Terug
Gepubliceerd op 06/05/2024

2024_CBS_03981 - De Grote Verbinding. District Antwerpen. SWPR14114. Jan De Voslei. Studie renovatie glasdal-elementen - Deelopdracht studie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/05/2024 - 09:00 fysiek
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03981 - De Grote Verbinding. District Antwerpen. SWPR14114. Jan De Voslei. Studie renovatie glasdal-elementen - Deelopdracht studie - Goedkeuring 2024_CBS_03981 - De Grote Verbinding. District Antwerpen. SWPR14114. Jan De Voslei. Studie renovatie glasdal-elementen - Deelopdracht studie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Stad Antwerpen wenst het bestaande tunneldak (middenberm) in de Jan De Voslei te transformeren naar een groene, verbindende publieke ruimte met plaats voor sport, spel en ontmoeting voor de bewoners van de aanliggende Tentoonstellingswijk en het Kiel.

De kap Jan De Voslei/A102 werd in 2028 geselecteerd (bekrachtigd door het college op 29 juni 2018, jaarnummer 6145), samen met Ringpark Zuid, als één van de 18 leefbaarheidsprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van Intendant Alexander D’Hooge. Dit project houdt de verlenging van de bestaande Jan De Vostunnel in, waardoor een bijkomende kap ontstaat, die ingericht als lineaire tuin een groene verbinding maakt met het toekomstige Ringpark Zuid. De bestaande tunnel moet hiervoor worden gerenoveerd wat de tunneltechnieken en vluchtconcept betreft. Maar ook de glasdal-elementen zijn aan vervanging toe. Deze elementen voldoen niet meer aan de huidige normen inzake tunnelveiligheid, meer specifiek de brandveiligheid. Bovendien zijn deze heel gevoelig voor vandalisme.  

De renovatiewerken aan de tunnel zijn voorzien in de periode 2027-2031 parallel aan de aanleg van Ringpark Zuid. In het kader van het project Cap-A-City doet zich de opportuniteit voor om de vervanging van glasdal-elementen vroeger uit te voeren, parallel of voorafgaand aan Cap-A-City, begin 2025. Dit creëert meteen een nieuwe en betere uitgangspositie voor de realisatie van fase 2 - permanente ingrepen - van Cap-A-City die overeenkomstig de voorwaarden van de subsidie (toegekend op 8 juli 2022 door de Vlaamse Regering) gerealiseerd moet zijn tegen eind 2025. 

Op 22 december 2023 stuurde het college een brief naar de Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken (jaarnummer 9469) met de vraag meer aandacht en medewerking te krijgen voor het project Cap-A-City, meer specifiek voor  het aspect van renovatie van glasdal-elementen in functie van een uitvoering op korte termijn, lees binnen de subsidieperiode. 

Als antwoord op deze collegiale brief bevestigt de minister (per brief, ontvangen 19 februari 2024) het voorstel van plan van aanpak voor de renovatie van de glasdal-elementen vanwege het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) waar aan de stad gevraagd wordt om de studie voor de renovatie van de glasdal-elementen te trekken en te financieren met als finaliteit de opmaak van een volledig aanbestedingsdossier. Vervolgens zal AWV op basis hiervan de renovatiewerken aanbesteden en hiervoor het benodigde budget voorzien. AWV heeft vandaag onvoldoende capaciteit om de studie in 2024 op te starten en te trekken. 

Op 26 februari 2021 (jaarnummer 1620) keurde het college de gunning van de raamovereenkomst “Bijstand mobiliteitsstudies en ontwerp van infrastructuur, perceel 1”, aan Tractebel Engineering nv, Simon Bolivarlaan 34-36 te 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0412.639.681, op basis van bestek GAC_2020_01242, goed. 

Tractebel Engineering is ook de ontwerper van Cap-A-City. Het college keurde in zitting van 10 maart 2023 (jaarnummer 1444) de gunning aan Tractebel Engineering goed op basis van bestek GAC_2022_02498.

Het college keurde op 22 maart 2024 (jaarnummer 2562) het voorontwerp van de permanente ingrepen Cap-A-City goed. Eerder dit jaar, op 8 maart 2024, legden stad  Antwerpen en het Vlaamse Gewest de nodige afspraken voor het gebruik van het tunneldak vast in een domeinconcessie.  

De leefbaarheidsprojecten kap Jan De Voslei/A102 en Ringpark Zuid  (SWPR12593) zitten in de fase van opmaak definitief ontwerp. Het voorontwerp dat op 8 juli 2022 (jaarnummer 5786) door het college werd goedgekeurd legt de grote ontwerplijnen vast.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, afdeling mobiliteit legt de gunning van deze deelopdracht in het kader van de hogervermelde raamovereenkomst ter goedkeuring voor.

Juridische grond

Artikel 43, §4 van de Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele ondernemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4°van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

De opmaak van het definitief ontwerp voor Cap-A-City is gestart. Het al dan niet vervangen van de glasdal-elementen parallel of voorafgaand aan Cap-A-City is zeer bepalend voor de verdere ontwerpkeuzen. Indien de glasdal-elementen niet mee vervangen worden, betekent dit dat de permanente ingrepen al na een tweetal jaren verwijderd zullen moeten worden om de vervanging van de glasdal-elementen te kunnen uitvoeren. En nadien weer moeten worden teruggeplaatst, wat een grote impact heeft op de timing alsook op het budget en daarmee samenhangend op het aantal, type, kwaliteit en haalbaarheid van de ingrepen. 

Stad en het Vlaamse Gewest hebben dan ook de intentie, verankerd in de domeinconcessie, om samen naar een oplossing te zoeken voor de vervanging van de glasdal-elementen in 2025. 

Een eerste stap is om technisch te kijken wat haalbaar is. Hiervoor dienen onder meer de nodige testuitvoeringen te worden voorzien om vervolgens als finaliteit een volledig aanbestedingsdossier in juni 2024 te kunnen opleveren en overdragen aan het gewest, op basis waarvan het gewest dan de werken kan aanbesteden voor uitvoering begin 2025. De opvolging van de studie verloopt in nauwe afstemming tussen stad, het Vlaamse Gewest, bureau Expertise Beton en Staal (EBS) en het studiebureau. Het is van belang gezien de korte studietijd om snel tot voor alle partijen, in het bijzonder het Vlaamse Gewest en EBS, gedragen oplossingen te komen.   

Tractebel Engineering maakte een offerte op in het kader van de raamovereenkomst “Bijstand mobiliteitsstudies en ontwerp van infrastructuur, perceel 1” (bestek GAC_2020_01242). De offerte gaat uit van 4 fasen:

  • Fase 1 - Voorbereidingen en komen tot geteste oplossing (tijdsinschatting van drie à vier weken);
  • Fase 2 - Aanvraagdossier omgevingsvergunning: niet aangeboden omdat de vergunningsplicht van de werken nog in onderzoek is;
  • Fase 3 - Aanbestedingsdossier (tijdsinschatting van drie à vier weken);

Totaal fasen 1 - 3: 99.844,20 euro (exclusief btw);

  • Fase 4 - Opvolging uitvoering: 27.344,16 euro (exclusief btw). Fase 4 is apart geraamd en voorzien als optie. Het Vlaamse Gewest gaf aan geen externe opvolging van de werken nodig te hebben.

Totaal fasen 1 - 4: 127.188,36 euro (excl. btw).

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, afdeling Mobiliteit stelt voor om Tractebel aan te stellen voor het gehele bedrag, zijnde 127.188,36 euro (exclusief btw) plus een 10% marge voor onvoorziene zaken, wat in totaliteit neerkomt op 139.907,20 euro (exclusief btw) of 169.287,71 euro (inclusief btw). Op deze manier is er voldoende marge om indien nodig ook een aanvraagdossier voor het bekomen van een omgevingsvergunning te laten opmaken door Tractebel Engineering.

Algemene financiële opmerkingen

Met betrekking tot de leefbaarheidsprojecten in kader van het Toekomstverbond, engageerde stad Antwerpen zich voor het eerste pakket aan leefbaarheidsprojecten tot een bijdrage van 107,5 miljoen euro door stad Antwerpen (prijspeil 2017). Deze deelopdracht maakt geen deel uit van de stedelijke bijdrage aan het Overkappingsfonds, maar wordt, gezien de aanleiding van de studie een stedelijk onderzoek betreft, louter voor rekening van de stad uitgevoerd.


Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010102 - Over de Ring

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de gunning van de studie voor de renovatie van de glasdal-elementen in het dak van de Jan de Vostunnel, Jan De Voslei, aan Tractebel Engineering nv, Simon Bolivarlaan 34-36 te 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0412.639.681, voor 169.287,71 EUR (inclusief btw) goed.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Studie renovatie Glasdal-elementen Jan De Voslei
(periode 2024) 

Tractebel Engineering nv
Simon Bolivarlaan 34-36
1000 Brussel

Ondernemingsnummer 0412.639.681
Rekeningnummer: BE74 3751 0084 3707

169.287,71 EUR (inclusief btw)
budgetplaats: 5153500000
budgetpositie: 224
functiegebied: 2LMS010102M03480
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:2SA020200
budgetperiode: 2400
4005611492