Terug
Gepubliceerd op 06/05/2024

2024_CBS_03979 - District Merksem. Bredabaan (district) en Vaartkaai - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/05/2024 - 09:00 fysiek
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03979 - District Merksem. Bredabaan (district) en Vaartkaai - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2024_CBS_03979 - District Merksem. Bredabaan (district) en Vaartkaai - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 1 juli 2011 (jaarnummer 11722) keurde het college de principes van de snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen goed.

Het college keurde op 19 januari 2018 (jaarnummer 497) en 24 augustus 2018 (jaarnummer 7695) de uitgebreide lijst goed.

Het college keurde op 14 december 2018 (jaarnummer 11192) de deelopdracht GAC/2014/2566/CB67 goed, voor de uitvoering van snelle en tijdelijke verkeersmaatregelen op diverse locaties in de stad Antwerpen, voor een bedrag van 98.517,71 EUR + 4.574,18 EUR (4,643% prijsherziening) + 21.649,30 EUR (21% btw) = 124.741,19 EUR. De werken worden uitgevoerd door de firma Verbruggen bvba, Doornstraat 54, 9140 Temse, ondernemingsnummer 0439 524 816. Rekening houdend met de onvoorziene omstandigheden (10%) bedraagt het vast te leggen bedrag 137.215,29 EUR.

Het college keurde op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8888) de prioriteitenlijst goed van de door de technische werkgroep 'verkeersveiligheid' te behandelen straten. Bij uitputting van deze lijst zal er op basis van snelheidsmetingen een nieuwe prioriteitenlijst ter goedkeuring voorgelegd worden aan het college.

In het nieuwe bestuursakkoord 2019-2025 (goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 januari 2019, jaarnummer 42) is wat er verwacht wordt in verband met verkeersveiligheid opgenomen onder resolutie 164 'Op basis van lijst van zwarte punten en snelheidsmetingen, gaan we met de districten, het Vlaams Gewest en Havenbedrijf over tot een versnelde uitvoering van infrastructurele en technische maatregelen ter verbetering'.

De Bredabaan in het district Merksem:

  • is een gewestweg waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 13 oktober 2023 (jaarnummer 7199); 
  • maakt deel uit van het gebied “parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

De Vaartkaai in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 10 oktober 2014 (jaarnummer 10387)

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt op de Bredabaan (district) en Vaartkaai snelheidsbeperkende ingrepen voor. Alsmede de aanpassing van de zone 30 en plaatsing van signalisatie voor schoolomgevingen. Deze zullen na goedkeuring van het college ingevolge de bepalingen uit het principebesluit uitgevoerd en gefinancierd wordt door stad Antwerpen. Deze proefopstelling geldt voor een periode van minimaal zes maanden.

Op het districtscollege van 11 april 2024 (jaarnummer 92) gaf Merksem een gunstig advies op de voorgestelde ingrepen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer; 
  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer   
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg; 
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur; 
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld. 

Argumentatie

Volgende maatregelen werden door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) uitgewerkt voor de Bredabaan (prioriteitenlijst 3, plaats 19):

  • 2 rijbaankussens ter hoogte van huisnummers 27;
  • markering en stadsgrijze plooibakens in de parkeerstrook ter hoogte van huisnummer 27;
  • groene schoolzonesticker ter hoogte van huisnummer 67

Volgende maatregelen werden door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) uitgewerkt voor de Vaartkaai:

  • 2 rijbaankussens, op 30 meter van het kruispunt met de Bredabaan;
  • groene schoolzonesticker, op 55 meter van het kruispunt met de Bredabaan;
  • De zone 30 die begint in de Bredabaan wordt uitgebreid naar de Vaartkaai, op 50 met van het kruispunt met de Bredabaan; 
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2LMS010302 - Veilig inrichten openbaar domein/infrastructuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Bredabaan (district Merksem) en de Vaartkaai goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/ Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240213_Bredabaan_Vaartkaai_rijbaankussen (2).pdf
  • 20240222_ME_BredabaanVaartkaai_ProefZone30_Mark_Plan1.pdf
  • 20240222_ME_BredabaanVaartkaai_ProefZone30_Mark_Plan2.pdf
  • 20240222_ME_BredabaanVaartkaai_ProefZone30_Mark_Plan3.pdf
  • 20240222_ME_BredabaanVaartkaai_ProefZone30_Sign_Plan1 (1).pdf
  • 20240222_ME_BredabaanVaartkaai_ProefZone30_Sign_Plan2.pdf
  • 20240222_ME_BredabaanVaartkaai_ProefZone30_Sign_Plan2bis.pdf