Terug
Gepubliceerd op 27/05/2024

2024_CBS_04511 - De Grote Verbinding. Scheldebrug - DBM voor een fiets- en voetgangersbrug over de Schelde - Selectie Kandidaten - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04511 - De Grote Verbinding. Scheldebrug - DBM voor een fiets- en voetgangersbrug over de Schelde - Selectie Kandidaten - Goedkeuring 2024_CBS_04511 - De Grote Verbinding. Scheldebrug - DBM voor een fiets- en voetgangersbrug over de Schelde - Selectie Kandidaten - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Grote Verbinding

Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad Antwerpen en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgt stad Antwerpen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt stad Antwerpen weer verbonden tot één geheel met meer groen en schonere lucht.

De afgelopen jaren hebben stad Antwerpen, Port of Antwerp Bruges (voorheen het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht), de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de Intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.

Van januari 2016 tot juni 2018 werd, onder leiding van Intendant Alexander D’Hooghe, een traject doorlopen om te komen tot concrete en realiseerbare overkappingen en leefbaarheidsprojecten voor de Antwerpse Ring met als ambitie een overkapping van de volledige ring. In maart 2017 is het “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid – Een ring rond de stad Antwerpen en een ring voor de stad Antwerpen” tussen het Vlaams Gewest, stad Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland tot stand gekomen. In het kader van de eerste grote fase in de leefbaarheidsmaatregelen voorzien de Vlaamse Regering, stad Antwerpen en Port of Antwerp Bruges een bedrag van 1,250 miljard euro.

Op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) bekrachtigde het college de selectie van 18 projecten en een aantal reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van Intendant Alexander D’Hooghe. Naast deze Ringprojecten is 10,5 miljoen euro voorzien voor verder studiewerk rond onder andere het verkeerskundig systeem op de zuidoostelijke ring, tunnelveiligheid, multimodale knopen en overkappingskansen voor de volgende fasen.

De 18 geselecteerde projecten werden nadien geclusterd in zeven Ringparken en een Scheldebrug. Over de Scheldebrug nam de Vlaamse Regering een beslissing om de voorkeursvariant brug verder uit te werken.

Scheldebrug

In het kader van het Toekomstverbond werd in juni 2018 een ‘vaste oeververbinding’ als een van de 18 leefbaarheidsprojecten geselecteerd om zowel de (verkeers)leefbaarheid als de modal shift in de Antwerpse regio te verbeteren. Door het verbeteren van de Scheldekruisende verbindingen en het sluiten van de Antwerpse ringstructuur voor fietsers- en voetgangers, draagt ze bij aan het realiseren van de vooropgestelde modal shift in de Antwerpse Regio. Ze brengt linker- en rechteroever dichter bij elkaar.

De gemeenteraad keurde op 17 december 2018 (jaarnummer 787) de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Antwerpen en de Vlaamse Waterweg nv goed.

Op 7 december 2020 namen stad Antwerpen en Vlaanderen kennis van het eindrapport van de studieopdracht en variantenstudie Scheldeverbinding en spraken af de brug als voorkeursvariant verder uit te werken. In 2021 vroegen stad Antwerpen en Vlaanderen de opmaak van een aantal aanvullende studies, van de projectdefinitie, van de verdere nautische aspecten, van de budgettaire inpassing en van de gunningsprocedure voor de aanduiding van het ontwerpteam verder uit te werken.

Op basis van grondig onderzoek besliste de Vlaamse Regering op 23 december 2022 om de gunningsprocedure uit te werken volgens de aanbestedingsvorm DBM en De Vlaamse Waterweg nv te gelasten met het voeren van de selectiefase, de onderhandelingsfase en de gunningsfase.  Het college besliste in zitting van 10 maart 2023 (jaarnummer 1483) om voor de Scheldebrug, in samenwerking met De Vlaamse Waterweg nv, de voorkeursvariant (brug) volgens modaliteiten beslist door de Vlaamse regering op 23 december 2022 verder uit te werken.

De gemeenteraad keurde in zitting van 23 oktober 2023 (jaarnummer 698) de realisatieovereenkomst 'Fiets- en voetgangersbrug over de Schelde' met De Vlaamse Waterweg nv goed en vertrouwde de bevoegdheid voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden voor de overheidsopdracht toe aan het college.

Door de grote samenhang met de realisatie van de Scheldebrug wordt de herinrichting van de Scheldekaaien ter hoogte van het project mee opgenomen in de opdracht. Het college keurde op 17 november 2023 (jaarnummer 8150) de projectdefinitie heraanleg Scheldekaaien goed. Hierin zijn de specifieke ambities en richtlijnen voor het openbaar domein van de kaaien binnen het projectgebied vastgelegd.

Aanbestedingsprocedure

De selectieleidraad werd door het college goedgekeurd op 22 december 2023 (jaarnummer 9440), en vervolgens door De Vlaamse Waterweg gepubliceerd op 10 januari 2024 als mededingingsprocedure met onderhandeling en Europese bekendmaking, conform de modaliteiten vastgelegd in de “realisatieovereenkomst fiets- en voetgangersbrug over de Schelde”. Kandidaturen konden ingediend worden tot uiterlijk 12 maart 2024 om 13u00.

Juridische grond

De wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.

Het Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017.

In toepassing van artikel 48 van de wet  inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor werken door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet  inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 66, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, ziet de aanbestedende overheid erop toe dat de offerte afkomstig is van een inschrijver waaraan de toegang tot de opdracht niet is ontzegd op grond van de uitsluitingsgronden en die voldoet aan de door de aanbestedende overheid vastgestelde selectiecriteria en, in voorkomend geval, de niet-discriminerende regels en criteria inzake de beperking van het aantal aan de selectiecriteria beantwoordende kandidaten.

Overeenkomstig artikel 6.2. van de realisatieovereenkomst 'Fiets- en voetgangersbrug over de Schelde' moet de selectiebeslissing worden goedgekeurd door stad Antwerpen.

Regelgeving: bevoegdheid

Het college van burgemeester en schepenen is op basis van artikel 56, §3, 6° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten voor de opdrachten waarvoor de gemeenteraad dat nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.

De gemeenteraad besliste in zitting van 23 oktober 2023 (jaarnummer 698) om de bevoegdheid voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden voor de overheidsopdracht nominatief toe te vertrouwen aan het college.

Argumentatie

Bij opening van de kandidaturen werd vastgesteld dat er 5 kandidaten zich ingeschreven hebben:

  1. TM Jan De Nul – BESIX – Iemants – BESIX Unitec
  2. KIOR
  3. Consortium in oprichting HYE-CORDEEL*AERTSSEN
  4. Tijdelijk samenwerkingsverband “De Worp”
  5. Samenwerkingsverband “Zuiderbrug”

De kandidaten dienden met hun inschrijving aan te tonen dat zij voldoende bekwaam zijn om deze opdracht tot een goed einde te brengen aan de hand van volgende selectie-eisen (samengevat):

  1. De kandidaat dient betrouwbaar te zijn voor het uitvoeren van de Opdracht. Hiertoe zijn uitsluitingsgronden opgenomen in de Selectieleidraad.
  2. De kandidaat over de nodige kunde en capaciteit te beschikken om de Opdracht kwalitatief tot een goed einde te brengen. Hiertoe zijn kwalitatieve selectiecriteria opgenomen in de Selectieleidraad, zowel op vlak van ontwerp, bouw, onderhoud als projectmanagement, gezien het om een DBM opdracht gaat.

Op basis van deze beoordeling wordt kandidaat 2 (KIOR) uitgesloten. De beoordeling van de kandidaten in relatie tot de selectie- eisen wordt toegelicht in het selectierapport in bijlage. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt de selectie ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Met betrekking tot de leefbaarheidsprojecten in kader van het Toekomstverbond, engageerde stad Antwerpen zich voor het eerste pakket aan leefbaarheidsprojecten tot een bijdrage van 107,5 miljoen euro door stad Antwerpen (prijspeil 2017).

In het meerjarenplan 2020-2025 van stad Antwerpen werd voor deze leefbaarheidsprojecten 'over de Ring' reeds een totaal aan uitgavekrediet voorzien van 46 miljoen euro. 

Dit krediet wordt - gespreid over de verschillende budgetjaren - beschikbaar gesteld in 2LMS010102 - Over de Ring. Uiterlijk op moment van effectieve bestelling worden de kredieten vanuit de budgettaire voorzieningen in het meerjarenplan toegewezen aan het concrete project (M-nummer).

De aanleg publiek domein Scheldekaaien worden als aanvullend projectonderdeel en conform de afspraken van de 'Principeovereenkomst Scheldekaaien' gefinancierd vanuit stedelijke budgetten en dus niet vanuit Leefbaarheidsbudget, in tegenstelling tot de Scheldebrug. De benodigde budgetten voor de aanleg publiek domein zullen wanneer nodig vanuit de cluster voorzien worden op de doelstelling 2LMS010102M03215.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010102 - Over de Ring

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de selectie van de kandidaten voor de DBM voor een fiets- en voetgangersbrug over de Schelde goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.