Terug
Gepubliceerd op 29/05/2024

2024_CBS_04369 - Omgevingsvergunning - OMV_2024026898. Bredestraat 35. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 24/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04369 - Omgevingsvergunning - OMV_2024026898. Bredestraat 35. District Antwerpen - Weigering 2024_CBS_04369 - Omgevingsvergunning - OMV_2024026898. Bredestraat 35. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024026898

Gegevens van de aanvrager:

NV High Five Group met als adres Waalsekaai 33 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Bredestraat 35 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 4 sectie D nr. 1770C

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          3/06/2022: opname in het vergunningenregister (202198) van een meergezinswoning met 4 appartementen;

-          2/101959: toelating (18#40135) voor een gevelverandering.

 

Vergunde toestand

-          functie: meergezinswoning met 4 woongelegenheden;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met een schilddak; 
  • bijgebouw rechts van de tuin met 2 bouwlagen met plat dak, niet verbonden met hoofdgebouw;
  • bouwdiepte van het hoofdgebouw tegen de linkerbuur van 15,39 m;
  • bouwdiepte van het bijgebouw van 6,02 m;
  • kroonlijsthoogte van 16,94 m;
  • nokhoogte van 18,75 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel bepleisterd en geschilderd in een lichtgrijze kleur;
  • sierelementen rond de ramen en de dorpels in de voorgevel in beton;
  • achtergevel bepleisterd en geschilderd in een gele kleur;
  • buitenschrijnwerk in hout, wit geschilderd;
  • dakgoot in hout, lichtgrijs geschilderd.

 

Bestaande en nieuwe toestand

-          functie: in overeenstemming met de vergunde toestand.

-          bouwvolume:

  • uitbreiding van de gelijkvloerse verdieping met veranda en keuken tot op een bouwdiepte van 23,65 m, met verbinding met het bijgebouw rechts;
  • hoogte van de uitbreiding van 2,97 m;

-          gevelafwerking:

  • gevel van de gelijkvloerse verdieping geschilderd in een grijze kleur;
  • buitenschrijnwerk vervangen door aluminiumprofielen, wit gelakt.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

2 april 2024

29 april 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

2 april 2024

5 april 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

2 april 2024

8 april 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

2 april 2024

5 april 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          artikel 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde:

De kenmerkende T-ramen werden vervangen door ramen met een vast onderlicht. Deze raamverdeling is atypisch en doet sterke afbreuk aan de waardevolle bovengevel.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag betreft een uitbreiding (keuken, veranda, een deel van het trappenhuis) ten opzichte van de laatst vergunde toestand. De aanwezigheid van een hemelwaterput is steeds verplicht bij uitbreiding van een gebouw. Dit ongeacht de oppervlakte van de uitbreiding. Minstens de dakoppervlakte van de uitbreiding dient aangesloten te worden op een hemelwaterput.

Een hemelwaterput met een inhoud van 5.000 l is te voorzien voor de aansluiting van minimum 1 wooneenheid. De noodoverlaat van de hemelwaterput is aan te sluiten op een infiltratievoorziening. Het kadastraal perceel meet 172 m². De uitzondering (kadastraal perceel <120 m²) voor de aanleg van een infiltratievoorziening kan hier niet toegestaan worden.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op de volgende punten:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

Onder schuine daken dient de helft van de netto-oppervlakte van de slaapkamer, te meten vanaf 1,80 meter, een hoogte te hebben van minstens 2,60 meter. De ruimte in het dak wordt gebruikt als slaapkamer, maar enkel in de nok is hier een vrije hoogte van 2,60 m.

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

Niet alle woonvertrekken zijn voorzien van minimale lichtinval en luchttoevoer.

  • artikel 26 Afvalverzameling:

In het gebouw is geen afgescheiden ruimte voor afvalverzameling voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
De aanvraag is niet MER-plichtig.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.


-         Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.

-         Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag heeft betrekking op een meergezinswoning. Deze functie blijft ongewijzigd. De aanvraag is functioneel inpasbaar op voorwaarde dat de woningen voldoende woonkwaliteit bezitten.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De volume-uitbreiding met een keuken en veranda op het gelijkvloers beoogde de voorbouw en het vergund geachte volume in de tuin te verbinden tot een ruime woongelegenheid met één slaapkamer. Het trappenhuis werd tevens uitgebreid, vermoedelijk om te voldoen aan de brandnorm (minimale trapafmetingen).

 

Het pand werd op 3 juni 2022 opgenomen in het Vergunningenregister. Volgens het besluit zijn er vier woonentiteiten vergund. Het bijgebouw in de tuin is ook vergund geacht. De gelijkvloerse uitbreiding met koepel en de aanpalende veranda, net als het volume achter de trap, kwamen niet in aanmerking voor het vermoeden van vergunning.

Uit bijgevoegde plannen uit 1922 en 1931 kan geconcludeerd worden dat er in het verleden een gelijkvloerse uitbouw met koepel aanwezig was tot een bouwdiepte van +/-19,50 meter, zoals vaker voorkomend in dit type van burgerwoningen. Deze uitbreiding op zich, samen met de toevoeging achter de trapzaal, is dan ook stedenbouwkundig inpasbaar.

Om de verbinding met de slaapkamer en badkamer in het bijgebouw te realiseren wordt nog een extra bouwvolume voorzien tot een totale bouwdiepte van 22,18 meter. Door deze grote bouwdiepte kan er te weinig daglicht en lucht doordringen tot in de leefruimtes op het gelijkvloers, wat de woonkwaliteit naar beneden haalt. Deze afwijkingen op artikel 24 van de bouwcode kunnen dan ook niet worden toegestaan.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De aanvraag heeft betrekking op een neoclassicistisch pand uit 1860 met een verbouwde gevelpui uit 1959. Er werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg dat luidt als volgt:

“Gezien de ligging in CHE-gebied en de beeldondersteunende waarde van dit pand, wordt vanuit oogpunt monumentenzorg voornamelijk gevraagd om in te zetten op de neoclassicistische bovengevel. De kenmerkende T-ramen werden vervangen door ramen met een vast onderlicht. Deze raamverdeling is atypisch en doet sterke afbreuk aan de waardevolle bovengevel. Aan het college wordt gevraagd om het schrijnwerk op de verdiepingen uit te sluiten van vergunning.

De overige wijzigingen aan het pand hebben geen onaanvaardbare impact gehad op de aanwezige erfgoedwaarde van het pand en zijn omgeving en kunnen gunstig geadviseerd worden.”

 

Dit advies wordt bijgetreden. De wijziging van het schrijnwerk ter hoogte van de neoclassicistische bovengevel komt niet in aanmerking voor vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.

 

Afgezien van de inbreuken op de bouwcode van de gelijkvloerse uitbreiding worden er op de verdiepingen ook een aantal afwijkingen op de bouwcode vastgesteld.

Zo voldoet de slaapkamer van appartement 1.1 niet aan artikel 24 van de bouwcode. Er is geen rechtstreeks contact met de buitenlucht voor licht, zicht en lucht. Dit wordt belemmerd door de inplanting van de badkamer aan de achtergevel. Idem voor appartement 2.1 en het duplex-appartement 3.1.

Bovendien kan de zolder niet als slaapkamer worden gebruikt, wegens niet voldaan aan de minimale vrije hoogte conform artikel 21 van de bouwcode. Hier is enkel in de nok een vrije hoogte van 2,60 meter, dus zeker niet voor de helft van de oppervlakte onder het schuin dak.

De aanvraag is ook strijdig met artikel 26 van de bouwcode, aangezien er geen gemeenschappelijke afvalberging is.

 

Volgens de gewestelijke hemelwaterverordening moet er op het perceel ook een regenwaterput met een inhoud van 5.000 liter worden aangelegd voor de aansluiting van minimum één woning en met een overloop naar een infiltratievoorziening.

 

De woonkwaliteit stemt niet overeen met de minimale vereisten zoals hoger uiteengezet. Het gebouw moet grondig herdacht worden zodat de woningen kunnen voldoen aan de huidige minimale kwaliteitseisen zoals vooropgesteld in de bouwcode.

 

Een verbinding met het bijgebouw kan eventueel gemaakt worden door op het gelijkvloers de berging bij de woning te betrekken en van daaruit een klein verbindend volume te maken naar het bijgebouw, zonder de licht- en luchttoetreding van de gelijkvloerse woning te benadelen.

 

Het behoud van de dakuitbouw voor toegang tot het plat dak wordt vanuit de overweging van een veilig onderhoud gunstig geadviseerd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 februari 2024

Volledig en ontvankelijk

2 april 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

1 juni 2024

Verslag GOA

15 mei 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.