraag adressen adviesinstanties

30 maart 2017

aanvraag advies bij de adviesinstanties

21 april 2017

rappelbrief raadpleging adviesinstanties

22 mei 2017

verzending screeningsdossier naar dienst MER

20 oktober 2017

beslissing dienst MER

30 oktober 2017

 

Op 30 oktober 2017 besliste de dienst MER dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is.

Aan het RUP werden in kader van voorliggende herneming beperkte aanpassingen gedaan. Deze zijn niet van die aard dat ze leiden tot aanpassing van de conclusie van de plan-MER screening.

Waterparagraaf

In toepassing van artikel 8 van het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003 moeten alle uitvoeringsplannen worden onderworpen aan een watertoets. Op 1 januari 2023 trad het wijzigingsbesluit van de watertoets en de “omzendbrief betreffende richtlijnen voor de toepassing van een klimaatbestendige watertoets en de vrijwaring van het waterbergend vermogen in signaalgebieden” in werking.  Het RUP werd afgetoetst aan de opgelegde regels. Als de toegestane werken worden uitgevoerd met respect voor de vigerende wetgeving, zijn vanuit de discipline water geen aanzienlijke milieueffecten te verwachten.

Planbaten

Er komen geen bestemmingswijzigingen voor die planbaten kunnen doen ontstaan voor percelen in eigendom van de stad en/of dochters.

Veiligheid

Op vraag van een bijgesteld advies van het Team Externe Veiligheid (TEV) van 17 juli 2019 van de Vlaamse Overheid werd in eind 2019, begin 2020 een nota externe veiligheid opgesteld voor het plangebied met daarin een inschatting van de toekomstige populatie in het plangebied. Deze waarden werden op vraag van TEV als bovengrenzen opgenomen in het ontwerp-RUP zoals voorlopige vastgesteld op 29 juni 2020.

Tijdens het openbaar onderzoek werden bezwaren geuit tegen de in de nota externe veiligheid aangenomen toekomstige aantallen aanwezige personen in het plangebied. Na bijkomend onderzoek werden nieuwe cijfers onderzocht en verwerkt in een nieuwe nota externe veiligheid.

Op 30 april 2021 ontving de stad een nieuw advies van de dienst TEV op deze nota. Het advies stelt dat, mits inachtneming van de beperkingen van de populatie, het RUP te verzoenen is met de aanwezigheid van de Seveso-inrichtingen, en beslist daarom dat bij het RUP geen veiligheidsrapport moet worden gemaakt. Voor TEV gelden deze aantallen als te hanteren bovengrenzen.

Verschillende partijen gaven aan dat de bovengrenzen niet representatief zijn. Na bijkomend onderzoek werden nieuwe cijfers onderzocht en verwerkt in een nieuwe nota externe veiligheid.

Op 8 februari 2023 ontving de stad een bijgesteld advies van TEV op deze nota. Het advies stelt dat gelet op het feit dat het RUP de vestiging van Seveso-inrichtingen niet toelaat en gelet op het feit dat binnen het RUP wel aandachtsgebied aanwezig en gepland is binnen de consultatiezone van bestaande Seveso-inrichtingen en gelet op het feit dat het Team Externe Veiligheid voldoende zicht heeft op het externe mensrisicobeeld van deze Seveso-inrichtingen om te besluiten dat het plan te verzoenen is met de aanwezigheid van deze inrichtingen, verwacht het Team Externe Veiligheid geen aanzienlijke effecten op het vlak van de externe veiligheid. Het team Externe Veiligheid beslist op voorwaarde van opname van drie voorstellen van stedenbouwkundige voorschriften dat bij het RUP ‘Sint-Anneke Plage’ geen ruimtelijk veiligheidsrapport moet opgemaakt worden.

Fasering

Stap 

Datum

collegebesluit: proces- en richtnota

28 oktober 2016 (jaarnummer 9238)

 

GECORO: advies proces- en richtnota

2 november 2016

districtsraad Antwerpen: advies

19 december 2016 (jaarnummer 241)

collegebesluit: kennisname voorontwerp-RUP

7 juli 2017 (jaarnummer 6025)

GECORO: advies voorontwerp-RUP

6 september 2017

districtsraad Antwerpen: advies voorontwerp-RUP

18 september 2017 (jaarnummer 145)

plenaire vergadering en adviezen

3 oktober 2017

beslissing MER

30 oktober 2017

collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om ontwerp-RUP voorlopig vast te stellen

14 juni 2019 (jaarnummer 4892)

gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP

24 juni 2019 (jaarnummer 457)

ontvangst bijgesteld advies Team Externe Veiligheid (TEV)

19 juli 2019

collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om besluit 24 juni 2019 in te trekken en ontwerp-RUP voorlopig vast te stellen

12 juni 2020 (jaarnummer  5199)

gemeenteraad: intrekking besluit 24 juni 2019 en voorlopige vaststelling ontwerp-RUP

29 juni 2020 (jaarnummer 440)

openbaar onderzoek

17 augustus 2020 t.e.m. 15 oktober 2020

GECORO advies

12 januari 2021

advies TEV

30 april 2021

collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om RUP definitief vast te stellen

15 juni 2021 (jaarnummer 5085)

gemeenteraad: afvoering definitieve vaststelling RUP

28 juni 2021 (jaarnummer 445)

advies TEV

8 februari 2023

collegebesluit: intrekking besluit 15 juni 2021 en voorstel aan gemeenteraad om ontwerp-RUP voorlopig vast te stellen

8 september 2023 (jaarnummer 6152)

gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP

25 september 2023 (jaarnummer 616)

openbaar onderzoek

16 oktober 2023 t.e.m. 14 december 2023

GECORO advies

8 februari 2024

collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om RUP definitief vast te stellen

12 april 2024

gemeenteraad: definitieve vaststelling RUP

29 april 2024

schorsingsperiode

45 dagen

publicatie Belgisch Staatsblad

juni 2024

Data in vet cursief onder voorbehoud

Onderzoek

Het ontwerp-RUP doorliep een openbaar onderzoek, dat liep van 16 oktober 2023 t.e.m. 14 december 2023. Tijdens deze periode werd het ontwerp-RUP ter advies voorgelegd aan (decretaal verplichte) adviesinstanties en de bevolking. De Provincie Antwerpen en het Departement Omgeving hebben geen advies uitgebracht. Het openbaar onderzoek leverde verder in totaal 1 ingediend bezwaarschrift op. De behandeling van het bezwaar is verwerkt in het advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO).

Adviezen

GECORO Advies uitgebracht

De GECORO bundelde, coördineerde en behandelde de bezwaren van het openbaar onderzoek. De Provincie Antwerpen en het Departement Omgeving hebben geen advies uitgebracht. Het openbaar onderzoek leverde verder in totaal 1 ingediend bezwaarschrift op.

De GECORO adviseert op basis hiervan het volgende:

Grafisch plan als volgt aan te passen:

  • Er is een onderscheid tussen de vista’s in het verlengde van de Gloriantlaan en de Charles De Costerlaan, die in het verlengde van straten liggen[KA1] [PL2] , en de derde toegang in de Scheldebocht ter hoogte van de huidige jachthavenweg richting ponton. De GECORO adviseert om de indicatief aangeduide vista ter hoogte van de Scheldebocht op het grafisch plan te vervangen door een gebiedsgerichte overdruk met de naam ‘passage’. 

 Het grafisch plan werd aangepast conform het advies.

Toelichtingsnota als volgt aan te passen :

  • Aanpassing toelichting bij artikel 10 – vista – indicatieve aanduiding: 

Van: (…) Vista’s kunnen ook betrekking hebben op bijvoorbeeld uitkijkpunten, ruimtelijke assen, functionele assen, …

Naar (…) Vista’s zijn open ruimten die ook betrekking kunnen hebben op bijvoorbeeld uitkijkpunten, ruimtelijke assen, functionele assen, …

  • Vervangen en aanvullen indicatieve vista in de Scheldebocht door een gebiedsgerichte overdruk ’passage‘ in diverse hoofdstukken.

De toelichtingsnota werd aangepast conform het advies.

Stedenbouwkundige voorschriften als volgt aan te passen:

  • Aanpassingen aan artikel 10. Vista – indicatieve aanduiding

van: Deze indicatieve aanduiding is bedoeld voor de aanleg van verharde en/of groene publieke verblijfsruimten die als toegangsruimten fungeren en/of doorzichten garanderen richting de dijk en/of verder naar de Schelde. (…)

naar: Deze indicatieve aanduiding is bedoeld voor de aanleg van verharde en/of groene publieke verblijfsruimten die als toegangsruimten fungeren en doorzichten garanderen richting de dijk en/of verder naar de Schelde. De relatie binnen- en buitendijkse ruimte wordt hersteld. (…)

Het college volgt het advies niet.

De bijkomende toevoeging ‘De relatie binnen- en buitendijkse ruimte wordt hersteld.’ aan het stedenbouwkundige voorschrift creëert onduidelijkheid. Zowel voor de vergunningaanvrager als -verlener is het niet duidelijk hoe dit geïnterpreteerd moet worden. 

Deze zin wordt niet weerhouden in het definitieve voorschrift.

  • Voorstel toevoegen van nieuw voorschrift “passage”

Er is een onderscheid tussen de vista’s in het verlengde van de Gloriantlaan en de Charles De Costerlaan, die in het verlengde van de straten liggen, en de derde toegang in de Scheldebocht ter hoogte van de huidige jachthavenweg richting ponton waarbij de verbindende kwaliteit van deze as veel nadrukkelijker van belang is dan het doorzicht. De GECORO acht het daarom van belang om een onderscheid te maken tussen de uiterste vista’s en deze in het midden, aan de Scheldebocht. Zij achten het noodzakelijk om hiervoor een andere term te gebruiken met een eigen voorschrift. Ze adviseren om het volgend voorschrift te koppelen aan de voorgestelde overdruk ‘passage’ in de Scheldebocht:

Deze aanduiding is bedoeld voor de aanleg van een verharde en/of groene verblijfsruimte die een trage publieke doorgang (passage) in de Scheldebocht verwezenlijkt. De passage brengt  de bezoeker naar de dijk en de waterbushalte en ook terug. 

De bestaande hoogstammige bomen dienen maximaal behouden te worden en mogen enkel gekapt of gerooid worden in functie van veiligheidsoverwegingen, ziekte, in functie van de dijkwerken, in functie van het realiseren van een verblijfsruimte en/of om een voldoende breedte te garanderen met het oog op haar functie als publieke doorgang.

Het college volgt het advies gedeeltelijk.

Het college is van oordeel dat er een bijkomend voorschrift rond passage opgenomen moet worden. Echter dient de term waterbushalte in het voorschrift vervangen te worden door steiger. Indien er in de toekomst geen waterbus meer zou aanmeren op deze locatie blijft het voorschrift overeind. 

  • Terminologie 
    1. Het begrip ‘vista’ is niet opgenomen in de terminologielijst. Het begrip wordt wel verduidelijkt in de toelichtende nota (rubriek 3.6.10). Omwille van de duidelijkheid acht de GECORO het noodzakelijk om het begrip vista op te nemen in de terminologielijst van de stedenbouwkundige voorschriften, met volgende definitie:
       “Een verharde en/of groene publieke verblijfsruimte (van minimaal 25 meter breed) die als toegangsruimte functioneert en doorzichten garandeert richting de dijk en/of verder naar de Schelde. De vista herstelt ook de relatie tussen de binnen- en buitendijkse ruimte.”
    2. Door het toevoegen van een bijkomend voorschrift ‘passage’ acht de GECORO het noodzakelijk dat het begrip ‘passage’ wordt opgenomen in de terminologielijst van de stedenbouwkundige voorschriften, met volgende definitie: 

“Een verharde en/of groene verblijfsruimte die een trage publieke doorgang (passage) realiseert, die als toegangsruimte functioneert en de bezoeker van en naar de Scheldebocht brengt ter hoogte van de waterbushalte.”

  1. De GECORO merkt op dat momenteel volgens de definitie van gemeenschapsvoorzieningen (toegelaten binnen de zones voor gemengde functies) het onduidelijk is of bepaalde functies (bv. tandartsenpraktijk) toegelaten zijn. Gezien deze functies niet wenselijk zijn, stelt de Gecoro voor de definitie van gemeenschapsvoorzieningen te schrappen, zodat teruggevallen wordt op de definitie van gemeenschapsvoorzieningen in de VCRO (“voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk”).

     Het college volgt het advies gedeeltelijk.

Het college is van oordeel dat het begrip ‘passage’ in de terminologielijst verduidelijkt moet worden. Conform haar eerder gestelde standpunt dient de term ‘waterbushalte’ in de definitie vervangen te worden door steiger. Indien er in de toekomst geen waterbus meer zou aanmeren op deze locatie blijft de definitie overeind.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS03 - Ruimtelijke ordening
2WNS0302 - Plannen
2WNS030202 - Ruimtelijke uitvoeringsplannen

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Vooruit, Vlaams Belang, CD&V, Open VLD en schepen Erica Caluwaerts.
Stemden nee: PVDA.

Hebben zich onthouden: Groen. 

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Sint-Anneke Plage , district Antwerpen definitief vast te stellen.

Dit RUP, met Algplanid_RUP_11002_214_10024_00001, bestaat uit een grafische plan, het grafisch register plancompensatie, een plan van de bestaande feitelijke en juridische toestand, de stedenbouwkundige voorschriften en een toelichtingsnota.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240325_SA_def RUP_SV_herneming ontwerp.pdf
  • 20240325_SA_def RUP_TN_herneming ontwerp.pdf
  • Bijlage 5_mer-screening en beslissing plan-MER plicht.pdf
  • Bijlage 6_op te heffen voorschriften RUP Esmoreitpark.pdf
  • Bijlage 7_register planbaten, planschade.pdf
  • Bijlage 8_advies Team Externe Veiligheid d.d. 08022023.pdf
  • Bijlage 9_nota aspect Externe Veiligheid d.d. 23042021.pdf
  • RUP_SINT-ANNEKE_GP_DV.pdf