Terug
Gepubliceerd op 27/05/2024

2024_CBS_04421 - Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok - Actualisatie projectbudget. Opdracht aan AG Vespa - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04421 - Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok - Actualisatie projectbudget. Opdracht aan AG Vespa - Goedkeuring 2024_CBS_04421 - Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok - Actualisatie projectbudget. Opdracht aan AG Vespa - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Door de definitieve sluiting van het stedelijk slachthuis in de Damwijk in 2006 was de toenmalige bestemming van de Slachthuissite achterhaald. Om voor de gehele site de noodzakelijke opwaardering te kunnen realiseren en de toegankelijkheid en de leefbaarheid ervan te verhogen, is een gefaseerde geïntegreerde herontwikkeling van de Slachthuissite en omgeving noodzakelijk. De stad Antwerpen sloot samen met ULP-I, AG Vespa en URBAN LIVING BELGIUM op 20 augustus 2018 een samenwerkingsovereenkomst om deze herontwikkeling te realiseren. De raad van bestuur van AG Vespa keurde op  24 juni 2022 (jaarnummer 55) de uittreding van de stad Antwerpen met betrekking tot deze samenwerkingsovereenkomst goed, na overdracht van de gronden van de stad aan AG Vespa.

De raad van bestuur van AG Vespa keurde op 21 februari 2020 (jaarnummer A020) en 2 september 2022 (jaarnummer 76) de samenwerkingsovereenkomst met Water-link goed voor de aanleg van de openbare ruimte, de riolering en een aanvoerleiding drinkwater in de Slachthuissite voor volgende straten:

  • Vetten Osplein (voorheen Lobroekplein);
  • Lange Lobroekstraat;
  • Korte Slachterijstraat;
  • Korte Lobroekstraat;
  • Mouterijsteeg;
  • deel van de Lange Slachterijstraat;
  • Twee Stierenstraat (voorheen Oude Kalverstraat);
  • Weilandstraat;
  • Kalverwei;
  • deel van de Slachthuislaan.

Het definitief ontwerp voor de publieke ruimte van de Slachthuissite (fase 1) werd goedgekeurd door het college op 24 juni 2022 (jaarnummer 5201) en het districtscollege op 13 juni 2022 (jaarnummer 00310).

De afwateringsstudie Antwerpen Noord werd ter kennis genomen door het college op 10 juni 2022 (jaarnummer 4839) en het districtscollege op 27 juni 2022 (jaarnummer 336).

Op 16 december 2022 keurde de raad van bestuur van AG Vespa de aanbestedingsprocedure en selectieleidraad goed.

Op 2 juni 2023 (jaarnummer 31) keurde de raad van bestuur van AG Vespa het addendum op de samenwerkingsovereenkomst met Water-link goed, met betrekking tot de werken die AG Vespa zal uitvoeren voor rekening van Warmtenet Antwerpen Oost bv (WAO), rekening houdend met de opschortende voorwaarden en het stellen van een bankgarantie ten bedrage van de uit te voeren werken.

Op 2 juni 2023 keurde het college van de stad Antwerpen de omgevingsvergunningsaanvraag van AG Vespa goed voor de aanleg van de publieke ruimte van het stadsproject Slachthuis - fase 1 - Lange Lobroekstraat - Twee Stierenstraat - Slachthuislaan - Kalverstraat - Weilandstraat en Vetten Osplein.

Op 16 juni 2023 (jaarnummer 4115) keurde het college de herlocatie van basisschool het Weilandje goed, op basis waarvan AG Vespa een samenwerkingsovereenkomst heeft opgemaakt met GO! voor de uitvoering van deze herlocatie.

Op 5 oktober 2023 keurde de deputatie van de provincie Antwerpen de omgevingsvergunningsaanvraag van AG Vespa goed voor een klasse 2 grondwaterbemaling en klasse 1 grondwaterzuivering goed.

De aanbesteding van de werken (wegenis - riolering - nutsleidingen - warmtenet) werd door AG Vespa (in samenwerking met Water-link en Warmtenet Antwerpen Oost) opgestart in juni 2023 en toegewezen in december 2023. De werken zijn gestart in februari 2024 en zullen gerealiseerd zijn tegen de zomer 2025.

De aanbesteding voor de groenaanleg werd door AG Vespa opgestart in januari 2024 en zal september 2024 worden toegewezen. De realisatie van deze groenaanleg verloopt gelijktijdig met de wegeniswerken en zal gerealiseerd zijn tegen de zomer 2025.

Juridische grond

Artikel 30, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt met betrekking tot in-housetoezicht volgende voorwaarden: 

1° de aanbestedende overheid oefent op die rechtspersoon toezicht uit zoals op haar eigen diensten;

2° meer dan 80 % van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen; en

3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Specifiek met betrekking tot realisatie van bouw- en onderhoudsprojecten  van het stedelijk patrimonium zijn onder andere volgende artikels van toepassing:

  • in artikel 6 §3 wordt de opdracht aan AG Vespa voor het patrimoniumbeheer van het stedelijk patrimonium omschreven. De beleidsbeslissing tot het realiseren van bouw- en onderhoudsprojecten ligt bij de stad Antwerpen. De stad legt tevens het projectbudget vast. 
  • artikel 6  §3.4 bepaalt dat AG Vespa instaat voor de realisatie van bouw- en onderhoudsprojecten van het stedelijk patrimonium en dat deze opdracht de beslissingsbevoegdheid inzake het plaatsen en uitvoeren van overheidsopdrachten omvat, in eigen naam en voor rekening van de stad. De stad dient hiervoor de beleidsbeslissing tot realisatie van het project te nemen en het projectbudget vast te leggen.
  • in artikel 7, Lastgeving stedelijk patrimonium, verleent de stad een volmacht aan AG Vespa om in de realisatie van bouw-, onderhouds- en publieke domein projecten alle daden van beschikking en beheer te stellen in eigen naam en voor rekening van de stad voor wat betreft het stedelijk patrimonium. Onder deze lastgeving valt expliciet ook de bevoegdheid tot het nemen van alle beslissingen in het kader van overheidsopdrachten met betrekking tot het stedelijk patrimonium;
  • in artikel 11 §2 staat dat in uitvoering van de beheersovereenkomst, de stad alle kosten die AG Vespa opneemt, ten laste neemt.

Argumentatie

In het kader van de samenwerkingsoverkomst AG Vespa / ULP, voor de realisatie van het stadsproject Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok, is AG Vespa opdrachthouder voor de (her)aanleg van het 'ruimer' openbaar domein (Twee Stierenstraat, Vetten Osplein, Kalverwei, Lange Lobroekstraat, Korte Slachterijstraat, Korte Lobroekstraat, Mouterijsteeg, Weilandstraat en een deel van de Slachthuislaan) en is ULPM opdrachthouder voor het 'projectgebonden' openbaar domein Hallenparking, Eugène De Plynstraat, Abatoirstraat, Moeke Bitterpeeënplein en Pieter Densplein.

Voor de realisatie van het 'ruimer' openbaar werd een projectbudget van 13.781.000,00 euro inclusief btw voorzien voor de realisatie van het 'ruimer' openbaar domein van fase 1 van het stadsproject:

  • de aanleg van de nieuwe Twee Stierenstraat, het Vetten Osplein, de Kalverwei en de (her)aanleg diverse aangrenzende straten;
  • uitbreiding en (ver)plaatsing  nutsleidingen, verkeerslichten, ANPR en openbare verlichting;
  • groenaanleg en beheer tot overdracht naar de groendienst; 
  • sloop van gebouwen in functie van de aanleg van de Kalverwei en Twee Stierenstraat;
  • studie- en onderzoekskosten voor het ontwerp en realisatie van het 'ruimer' openbaar domein voor fase 1, 2 en 3 van het stadsproject;
  • projectgebonden participatie en communicatie;
  • begeleidingskosten.

Gedurende de voorbereiding en realisatie van het project werden volgende meerkosten voorzien, waarvoor bijkomende projectbudget noodzakelijk is voor het gehele project te kunnen realiseren:

  • In het kader van de realisatie van de Kalverwei dient het bestaande 'milieugebouw' gelegen aan de Slachthuislaan gesloopt te worden. De sloop van dit gebouw was voorzien in de oorspronkelijke projectbegroting. Tijdens de aanbesteding werd asbest vastgesteld in alle pleisterlagen aanwezig in het gebouw en een PFAS grondwatervervuiling voor de sloop van de kelder van het gebouw. Hiervoor werden volgende meerkosten betaald om de sloop van dit gebouw te realiseren:
    • meerkost asbetsanering bij de afbraak van het milieugebouw - 1.275.191,17 euro inclusief btw;
    • meerkost PFAS grondwaterzuivering voor de afbraak van de kelder van het milieugebouw - 343.750,00 euro inclusief btw.
  • In het kader van de realisatie van de Kalverwei werd door het college de opdracht gegeven om in samenwerking met GO! het voetbalveld All-in gedeeltelijk te verplaatsen en de basisschool GO! Terra te verhuizen. De kosten voor de verplaatsing van het voetbalveld en de verhuis van de basisschool zijn geraamd op 1.205.724,00 euro inclusief btw en worden gelijkmatig dragen door beide partijen.
    • meerkost verplaatsing voetbaldveld en GO! Terra - 602.862,00 euro inclusief btw.
  • Bijkomende studie- en begeleidingskosten in het kader van deze meerwerken:
    • bijkomende studiekosten - 98.123,93 euro inclusief btw 
    • bijkomende begeleidingskosten - 108.995,59 euro inclusief btw

Het geheel van de meerkosten, waarvoor een budgetverhoging wordt gevraagd, bedraagt 2.428.922,69 euro inclusief btw.

Algemene financiële opmerkingen

Het totale projectbudget voor het project Slachthuissite - openbaar domein - fase 1 wordt geraamd op 16.209.922,69 euro inclusief btw. Hiervan werd reeds 13.781.000,00 euro  inclusief btw vastgelegd via volgende bestelbonnen: 4005397373, 4005428676, 4005504837, 4005553202, 4005584629, 4005593187.

Volgende kosten worden bijkomend in rekening gebracht in het totale projectbudget:

meerkosten
EUR ibtw
meerkost asbetsanering milieugebouw
1.275.191,17 euro inclusief btw
meerkost PFAS grondwaterzuivering milieugebouw
343.750,00 euro inclusief btw
meerkost verplaatsing voetbaldveld en GO! Terra 
602.862,00 euro inclusief btw
bijkomende studiekosten 
98.123,93 euro inclusief btw

bijkomende begeleidingskosten

108.995,59 euro inclusief btw
totaal
 2.428.922,69 euro inclusief btw


De uitgaven worden verrekend op volgend boekingsadres:

  • SUB_NR/INTERN/2000-2800/5291630000/224/2WNS020202PA3719/2SA050610

AG Vespa voert de opdracht uit in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen. 

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS02 - Stadsontwikkeling
2WNS0202 - Projectwerking
2WNS020202 - Stadskankers aanpakken, herbestemming, gebiedsontwikkeling,…
2WNS020202PA3719 - Openbaar domein Slachthuissite

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het geactualiseerde projectbudget goed voor het stadsproject Slachthuissite openbaar domein - fase 1.

Artikel 2

Het college keurt het bijkomende budget goed van 2.428.922,69 euro inclusief btw .

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Openbaar domein Slachthuissite

  

AG VESPA 

Paradeplein 25 

2018 Antwerpen 

NBE0267402076 

IBAN: BE37 0910 1270 6928 
2.428.922,69 EUR inclusief btw 

budgetplaats: 5291630000

budgetpositie: 224  

functiegebied: 2WNS020202PA3719 

subsidie: SUB_NR

fonds: INTERN

begrotingsprogramma: 2SA050610  

budgetperiode: 2600-2700-2800  
4005613825