Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023166405 |
Gegevens van de aanvrager: | VZW Beth Jitzchok met als adres Mercatorstraat 64 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Mercatorstraat 56-62 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 6 sectie F nrs. 1234G13 en 1234E13 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | heropbouwen van een synagoog na sloop |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 14/06/1974: vergunning (18#56352) voor de verbouwing van een synagoge;
- 05/10/1973: vergunning (18#55664) synagoge.
Vergunde toestand
- synagoog met aanhorigheden en achterliggende open ruimten plus een polyvalente zaal;
- 1 tot 3 bouwlagen onder plat dak;
- voorgevel in bruine gevelsteen en architectonisch beton.
Bestaande toestand
- niet relevant gezien de aanvraag handelt over een sloop en nieuwbouw.
Nieuwe toestand
- sloop van de bestaande bebouwing met behoud van de huidige mikva (religieus dompelbad) en het voorste deel van de gebedsruimte;
- sloop van een deel van de achterliggende polyvalente ruimte;
- heropbouw van een nieuwe synagoog met aanhorigheden (gebedsruimte, stille ruimte, vestiaire, galerij en bibliotheek);
- 4 bouwlagen onder plat dak plus 2 ondergondse bouwlagen met een fietsenberging, sanitair en kleedruimtes;
- achterliggende tuin naast het behouden deel van de polyvalente ruimte;
- voorgevel in beige-bruine steen en beige natuursteen met buitenschrijnwerk in bronskleurig aluminium.
Inhoud van de aanvraag
- slopen van het grootste deel van de bestaande bebouwing;
- oprichten van een nieuw volume (synagoog);
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken - ASTRID | 22 januari 2024 | 13 februari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 22 januari 2024 | 11 maart 2024 | Ongunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 21 maart 2024 | 22 april 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA) | 22 januari 2024 | 13 februari 2024 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 22 januari 2024 | 23 januari 2024 |
Sociale Dienstverlening/ Gemeenschapsvorming/ Ontmoeting/ Levensbeschouwingen | 22 januari 2024 | 25 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 22 januari 2024 | 1 februari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen uit de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
- Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.
- Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde gemeenschapsfunctie in de vorm van een synagoge blijft behouden. De functie blijft bijgevolg functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het merendeel van de bestaande bebouwing wordt gesloopt, met uitzondering van het ondergrondse dompelbad en het voorste deel van de huidige gebedsruimte. Dit omwille van het cultureel-religieus belang. Rondom de bestaande gebedsruimte worden de nieuwe functies georganiseerd.
Het nieuwe volume telt 4 bouwlagen. De 4de bouwlaag met bibliotheek wordt aan zowel de linker- als rechterperceelsgrens teruggetrokken voorzien waardoor een centraal gevelvlak ontstaat. Door deze ingreep sluit het voorgestelde volume op een harmonieuze manier aan op de kroonlijsthoogte van de naastgelegen panden en wordt tegelijkertijd een verbijzondering in de gevelrij voorzien die de functie eigen is.
De bouwdiepte ter hoogte van de perceelsgrenzen varieert van ca. 26 m ter hoogte van de eerste en tweede verdieping tot ca. 19,5 m op de bovenliggende verdiepingen.
Achteraan wordt de tuinzone gedeeltelijk vrijgemaakt van bebouwing en onthard.
De voorgestelde volume is qua schaal inpasbaar in zijn omgeving.
Ten opzichte van de vergunde toestand wordt het programma en bijgevolg de bezetting niet uitgebreid. Er wordt evenwel getracht het versnipperde programma op een kwalitatieve manier te schakelen.
Naast de ruimtes die behouden blijven, wordt op het gelijkvloers aan weerszijden de circulatie ingericht naar de achtergelegen verticale stijgpunten.
Op de eerste en verdieping wordt achter de voorgevel de dubbel hoge gebedszaal ingericht.
Centraal achteraan worden de ondersteunende functies zoals bergruimte, sanitair en foyers voorzien.
De voorgestelde planschikking getuigt van een kwalitatief ruimtegebruik. Het programma kan gunstig geadviseerd worden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De nieuwe voorgevel verwijst qua symboliek en geveldetaillering naar de bestaande voorgevel. Er wordt onderaan een hoge plint voorzien in zandkleurige natuursteen. Vanuit de natuurstenen plint is een duidelijk symmetrisch driegeleding leesbaar die is opgebouwd in licht bruine, beige baksteen en schrijnwerk in bronskleurig aluminium.
Het centrale deel van de gevel wordt omlijst door twee natuurstenen penanten en voorzien van 5 boogvormige elementen die doorlopen tot in de vierde bouwlaag. Drie hoge raampartijen alterneren met boogvormen uitgewerkt in uitspringend baksteenmetselwerk.
Aan de beide zijden het centrale gevelvlak wordt een royale toegang voorzien met daarboven een groot boograam waarbij dezelfde gevelafwerking als het centrale geveldeel toegepast wordt.
De gevel oogt wegens de symmetrische opbouw evenwichtig.
Het project werd ter advies voorgelegd aan de Kwaliteitskamer Architectuur op 20 oktober 2023 en op 8 december 2023 en werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd. Er wordt in de vergunningsaanvraag tegemoetgekomen aan de geformuleerde aandachtspunten uit het advies van de Kwaliteitskamer Architectuur.
De aanvraag is visueel inpasbaar in zijn omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In het kader van de vergunningsaanvraag werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Levensbeschouwingen. Dit advies laat zich als volgt lezen:
“Op 11/2/2021 (11002_2021_13616_VPV; MV/ST//2021/1097061) werd vastgesteld dat de synagoge gelegen te Mercatorstraat 56-58 binnenin één doorlopend geheel betreft.
De gebedsruimte voor de mannen op de gelijkvloerse verdieping (ca.170 m²) is toegankelijk via huisnummer 58. De bidzaal voor de vrouwen (ca. 120 m²) op de eerste verdieping is toegankelijk via huisnummer 56. Op de tweede verdieping bevindt zich tot op heden een vergunde zelfstandige woongelegenheid (bouwvergunning 18/56352 van 14 juni 1974). De uitbater gaf bij brandcontrole dd 24/11/2022 aan dat de maximumcapaciteit 206 personen bedraagt (150 GV, 56 1ste verd). Aangezien beide uitgangsdeuren tegen vluchtzin draaien legde de dienst Pandtoezicht voor Mercatorstraat 56-58 het maximum aantal toegelaten personen vast op 49 personen. Ook voor de onvergunde annex- gebedsruimte/bibliotheek in de Mercatorstraat 50 is het maximum aantal toegelaten personen 49.
De bestaande synagoge is te klein geworden en bestaat uit een aaneenschakeling van ruimtes, aangetast door allerhande verbouwingen en een brand. De huidige synagoge voldoet niet meer aan het hedendaags comfort, energie-eisen, veiligheid en toegankelijkheid.
De aanvraag beoogt het deels slopen van de bestaande gebouwen, en het verbouwen of herbouwen met volume-uitbreiding en oppervlaktetoename.
De huidige mikva (religieus dompelbad) op -2, en het voorste deel van de huidige gebedsruimte blijven behouden. Allerhande bijgevoegde ruimtes, die geen deel uitmaken van de oorspronkelijke ruimtes, worden gesloopt. Rondom de bestaande gebedsruimte worden nieuwe functies georganiseerd:
-2: Mikva (religieus dompelbad) en technische ruimte
-1: fietsenberging
00: inkom, bestaande gebedsruimte, stille ruimte, vestiaire en toegang naar tuin
01: grote synagoge met loge op entresol
02: vrouwengalerij
03: bibliotheek
Deze aanvraag beoogt de huidige functies, verspreid over het terrein en de naburige huizen, te concentreren in het hoofdvolume aan de straatkant. Daarvoor worden de bijgebouwen en het lange gebouw achteraan het perceel gesloopt. De huidige aanvraag betreft volgens de aanvrager een vergroting van het gebouw, om niet om meer bezoekers aan te trekken, maar om het huidig programma op een georganiseerde, toegankelijke en veilige manier te laten plaatsvinden.
De grootste bezetting wordt verwacht tijdens de sabbat en feestdagen. De aanvraag vermeldt een totaal aantal toegelaten personen van 1124 (!).
De aanvrager stelt wel terecht dat het aantal personen per compartiment nooit dient te worden opgeteld, gezien de functies op chronologische orde worden gebruikt (eerst ritueel bad, nadien gebed, grote synagoge enkel tijden sabbat en feestdagen).
De synagoge bedient een sterk lokaal verankerde gemeenschap en tijdens de Sabbat en andere drukkere Joodse feestdagen geldt een religieuze verbod op verplaatsing via fiets of auto. De meeste bezoekers komen te voet.
De dienst levensbeschouwingen adviseert positief mits aandacht voor brandveiligheidseisen in het kader van een nader te bepalen maximum bezetting, en het vermijden van potentiële geluidsoverlast via infrastructurele ingrepen.”
Dit voorwaardelijk gunstig advies van de stedelijke dienst Levensbeschouwingen wordt bijgetreden. Gezien maximale bezetting en potentiële geluidsoverlast via infrastructurele ingrepen niet stedenbouwkundig van aard zijn worden deze echter niet in voorwaarden opgenomen.
Verder werd ook advies gevraagd aan AG Vespa. Ook dit advies is gunstig:
“AG Vespa geeft gunstig advies op deze omgevingsvergunning. Er dient een plaatsbeschrijving opgemaakt te worden.”
Het advies van de AG Vespa wordt bijgetreden.
De aanvraag resulteert in een compacter en evenwichtiger gebouw dat in overeenstemming is met de hedendaagse normen naar verblijfskwaliteit. Het voorgestelde volume past zich kwalitatiever in de omgeving in waardoor de hinder naar de omgeving maximaal beperkt wordt.
Vanuit hinderaspecten kan de aanvraag bijgevolg gunstig geadviseerd worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 27 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op het verbouwen van een synagoog.
De bestaande synagoog -die uit haar voegen barst- bestaat uit een aaneenschakeling van ruimtes, aangetast door allerhande verbouwingen en een brand. De huidige synagoog voldoet niet meer aan het hedendaags comfort, energie-eisen, veiligheid en toegankelijkheid. De aanvraag beoogt het grotendeels slopen van de bestaande gebouwen. Omwille van het cultureel-religieus belang wordt de huidige mikva (religieus dompelbad) en het voorste deel van de huidige gebedsruimte (beiden gebruikt door de eerste Pshevorsk rabbijn in Antwerpen) behouden. Allerhande bijgevoegde ruimtes, die geen deel uitmaken van deze oorspronkelijke ruimtes, worden gesloopt. Dit betreft de ruimten achteraan gelegen op het perceel met de functie ‘kleine synagoge’. De ruimten met functie ‘refter’ zullen behouden blijven.
De huidige aanvraag betreft een vergroting van het gebouw, niet om meer bezoekers aan te trekken, maar om het huidig programma op een georganiseerde, toegankelijke en veilige manier te laten plaatsvinden. Het aantal personen per compartiment dient nooit te worden opgeteld, dit gezien de functies op chronologische orde worden gebruikt (de dag start met het ritueel bad, nadien gebed, en de grote synagoog enkel tijden sabbat en feestdagen)
De synagoog bereikt haar volle capaciteit enkel tijden de Joodse sabbat en feestdagen. Tijdens deze dagen is het naar Joodse wetgeving verboden om mechanisch (bv fiets) of elektrisch (bvb auto) aangedreven voertuigen te gebruiken. Omwille van deze regel dienen enkel de tijdens de week gebruikte functies in acht genomen te worden, en dit zonder het optellen van de functies (dit gezien de functies door dezelfde gebruikers druppelsgewijs en in chronologische volgorde gebruikt worden).
Voor een gebedsruimte wordt een norm gehanteerd van 0,15ppl/persoon. In de gebedsruimte is plaats voor 180 personen. Dat komt neer op een parkeerbehoefte van 27.
De werkelijke parkeerbehoefte is 27
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 27.
De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.
De bestaande parkeerbehoefte van de synagoog is 27, er is in de huidige situatie ook ruimte voor 180 mensen. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 27
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen:
Er zijn in de gebedsruimte maximaal 180 personen aanwezig. Er moet voor 1/3 van de aanwezigen een fietsstalplaats voorzien worden. Er moeten dus 60 fietsstalplaatsen zijn.
Er worden 27 fietsstalplaatsen voorzien op -2 die te bereiken zijn via een fietslift.
De dienst Mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarde:
- Er moeten 60 fietsstalplaatsen voorzien worden conform de afmetingen van de bouwcode.
Het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit wordt bijgetreden.
In navolging van het advies werd een aangepast plan aangeleverd waarin een oplossing wordt geboden voor de resterende ontbrekende fietsstalplaatsen achteraan het perceel in bestaande bebouwing.
De aanvraag kan bijgevolg gunstig geadviseerd worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Er dient ASTRID indoordekking voorzien te worden in zowel de ondergrondse als bovengrondse delen van het gebouw.
3. Aan beide zijden van de inkomtrap moet een fietsgoot voorzien worden.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 21 december 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 22 januari 2024 |
Start openbaar onderzoek | 30 januari 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 28 februari 2024 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 13 mei 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 3 mei 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 2 juni 2024 |
Verslag GOA | 15 mei 2024 |
Naam GOA | Axel Devroe |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
30 januari 2024 | 28 februari 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Er dient ASTRID indoordekking voorzien te worden in zowel de ondergrondse als bovengrondse delen van het gebouw.
3. Aan beide zijden van de inkomtrap moet een fietsgoot voorzien worden.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.