Terug
Gepubliceerd op 14/06/2024

2024_CBS_04362 - Omgevingsvergunning - OMV_2023104082. Frankrijklei 85-87 en 91. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04362 - Omgevingsvergunning - OMV_2023104082. Frankrijklei 85-87 en 91. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_04362 - Omgevingsvergunning - OMV_2023104082. Frankrijklei 85-87 en 91. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023104082

Gegevens van de aanvrager:

BV Vidange Perdue met als adres Frankrijklei 85-87 te 2000 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

VZW Theater Elckerlyc (0541681652) met als contactadres Frankrijklei 91 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Frankrijklei 85-87 en 91 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 1 sectie H nrs. 1207P6, 1207D7, 1207C7 en 1207X7

waarvan:

 

-          20230908-0047

afdeling 1 sectie H nrs. 1207C7, 1207P6, 1207D7 en 1207X7 (Theater Elckerlyc vzw)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

herbestemmen en -inrichten van Onze-Lieve-Vrouw van Gratiekerk III, het regulariseren van de doorsteek van de scheidingsmuur en de opbouwvloer, het uitbreiden van de huidige theaterzaal met een foyer en een publiek toegankelijke ruimte voor evenementen, het lozen van huishoudelijke afvalwater en het gebruik van koelinstallaties.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          30/09/2022: vergunning (OMV_2022097791) voor het wijzigen van de scheidingsmuur.

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: Kerk Onze-Lieve-Vrouw van Gratie

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/6777;

-          06/10/1999: beschermd als monument: Kerk Onze-Lieve-Vrouw van Gratie https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/7361;

 

Vergunde toestand

-          functie: kerk;

-          bouwvolume:

  • driebeukige kruisbasiliek met westtorens, ingangstravee, schip van 3 traveeën, transept van noordtravee met vlakke sluiting;
  • koor met 2 rechte traveeën en driezijdige sluiting, vierkante zijkoren;
  • bouwdiepte van 49,30 m;
  • kroonlijsthoogte van 20,90 m en nokhoogte van 30 m;
  • hoogte van de torenspitsen van 60,63 m;
  • perceel volledig bebouwd;

-          gevelafwerking:

  • gevels van de kerk in rode gevelsteen met sierelementen in blauwe hardsteen;
  • leien zadel- en lessenaarsdaken;
  • deuren in de voorgevel in hout;
  • ramen in loodglas;

-          inrichting: doorgang in scheimuur naar een gang naar het naastgelegen theater.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd een verbinding met de keuken in de naastgelegen school.

 

Nieuwe toestand

-          functie: foyer van het naastgelegen theater met feestzaal als ondergeschikte functie;

-          bouwvolume: ongewijzigd:

  • opbouwvloer;
  • deuropening tussen de kerk en een keuken en wasplaats van de school.

 

Inhoud van de aanvraag

-          gebruiken van de kerk als foyer van het naastliggende theater en feestzaal als ondergeschikte functie;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          bouwen van een opbouwvloer.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 16 oktober 2014 nam het college akte van de exploitatie door vzw Theater Elckerlyc van een theaterzaal gelegen aan de Frankrijklei 85-87 (kenmerk MV2014/430).

 

Inhoud van de aanvraag

Het project omvat de uitbreiding van de theaterzaal met een polyvalente ruimte in de naastgelegen kerk.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) Theater Elckerlyc vzw
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.041,30 m³

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

6,76 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

100,00 liter

32.1.1°

feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min;

95 dB(A) LAeq,15min

43.1.1°b)

het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas;

+60,00 kW

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen

23 november 2023

21 december 2023

Geen advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

23 november 2023

19 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

23 november 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

  

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

23 november 2023

7 december 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen

23 november 2023

5 december 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

23 november 2023

1 december 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

23 november 2023

3 mei 2024

  

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving    

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd. 

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.


-         Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is  dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.

-         Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend  project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvrager wenst een bar en een opbouwvloerverwarmingssysteem in het schip van de kerk te plaatsen in functie van het gebruik als foyer van het aanpalende theater. Door het gebruik als foyer bij het theater behoudt de kerk de bestemming als gemeenschapsvoorziening. De aanvrager geeft aan dat deze foyer eveneens beperkt voor andere activiteiten zal gebruikt worden, zoals lezingen, recepties, trouwfeesten, presentaties, boekvoorstellingen, vergaderingen, yogasessies, ruilbeurzen, modeshows, expo’s, en dergelijke (10% van de activiteiten). 

 

Om hinder (mobiliteit, geluid, enzovoort) naar de omgeving te beperken, zal een effectieve functiewijziging naar dareca worden uitgesloten uit de vergunning. Deze uitsluiting verhindert niet dat er occasioneel andere activiteiten kunnen plaatsvinden mits het bekomen de nodige toelatingen en vergunningen. Eveneens zal het organiseren van andere activiteiten gelijktijdig met theatervoorstellingen worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Volgens het advies van de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing past het project binnen de beleidsvisie Ruimtelijke Economie inzonderheid het aspect verweving. De invulling biedt immers de mogelijkheid om een moeilijk gebouw een duurzame bestemming te geven die past binnen het woonweefsel. Ook volgens de stedelijke dienst Visit is deze ruimte een aanvulling op de bestaande functie gemeenschapsvoorziening en komt het de werking ten goede.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag voorziet geen wijzigingen aan het bouwvolume. De verbinding met de keuken van de naastgelegen school is niet hinderlijk voor het gebruik van de school.

 

Cultuurhistorische aspecten

Er werd een stilzwijgend gunstig advies uitgebracht door het Agentschap Onroerend Erfgoed.

 

De stedelijke dienst Monumentenzorg adviseert de aanvraag gunstig met volgende motivering:

“Het kerkgebouw wordt in gebruik genomen door het aangrenzende theater Elckerlyc als foyerruimte tijdens voorstellingen en polyvalente feestzaal op andere momenten. Hiervoor zijn er een aantal interne ingrepen nodig. Het project werd voorbesproken. De ingrepen zijn of reversibel of niet van die aard dat ze de hoge erfgoedwaarde van het gebouw onaanvaardbaar aantasten. Er wordt dan ook een gunstig advies verleend.”

 

Gebruiksgenot – hinderaspecten – veiligheid in het algemeen

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en dient stipt te worden nageleefd.

 

Mobiliteitsimpact

Toetsing parkeerbehoefte

Het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit luidt als volgt:

“De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar foyer.

De huidige foyer van theater Elckerlyc is te klein voor het aantal bezoekers van een voorstelling (813 zitplaatsen). De kerk zal gebruikt worden als foyer voor en na de voorstelling, zodat iedereen binnen kan wachten. Er is dus geen uitbreiding van de activiteiten van het theater, of uitbreiding van het aantal bezoekers.

Daarnaast kan de zaal ook verhuurd worden voor feesten, recepties, lezingen, enzovoort. Deze activiteiten vertegenwoordigen 10% van het gebruik van de kerk, en zullen zo’n 450 bezoekers ontvangen. Deze activiteiten vinden nooit plaats tegelijk met een voorstelling in het theater. Voor deze activiteiten worden dus minder bezoekers verwacht dan voor de huidige voorstellingen.

 

Aangezien er geen uitbreiding is van de activiteiten, bezoekers en personeel moeten geen bijkomende parkeerplaatsen voorzien worden. Er zijn wel 40 parkeerplaatsen beschikbaar in de parking van de Louiza-Marialei. Deze worden zowel door personeel, artiesten als bezoekers gebuikt.”

 

Het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit wordt bijgetreden. De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte.

 

Ontsluiting/bereikbaarheid

De parking wordt ontsloten via de Louiza-Marialei.

 

Laden en lossen

Laden en lossen gebeurt op de bestaande laad- en loszone in de Frankrijklei.

 

Fietsvoorzieningen

Er is een fietsenstalling met 350 plaatsen beschikbaar in de parking van de Louiza-Marialei. Hier is een bezettingsgraad van 30% tijdens voorstellingen.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Het kerkgebouw is gelegen tussen de Frankrijklei en Rubenslei. Het gebouw grenst ten zuiden aan schoolgebouwen, ten noorden aan de bestaande theaterzaal en ten oosten aan de speelplaats van de school. De vorige eigenaar gebruikte de kerk sinds 2007 als opslagplaats voor allerhande niet vergunningsplichtige opslag. Vzw Theater Elckerlyc wenst de ruimte te gebruiken als aanvulling van de gekende theateractiviteiten, enerzijds als foyer voor de theaterzaal en anderzijds als publiek toegankelijke ruimte (evenementruimte). De gang gelegen tussen het kerkgebouw en de theaterzaal zal gebruikt worden als gemeenschappelijke vluchtweg en voor circulatie tussen de twee delen.

 

Het gebruik als ontvangstruimte of foyer is voorzien in functie van de voorstellingen in de theaterzaal. De bestaande foyer is in verhouding tot de zitplaatsen van de zaal te klein. Het uitgangspunt is dat bezoekers vóór en na de voorstelling in een ruime locatie kunnen samenkomen. Het gebruik van de voormalige kerk als foyer zal het totaal aantal bezoekers niet doen toenemen ten opzichte van het gebruik van de theaterzaal alleen. Theatervoorstellingen vinden wekelijks plaats, voornamelijk op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. Met zo’n 180 voorstellingen per jaar wordt ingeschat dat de kerk voor zo’n 90% van de tijd zal worden gebruikt als foyer.
 

De tweede functie van de Gratiekerk is het gebruik als multifunctionele zaal voor evenementen. Evenementen tijdens theatervoorstellingen zijn niet mogelijk. Typische evenementen waarvoor de polyvalente ruimte ingezet kan worden zijn lezingen, recepties, trouwfeesten, presentaties, boekvoorstellingen, vergaderingen, yoga sessies, ruilbeurzen, modeshows, expo’s en dergelijke. Deze activiteiten vertegenwoordigen volgens het aanvraagdossier zo’n 10% van het gebruik van de kerk.
 

De exploitatie zal ook een kleine keuken en kelderruimte omvatten die ruimtelijk gesitueerd zijn in het schoolgebouw ten zuiden van de kerk.
 

Volgende ingedeelde inrichtingen of activiteiten worden voor de uitbreiding gevraagd:

-          stookinstallaties;

-          koelinstallaties;

-          feestzaal;

-          opslag van reinigingsproducten;

-          lozen van huishoudelijk afvalwater.

 

Stookinstallaties

 

De theaterzaal beschikt over twee stookinstallaties met een thermisch vermogen van elk 80,7 kW en twee stookinstallaties met een thermisch vermogen van elk 116,7 kW. In de kerk wordt een bijkomende stookinstallatie voorzien van 60 kW. Alle toestellen worden gestookt op gas.

Er worden geen relevante negatieve effecten verwacht voor de luchtkwaliteit of eutrofiëring van de bodem. De bijkomende uitstoot van stikstof zal beperkt zijn en geen invloed hebben op natuurwaarden. Gelet op de leeftijd en aard van het gebouw is het gebruik van warmtepompen energetisch niet interessant. De ruimte zal verwarmd worden met vloerverwarming.

 

Koelinstallaties

 

De koeltoestellen zullen gebruikt worden in de foyerruimte in functie van de reca-activiteiten en tijdens de evenementen. Het zijn toestellen met lage individuele vermogens zoals vrieskasten, flessen-, vaten- en wijnkoelers, koelwerkbank, ijsblokjesmachine en dergelijke. Enkel de koelcel beschikt over een buitenunit die zich op het dak van de keuken bevindt. Het betreft een kleine motor die in normale omstandigheden geen geluidshinder veroorzaakt; het dak geeft niet uit op bewoonde vertrekken. Het risico op geluidshinder als gevolg van de koelinstallaties is beperkt.

 

Publiek toegankelijke locatie

 

De ruimte in de kerk wordt gebruikt als foyer in functie van het theatergebouw, maar ook voor andere evenementen waarbij muziek geproduceerd wordt. Voor de activiteiten die plaatsvinden wordt rubriek 32.1.1° gevraagd: feestzalen en andere voor publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een maximale geluidsniveau tussen 85 dB(A) LAeq,15min en 95 dB(A) LAeq,15min.

 

De ruimte heeft een oppervlakte van circa 740 m². De exploitant geeft aan dat maximaal 866 personen toegelaten zullen worden in de zaal. De zaal beschikt over twee nooduitgangen die rechtstreeks uitkomen op de Frankrijklei. Daarnaast zijn er twee uitgangen die via de gebouwen van de naastgelegen school enerzijds uitkomen op de speelplaats van de school en anderzijds in de Louiza-Marialei. De Brandweer zone Antwerpen verleende op 17 januari 2024 een voorwaardelijk gunstig brandpreventieverslag. De exploitant is geen uitbater van de schoolgebouwen en is voor de toegang en inrichting van de evacuatiewegen afhankelijk van het schoolbestuur. Sluitende afspraken met het schoolbestuur moeten gemaakt worden zodat de evacuatiewegen steeds voldoen aan voorwaarden van de brandweer. 
 

In een zaal ingedeeld onder rubriek 32.1.1° mag maximaal geluid geproduceerd worden van 95 dB(A) LAeq,15min. De exploitant moet er echter steeds voor zorgen dat de richtwaarden voor geluid buiten de inrichting gerespecteerd worden. Om te bepalen welk geluidsniveau aangehouden kan worden zonder de geluidsnormen te overschrijden, werd een beperkte geluidstudie opgemaakt.

Aan de hand van bron-, validatie- en immissiemetingen werd een simulatiemodel opgesteld om het inrichtingseigen geluidsdrukniveau (buitenshuis) te bepalen. Als nabije beoordelingslocaties werden in de nota de achterzijde van de appartementen en/of tuinen van de Rubenslei (BP2) en de conciërgewoning bovenop een school tussen de Frankrijklei en Rubenslei (BP1) genomen.

 

De meest relevante emissiezones naar de omgeving zijn de glas-in-lood ramen, verdeeld over de zijdelingse en kopse gevels. De specifieke emissie van het geluid werd bepaald aan de hand van overdrachtsmetingen en een overdrachtsberekening.
 

De grenswaarde bedragen voor de dag-, avond- en nachtperiode respectievelijk 40 dB(A), 35 dB(A) en 30 dB(A) (richtwaarden -5 dB(A), cfr. artikel 4.5.5.1 van Vlarem II).

 

Bij een geluidsdrukniveau van 95 dB(A) LAeq,15min geproduceerd met een standaard muziekinstallatie kunnen de geluidsnormen niet gerespecteerd worden.

 

De studie geeft aan dat akoestische maatregelen de emissies langsheen de glaspartijen kunnen verminderen (geluidsplan met zonering via gerichte speakers en beperken van nagalmtijd). In het dossier wordt aangegeven dat bij evenementen steeds met het geluidsplan gewerkt zal worden.

Het geluidplan omvat:

-          gebruik van gerichte speakers;

-          centrale zone geluid tot 95 dB(A) – circa 100 m², capaciteit 100 personen;

-          ‘infill’ zone geluid tot 90 dB(A) - rond centrale zone, capaciteit 300 personen.

 

Een geluidsproductie van 95 dB(A) in de centrale zone resulteert dan in een geluidsniveau van 87 dB(A) ter hoogte van de ramen. Het glas-in-lood raam heeft een isolatiegraad van 15 dB(A). In BP1 en BP2 is er dan een immissie van 36 dB(A) en 38 dB(A). De geluidstudie concludeert dat volgende indoor geluidsnormen kunnen toegepast worden:

 

periode

geluid in de zaal met toepassing geluidsplan

dag (7.00 uur tot 19.00 uur)

95 dB(A) LAeq,15min

avond (19.00 uur tot 22.00 uur)

91,9 dB(A) LAeq,15min

nacht (22.00 uur tot 7.00 uur)

86,9 dB(A) LAeq,15min

 

De geluidstudie geeft een indicatief beeld van de mogelijkheden en de akoestische beperkingen van het gebouw. Onvermijdelijk geeft het ook een onvolledig beeld, door bijvoorbeeld de keuzes van de meetpunten en inherente rekenonzekerheden en variabele factoren.

 

De exploitant geeft aan dat veelal evenementen met een laag geluidsniveau zullen plaatsvinden (lezingen, recepties, presentaties, boekvoorstellingen, vergaderingen, yogasessies, ruilbeurzen, modeshows, expo’s, en dergelijke). Het lijkt erop dat de zaal hiervoor kan gebruikt zonder geluidshinder te veroorzaken naar de omwonenden. In het meest nabijgelegen gebouw is een school gevestigd. Bij een geluidproductie van 95 dB(A) die door de geluidstudie voorgesteld wordt, zal mogelijk hinder optreden ter hoogte van de klaslokalen. Deze bevinden zich immers naast en achter de kerk. De geluidsgolven zullen bovendien op de oppervlakken van de gebouwen rond de achterliggende speelplaats weerkaatsen en zo de hinder doen toenemen. De blootstelling ter hoogte van de klaslokalen werd in de geluidstudie niet onderzocht omdat het geen bewoonde vertrekken zijn; dit neemt echter niet weg dat de schoolactiviteiten evenmin hinder mogen ondervinden. Gelet op de geplande activiteiten overdag en het risico op hinder en verstoring van de rust, wordt het maximale geluidsniveau ook overdag beperkt tot 92 dB(A) LAeq,15min.

Het regelmatig gebruik als feestzaal komt niet naar voor uit de voorbesprekingen met de exploitant, noch uit de inhoud van het dossier, alhoewel in de lijst van mogelijke evenementen ook trouwfeesten opgesomd worden. De akoestische eigenschappen van het gebouw (akoestische lekken, nagalmtijd) en de inplanting in een binnengebied maken het gebouw minder geschikt voor het gebruik als feestzaal of voor het spelen van luide muziek. Typisch worden evenementen die veelal plaatsvinden begeleid met luide muziek (trouwfeesten, fuiven, muziekoptredens en dergelijke) van ’s avonds tot ’s nachts uitgevoerd. Om de geluidsnormen te kunnen respecteren, moet het geluid in de zaal net dan verlaagd worden. Bij het organiseren van feesten ontstaat dus een spanningsveld tussen de vraag naar luidere muziek en de verplichting om te voldoen aan de wettelijke geluidsnormen. Bovendien blijft de appreciatie van geluid en het ervaren van geluidsoverlast een subjectief gegeven zodat, zelfs bij het naleven van de wettelijke normen, omwonenden hinder kunnen ondervinden. De raampartijen geven uit op de achterkant van de appartementsgebouwen van de Rubenslei, waar veelal de slaapkamers zich bevinden. 

De keuze van de evenementen die worden georganiseerd en door de exploitant kunnen worden toegelaten, moeten afgestemd worden op deze beperkingen en de bijhorende risico’s.

 

Rubriek 32.1 veronderstelt het gebruik van de ruimte hoofdzakelijk als inrichting voor muziekactiviteiten. Voor het gebruik als feest- of fuifzaal is het gebouw echter niet geschikt. Ook vanuit goede ruimtelijke ordening komt het gebruik als feestzaal niet voor vergunning in aanmerking. De kerk wordt niet opgenomen in de vergunning onder rubriek 32.1.1°, maar wordt mee opgenomen onder rubriek 32.2.2° - polyvalente zaal. 
De sectorale voorwaarden laten toe dat ook in zalen vergund onder rubriek 32.2.2° geluid mag geproduceerd worden tot 95 dB(A) LAeq,15min (artikel 5.32.3.10 van Vlarem II). Omdat uit de geluidstudie blijkt dat hierbij de geluidsnormen niet gerespecteerd worden en er een te groot risico op overlast ontstaat worden tijdens evenementen volgende geluidsnormen opgelegd:

 

periode

geluid in de zaal met toepassing geluidsplan

dag (7.00 uur tot 19.00 uur)

92 dB(A) LAeq,15min

avond (19.00 uur tot 22.00 uur)

92 dB(A) LAeq,15min

nacht (22.00 uur tot 7.00 uur)

85 dB(A) LAeq,15min

 

Lozen van huishoudelijk afvalwater

 

De inrichting beschikt over twee lozingspunten voor huishoudelijk afvalwater in de openbare riolering van de Frankrijklei. Vanuit de kerk wordt water geloosd dat afkomstig is van de afwasinstallaties en -tafels in de keuken en de bar (circa 47 m³/jaar). Het water afkomstig van de (catering)keuken wordt voorbehandeld in een vetvanger (800 liter) die zich in de kelder onder de keuken bevindt.

 

Vanuit de theaterzaal wordt zwart water geloosd afkomstig van de toiletten met een debiet van 994 m³ per jaar, geschat op basis van het aantal voorstellingen, evenementen en toeschouwers. Het sanitair bevindt zich in de kelder van het theater en zal gedeeld worden met de kerk. Uit de plannen bij de aanvraag blijkt dat het water niet geloosd wordt via een septische put. Gelet op artikel 4.2.8.2.1 §2 en artikel 43 van de bouwcode wordt de exploitant erop gewezen dat bij verbouwingen waar het afvoerstelsel van afval- en hemelwater kan aangepast worden een septische put moet worden voorzien.

Opslag

 

In de kelderverdieping zal een beperkte voorraad kuis- en onderhoudsproducten opgeslagen worden van maximaal 100 liter of kg. Het betreft courant gebruikte middelen die in kleine hoeveelheden worden opgeslagen en hierdoor slechts een zeer klein risico meebrengen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De effectieve vergunningsplichtige functiewijziging van gemeenschapsvoorzieningen naar dareca wordt uitgesloten uit de vergunning.
3. Het organiseren van andere activiteiten gelijktijdig met theatervoorstellingen wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits de algemene, sectorale en bijzondere voorwaarden worden nageleefd, kunnen de hinder en risico’s voor mens en milieu tot een aanvaardbaar niveau beperkt worden. Er wordt voorwaardelijk gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; (inrichting Theater Elckerlyc vzw)

1.041,30 m³

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Theater Elckerlyc vzw)

6,76 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; (inrichting Theater Elckerlyc vzw)

100,00 liter

32.1.1°

feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min; (inrichting Theater Elckerlyc vzw)

Ongunstig geadviseerd

32.2.2°

schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte; (inrichting Theater Elckerlyc vzw)

+1 zaal in Gratiekerk met beperking geluidsniveau

43.1.1°b)

het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas; (inrichting Theater Elckerlyc vzw)

+60,00 kW

 

Gecoördineerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; (inrichting Theater Elckerlyc vzw)

1.041,30 m³

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Theater Elckerlyc vzw)

6,76 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; (inrichting Theater Elckerlyc vzw)

100,00 liter

32.2.2°

schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte; (inrichting Theater Elckerlyc vzw)

2 zalen met beperking van geluidsniveau voor zaal in Gratiekerk

43.1.1°b)

het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas; (inrichting Theater Elckerlyc vzw)

454,80 kW

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1. De exploitant dient met het schoolbestuur sluitende afspraken te maken over het gebruik en de inrichting van de evacuatiewegen zodat deze tijdens het gebruik van de zalen steeds voldoen aan voorwaarden van de brandweer.

2. Bij het gebruik van de Gratiekerk als evenementlocatie moeten volgende geluidsvoorwaarden nageleefd worden:

periode

geluid t.h.v. centrale zone met toepassing geluidsplan

dag (7.00 uur tot 19.00 uur)

92 dB(A) LAeq,15min

avond (19.00 uur tot 22.00 uur)

92 dB(A) LAeq,15min

nacht (22.00 uur tot 7.00 uur)

85 dB(A) LAeq,15min

 

Het afspelen van elektronisch versterkte muziek tijdens evenementen gebeurt conform het geluidsplan opgenomen in het beperkt akoestisch onderzoek van 21 september 2023.

3. Bij activiteiten waarbij muziek gespeeld wordt, vindt de exploitatie steeds plaats met gesloten ramen en deuren.

4. De keuze van de evenementen die worden georganiseerd en door de exploitant kunnen worden toegelaten, moeten afgestemd worden op de akoestische beperkingen van het gebouw en de bijhorende risico’s.

5. Er worden maximaal 866 personen tegelijkertijd toegelaten op de evenementenlocatie.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 september 2023

Volledig en ontvankelijk

23 november 2023

Start openbaar onderzoek

3 december 2023

Einde openbaar onderzoek

1 januari 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

7 maart 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

5 juni 2024

Verslag GOA

11 mei 2024

Naam GOA

Katrine Leemans en Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

3 december 2023

1 januari 2024

5

0

0

27

 

Bespreking van de bezwaren
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 32 bezwaarschriften ingediend:

 

Geluid

 

  1. Het gebruik van de kerk als ‘multifunctionele feestzaal voor feest- en muziekevenementen’ zal nefaste gevolgen hebben op de woonkwaliteit. De evenementen zullen gepaard gaan met luide muziek en in het algemeen zorgen voor een zeer brede verstoring (24 uur) in dit woongebied in het centrum van de stad.

Beoordeling:

Het bezwaar is deels gegrond.

De zaal wordt voor 90% van de tijd ingezet als foyer bij de bestaande theaterzaal. Het gebruik als foyer gaat niet gepaard met luide muziek en zal niet voor geluidsoverlast zorgen. De capaciteit van de theaterzaal neemt niet toe en het gebruik van de theaterzaal in combinatie met een evenement in de kerk is niet voorzien. Er wordt een multifunctionele zaal voorzien, geen multifunctionele feestzaal voor diverse feest- en muziekevenementen. Uit het dossier blijkt dat er eerder evenementen zonder of met lage geluidsdruk georganiseerd zullen worden. Sommige evenementen kunnen wel zorgen voor geluidsoverlast (trouwfeesten, modeshow). De opsomming van evenementen is ook niet limitatief. De kerk is slecht geïsoleerd, met name langs de raampartijen zijn er geluidslekken.

Het brongeluid in de zaal zal beperkt moeten worden zodat steeds aan de geluidsnormen voldaan kan worden. 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt zal een effectieve vergunningsplichtige functiewijziging naar dareca worden uitgesloten uit de vergunning. 

 

  1. Het project zal zorgen voor geluidsoverlast in het binnengebied achter de kerk, met name ter hoogte van de achterkant van de appartementsgebouwen in de Rubenslei. De slaapkamers van de appartementen bevinden zich veelal aan de achterzijde.

Beoordeling:

Het bezwaar is deels gegrond.

Uit het dossier komt echter niet naar voor dat het gebruik van de zaal als evenementruimte gericht zal zijn naar feesten en fuiven. Door de akoestische eigenschappen van het gebouw is het duidelijk minder geschikt om er luide muziek te spelen. De verspreiding van geluid kan soms onverwacht plaatsvinden en beïnvloed worden door onvoorziene elementen (wind, gebouwen, harde oppervlakken). De oriëntatie van de kerk ten opzichte van de achterliggende appartementsgebouwen vergroot het risico op geluidsoverlast, in het bijzonder in de avond- en nachtperiode wanneer het achtergrondgeluid deels wegvalt. Een prognose in een studie heeft daarom beperkingen en zal in de praktijk gecontroleerd moeten worden. De bekomen waarden in de studie stellen de exploitant niet vrij van de verplichting steeds te voldoen aan de milieukwaliteitsnormen.

 

  1. Een rustige kamer of kantoor heeft een geluidsniveau van 40 dB(A), terwijl in het dossier geluidsniveau’s tot 95 dB(A) LAeq,15min worden gevraagd. De cumulatieve impact van de bestaande en voorgestelde geluidsoverlast op de levenskwaliteit van de bewoners valt dus niet te onderschatten.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond. Er moet onderscheid gemaakt worden tussen het geluid dat in de zaal gespeeld mag worden en het geluid dat ter hoogte van de woningen wordt waargenomen.

 

  1. De gekozen beoordelingspunten in de geluidsstudie zijn niet representatief voor het binnengebied. De studie bevestigt dat zelfs ter hoogte van de twee beoordelingspunten, alhoewel slecht gekozen, de normen nog worden overschreden. De bezwaarindiener citeert hierover:Afhankelijk van het indoor muziekniveau worden overschrijdingen vastgesteld bij het gebruik van de standaard aanwezige muziekinstallatie. Toepassen van zonering met aangepast geluidsplan leidt tot een aanzienlijke verbetering van de geluidsbelasting ter hoogte van de beraming, hetgeen de toegelaten indoor muziekniveaus reeds verhoogt’.

Beoordeling:

Het bezwaar is deels gegrond. De studie werd opgemaakt in samenwerking met een erkend MER-deskundige geluid. De gekozen beoordelingspunten ondervinden volgens de expert de meeste impact en er wordt bij de beoordeling van het dossier van uitgegaan dat deze met zorg gekozen en representatief zijn. Het citaat is correct maar dient gelezen te worden in de context van het volledige rapport. De overschrijding van grenswaarden treden op bij een geluidsproductie in de zaal van 95 dB(A) zonder remediërende maatregelen. Dit zijn echter niet de omstandigheden die de exploitant vooropstelt in het aanvraagdossier. In de akoestische studie worden lagere geluidsniveaus voor avond- en nachtperiode voorgesteld in combinatie met een geluidsplan. Deze werden bepaald op basis van metingen en modellen.

Door de slechte akoestische eigenschappen van het gebouw is het duidelijk minder geschikt er luide muziek te spelen.

Het gebruik ervan als feestzaal wordt beperkt in de bijzondere voorwaarden.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt zal een effectieve vergunningsplichtige functiewijziging naar dareca worden uitgesloten uit de vergunning.

 

  1. De remediërende maatregelen waarvan sprake in de akoestische studie zijn niet te handhaven.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond. In casu wordt vooropgesteld dat bij het gebruik van de muziekinstallaties gewerkt wordt met zonering via gerichte luidsprekers. Het geluidsplan en de zonering worden beschreven in het de akoestische studie. Handhaving kan gebeuren door de stedelijke toezichthoudende diensten.

 

  1. De geluidsstudie stelt dat het voornaamste geluid vandaag al afkomstig is van de drukke Frankrijklei en laat daardoor uitschijnen dat eventuele bijkomende overlast ondergeschikt is.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond. Metingen tonen dat ter hoogte van achterkant van de terrassen een zekere mate van achtergrondlawaai aanwezig is ten gevolge van het verkeer op de Frankrijklei. Het vaststellen van het omgevingsgeluid is noodzakelijk om het specifiek geluid afkomstig van de exploitatie te kunnen bepalen en heeft niet als doel een waardeoordeel te vellen.

 

  1. In de onmiddellijke omgeving van de kerk bevinden zich een kleuter-, lagere en middelbare scholen.

Beoordeling:

Het bezwaar is deels gegrond. Het gebruik van de kerk als foyer en evenementruimte zal in de meeste gevallen niet samenvallen met de schooluren. Wanneer dit uitzonderlijk wel het geval is, is er zeker met het door de exploitant gevraagde geluidsniveau van 95 dB(A) overdag, wel kans op geluidshinder voor lesactiviteiten. Dit wordt in de bijzondere voorwaarden opgenomen.

 

  1. Bij inrichting wordt voorzien in zeer grote en zware technische installaties die gepaard gaan met de productie van luide muziek.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond. Niets in het dossier wijst op grote en zware technische installaties. Door gebruik te maken van een geluidsplan en zonering wordt getracht de geluidsproductie en de capaciteit van de installatie te beperken.

 

Mobiliteit

 

  1. Er zijn nu al parkeerproblemen op en rond de Leien. Mensen parkeren zich nu namelijk net buiten de parkeervrije zone. Door het project zullen de parkeerproblemen groter worden. Het aangevraagde voorziet in een “uitbreiding van het theater”, met een nieuwe ontvangstruimte die plaats biedt aan 850 personen. De mobiliteitsimpact die in bijlage E bij de vergunningsaanvraag wordt gevoegd is nietszeggend, maar bovenal manifest onjuist. Het aantal bezoekers wordt kunstmatig en onrechtmatig gesplitst in 2 delen (‘modal split’): “huidige bezoekers” en “toekomstige bezoekers”. Dit zou leiden tot een verhoging van het aantal bezoekers met slechts 37 personen.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond. In de mer-screeningsnota wordt verduidelijkt dat de impact op de verkeersgeneratie en parkeerproblemen beperkt zal zijn aangezien de kerk hoofdzakelijk wordt gebruikt als foyer bij het bestaande theater, waarbij er geen uitbreiding is van de capaciteit van het theater. Er zullen dus niet meer personen aanwezig kunnen zijn in de foyer dan in de theaterzaal (gemiddeld 650 bezoekers). Bovendien worden de bezoekers gemotiveerd om met het openbaar vervoer te komen of te parkeren in de omliggende parkings in de buurt. Voor personeel en artiesten is er een parkeergarage beschikbaar in de naastgelegen school met 40 parkeerplaatsen. De maximale capaciteit van de kerk zelf wordt bepaald op 850 personen in het kader van brandveiligheid. De aanvrager geeft aan dat een gemiddeld event een 475 personen zal omvatten. Aangezien een effectieve functiewijziging naar dareca (feestzaal) zal worden uitgesloten uit de vergunning, wordt geoordeeld dat het sporadisch organiseren van evenementen geen noemenswaardige impact heeft op de verkeersgeneratie.

 

Overlast

 

  1. Met Café Capital in het stadspark is er al een feestlocatie in de buurt. De turnzaal van de school wordt soms gebruikt als fuifzaal. De buurt dreigt de nieuwe uitgangsbuurt van Antwerpen te worden.

Beoordeling:

Dit bezwaar is ongegrond. De turnzaal van de school en de aanwezigheid van een feestzaal in het stadspark en eventuele hinder die daarvan wordt ondervonden, is niet relevant in de beoordeling van dit dossier. De exploitant geeft in het aanvraagdossier aan de zaal te willen gebruiken als publiek toegankelijke ruimte in kader van diverse evenementen, niet als feest- en fuifzaal.

 

  1. De functiewijzing zal vandalisme, zwerfvuil, geïntoxiceerde mensen en ander onheil met zich meebrengen. Er wordt gevreesd voor een toename van de onveiligheid in de buurt.

Beoordeling:

Dit bezwaar is ongegrond. De zaal wordt voor 90% van de tijd ingezet als foyer bij de bestaande theaterzaal. Uit het dossier blijkt het gebruik van de zaal als echte uitgangslocatie niet voorzien wordt. De aard van de beschreven evenementen en het verwachte publiek geven weinig aanleiding te denken dat vandalisme, onveiligheid en het aantal geïntoxiceerde mensen zal toenemen als gevolg hiervan. Het project bevindt zich aan de Frankrijklei. In dergelijke drukke verkeersas in het centrum van de stad is een zekere activiteit en levendigheid toelaatbaar en te verwachten. Er wordt niet verwacht dat de zaal tot diep in de nacht gebruikt zal worden voor festiviteiten maar dat de evenementen veelal op een redelijk uur afgelopen zullen zijn.

 

  1. De aanvrager raamt het gebruik (als evenementslocatie) op 10% stellende dat de weekdagen voor het theater voorbehouden zijn. De realiteit zal heel anders zijn. De investeringen die worden gedaan zijn met het oog op een maximaal gebruik van zaal voor evenementen en feesten.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond. Dat de exploitant in de aanvraag het gebruik van de zaal minimaliseert is subjectief en niet op voorhand te controleren. Bij de beoordeling wordt ervan uitgegaan dat de aanvraag een realistische en waarheidsgetrouwe weergave is van de geplande situatie. 

 

Procedure

 

  1. Het project werd niet voldoende bekendgemaakt in de hoop het stilzwijgend te kunnen uitvoeren.

Beoordeling:

Dit bezwaar is ongegrond. Het openbaar onderzoek werd correct gevoerd.

 

  1. Het resultaat van het volledigheids- en ontvankelijkheidsonderzoek werd op 27 oktober 2023 overgemaakt aan de vergunningsaanvrager, terwijl het dossier ingediend werd op 22 september 2023. Dit is een schending van artikel 21 van het omgevingsvergunningsdecreet.

Beoordeling: 

Dit bezwaar is ongegrond. Als gevolg van het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van een situatie van overmacht inzake omgevingsvergunningen in stad Antwerpen noodbesluit van 6 december 2022, verlengd op 21 juni 2023 werd de periode waarbinnen het resultaat moest worden overgemaakt verlengd. 

 

Waardedaling

 

  1. Het project zal resulteren in een daling van de waarde van het omliggende onroerend goed.

Beoordeling:

Dit bezwaar is ongegrond. Het bezwaar rust op veronderstellingen en is niet van die aard dat ze betrekking heeft op de inhoud van een omgevingsvergunning.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De effectieve vergunningsplichtige functiewijziging van gemeenschapsvoorzieningen naar dareca wordt uitgesloten uit de vergunning.
3. Het organiseren van andere activiteiten gelijktijdig met theatervoorstellingen wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

Bijzondere milieuvoorwaarden

1. De exploitant dient met het schoolbestuur sluitende afspraken te maken over het gebruik en de inrichting van de evacuatiewegen zodat deze tijdens het gebruik van de zalen steeds voldoen aan voorwaarden van de brandweer.

2. Bij het gebruik van de Gratiekerk als evenementlocatie moeten volgende geluidsvoorwaarden nageleefd worden:

periode

geluid t.h.v. centrale zone met toepassing geluidsplan

dag (7.00 uur tot 19.00 uur)

92 dB(A) LAeq,15min

avond (19.00 uur tot 22.00 uur)

92 dB(A) LAeq,15min

nacht (22.00 uur tot 7.00 uur)

85 dB(A) LAeq,15min

 

Het afspelen van elektronisch versterkte muziek tijdens evenementen gebeurt conform het geluidsplan opgenomen in het beperkt akoestisch onderzoek van 21 september 2023.

3. Bij activiteiten waarbij muziek gespeeld wordt, vindt de exploitatie steeds plaats met gesloten ramen en deuren.

4. De keuze van de evenementen die worden georganiseerd en door de exploitant kunnen worden toegelaten, moeten afgestemd worden op de akoestische beperkingen van het gebouw en de bijhorende risico’s.

5. Er worden maximaal 866 personen tegelijkertijd toegelaten op de evenementenlocatie.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; (inrichting Theater Elckerlyc vzw)

1.041,30 m³

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Theater Elckerlyc vzw)

6,76 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; (inrichting Theater Elckerlyc vzw)

100,00 liter

32.2.2°

schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte; (inrichting Theater Elckerlyc vzw)

2 zalen met beperking van geluidsniveau voor zaal in Gratiekerk

43.1.1°b)

het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas; (inrichting Theater Elckerlyc vzw)

454,80 kW

 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.