Terug
Gepubliceerd op 27/05/2024

2024_CBS_04361 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023088712. Amerikadok-Zuidkaai 53-54, Noordkasteel-Oost 2-3, Scheldelaan 2, Boerinnestraat 26, Vijfde Havendok-Zuidkaai 347, Zwarteweg 1-2 en 49. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04361 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023088712. Amerikadok-Zuidkaai 53-54, Noordkasteel-Oost 2-3, Scheldelaan 2, Boerinnestraat 26, Vijfde Havendok-Zuidkaai 347, Zwarteweg 1-2 en 49. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_04361 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023088712. Amerikadok-Zuidkaai 53-54, Noordkasteel-Oost 2-3, Scheldelaan 2, Boerinnestraat 26, Vijfde Havendok-Zuidkaai 347, Zwarteweg 1-2 en 49. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2023088712

Gegevens van de aanvrager:

VVZRL RINKONIËN RECHTEROEVER met als adres Burchtstraat 89 te 9150 Kruibeke

Gegevens van de exploitant:

VVZRL RINKONIËN RECHTEROEVER (0697617169) met als adres Burchtstraat 89 te 9150 Kruibeke

Ligging van het project:

Amerikadok-Zuidkaai 53-54, Zwarteweg 1-2, 49, Noordkasteel-Oost 2-3, Scheldelaan 2, Boerinnestraat 26, Vijfde Havendok-Zuidkaai 347 te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nrs. 1327C, 1328F, 1328D, 1330D, 1331T, 1331C2, 1331E2, 1332/30E, 1332/59, 1332/19B, 1332/29F, 1332/30F, 1332/58, 1332/29L, 1332/31H, 1332/31K, 1333Z35, 1333V35, 1333X35, 1333B34, 1333T33, 1333E31, 1333P33, 1333Y33, 1333F32, 1333Z33, 1333A34, 1333L31, 1333M31, 1333F33, 1333K33, 1333R31, 1333G34, 1333E32, 1333Y36, 1333M37, 1333B37, 1333A37, 1333T35, 1333S35, 1338/23A, 1338/22E, 1352/7H, 1352/7K, afdeling 14 sectie C nrs. 1L, 1H, 1K, 60D, 62E, 65L, 241T2, 241S2, 242B7, 242C7, 288M, 288L en 288K

waarvan:

 

-          20220329-0073

afdeling 7 sectie G nrs. 1327C, 1328F, 1328D, 1330D, 1331T, 1331C2, 1331E2, 1332/30E, 1332/59, 1332/19B, 1332/29F, 1332/30F, 1332/58, 1332/29L, 1332/31H, 1332/31K, 1333Z35, 1333V35, 1333X35, 1333B34, 1333T33, 1333E31, 1333P33, 1333Y33, 1333F32, 1333Z33, 1333A34, 1333L31, 1333M31, 1333F33, 1333K33, 1333R31, 1333G34, 1333E32, 1333Y36, 1333M37, 1333B37, 1333A37, 1333T35, 1333S35, 1338/23A, 1338/22E, 1352/7H, 1352/7K, afdeling 14 sectie C nrs. 1L, 1H, 1K, 60D, 62E, 65L, 241T2, 241S2, 242B7, 242C7, 288M, 288L en 288K (Tijdelijke werken Oosterweelknoop)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

tijdelijke en enkele permanente, ondergrondse werken die noodzakelijk zijn om de werken aan de Oosterweelknoop te kunnen realiseren (Batch 3)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/07/2023: vergunning door de Vlaamse overheid (OMV_2022166030) voor het uitvoeren van voorafgaande werken Oosterweelknoop (Batch 2);

-          19/07/2023: vergunning door de Vlaamse overheid (OMV_2022130776) voor het doorvoeren van wijzigingen op de vergunning voor de Oosterweelverbinding en OWV Lot3B VA1;

-          02/06/2023: vergunning door de Vlaamse overheid (OMV_2022068899) voor het verplaatsen van kabels en leidingen in functie van de aanleg van de verdiepte ring, de ingebruikname van 4 werfzones, het exploiteren van bemalingen en waterzuiveringsinstallaties;

-          24/11/2022: vergunning door de Vlaamse overheid (OMV_2022035720) voor tijdelijke werken voor de realisatie van het projectonderdeel Oosterweelknoop (Batch 1)

-          12/11/2022: vergunning door de Vlaamse overheid (OMV_2022035792) voor het bouwen en exploiteren van 2 tijdelijke waterzuiveringsinstallaties met bijhorende persleidingen voor de verwijdering van PFAS-componenten en het bijstellen van lozingsvoorwaarden;

-          23/10/2021: vergunning door de Vlaamse overheid (OMV_2021035436) voor het uitvoeren van infrastructuurwerken met betrekking tot de Oosterweelverbinding (rechter Scheldeoever);

-          20/11/2020: vergunning door de Vlaamse overheid (OMV_2020034861) voor het bouwen en de exploitatie van de Oosterweelverbinding;

 

Vergunde toestand

-          rondgemaakte Antwerpse Ring (Oosterweelverbinding);

-          heraangelegde R1:

  • overkapt van het Albertkanaal tot de Luchtbal;
  • verdiept binnen een bermenlandschap van kerk tot Burgemeester Jozef Masurebrug;

-          vernieuwde snelwegen en heraangelegde knooppunten;

-          verlengde nutsleidingen;

-          waterzuiveringsinstallaties en persleidingen;

-          groen- en recreatiezones;

-          fietspaden en wandelwegen langsheen autowegen en door groenzones.

 

Bestaande toestand

-          projectgebied gelegen ter hoogte het Noordkasteel, deels gelegen binnen zeehavengebied;

 

Nieuwe toestand

-          Permanent en ondergronds:

  • verplaatsing en wijziging van compartimenteringsschermen (op meerdere plaatsen in projectgebied);
  • onderwaterbeton van de tijdelijke fietsonderdoorgang Kastelweg.

-          Tijdelijk:

  • voorzien van een tijdelijke parkeerplaats en fietsenstalling;
  • een werfketen aan de Kastelweg (westelijk deel projectgebied);
  • een werfinrichting aan Kastelweg (westelijk deel projectgebied);
  • een uitkijktoren ter hoogte van Kastelweg (westelijk deel projectgebied);
  • een uitkijktoren ter hoogte van Kaolin-frituur (centraal deel projectgebied);
  • een uitkijktoren ter hoogte van Hogere Zeevaartschool (Oostelijk deel projectgebied);
  • verhardingen ter hoogte van de uitkijktorens;
  • voorzien van tijdelijke werfbruggen over bouwput;
  • verplaatsing toegang werfzone en tijdelijke fietsonderdoorgang;
  • reliëfwijziging ten gevolge van een onderdoorgang voor fietsers langs Kastelweg.

 

Inhoud van de aanvraag

-          Aanleg tijdelijke verharding;

-          Plaatsen van 3 uitkijktorens;

-          Wijzigen van compartimenteringsschermen in de bouwput;

-          Reliëfwijziging;

-          Werfinrichtingen met bijhorende werfkeet.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Zie collegepunt 2024_CBS_01338 van 26 februari 2024 als bijlage.

 

Inhoud van de aanvraag

Zie collegepunt 2024_CBS_01338 van 26 februari 2024 als bijlage.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) Tijdelijke werken Oosterweelknoop
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

2.1.3.2°

tussentijdse opslagplaats voor uitgegraven bodem die niet voldoet aan een toepassing als vermeld in het Vlarebo met een capaciteit van meer dan 10.000 m³;

+122.556,00 m³

2.2.2.f)2°

opslag en mechanische behandeling van niet-gevaarlijke afvalstoffen van meer dan 100 ton;

Uitbreiding stockagezones

3.4.3°

het lozen van meer dan 100 m³/uur bedrijfsafvalwater;

+81,00 m³/uur

3.6.1.

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, met een debiet van meer dan 600 m³/jaar;

+2.442,00 m³/jaar

3.6.3.3°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 50 m³/uur;

+201,00 m³/uur

6.4.1°

opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 liter tot en met 50.000 liter uitgezonderd de gezamenlijke opslag van minder dan 5 ton gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige brandstoffen bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

+4.000,00 liter

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

-263,20 kW

17.1.2.1.3°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in ver­plaatsbare recipiënten met een gezamen­lijk water­inhoudsvermogen van meer dan 10.000 liter;

+24.000,00 liter

17.3.2.1.1.2°

opslagplaatsen voor ontvlambare vloeistoffen (gevarenpictogram GHS02) van gevarencategorie 3 (gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen) met een vlampunt lager dan of gelijk aan 55°C en gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 500 ton;

Wijziging subrubriek

17.3.4.3°

bijtende vloeistoffen en vaste stoffen - opslagplaatsen voor vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS05 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 100 ton;

+110,00 ton

17.3.6.3°

opslagplaatsen voor schadelijke vloeistoffen en vaste stoffen, op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS07, met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer 100 ton;

+110,00 ton

24.4.

laboratoria waar geen afvalwater eigen aan de laboratoriumtechnieken gegenereerd wordt;

Labo - wijziging locatie

29.5.2.1°a)

smederijen en inrichtingen voor het mechanisch behandelen van metalen en het vervaardigen van voorwerpen uit metaal met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW, wanneer volledig gelegen in een industriegebied;

+150,00 kW

53.11.1°

onttrekken van grondwater, met inbegrip van terugpompingen van onbehandeld en niet-verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, en met een netto onttrokken debiet van 2.500 m³ per dag of meer;

+1.944,00 m³/dag

53.2.1°c)

bronbemaling, met inbegrip van terugpompingen van onbehandeld en niet-verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, die technisch noodzakelijk is voor ofwel de verwezenlijking van bouwkundige werken, ofwel de aanleg van openbare nutsvoorzieningen, gelegen in beschermde duingebieden, aangeduid op grond van het decreet van 14 juli 1993 houdende maatregelen tot bescherming van de kustduinen of in een groengebied, een natuurontwikkelingsgebied, een parkgebied of een bosgebied met een debiet van meer dan 2.000 m³ per dag;

+1.944,00 m³/dag

61.2.2°

tussentijdse opslagplaats voor uitgegraven bodem die voldoet aan een toepassing overeenkomstig het Vlarebo met een capaciteit van meer dan 10.000 m³;

+75.214,00 m³

  

Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden uit vergunning of meldingsakte

Tijdelijke werken Oosterweelknoop

1.

Bij te stellen voorwaarde:

Van de volgende bijzondere milieuvoorwaarden van Batch 2 (OMV_2022166030 goedgekeurd op 19 juli 2023) wordt een bijstelling gevraagd: 1, 3, 5, 10, 11, 14, 19, 20, 23, 25, 32 en 34.

 

Inhoud en motivering: zie in de aanvraag “Bijlage Q – Overzicht bijzondere voorwaarden_batch3_PIV5.pdf”. 

 

Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden in afwijking van algemene of sectorale voorwaarden

Tijdelijke werken Oosterweelknoop

1.

 

Bij te stellen voorwaarde:

In vergunning Batch 2 werden al een aantal afwijkingen van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden toegestaan die te maken hebben met voorwaarden over de stockagezones, de bemalingen en het afvalwater.

 

In Batch 3 willen we deze afwijkingen grotendeels behouden. Daar waar aanpassingen gevraagd worden, is dit aangegeven en gemotiveerd: zie in de aanvraag “Bijlage Q – Overzicht bijzondere voorwaarden_batch3_PIV5.pdf”. 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

8 mei 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag


  

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA)

2 mei 2024

14 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

2 mei 2024

15 mei 2024

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening zeehavengebied Antwerpen, goedgekeurd op 30 april 2013. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven, gebied voor spoorinfrastructuur, gebied voor waterweginfrastructuur en gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding-Wijziging, goedgekeurd op 20 maart 2015. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: natuurgebied, parkgebied, gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en gebied voor wegeninfrastructuur.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in bijzonder natuurgebied (waterzuivering, afvoerleidingen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Zeehavengebied Antwerpen volgend punt:

-          artikel R1. Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven:

de 2 tijdelijke uitkijktorens Kastelweg en Kaolin/frituur zijn in functie van de realisatie van de Oosterweelverbinding;

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Oosterweelverbinding-wijziging volgende punten:

-          artikel 0. Zone voor landschappelijke en functionele inpassing van weginfrastructuur:

  • de 2 tijdelijke uitkijktorens Kaolin/frituur en Hogere Zeevaartschool zijn niet in overeenstemming met de vermelde toegestane infrastructuurwerken;
  • de realisatie van de tijdelijke brug over de bouwput op de tijdelijke Oosterweelverbinding is niet in overeenstemming met de vermelde toegestane infrastructuurwerken;

-          artikel 1. Gebied voor wegeninfrastructuur:

de tijdelijke uitkijktoren Hogere Zeevaartschool is niet in overeenstemming met de vermelde toegestane infrastructuurwerken;
 

De afwijkingen op het gewestplan kunnen op basis van artikel 4.4.7. §2 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en artikel 3 van het besluit ‘handelingen van algemeen belang’ gunstig worden geadviseerd.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd Bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De Bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De Bouwcode is niet van toepassing op de aanvraag voor de delen die binnen het zeehavengebied gelegen zijn. De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de Bouwcode voor de delen die buiten het zeehavengebied gelegen zijn.
 

Sectorale regelgeving

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.

(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

De toetsing aan de goede ruimtelijke ordening in het collegepunt 2024_CBS_01338 van 26 februari 2024 blijft behouden. De voorwaarden worden hernomen.

Inzake de mobiliteitsimpact zijn er enkele wijzigingen tegenover de vorige projectinhoudversie (versie 4) en wordt volgend advies gegeven.

Mobiliteitsimpact
Ter voorbereiding van de bouw van de Oosterweelknoop moet Rinkoniën een aantal voorbereidende werken uitvoeren. De volgende werken zijn vergunningsplichtig en hebben een zekere impact op de mobiliteit in deze omgeving:

  • de bouw van 3 werfketen ter hoogte van de Kastelweg, de Hogere Zeevaartschool en Kaolin waarbij enkel de eerste 2 toegankelijk zijn vanaf het openbaar domein;
  • het verplaatsen van de reeds eerder aangevraagde ongelijkvloerse fietsdoorgang ter hoogte van de werftoegang naar de Kastelweg;
  • de bouw van 3 uitkijktorens ter hoogte van de Kastelweg, Kaolin/Frituur en de Hogere Zeevaartschool;
  • de bouw van een tijdelijke brug voor de Oosterweelsteenweg over de bouwput.


Het vervangen van de tijdelijke brug voor de werfweg over de Oosterweelsteenweg door een gelijkgrondse kruising in fase 2 van de werken heeft eveneens een impact op de verkeersdoorstroming. Deze aanpassing is niet vergunningsplichtig maar heeft wel een impact op de doorstroming op de Oosterweelsteenweg.

De bouw van de werfketen aan de Kastelweg en de Hogere Zeevaartschool heeft een impact op het verkeer op de Oosterweelsteenweg en de Kastelweg. Op basis van de mobiliteitsstudie blijkt die impact op de verkeersafwikkeling aanvaardbaar te zijn. Men hanteert daarbij een modal split waarbij 80% van de werknemers en bezoekers met de auto naar deze locatie komt en 20% met de fiets. De mobiliteitsstudie houdt nog geen rekening met bestaande aanbod aan openbaar vervoer op de Kastelweg en de Oosterweelsteenweg (buslijn 764 met een 10-tal ritten op werkdagen tijdens de ochtend- en avondspits en op het moment van de ploegenwissels) en de mogelijkheden voor collectieve verplaatsingen naar de werflocatie.

Het hoge aandeel verplaatsingen met de wagen resulteert in een grote parkeerbehoefte voor de werfburelen aan de Kastelweg en de Hogere Zeevaartschool met respectievelijk 185 parkeerplaatsen en 37 parkeerplaatsen. In de plannen voorziet men 222 parkeerplaatsen aan de Kastelweg en 52 parkeerplaatsen aan de Hogere Zeevaartschool. Het aantal beschikbare plaatsen voldoet daarmee ruimschoots aan de vraag en de parkeerdruk zal niet afgewikkeld worden op het openbaar domein.

De locaties en de bereikbaarheid van de 3 uitkijktorens zijn beoordeeld. De locatie aan de Hogere Zeevaartschool zal permanent bereikbaar zijn. Er zijn echter geen parkeerplaatsen beschikbaar in de directe omgeving van deze toren zodat deze locatie voornamelijk per fiets of te voet bereikbaar is. Enkel aan de Hogere Zeevaartschool zijn er parkeerplaatsen beschikbaar. De uitkijktorens aan de Kastelweg en Kaolin/Frituur zijn niet permanent bereikbaar en zijn alleen toegankelijk tijdens de werkuren of onder begeleiding. Hier zijn geen opmerkingen op.

Ter hoogte van de tijdelijke brug voor de Oosterweelsteenweg over de bouwput werd er geen rijstrookverbreding voorzien. Volgens het draaiboek openbaar domein van stad Antwerpen zou er bij een de bochtstraal van 60 à 70 m een rijstrookverbreding nodig zijn van 0,65 m in iedere richting. Volgens de ontwerpplannen is er wel voldoende ruimte voorzien maar is de wegmarkering niet in deze zin aangepast. Er wordt geadviseerd om hiermee bij de uitvoering rekening te houden. 

Fiets- en voetgangersvoorzieningen

Dit aspect valt uit elkaar in 2 deelaspecten: enerzijds de tijdelijke onderdoorgang voor fietsers onder de werftoegang aan de Kastelweg en anderzijds de fietsvoorzieningen ter hoogte van de werfketen.

De onderdoorgang voor de fietsers en de aansluitende fietshellingen zijn in totaal 5,50 m breed (inclusief de beide afvoergoten die elk 30 cm breed zijn) en hebben een hellingspercentage van respectievelijk 3,2% en 2,7% (hoogteverschil 3,30 m). Aangezien daarmee voldaan wordt aan de minimale eisen uit het vademecum fietsvoorzieningen (= dubbelrichtingsfietspad met een breedte van 4 m) vraagt stad Antwerpen om tussen de wanden van de tunnel en het fietspad een schuwafstand te voorzien van 0,75 m. Er moeten ook de nodige middenmarkeringen op het dubbelrichtingsfietspad aangebracht worden.

De fietsenstallingen ter hoogte van de werfketen aan de Kastelweg en de Hogere Zeevaartschool zijn zeer ruim opgevat zodat er wel de nodige marge is om extra fietsers op te vangen. De fietsenstallingen zijn niet direct naast de toegangen tot de werfburelen voorzien, maar er zijn goede voetgangersverbindingen aanwezig tussen de stalling en de werfburelen zodat deze vlot bereikbaar zijn.

Werfverkeer

Stad Antwerpen betreurt het dat de ongelijkgrondse kruising van de werfweg met de Oosterweelsteenweg niet gedurende de volledige duur van de werken kan behouden blijven omwille van de verkeersveiligheid en de doorstroming op de Oosterweelsteenweg maar begrijpt dat dit de enige optie is voor deze kruising. 

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Dit advies handelt over de wijzigingen doorgevoerd in PIV 5 van 22 april 2024. De overige ongewijzigde elementen van het project maakten reeds onderwerp uit van een advies van het college (zie collegepunt 2024_CBS_01338 van 26 februari 2024).

 

Naar aanleiding van het advies van AGOP (op PIV 4) herbekeek de exploitant de stockagezones en de nood om deze te vergunnen onder rubriek 2 (afval). Stockage A extra (ter hoogte van de Sint-Jan de Doperkerk) zal enkel nog ingezet worden voor de opslag van gronden die kunnen hergebruikt worden, niet langer voor de opslag van afvalstoffen. Dit resulteert in volgende locaties voor de opslag van afval:

 

rubriek

zone

hoeveelheid

afvalstof/grond

2.1.3.2°

stockage A

41.900 m³

grond die niet voor hergebruik in aanmerking komt

stockage B

115.456 m³

bezink stockage diepwanden

7.100 m³

2.2.2a)2°

stockage A

41.900 m³

werfgebonden puin (beton, mengpuin, …)

2.2.2.f)2°

stockage A

5.000 ton

niet teerhoudend afval

stockage B

5.000 ton

61.2.2°

stockage A

41.900 m³

grond die niet voor hergebruik in aanmerking komt

stockage A extra

17.325 m³

stockage B

115.456 m³

bezink stockage diepwanden

7.100 m³

stockage binnen diepwanden

91.333 m³

 

Omdat het niet werkbaar is de opgeslagen verontreinigde gronden permanent van een bovenafdek te voorzien, wordt verontreinigd hemelwater afkomstig van de stockagezones vergund onder rubriek 2, gebufferd en daarna weggepompt naar één van de waterzuiveringsinstallaties (WZI). Dit zorgt voor een bijkomend lozingsdebiet.
 

Als worstcase uitgangspunt wordt een permanente aanwezigheid van verontreinigde gronden op de stockagezones genomen (A, B en bezink stockage diepwanden). Ten noorden van de bouwkuip wordt op LP Amerikadok geloosd. Ten zuiden van de bouwkuip wordt op LP Schelde geloosd. Voor de stockagezone “bezink stockage diepwanden” dat gelegen is in de bouwkuip, zal aangesloten worden op de WZI die op dat moment actief is (LP Schelde of Amerikadok).
 

Voor het bijkomende uur- en dagdebiet dat dient behandeld te worden door de WZI’s, werd rekening gehouden met een langere periode van zeer hevige neerslag (composietbui met terugkeerperiode van twee jaar). Op basis van de oppervlakten van de stockagezones werden volgende buffers voldoende geacht:

  • stockage A: 155,7 m³;
  • stockage B: 343,5 m³;
  • bezink stockage diepwanden: 188 m³.

 

Het gebufferde verontreinigde hemelwater wordt verpompt naar de WZI met debiet van 8,3 liter/seconde of 30 m³/uur. De lozingssituatie via WZI wijzigt als gevolg van het lozen van verontreinigd hemelwater afkomstig van de stockagezones:

  • +60 m³/uur en +717 m³/dag tot 107 m³/uur en 1.845 m³/dag in het Amerikadok;
  • +90 m³/uur en +938 m³/dag tot 249 m³/uur en 4.754 m³/dag in de Schelde.

 

Het totaal behandeld gelijktijdig maximaal lozingsdebiet wordt 280 m³/uur, 5.045 m³/dag en 1.045.097 m³/jaar.

 

Op basis van de beschikbare meetresultaten wordt een bijkomende lozingsnorm gevraagd voor barium van 420 µg/liter (6x indelingscriterium).

 

De gevraagde wijzigingen (debiet en lozingsparameters) werden doorgerekend en geëvalueerd in de Wezertool. De worstcase theoretische lozing van water met de gevraagde lozingsnormen levert procentueel gezien een bijdrage kleiner dan 10 % voor alle getoetste parameters in beide waterlichamen, behalve de voorgestelde lozing van totaal fosfor (Ptot) in het Amerikadok. Het advies hiervoor is gunstig. Voor Ptot wordt rekening gehouden met een stroomopwaarts jaargemiddelde concentratie van 0,18 mg P/liter. De toestand van het waterlichaam is matig. De voorgestelde lozing met een concentratie van 2 mg P/liter zal geen duidelijke achteruitgang van de ecologische toestand van de waterloop veroorzaken. Een gunstig advies is daarom aanvaardbaar.

 

De gevraagde hoeveelheid onder rubriek 17.3.4.3° – bijtende producten en 17.3.6.3° – schadelijke producten worden verhoogd met 90 ton. Het betreft de opslag bij een groutinstallatie die wel was aangevraagd, maar waarvan de opslaghoeveelheid nog niet in de rubrieken werd opgenomen.

 

Conclusie

Er wordt gunstig advies gegeven de vergunning aan te passen. Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 

Advies van het college

Aan het college wordt voorgesteld om voorwaardelijk gunstig advies uit te brengen.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De aanvrager moet voldoen aan de voorwaarden van de dienst Onroerend Erfgoed/Archeologie:

-          De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst Archeologie (archeologie@antwerpen.be). 

-          De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen. 

-          De bouwheer nodigt de dienst Archeologie (archeologie@antwerpen.be) uit voor een startvergadering waarin de praktische kant en de noodzaak van eventueel toevalsvondst en/ of onderzoek wordt geduid.

-          De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst Archeologie kan de noodzaak hiervan steeds komen inschatten.

2. Ter hoogte van de tijdelijke brug van de Oosterweelsteenweg over de werfput adviseert de stad om voldoende rijstrookverbreding te voorzien in de bocht zodat vrachtverkeer veilig kan kruisen.

3. Stad Antwerpen adviseert om in de fietstunnel aan de Kastelweg het fietspadmateriaal door te trekken over de volledige breedte en geen schrikstroken te voorzien. Er moeten wel middenmarkeringen op het dubbelrichtingsfietspad aangebracht worden.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

2.1.3.2°

tussentijdse opslagplaats voor uitgegraven bodem die niet voldoet aan een toepassing als vermeld in het Vlarebo met een capaciteit van meer dan 10.000 m³; (inrichting Tijdelijke werken Oosterweelknoop)

+122.556,00 m³

2.2.2.f)2°

opslag en mechanische behandeling van niet-gevaarlijke afvalstoffen van meer dan 100 ton; (inrichting Tijdelijke werken Oosterweelknoop)

Uitbreiding stockagezones

3.4.3°

het lozen van meer dan 100 m³/uur bedrijfsafvalwater; (inrichting Tijdelijke werken Oosterweelknoop)

+81,00 m³/uur

3.6.1.

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, met een debiet van meer dan 600 m³/jaar; (inrichting Tijdelijke werken Oosterweelknoop)

+2.442,00 m³/jaar

3.6.3.3°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 50 m³/uur; (inrichting Tijdelijke werken Oosterweelknoop)

+201,00 m³/uur

6.4.1°

opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 liter tot en met 50.000 liter uitgezonderd de gezamenlijke opslag van minder dan 5 ton gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige brandstoffen bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt; (inrichting Tijdelijke werken Oosterweelknoop)

+4.000,00 liter

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Tijdelijke werken Oosterweelknoop)

-263,20 kW

17.1.2.1.3°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in ver­plaatsbare recipiënten met een gezamen­lijk water­inhoudsvermogen van meer dan 10.000 liter; (inrichting Tijdelijke werken Oosterweelknoop)

+24.000,00 liter

17.3.2.1.1.2°

opslagplaatsen voor ontvlambare vloeistoffen (gevarenpictogram GHS02) van gevarencategorie 3 (gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen) met een vlampunt lager dan of gelijk aan 55°C en gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 500 ton; (inrichting Tijdelijke werken Oosterweelknoop)

Wijziging subrubriek

17.3.4.3°

bijtende vloeistoffen en vaste stoffen - opslagplaatsen voor vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS05 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 100 ton; (inrichting Tijdelijke werken Oosterweelknoop)

+110,00 ton

17.3.6.3°

opslagplaatsen voor schadelijke vloeistoffen en vaste stoffen, op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS07, met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer 100 ton; (inrichting Tijdelijke werken Oosterweelknoop)

+110,00 ton

24.4.

laboratoria waar geen afvalwater eigen aan de laboratoriumtechnieken gegenereerd wordt; (inrichting Tijdelijke werken Oosterweelknoop)

Labo - wijziging locatie

29.5.2.1°a)

smederijen en inrichtingen voor het mechanisch behandelen van metalen en het vervaardigen van voorwerpen uit metaal met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW, wanneer volledig gelegen in een industriegebied; (inrichting Tijdelijke werken Oosterweelknoop)

+150,00 kW

53.2.1°c)

bronbemaling, met inbegrip van terugpompingen van onbehandeld en niet-verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, die technisch noodzakelijk is voor ofwel de verwezenlijking van bouwkundige werken, ofwel de aanleg van openbare nutsvoorzieningen, gelegen in beschermde duingebieden, aangeduid op grond van het decreet van 14 juli 1993 houdende maatregelen tot bescherming van de kustduinen of in een groengebied, een natuurontwikkelingsgebied, een parkgebied of een bosgebied met een debiet van meer dan 2.000 m³ per dag; (inrichting Tijdelijke werken Oosterweelknoop)

+1.944,00 m³/dag

53.11.1°

onttrekken van grondwater, met inbegrip van terugpompingen van onbehandeld en niet-verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, en met een netto onttrokken debiet van 2.500 m³ per dag of meer; (inrichting Tijdelijke werken Oosterweelknoop)

+1.944,00 m³/dag

61.2.2°

tussentijdse opslagplaats voor uitgegraven bodem die voldoet aan een toepassing overeenkomstig het Vlarebo met een capaciteit van meer dan 10.000 m³; (inrichting Tijdelijke werken Oosterweelknoop)

+75.214,00 m³

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

26 april 2024

Start 1e openbaar onderzoek

18 januari 2024

Einde 1e openbaar onderzoek

16 februari 2024

Start laatste openbaar onderzoek

26 april 2024

Einde laatste openbaar onderzoek

25 mei 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

26 mei 2024

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

18 januari 2024

16 februari 2024

0

0

0

2

26 april 2024

25 mei 2024

0

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

 

Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.

 

  1. Een reactie werd ontvangen waarbij gewezen wordt dat voor een bemaling een vergunningsprocedure doorlopen moeten worden.

Beoordeling: Het betreft geen echt bezwaar. Voorliggend dossier omvat de bemalingen.

 

  1. TotalEnergies Polymers Antwerp. Bijlage ‘OWRA-WBS-LAN-BST-0063_C.3.1.2 Specifieke voorwaarden TPA’ van het aanvraagdossier omvat een aantal specifieke voorwaarden die moeten worden nageleefd om de exploitatie, veiligheid, integriteit, bereikbaarheid en toegankelijkheid van TPA en personen ten tijde van de werken te vrijwaren. Tussen BAM NV van publiek recht (Lantis) en TotalEnergies Polymers Antwerp werden er aanvullingen op deze voorwaarden besproken en overeengekomen.
    Deze zijn evenwel niet opgenomen in de bijlage. De bepalingen onder titel 11. Monitoring van trillingen dienen meer bepaald aangevuld te worden en samen gelezen te worden met de gegevens uit de documenten “20220422 Trillingsmonitoring op TPA-site revisie 7 dd 22042022”en “Bijgeplaatste prisma’s zoals vermeld in de mail van 07122022 van Jasper Laurent -COTU”.

Beoordeling: In het belang van veiligheid op de werven en op de site van Total lijkt het aangewezen te verwijzen naar de meest recente afspraken tussen de bouwheer en TotalEnergies Polymers Antwerp. Het bezwaarschrift omvatte als bijlage de documenten “20220422 Trillingsmonitoring op TPA-site revisie 7 dd 22042022” en “Bijgeplaatste prisma’s zoals vermeld in de mail van 07122022 van Jasper Laurent -COTU” die de vergunningverlenende overheid desgewenst kan toevoegen aan het vergunningsbesluit.

 

Informatievergadering

Over de aanvraag werd een digitale informatievergadering ingepland op 30 april 2024. Deze is niet doorgegaan aangezien er geen inschrijvingen waren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden:

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De aanvrager moet voldoen aan de voorwaarden van de dienst Onroerend Erfgoed/Archeologie:

-          De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst Archeologie (archeologie@antwerpen.be).

-          De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.

-          De bouwheer nodigt de dienst Archeologie (archeologie@antwerpen.be) uit voor een startvergadering waarin de praktische kant en de noodzaak van eventueel toevalsvondst en/ of onderzoek wordt geduid.

-          De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst Archeologie kan de noodzaak hiervan steeds komen inschatten.

2. Ter hoogte van de tijdelijke brug van de Oosterweelsteenweg over de werfput adviseert de stad om voldoende rijstrookverbreding te voorzien in de bocht zodat vrachtverkeer veilig kan kruisen.

3. Stad Antwerpen adviseert om in de fietstunnel aan de Kastelweg het fietspadmateriaal door te trekken over de volledige breedte en geen schrikstroken te voorzien. Er moeten wel middenmarkeringen op het dubbelrichtingsfietspad aangebracht worden.


Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.