Terug
Gepubliceerd op 06/05/2024

2024_CBS_03976 - District Antwerpen. Sint-Paulusplaats - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/05/2024 - 09:00 fysiek
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03976 - District Antwerpen. Sint-Paulusplaats - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2024_CBS_03976 - District Antwerpen. Sint-Paulusplaats - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Sint-Paulusplaats in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 22 oktober 2012 (jaarnummer 1177);
  • maakt deel uit van de goedgekeurde zone 30 van de binnenstad; 
  • maakt deel uit van de wijk Historisch centrum waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton;
  • maakt deel uit van de parkeerzone voor bewoners en vergunningenhouders;
  • beschikt over een laadpaal ter hoogte van huisnummer 20, hetgeen door het college als proefopstelling werd goedgekeurd op 24 maart 2023 (jaarnummer 1828). 

Met het oog op de aanleg van een terras, worden de twee huidige voorbehouden autodeelplaatsen op de Sint-Paulusplaats verplaatst. Daarnaast zal de huidige voorbehouden plaats voor elektrische voertuigen één plaats opschuiven (naar de andere kant van de laadpaal), om zo ruimte te maken voor de terraszone. In totaliteit zullen dus drie parkeerplaatsen worden opgeheven ten behoeve van de nieuwe terraszone op de Sint-Paulusplaats. Beide maatregelen worden in het kader van een proefopstelling uitgevoerd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

In het bestuursakkoord 2013-2018 staat dat de stad Antwerpen autodelen wil faciliteren onder meer door het aantal parkeerplaatsen te verhogen. Autodelen levert in de praktijk een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek 4 tot 8 parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in de buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit wordt het autodelen in de stad Antwerpen dan ook gestimuleerd.

De huidige twee voorbehouden autodeelplaatsen zullen dan ook worden verplaatst naar een nieuwe locatie op het plein, zodat er netto geen autodeelplaatsen verloren gaan.

De volgende maatregelen worden genomen als proefopstelling:
  • verplaatsen van de twee huidige voorbehouden autodeelplaatsen op de Sint-Paulusplaats ter hoogte van huisnummer 20 naar de Sint-Paulusplaats ter hoogte van nummer 22;
  • verplaatsen van de huidige voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen naar de andere kant van de laadpaal ter hoogte van huisnummer 20.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling op de Sint-Paulusplaats in het district Antwerpen goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/ Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240416_AN_Sint-Paulusplaats_plan_tussentijdse_situatie.PNG