Terug
Gepubliceerd op 29/05/2024

2024_CBS_04387 - Omgevingsvergunning - OMV_2024037538. IJsvogelstraat 53. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04387 - Omgevingsvergunning - OMV_2024037538. IJsvogelstraat 53. District Merksem - Goedkeuring 2024_CBS_04387 - Omgevingsvergunning - OMV_2024037538. IJsvogelstraat 53. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024037538

Gegevens van de aanvrager:

de heer Amarjeet Khurana met als adres IJsvogelstraat 53 te 2170 Antwerpen

Ligging van het project:

IJsvogelstraat 53 te 2170 (Merksem) Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 39 sectie A nr. 235B4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Uitbreiden van een keuken, plaatsen van een buitentrap en regulariseren van een achterbalkon.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          27/06/1972: vergunning (19727115) voor het oprichten van een woning.

 

Vergunde toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte van 9 m;
  • bouwhoogte van 8,45 m;

-          gevelafwerking:

  • parement gelijkvloers in rode parementsteen en eerste verdieping in witte parementsteen;
  • dorpels en gelijkvloerse plint in blauwe steen;
  • buitenschrijnwerk in wit PVC;
  • poort naar inpandige garage in wit PVC;

-          inrichting:

  • perceel van 202,3 m², waarvan 54 m² bebouwd;
  • terras van 28 m².

 

Bestaande toestand

overeenkomstig de vergunde toestand, uitgezonderd:

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte van 10,30 m;
  • achterbalkon van 7,8 m²;
  • buitentrap naar achterbalkon op de eerste verdieping;
  • afdak boven het achterbalkon;

-          gevelafwerking: gewijzigde configuratie buitenschrijnwerk;

-          inrichting: perceel van 202,3 m², waarvan 61,8 m² bebouwd.

 

Nieuwe toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte van 10,30 m;
  • bouwhoogte van 8,45 m;
  • achterbalkon van 3,5 m²;
  • buitentrap naar achterbalkon op de eerste verdieping;
  • afdak boven het achterbalkon;

-          gevelafwerking:

  • parement gelijkvloers in rode parementsteen en eerste verdieping in witte parementsteen;
  • dorpels en gelijkvloerse plint in blauwe steen;
  • buitenschrijnwerk in wit PVC;
  • poort naar inpandige garage in wit PVC;

-          inrichting:

  • perceel van 202,3 m², waarvan 61,8 m² bebouwd;
  • terras van 28 m².

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume aan de achtergevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          wijzigen van een scheimuur;

-          plaatsen van een buitentrap;

-          plaatsen van een balkon aan de achtergevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Kwade Velden, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 8 januari 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor wonen-art. 5.1 en zone voor openbare wegenis-art. 4.1.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg en de verkavelingsvoorschriften. .

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij (Antwerpen) aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.


-         Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.

-         Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist. 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid. De uitbreiding op de eerste verdieping, het inrichten van een terras en de trap naar de tuinzone voldoen aan de geldige voorschriften van de verkaveling en het BPA Kwade Velden. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag heeft voornamelijk betrekking op werken die zich situeren aan de achterzijde van het gebouw. De gebruikte materiaal zijn sober, hedendaags en niet storend voor de omgeving.

Er worden geen wijzigingen aangebracht aan de voorgevel ten opzichte van vergunde toestand.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Uit het openbaar onderzoek blijkt dat de erfscheiding uitgevoerd werd met een kunststof schutting wat in strijd is met de verkavelingsvoorschriften geldend op dit perceel. Als voorwaarde bij de vergunning wordt opgelegd de erfscheiding in baksteen uit te voeren over een diepte van 3 meter gemeten vanaf de achtergevelbouwlijn en tot een hoogte van 2 meter. Voor het overige mag de erfscheiding slechts tot stand gebracht worden door middel van paaltjes met draadwerk en/of beplanting.

 

De foto’s toegevoegd aan voorliggende aanvraag en deze die door derden werden toegevoegd tijdens het openbaar onderzoek vertonen grote verschillen. Gelet op deze onduidelijkheden zullen alle handelingen, werken en wijzigingen buiten deze in functie van het uitbreiden van een keuken, plaatsen van een buitentrap en regulariseren van een achterbalkon, worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Alle handelingen, werken en wijzigingen tegenover de laatst vergunde toestand die geen deel uitmaken van de aanvraag, zoals onder andere de tuinafsluitingen, worden uitgesloten uit de vergunning.  

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 maart 2024

Volledig en ontvankelijk

5 april 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

4 juni 2024

Verslag GOA

16 mei 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

4

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Uitvoering anders dan op plan: Het bezwaar stelt dat een raamopening werd uitgevoerd in de zijmuur van de nieuwe uitbreiding wat niet is opgetekend op de voorliggende plannen.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond. Een aanvraag voor een omgevingsvergunning wordt beoordeeld overeenkomstig de ingediende plannen waarna de aanvrager verplicht de werken moet uitvoeren volgens de vergunde plannen.

 

  1. Stabiliteit: De uitbreiding op de eerste verdieping gebeurt op het 50 jaar oude balkon waar geen ondersteuning is.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond. De aangehaalde aspecten vallen onder de verantwoordelijkheid van de architect/uitvoerder van de werken. Ze hebben geen betrekking op de inhoud van de omgevingsvergunning, maar op de technische uitvoering en worden dan ook niet beoordeeld in de vergunning.

 

  1. Plaatsen kunststof schutting: Na mondeling akkoord werd beslist een tuinafscheiding in rode baksteen te plaatsen met een hoogte van 2 m. In de plaats werd een kunststof schutting geplaatst met een hoogte van 1,80 m.

Beoordeling:

Het bezwaar is gegrond. Voor dit perceel blijven de voorschriften van de vergunde verkaveling gelegen in het BPA van kracht. Artikel 1.02 4° 3 van de verkavelingsvoorschriften betreffende de erfscheidingen bepaalt dat in de strook voor binnen plaatsen en tuinen: afsluitingsmuren in baksteen zijn toegelaten over een maximumdiepte van 3 m gemeten vanaf de achtergevelbouwlijn en tot een maximumhoogte van 2 m. Voor het overige mag de erfscheiding slechts worden tot stand gebracht worden door middel van paaltjes met draadwerk en/of beplanting. De uitvoering van een tuinafscheiding in kunststof is niet volgens de voorschriften. . De vermelde tuinafsluiting maakt echter geen deel uit van de aanvraag. Alle vergunningsplichtige handelingen werken en wijzigingen eraan zullen uitgesloten worden uit de vergunning.

 

  1. Het inrichten van 2 terrassen in de tuinzone: Er werden 2 verhardingen in de tuinzone aangelegd, een terras aansluitend op de woning van 24 m² en een terras achteraan het perceel van 17,5 m², zoals blijkt uit de foto’s toegevoegd aan dit bezwaar.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond.

Aan de hand van de toegevoegde foto’s bij dit bezwaar blijkt de uitvoering van deze terrassen. De tuinzone heeft een oppervlakte van 88 m². In deze zone staat op de plannen een terras aansluitend op de woning ingetekend met een oppervlakte van 28 m² wat conform artikel 27 aangaande de open ruimte van de bouwcode is. Echter, een aanvraag voor omgevingsvergunning wordt beoordeeld op basis van de ingediende plannen waarna de aanvrager verplicht de werken moet uitvoeren volgens de vergunde plannen.

 

  1. Het oprichten van muren in de tuinzone: Er werden muren met een hoogte van 2 meter opgetrokken in de tuin waarvan sprake is deze tuinzone te overkappen en van verlichting te voorzien.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond. Aan de hand van de toegevoegde foto’s bij dit bezwaar blijkt de uitvoering van deze muren op geringe afstand van de kunststof schutting. Echter worden aanvragen voor een omgevingsvergunning beoordeeld op basis van de ingediende plannen waarna de aanvrager verplicht de werken moet uitvoeren volgens de vergunde plannen. Verder gaat het bezwaar over hypothesen en maken ze geen deel uit van de omgevingsvergunning.

 

  1. Geluidshinder: Bezwaarindiener meldt dat er veel geluidshinder is en dat ze de uren waar gerucht of rumoer bij dag (tussen 7u en 22u) verboden is niet respecteren. Vermoed wordt dat de werklui overnachten op de werf.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond. Een werf kan wat overlast veroorzaken, maar dit behoort tot de opvolging van handhaving, evenals geluidshinder van bewoners tussen 22u en 7u. Het betreft geen aspect van een omgevingsvergunning.

 

  1. Schade aan eigendom van derden: Aan de hal van bezwaarindiener werd door boring vanuit de aanpalende garage schade veroorzaakt waar, na melding bij de aanvrager, tot op heden geen gevolg aan werd gegeven.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond. De aanvrager is verplicht de werken uit te voeren zonder schade aan derden en volgens de regels van de kunst. Het bezwaar is van burgerrechtelijke aard en heeft geen betrekking op de beoordeling van een omgevingsvergunning.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

    2. Alle handelingen, werken en wijzigingen tegenover de laatst vergunde toestand die geen deel uitmaken van de aanvraag, zoals onder andere de tuinafsluitingen, worden uitgesloten uit de vergunning. 

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.