De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) organiseert elk jaar het Vlaams Congres Verkeersveiligheid (VCV). Het congres, dat sinds 2003 bestaat, is inmiddels uitgegroeid tot een gevestigde waarde met meer dan 500 bezoekers. Voor de editie 2026 is de Vlaamse Stichting Verkeerskunde nog op zoek naar een gaststad.
In 2026 zal het exact 10 jaar geleden zijn dat het toonaangevend congres op vlak van de mobiliteit en verkeersveiligheid in Vlaanderen, voor het laatst in stad Antwerpen heeft plaatsgevonden. Het Vlaams Congres Verkeersveiligheid is een uitgelezen kans om de prestaties van stad Antwerpen inzake mobiliteit en verkeersveiligheid in de verf te zetten. Daarom wenst stad Antwerpen zich kandidaat te stellen voor de editie van 2026.
De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) is een vormingscentrum over verkeer en mobiliteit dat wil bijdragen aan een duurzame en veilige samenleving door mensen kennis en inzicht bij te brengen in de verkeerskunde. Ze realiseert dat met een open geest, op een praktische en duurzame manier, en door met alle mogelijke partners samen te werken. Dit doet ze onder meer door de organisatie van congressen en studiedagen, zoals het jaarlijkse Vlaams Congres Verkeersveiligheid (VCV).
Het Vlaams Congres Verkeersveiligheid biedt traditiegetrouw een ruime en actuele kijk op het verkeersveiligheidsbeleid in de gaststad, Vlaanderen en daarbuiten. Projecten die toonaangevend (zullen) zijn en als voorbeeld kunnen dienen voor Vlaanderen worden op dit jaarlijks event voorgesteld. Het congres is inmiddels uitgegroeid tot een gevestigde waarde met meer dan 500 bezoekers. De doelgroep bestaat uit professionelen uit de verkeerskundige wereld, zoals (gemeentelijke, provinciale, gewestelijke) ambtenaren, politiepersoneel, rijlesgevers, medewerkers van overheidsinstanties, intercommunales, studiebureaus, overlegcommissies, drukkingsgroepen, mandatarissen, leerkrachten, studenten, onderzoekers. In de loop der jaren heeft het congres vele partners aangetrokken en samengebracht.
Sinds 2010 wenst de Vlaamse Stichting Verkeerskunde lokale besturen te betrekken bij de invulling van deze congresdag. In het verleden hebben Brugge (2010, 2017), Mechelen (2011), Gent (2012, 2018, 2023), Antwerpen (2013, 2016), Oostende (2014), Leuven (2015), Vilvoorde (2019), Turnhout (2020), Hasselt (2021), Kortrijk (2024) en Puurs-Sint-Amands (2025) zich reeds kandidaat gesteld en een anticiperende rol gespeeld binnen het congres. Het gaf de respectievelijke burgemeesters een uitgelezen kans om hun prestaties inzake mobiliteit en verkeersveiligheid in de verf te zetten.
Sinds 2015 wordt het congres ook aangegrepen door de Vlaamse minister van mobiliteit om het beleidsantwoord op de ongevallencijfers van het voorbije jaar voor te stellen. Dit laat de minister toe meteen de context te schetsen en de aanwezigen op te roepen om samen te werken een verkeersveiliger Vlaanderen. De ongevallencijfers en het beleidsantwoord schetsen het kader, de lokale overheid kan haar goede voorbeelden naar voren schuiven en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde gebruikt haar organisatorische expertise en netwerk aan om de verdere dag in te vullen.
Vlaams Congres Verkeersveiligheid 2026
Volgende inbreng wordt verwacht van de gaststad:
Return voor de gaststad:
Het Vlaams Congres Verkeersveiligheid bestaat in 2026 23 jaar en is er in die tijd in geslaagd om uit te groeien tot hét samenkomstmoment voor eenieder die al dan niet professioneel met verkeersveiligheid begaan is. Zowel inhoudelijk als praktisch wordt dit congres tot in de puntjes verzorgd, wat ten goede komt voor de gaststad. De stad kan haar verkeersveiligheidsbeleid promoten aan de infostand die een prominente plaats op de kennismarkt krijgt, maar ook via presentaties en de wandeling en fietstocht. Concreet komen er 500 deelnemers de gaststad bezoeken en vangen zij een beeld op van het plaatselijk verkeersveiligheidsbeleid. Promotioneel wordt het volledige netwerk van de Vlaamse Stichting Verkeersveiligheid en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) gecontacteerd. Daarnaast worden de standaardkanalen gebruikt (zoals de site www.vlaamscongresverkeersveiligheid.be) en bekijkt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde steeds nieuwe manieren om de bekendheid van het congres te doen toenemen. Het logo van de gaststad staat uiteraard bij elke communicatie vooraan. Op de dag zelf zorgt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde voor de aanwezigheid van verschillende prominenten, waaronder de Minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Ook de Vlaamse Verkeersveiligheids-prijs 2026 wordt die dag uitgereikt. Tenslotte wordt er niet enkel gemikt op nationale maar eveneens internationale sprekers die samen met de Vlaamse prominenten steeds een vooraanstaand plaatsje krijgen op dit congres.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu de kandidatuurstelling van stad Antwerpen als gaststad voor het Vlaams Congres Verkeersveiligheid editie 2026 ter goedkeuring voor.
Deze kandidatuurstelling betreft een principe besluit. Er zijn bijgevolg geen directe financiële gevolgen.
Het college keurt de kandidatuurstelling van stad Antwerpen als gaststad voor het Vlaams Congres Verkeersveiligheid editie 2026 goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Mobiliteit | Het opmaken en indienen van de kandidatuurstelling van stad Antwerpen als gaststad voor het Vlaams Congres Verkeersveiligheid editie 2026 in samenwerking met het Antwerp Convention Bureau. |