Terug
Gepubliceerd op 06/05/2024

2024_CBS_03968 - Evenementen - Organisatie en logistieke ondersteuning. Klub Dramatik Festival 2024 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/05/2024 - 09:00 fysiek
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03968 - Evenementen - Organisatie en logistieke ondersteuning. Klub Dramatik Festival 2024 - Goedkeuring 2024_CBS_03968 - Evenementen - Organisatie en logistieke ondersteuning. Klub Dramatik Festival 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 23 augustus 2023 diende Matthieu Bosmans, Bisque bvba, Waalsekaai 45, 2000 Antwerpen (ondernemingsnummer 0677.883.114), een aanvraag in om Klub Dramatik te organiseren op 18 en 19 mei 2024. De opbouw start op 9 mei 2024 en de afbraak zal op 23 mei 2024 afgerond zijn.

Juridische grond

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) keurde de gemeenteraad het aangepaste evenementenkader goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 92) keurde de gemeenteraad het aangepaste retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages  goed. 

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig artikel 56 §3, 1° van het Decreet lokaal bestuur is het college bevoegd voor de daden van beheer over gemeentelijke inrichtingen en eigendommen. 

Argumentatie

Het kleine stadsfestival Klub Dramatik gaat door op de scoutsterreinen van de 11e Scoutsgroep Prins van Luik in het Nachtegalenpark te Antwerpen op 18 en 19 mei 2024. De opbouw start 9 mei 2024 en de afbraak zal op 23 mei 2024 afgerond zijn. 

Het festival is vooral gericht op Antwerpenaren en werkt ook zoveel mogelijk samen met lokale leveranciers en artiesten.

De organisatoren verwachten tussen de 2.000 en 2.500 bezoekers op beide dagen. Het gaat vooral om Antwerpenaren, in de leeftijdscategorie van 21 tot 40 jaar.

Het evenement is open op volgende momenten:

dataopeningsuren 
zaterdag 18 mei12.00 uur tot 23.59 uur
zondag 19 mei12.00 uur tot 23.59 uur


Het evenement is toegankelijk tegen betaling. Een dagticket kost in voorverkoop 35,50 euro voor zaterdag en 25,00 euro voor zondag, een combiticket bedraagt 66,50 euro. De consumpties kan men betalen via een app.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) ingedeeld in categorie 6 (overige, externe georganiseerde evenementen die wel winstgevend bedoeld zijn). 

Volgende kostenposten zullen door de betrokken diensten enkel worden aangerekend indien nodig: 

  • retributie inname openbaar domein; 
  • retributie logistiek materiaal; 
  • kosten voor transport van materiaal en dienstverlening per type (afval, communicatiedragers, bulkmateriaal, elektriciteit, water); 
  • retributie nutsverbruik; 
  • retributie lediging en reiniging afvalcontainers; 
  • ligplaats in de stadshaven; 
  • opkuis; 
  • retributie parkeerverbodsborden; 
  • verwijderen straatmeubilair.

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen. 

Adviezen

BZ - Administratie District Antwerpen Gunstig advies
SB - Groendienst Middelheimlaan Gunstig advies

Het evenement is te gast in de groene omgeving van het park. Om het evenement te verzoenen met de draagkracht van het park & in het belang van de huidige en toekomstige parkbezoekers zijn beschermende maatregelen nodig. Om deze reden worden in het vergunningsdocument duidelijke, te respecteren, voorwaarden opgelijst met betrekking tot vereiste documenten, mobiliteit, infrastructuur en activiteit, milieu en veiligheid. Schade zal altijd worden aangerekend. Hieronder vindt u de gedetailleerde voorwaarden van de groendienst.

1. Vereiste documenten

  • De organisator bezorgt een inplantingsplan met aanduiding van: publiekszones, alle installaties/voorzieningen, stockage van materialen, toegangen en wegen gebruikt voor leveringen, opbouw en afbraak, zones waar rijplaten worden gelegd, aanvoer van water/afvoer van afvalwater.
  • De organisator voorziet een slecht weer scenario (enkel voor middelgrote en grote evenementen).

2. Rondgang

  • Ten laatste drie weken voor de opbouw van het evenement heeft een rondgang plaats met de groendienst op vraag van de organisator.
  • Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt die bindend zijn, waar nodig wordt het inplantingsplan aangepast.
  • De organisator staat in voor een plaatsbeschrijving.

3. Mobiliteit

  • Leveren, lossen en laden enkel via de bestaande wegen en zoals weergegeven op het inplantingsplan.
  • De maximale snelheid van 20km/uur wordt altijd en overal gerespecteerd.
  • Gewichtsbeperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken.
  • Verplichte steward(s) die het verkeer in het park in goede banen leiden (zowel bij opbouw, afbraak als tijdens het evenement).
  • Er mag nergens in het park worden geparkeerd (met uitzondering van foodtrucks mits goedkeuring in de evenemententoelating, en enkel op verharde zones zoals aangeduid in het inplantingsplan).
  • Er mag niet met voertuigen op gazons, in de beplanting of in de wortelzone van bomen gereden of gestationeerd worden. Indien dit niet te vermijden is moeten er rijplaten voorzien worden die op het inplantingsplan worden ingetekend.

4. Infrastructuur en activiteit

  • Zware infrastructuur of zwaar materiaal moet op de bestaande verharding staan, of op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • De organisator mag geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,...) verwijderen.
  • Spanriemen van tenten mogen de bomen niet raken en er mogen geen verankeringen aangebracht worden onder de kroonprojectie van bomen.
  • Onder de kruin van bomen mag niets geplaatst of opgesteld worden tenzij op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • Er mag geen vuur worden gemaakt.
  • Geen ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen...)
  • Geen markeringen op of aan bomen of op de wegen.
  • Niets bevestigen aan groenelementen (bomen), tenzij mits toelating en onder voorwaarden.

5. Milieu en veiligheid

  • Stroomgeneratoren moeten met bijhorende tank op een lekbak geplaatst worden. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst.
  • Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname moet onmiddellijk na afloop opgeruimd zijn, ook in omliggende zones buiten het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend.
  • Geen glas (glazen en flessen) gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones.

6. Schade

  • Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak wordt aangerekend aan de organisator. Als er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt, wordt ervan uitgegaan dat alles voor aanvang in goede conditie is zonder recente schade.
  • Schade aan bomen na het evenement wordt volgens de geijkte VVOG-methode voor uniforme waardebepaling van bomen bepaald en doorgerekend aan de organisator.
  • Schade aan groen, parkelementen of meubilair wordt berekend op basis van de werkelijke kostprijs voor herstelling of vervanging.
SW - Mobiliteit en Verkeer Gunstig advies
SB - EFMF - Ambulante Handel Gunstig advies
SW - Milieuvergunningen Geen advies ontvangen

Het volledige advies van de dienst Milieuvergunningen zal mee opgenomen worden in de finale toelating voor het evenement.

De aangevraagde geluidsniveaus en uren voor het spelen van muziek worden eveneens geagendeerd op het college door de dienst Milieuvergunningen.

MV - Volksgezondheid Gunstig advies

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit: 1 ambulance, 2 BLS-ploegen en 2 hulpverleners in de hulpposten.

MV - Noodplanning - AGEV overleg Gunstig advies

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV overleg van 26 maart 2024 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.


BW - Brandweer - Preventie Gunstig advies
PZA - Openbare Orde Gunstig advies
SB - EFMF - Evenementen Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0303 - Gevarieerd evenementenaanbod / promotie A
2BRS030301 - Tradities en sterkhouders

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van "Klub Dramatik 2024" van 18 mei 2024 tot en met 19 mei 2024 op de terreinen van de 11e scoutsgroep Prins van Luik, gelegen in het Nachtegalenpark in Antwerpen, goed. De organisatie, vertegenwoordigd door Matthieu Bosmans, dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen uit de toelating burgemeester worden vermeld, na te leven.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.