Terug
Gepubliceerd op 14/06/2024

2024_CBS_04486 - Bestek GAC_2023_02702. Ontwerp en realisatie plan publieke ruimte driehoek Albertpark - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04486 - Bestek GAC_2023_02702. Ontwerp en realisatie plan publieke ruimte driehoek Albertpark - Bestek en procedure - Goedkeuring 2024_CBS_04486 - Bestek GAC_2023_02702. Ontwerp en realisatie plan publieke ruimte driehoek Albertpark - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de omgeving Albertpark zijn de komende jaren enkele ingrepen gepland zoals een spoorvernieuwing van De Lijn op de as Grotesteenweg-Mechelsesteenweg, de herinrichting van halte Harmonie als regionaal hoppinpunt en de vernieuwing van de riolering in de Koningin Elisabethlei. Naast deze geplande werken zijn er in de bestaande situatie binnen driehoek Albertpark verschillende knelpunten op gebied van onder andere verkeersveiligheid, fietsverbindingen, leesbaarheid, bereikbaarheid en verblijfskwaliteit Albertpark. 

Door de geplande werken is er een momentum om de knelpunten overkoepelend te bekijken binnen de ganse driehoek Albertpark. Door een integraal ontwerpplan publieke ruimte op te laten maken en de werken nadien gefaseerd uit te voeren in functie van beschikbare budgetten heeft de stad Antwerpen samen met haar partners de ambitie om naar een kwaliteitssprong te gaan voor de ganse driehoek Albertpark. Hiervoor werd op het college van 26 april 2024 (jaarnummer 2024_CBS_03717) een samenwerkingsovereenkomst studiefase goedgekeurd. 

Als volgende stap gaan de stad en haar partners nu op zoek naar een multidisciplinair ontwerpteam. De complexiteit van de opdracht overstijgt de opgave als standaard infrastructuurproject en vraagt een extern ontwerpteam met expertise in onder andere stedenbouw en ruimtelijke planning, mobiliteit, landschapsarchitectuur, infrastructuurontwerp, cultuurhistorisch onderzoek, eco- en hydrologie. Dit ontwerpteam wordt aangesteld via een openbare procedure. 

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid – wanneer ze de noodzaak daartoe aantoont – een opdracht plaatsen die één of meer vaste gedeelten en één of meer voorwaardelijke gedeelten omvat. Hoewel de sluiting van de opdracht betrekking heeft op de volledige opdracht, is de aanbestedende overheid enkel gebonden door de vaste gedeelten. De uitvoering van de voorwaardelijke gedeelten is afhankelijk van een beslissing van de aanbestedende overheid die aan de opdrachtnemer wordt meegedeeld overeenkomstig de in de opdrachtdocumenten bepaalde modaliteiten. De uitvoering van het voorwaardelijk gedeelte mag de algemene aard van de opdracht niet wijzigen.

In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor diensten door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.

Argumentatie

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimaal 3 en maximaal 8 referenties met betrekking tot opdrachten van in schaal vergelijkbare ontwerpstudies in een stedelijke context. Uit deze referenties moet minstens ervaring blijken met spoorinfrastructuur, ontwerp publieke ruimte/groen, en mobiliteitsassen. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 8 jaar, en hebben afzonderlijk een waarde van minimaal  250.000 euro ereloon (exclusief btw). De drempel van 3 jaar voor referenties werd overschreden omdat de doorlooptijd van dergelijke opdrachten meerdere jaren in beslag nemen.

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria: 

  1. lezing van de ontwerpopdracht op een totaal van 40 punten;
  2. teamsamenstelling op een totaal van 30 punten;
  3. plan van aanpak op een totaal van 30 punten.

Algemene financiële opmerkingen

De modaliteiten van de kostenverdeling tussen de stad en haar partners zijn opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst (Artikel 5).

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)
2LMS010402M00718 - SWOU11660 Koning Albertparkweg, Koningin Elisabethlei, Mechelsesteenweg, Prins Albertlei (Albertpark - Grotesteenweg)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2023_02702 voor 'Ontwerp en realisatie plan publieke ruimte driehoek Albertpark' goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven met Europese bekendmaking.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

GAC

dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw)

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Ontwerp en realisatie plan publieke ruimte driehoek Albertpark

budgetplaats: 5153000000
budgetpositie: 224
functiegebied: 2LMS010402M00718
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA020200
budgetperiode: 2400, 2500, 2600 en 2700

volgt later

Bijlagen

  • 02702_bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf
  • 02702_bestek_technische bijlagen.pdf
  • 02702_bestek_administratieve bijlagen.pdf