Terug
Gepubliceerd op 30/04/2024

2024_GR_00242 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2023007092. Luchthavenlei ZN. District Deurne - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 29/04/2024 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Claude Marinower, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jan Penris, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid

Verontschuldigd

Gerolf Annemans, raadslid; Güler Turan, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2024_GR_00242 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2023007092. Luchthavenlei ZN. District Deurne - Goedkeuring 2024_GR_00242 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2023007092. Luchthavenlei ZN. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen;

- het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen voor beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen.

 

Projectnummer:

OMV_2023007092

Gegevens van de aanvrager:

NV LEM Antwerpen met als contactadres Luchthavenlei 1 te 2100 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

NV LEM Antwerpen (0536616371) met als contactadres Luchthavenlei 1 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Luchthavenlei zonder nummer te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

sectie A nrs. 238C, 239A, 240G, 240E, 240A, 240D, 250H, 280A2, 280G, 280H, 280N, 280K, 280F, 280M, 280P, 280R, 280S, 280L, 280Z, 280E, 282C, 291B, 295F, sectie B nrs. 196E, 198_, 224_, 225A, afdeling 32 sectie B nrs. 640H, 652_, 653_, 654P2, 654E, 654G, 654R2, 656D2, 656F, 656G, 656H, 656L, 656M, 656R, 656X, 656B2, 656C2, 656E2, 656F2, 656G2, 657C, 663A, 663E, 663F, 663K, 663L, 663S, 663T, 663V, 663W, 663X, 664A, 667A, 668_, 669A, 670C, 670G, 670/2B, 670F, 671B, 671C, 672B, 672G, 673B, 675C, 675D, 675G, 675P, 676_, 677_, 678_, 679A, 680A, 683B, 684_, 685K, 686C, 687B, 687C, 688B, 688E, 689_, 690_, 691_, 692N, 692P, 692L2, 715X, 715Y, 719D, 719E, 719L, 719N, 722_, 723_, 724K, 725A, 728A, 729A, 730A, 730B, 732K, 732H, 732D, 732B, 733_, 734_, 735_, 736_, 736A, 737A, 738C, 738D, 738B, 739B4, 739R3, 739S3, 739T3, 739V3, 739X3, 739Z3, 739A4, 752B, 752V, 752T, 752S, 752R, 752N, 753L, 753H, 753G, 754V, 754W, 757C, 758G, 758H, 762_, 763A, 763B, 764_, 765_, 766_, 767_, 768A, 769E, 769G, 771D, 771E, 771G, 773Y4, 773W4, 773T4, 773X4, 773L3, 773D2, 773R4, 773N4, 773M4, 773F2, 786N, 786P, 786M, 787B, 788_, 789A, 789B, 790A, 791A, 792A, 795C, 799D, 799P, 800E, 800F, 800G, 801_, 802A, 803_, 804A, 806_, 807_, 808_, 809E, 809F, 811R2, 811D2, 811V, 811W, 811X, 811P, 811E2, 811S, 811T, 811H2, 811P2, 811K2, 811F2, 811N2, 811L2, 811M2, 811G2, 811E, 811F, 811H, 817R, 817P en 821Y3

waarvan:

 

-          20171025-0030

afdeling 32 sectie B nrs. 652_, afdeling  196E, afdeling 32 768A, 732K, 675D, 675C, 786P, 739A4, 654G, 811H, 653_, 787B, 753H, afdeling  224_, afdeling 32 732B, 656F, 739B4, 732H, 752N, 675G, 811E, 786M, 728A, 752S, 737A, 773X4, 809F, 757C, 802A, 773Y4, 788_, afdeling  sectie A nrs. 280L, afdeling 32 sectie B nrs. 800E, 773M4, afdeling  sectie A nrs. 280Z, afdeling 32 sectie B nrs. 677_, 685K, 790A, 663T, 670C, 811R2, 799D, afdeling  sectie A nrs. 280M, afdeling 32 sectie B nrs. 811K2, afdeling  sectie A nrs. 280P, afdeling 32 sectie B nrs. 670G, afdeling  sectie A nrs. 280F, afdeling 32 sectie B nrs. 807_, 679A, afdeling  225A, afdeling 32 663L, 758H, 739R3, 730B, 663K, 811N2, 640H, 690_, 754W, 773T4, 795C, 767_, 671B, 663W, 663S, 684_, 656G2, 688E, 821Y3, 806_, 773W4, 688B, 773R4, 734_, 686C, 670F, 738D, afdeling  sectie A nrs. 280R, afdeling 32 sectie B nrs. 676_, 763B, 671C, 715X, 800G, afdeling  198_, afdeling 32 663V, 800F, 773N4, 715Y, 736A, 656L, 739V3, 729A, 667A, 719D, 656R, 678_, 811V, 656M, 792A, afdeling  sectie A nrs. 239A, afdeling 32 sectie B nrs. 719L, 811P, 736_, afdeling  sectie A nrs. 280G, afdeling 32 sectie B nrs. 656X, 654E, 811M2, 732D, 739S3, afdeling  sectie A nrs. 280A2, afdeling 32 sectie B nrs. 733_, 738C, 656G, 725A, 668_, 663A, 811D2, 811X, 811P2, 723_, 773L3, 752B, afdeling  sectie A nrs. 291B, afdeling 32 sectie B nrs. 752R, 764_, 811F, 670/2B, 691_, 803_, afdeling  sectie A nrs. 240G, afdeling 32 sectie B nrs. 752V, 680A, 669A, 817R, 692L2, 804A, 811G2, 811S, 739X3, 811E2, 656D2, afdeling  sectie A nrs. 240A, afdeling 32 sectie B nrs. 724K, afdeling  sectie A nrs. 238C, afdeling 32 sectie B nrs. 753G, 683B, 789A, 769G, afdeling  sectie A nrs. 240D, afdeling 32 sectie B nrs. 801_, 766_, 722_, 675P, 789B, afdeling  sectie A nrs. 280K, 295F, 250H, afdeling 32 sectie B nrs. 817P, afdeling  sectie A nrs. 280N, 240E, afdeling 32 sectie B nrs. 791A, 754V, 771G, 773F2, 656C2, 692P, 664A, 811L2, 719N, 753L, afdeling  sectie A nrs. 280H, afdeling 32 sectie B nrs. 672B, 657C, 811T, 730A, 735_, 786N, 808_, 765_, 656H, 758G, 752T, 663X, 687B, 811H2, 811F2, 771D, 689_, 692N, 771E, 672G, 809E, 738B, afdeling  sectie A nrs. 280S, afdeling 32 sectie B nrs. 673B, 763A, 663E, afdeling  sectie A nrs. 282C, 280E, afdeling 32 sectie B nrs. 656E2, 799P, 656F2, 769E, 687C, 739T3, 773D2, 654R2, 656B2, 739Z3, 663F, 811W, 762_, 719E en 654P2 (Luchthaven Antwerpen)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

Hernieuwing Luchthaven Antwerpen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Onderstaande beschrijving beperkt zich tot het onderwerp van de aanvraag.
Vergunde toestand

Zie nota ‘BA_ALGEMEEN_Toelichtingsnota bij vergunde toestand’, ‘overzicht vergunningen – plan dd. 20230615’ & ‘Vermoeden van vergunning dd. 9 november 1979’.

-          functie: luchthavencomplex (gemeenschapsvoorziening) met bijhorende infrastructuur, gebouwen en constructies;

-          bouwvolume: gebouwencomplex van 1 tot 3 bouwlagen waaronder het luchthavengebouw, brandweergebouw en verschillende loodsen;

-          gevelafwerking:
luchthavengebouw:

  • gevels in witte crepi;
  • aluminium schrijnwerk;
  • luifel;

brandweergebouw:

  • gevels in donkere gevelsteen, deels afgewerkt met aluminium platen en voorzien van elementen in witte crepi;
  • aluminium schrijnwerk;

-          inrichting: voor luchthaven gebruikelijke infrastructuur, verhardingen en constructies, zoals de landingsbaan, parking, wegen, enz.
 

Bestaande toestand

De bestaande toestand wijkt af van de vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

Overeenkomstig de vergunde toestand met volgende aanvullingen/ wijzigingen:

-          functie ongewijzigd: luchthavencomplex (gemeenschapsvoorziening) met bijhorende infrastructuur, gebouwen en constructies;

-          bouwvolume:

  • technische installaties op het dak;
  • glazen geluidswerende wand ter hoogte van de perceelgrens met de school ‘Land van Nu’;
  • nieuwe luifel met oppervlakte van 22,45 m² aan het luchthavengebouw (zijde personeelsparking – linkerzijde);

-          gevelafwerking:

luchthavengebouw:

  • gewijzigd schrijnwerk;
  • gewijzigde indeling van de gevelopeningen;
  • raamopening gewijzigd naar een deuropening;
  • publiciteit op de voorgevels van het luchthavengebouw;

brandweergebouw:

  • gevels gedeeltelijk afgewerkt in aluminium sandwichpaneel.

-          inrichting ongewijzigd: voor luchthaven gebruikelijke infrastructuur, verhardingen en constructies, zoals de landingsbaan, parking, wegen, enz.

-          de in onbruik geraakte wegenis wordt afgeschaft en gedesaffecteerd.

 

 

Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van technische installaties;

-          wijzigen van de voorgevels van het luchthavengebouw;

-          wijzigen van de gevels van het brandweergebouw;

-          bouwen van een geluiddempende wand;

-          bouwen van een luifel aan het luchthavengebouw;

-          plaatsen van publiciteit;

-          afschaffen en desaffecteren van gemeentewegen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen

13 februari 2024

25 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant

13 februari 2024

29 maart 2024

Geen bezwaar

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA)

21 februari 2024

27 februari 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen

21 februari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid - Trage wegen

21 februari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

21 februari 2024

11 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

21 februari 2024

15 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

21 februari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet

Binnen het gebied van de luchthaven van Deurne liggen nog enkele gemeentewegen die zijn opgenomen in de Atlas der buurtwegen en nog niet zijn opgeheven. Het terrein is al geruime tijd afgesloten en de gemeentewegen zijn dus al lange tijd niet meer in gebruik.

Motivatie voor het wijzigen, verplaatsen of afschaffen van een gemeenteweg

Het luchthaventerrein is volledig omheind en niet toegankelijk om veiligheidsredenen. Op een plan van 1957 is al te zien dat er rondom de luchthaven een omheining staat. Er zijn ook foto's toegevoegd aan het dossier uit 1947, 1963 en 1973 waarop de omheining duidelijk te zien is. Hieruit kan worden afgeleid dat de voet- en buurtwegen die zich nog op het terrein van de luchthaven bevinden al minstens 70 jaar niet toegankelijk zijn en dus ook niet worden gebruikt.

Bovendien zijn er door de jaren heen verschillende vergunningen afgegeven waarin geen opmerkingen werden gemaakt over de gemeentewegen die over het terrein lopen. Het gewestplan geeft duidelijk aan dat het gebied als luchthaven is bestemd en ook het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bevestigt dit als luchthavengebied. Publiek toegankelijke wegen kunnen niet gecombineerd worden met de functie als luchthaven vanwege veiligheidsredenen.

Deze factoren vormen de basis voor de gemeenteraadsbeslissing om de buurtwegen die nog op het terrein van de luchthaven van Deurne liggen op te heffen.

 De aanvraag omvat een rooilijnplan met de benamingen 'algemeen rooilijnplan deel 1', 'algemeen rooilijnplan deel 2' en 'algemeen rooilijnplan deel 3'. Op deze rooilijn plannen zijn volgende buurtwegen weergegeven:

  • Chemin nummer 3 – gedeeltelijke afschaffing;
  • Chemin nummer 10 – gedeeltelijke afschaffing;
  • Chemin nummer 13 – gedeeltelijke afschaffing;
  • Sentier nummer 27 – gedeeltelijke afschaffing;
  • Sentier nummer 40 – gedeeltelijke afschaffing;
  • Sentier nummer 42 – gedeeltelijke afschaffing;
  • Sentier nummer 51 – volledig af te schaffen;
  • Sentier nummer 52 – gedeeltelijke afschaffing.

     

Wegontwerp, ontsluiting, mobiliteit en verkeersveiligheid

Het afschaffen van de gemeentewegen vormt geen belemmering voor de ontsluiting van de buurt, de mobiliteit of de verkeersveiligheid.

Bespreking van de adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Het agentschap Wegen en Verkeer geeft een gunstig advies. Het advies heeft geen betrekking op gemeentewegen.

Het Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA) bezorgt geen advies, waardoor gesteld kan worden dat zij akkoord gaan met de afschaffing van de buurtwegen.

Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid - Trage wegen bezorgde geen advies waardoor gesteld kan worden dat zij akkoord gaan met de afschaffing van de buurtwegen.

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte bezorgde geen advies waardoor gesteld kan worden dat zij akkoord gaan met de afschaffing van de buurtwegen.

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen bezorgde een advies. Het advies heeft echter geen betrekking op het afschaffen van de buurtwegen waardoor gesteld kan worden dat zij hiermee akkoord gaan.

Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen bezorgde geen advies waardoor gesteld kan worden dat zij akkoord gaan met de afschaffing van de buurtwegen.

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit bezorgde een advies. Er werden voorwaarden gesuggereerd voor onder andere het opmaken van een toekomstvisie voor de bereikbaarheid van de luchthaven van Deurne. Het advies heeft echter geen betrekking op het afschaffen van de buurtwegen waardoor gesteld kan worden dat zij hiermee akkoord gaan.

Waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging

Het rooilijnplan bevat een aantal berekeningen van de waardevermeerdering of waardevermindering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig met artikel 28 van het gemeentewegendecreet.

Deze zijn in volgende dossierstukken opgenomen:

  • Chemin 3 schattingsverslag;
  • Chemin 10 schattingsverslag;
  • Chemin 13 schattingsverslag;
  • Sentier 27 schattingsverslag;
  • Sentier 40 schattingsverslag;
  • Sentier 42 schattingsverslag;
  • Sentier 51 schattingsverslag;
  • Sentier 52 schattingsverslag.

De grondafstand gebeurt echter kosteloos, waardoor er geen waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ontstaat ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg.
Hiermee wordt akkoord gegaan gezien het decennia lange onbruik van de wegen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

13 februari 2024

Start openbaar onderzoek

22 februari 2024

Einde openbaar onderzoek

22 maart 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

29 april 2024

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

22 februari 2024

22 maart 2024

131

8

1

4658

 

Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

 

Stad Antwerpen ontving 4.796 bezwaarschriften, waarvan 4.658 digitale en 138 schriftelijke.

Deze bezwaarschriften werden gebundeld en gezamenlijk beoordeeld. Voor de gemeenteraadsbeslissing voor het opheffen van de gemeentewegen zijn enkel onderstaande bezwaren relevant:

 

Bezwaar 446:

"De vraag tot afschaffing van buurtwegen en een gemeenteweg kan in de aanvraag vermeld worden, maar dient een afzonderlijke procedure bij de respectievelijke gemeenten te doorlopen."      

Beoordeling: Dit bezwaar is ongegrond.

De afschaffing van de buurtwegen vormt onderdeel van de aanvraag via de geïntegreerde procedure. De afschaffing van de buurtwegen wordt geagendeerd op de gemeenteraad in de betreffende gemeenten.

Gemeentewegendecreet artikel 12 zegt het volgende:

§ 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.

 

Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

 

De mogelijkheid, vermeld in het eerste lid, geldt niet als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeenteweg die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd is, of op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. In dat geval gelden de procedureregels voor het opstellen van een ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Bezwaar 7, bezwaar 176, bezwaar 504, bewaar 522, bezwaar 546, bezwaar 558 en bezwaar 649:

Samenvatting voor het gedeelte gemeentewegen:

“Op het luchthaventerrein lopen enkele gemeentewegen die nooit werden opgeheven. De 

LEM vraagt daarvan nu de opheffing. Daarin kan alleen worden toegestemd als vooraf de 

landbouwzone in de oorspronkelijke toestand wordt hersteld, de illegale constructies, 

zoals de perimeterweg, worden verwijderd en de luchthaven beperkt wordt tot het 

vergunde luchthaventerrein ten westen van de R11.”


Beoordeling: Dit bezwaar is ongegrond.

Het opheffen van een gemeenteweg verloopt volgens de bepalingen van het gemeentewegendecreet. Er zijn geen bepalingen opgenomen zoals deze die hierboven zijn vermeld.

 

Bezwaar 653: 

Samenvatting voor het gedeelte gemeentewegen:

“Conform artikel 4 van het Gemeentewegendecreet kan een afschaffing van een 

gemeenteweg enkel in het algemeen belang worden gemotiveerd is dit een 

uitzonderingsmaatregel. Het is duidelijk dat de afschaffing van deze weg enkel de 

private exploitatie van aanvrager dient. Indien de percelen waarop deze gemeenteweg 

is ingericht niet illegaal waren ingelijfd in het luchthavendomein, had deze 

gemeenteweg uiteraard wel nog haar ontsluitingsdoel kunnen bewerkstelligen (vb 

door verbinding met nieuwe gemeenteweg/trage weg).

 

De afschaffing van deze gemeenteweg gaat dan ook in tegen de principes van het 

gemeentewegendecreet.”

 

Beoordeling: Dit bezwaar is ongegrond.

Met de gewestplanbestemming als luchthavengebied en de bevestiging hiervan in het GRUP afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen als luchthavengebied blijkt het algemeen belang. De gemeentewegen die over de contouren van het gebied lopen kunnen dus worden afgeschaft binnen de doelstellingen van het gemeentewegendecreet en kaderen ook binnen het algemeen belang. Ook de verkeersveiligheid en de ontsluiting komen niet in het gedrang door het opheffen van de gemeentewegen.

 

Informatievergadering

Over de aanvraag werd een informatievergadering georganiseerd op 29 februari 2024.

 

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Vooruit, Vlaams Belang, CD&V, Open VLD en schepen Erica Caluwaerts.
Stemden nee: Groen en PVDA. 
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de ongegronde bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ te verwerpen.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de bijgevoegde rooilijnplannen/ opheffingsplannen: 'algemeen rooilijnplan deel 1', 'algemeen rooilijnplan deel 2' en 'algemeen rooilijnplan deel 3’.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.