Terug
Gepubliceerd op 06/05/2024

2024_CBS_03845 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon Europe-projectvoorstel 'GOLIA'. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/05/2024 - 09:00 fysiek
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03845 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon Europe-projectvoorstel 'GOLIA'. Ondertekening - Goedkeuring 2024_CBS_03845 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon Europe-projectvoorstel 'GOLIA'. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In het kader van het Horizon Europe-programma loopt de call HORIZON-CL5-2024-D6-01-09: Policies and governance shaping the future transport and mobility systems (vrij vertaald: Beleid en bestuur die vorm geven aan de toekomstige transport- en mobiliteitssystemen), met als deadline 5 september 2024. 

Met deze oproep zet de Europese Commissie in op de transformatie van aanbodgericht vervoer naar veilig, veerkrachtig en duurzaam vervoer en vraaggestuurde, slimme mobiliteitsdiensten voor passagiers en goederen. Passend onderzoek en innovatie zullen aanzienlijke veiligheids-, milieu-, economische en sociale voordelen opleveren door het aantal ongevallen door menselijke fouten terug te dringen, verkeersopstoppingen te verminderen, het energieverbruik en de uitstoot van voertuigen te verminderen en de efficiëntie en productiviteit van het goederenvervoer te verhogen. Om deze transformatie te doen slagen, moet de verouderende (en niet altijd duurzame) Europese vervoersinfrastructuur worden voorbereid om schonere en slimmere activiteiten mogelijk te maken.

De afdeling Stadsontwikkeling/Communicatie en Participatie/Slim naar Antwerpen werd gevraagd om deel te nemen aan het projectvoorstel. Het project krijgt de projectnaam 'GOLIA' (Governance, policies and Incentives by an adaptive and anticipatory holistic future mobility transition path through data-drive inclusive and social optimum-led model) .

Stad Antwerpen wil in dit project de 'opschaling' van de 'Smart Ways to Antwerp'-routeplanner naar het Functional Urban Area (FUA; vrij vertaald: functioneel stedelijk gebied) als case opnemen. De stad bouwt verder op inzichten uit het Horizonproject-SCALE-UP (jaarnummer 4032) en denkt nu al na over hoe de routeplanner en de multimodale mobiliteitsmanager (M4) naar een ander kwaliteitsniveau kunnen getild worden voor iedereen in de Antwerpse Vervoerregio (ATR).

Het college wordt gevraagd om de engagementsbrief te ondertekenen die de deelname van de stad Antwerpen aan het GOLIA-project bevestigt. Als het projectvoorstel wordt goedgekeurd, zal het project in het voorjaar van 2025 starten en 36 maanden duren.

Regelgeving: bevoegdheid

Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.

Argumentatie

De ambities van dit project sluiten nauw aan bij de stedelijke mobiliteitsdoelstellingen inzake bereikbaarheid, leefbaarheid, minder hinder en de lopende werkzaamheden rond Slim naar Antwerpen.

De stad wil binnen het project bekijken hoe de routeplanner en multimodale mobiliteitsmanager (M4) kunnen worden geoptimaliseerd en opgeschaald voor gemeenten en gebruikers in de Vervoerregio Antwerpen. Daarbij is het belangrijk over kwalitatieve data te beschikken uit de hele Vervoerregio. Verder wordt onderzocht welke publiek-private samenwerkingen en welk bestuursmodel optimaal zijn om een opschaling te realiseren. Tenslotte is het de bedoeling om zicht te krijgen op de barrières en drijfveren om op te schalen naar Vlaanderen, België of heel Europa.

Om deze vragen te beantwoorden, zijn betrokkenheid van en discussies met belanghebbenden nodig binnen de stad, particuliere bedrijven en met de gebruikers van de routeplanner in de stad en Vervoerregio. 

Door deelname aan 'GOLIA' bekomt de stad:

  • de mogelijkheid om samen te werken met gekwalificeerde onderzoekers 
  • de mogelijkheid om te leren van ervaringen van andere steden binnen een internationale context;
  • de mogelijkheid om mee te denken over aanbevelingen voor toekomstig onderzoek en EU-beleidsontwikkelingen.

Algemene financiƫle opmerkingen

Het aandeel voor de stad Antwerpen wordt geschat op 300.000 euro voor de personeelsinzet gespreid over de gehele projectperiode. Horizon Europe financiert 100%; er moet geen stedelijke cofinanciering worden voorzien. 

Als het project wordt geselecteerd voor subsidiëring door de Europese Commissie, zal de deelname aan het project met het goedgekeurde projectbudget  opnieuw worden voorgelegd aan het college, samen met de subsidie- en consortiumovereenkomst. Op dat moment zullen ook de boekingsadressen voor de verrekening van de uitgaven en ontvangsten en de subsidiefiche voor dit project worden opgenomen. 

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken
2SBS010106 - Fondsenbeheer / Eurodesk
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0102 - Flankerende maatregelen, modal shift en Slim naar Antwerpen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de deelname aan Horizon Europe-projectvoorstel GOLIA goed en ondertekent de engagementsbrief.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen