Terug
Gepubliceerd op 06/05/2024

2024_CBS_03753 - Omgevingsvergunning - OMV_2023158698. Abdijstraat 13 en 15-17. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/05/2024 - 09:00 fysiek
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03753 - Omgevingsvergunning - OMV_2023158698. Abdijstraat 13 en 15-17. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_03753 - Omgevingsvergunning - OMV_2023158698. Abdijstraat 13 en 15-17. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023158698

Gegevens van de aanvrager:

BV AHI Gold met als adres Abdijstraat 13 te 2020 Antwerpen en BV AHI PIDE PIZZA met als contactadres Abdijstraat 15/17 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Abdijstraat 13 en 15-17 te 2020 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 9 sectie I nrs. 2441B4, 2441Z5 en 2441Y4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van 3 deels gekoppelde panden, met wijzigen van de gelijkvloerse detailhandel naar dareca, wijzigen van de voorgevel, plaatsen van zaak-gebonden publiciteit en interne wijzigingen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          Abdijstraat 13:

  • 05/07/2022: proces-verbaal (11002_2023_17262_VPV) voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen zonder voorafgaandelijke Omgevingsvergunning;
  • 26/08/1963: vergunning (196316) voor verbouwing.

-          Abdijstraat 15-17:

  • 23/05/2023: proces-verbaal (11002_2023_17263_VPV) voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen zonder voorafgaandelijke Omgevingsvergunning;
  • 08/02/1974: vergunning (197453) voor verbouwing;
  • 29/03/1963: vergunning (196318) voor gevelverbouwing.

 

Vergunde toestand

-          Abdijstraat 13:

  • functie:

-          handelswoning (hoofdfunctie wonen, met gelijkvloerse detailhandel, complementair aan het wonen).

  • bouwvolume:

-          3 bouwlagen met plat dak.

  • gevelafwerking:

-          gele parementsteen.

  • inrichting:

-          3,9 m breed en 12,5 m diep perceel volledig bebouwd.

-          Abdijstraat 15-17:

  • functie:

-          gelijkvloerse verdieping: winkel (detailhandel);

-          eerste en tweede verdieping: 1 tweeslaapkamerappartement.

  • bouwvolume:

-          3 bouwlagen met zowel een zadeldak als plat dak;

-          een kelderverdieping.

  • gevelafwerking:

-          zwarte siersteentjes en marmer voor de gelijkvloerse verdieping met gele parementsteen en houten ramen op de verdiepingen.

  • inrichting:

-          2 percelen, beiden 25 m diep en 3,9 m breed, volledig bebouwd.

 

Bestaande toestand

-          Abdijstraat 13:

  • functie:

-          gelijkvloerse detailhandel met bergingen en een kantoor op de bovenliggende verdiepingen;

-          Abdijstraat 13 en 15 intern verbonden op verdiepingen.

  • bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd:

-          interne inrichting;

  • gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd:

-          zwart aluminium gevelbekleding en antracietkleurig aluminium buitenschrijnwerk voor gelijkvloerse verdieping;

-          gele parementsteen en wit pvc buitenschrijnwerk op de verdiepingen;

-          wit houten kroonlijst;

-          zaak-gebonden gevelpubliciteit over de volledige gevelbreedte, met het opschrift “GOLDART ANTWERP” en “JEWELRY & WATCHES”.

  • inrichting: overeenkomstig vergunde toestand.

-          Abdijstraat 15-17:

  • functie:

-          gelijkvloerse verdieping: dareca;

-          eerste en tweede verdieping: bergingen (ten dienste van de gelijkvloerse deraca functie);

-          Abdijstraat 13 en 15 intern verbonden op verdiepingen, Abdijstraat 17 niet intern verbonden.

  • bouwvolume: overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd:

-          interne inrichting;

-          geen kelderverdieping.

  • gevelafwerking:

-          zwart aluminium gevelbekleding en antracietkleurig aluminium buitenschrijnwerk voor gelijkvloerse verdieping;

-          gele parementsteen en wit houten buitenschrijnwerk op de verdiepingen wit houten kroonlijst;

-          zaak-gebonden gevelpubliciteit over de volledige gevelbreedte, met het opschrift “PIDE PIZZA”.

  • inrichting: overeenkomstig vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          Abdijstraat 13:

  • functie overeenkomstig vergunde toestand;
  • bouwvolume: overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd:

-          interne inrichting.

  • gevelafwerking:

-          zwart aluminium gevelbekleding en antracietkleurig aluminium buitenschrijnwerk voor gelijkvloerse verdieping;

-          gele parementsteen en wit pvc buitenschrijnwerk op de verdiepingen;

-          wit houten kroonlijst;

-          zaak-gebonden gevelpubliciteit, 60 cm verwijderd van linker perceelgrens, maar wel ongeveer 15 cm verwijderd van rechter perceelgrens, en met het opschrift “GOLDART ANTWERP” en “JEWELRY & WATCHES”.

  • inrichting: overeenkomstig vergunde toestand.

-          Abdijstraat 15-17:

  • functie:

-          gelijkvloerse verdieping: dareca;

-          eerste en tweede verdieping: 1 drieslaapkamerappartement.

  • bouwvolume: overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd:

-          interne inrichting;

-          geen kelderverdieping.

-          een dakterras op de 2de verdieping.

  • gevelafwerking:

-          zwart aluminium gevelbekleding en antracietkleurig aluminium buitenschrijnwerk voor gelijkvloerse verdieping;

-          gele parementsteen en wit houten buitenschrijnwerk op de verdiepingen;

-          wit houten kroonlijst;

-          zaak-gebonden gevelpubliciteit, 60 cm verwijderd van rechter perceelgrens maar wel ongeveer 15 cm verwijderd van linker perceelgrens, en met het opschrift “PIDE PIZZA”.

  • inrichting: overeenkomstig vergunde toestand.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van detailhandel naar dareca;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          plaatsen van zaak-gebonden publiciteit;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

15 februari 2024

21 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

15 februari 2024

26 februari 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

15 februari 2024

16 februari 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

15 februari 2024

27 februari 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

15 februari 2024

5 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

15 februari 2024

29 februari 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag is in overeenstemming met de verordening Toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 16 Technische uitsprongen:

§1. Alle technische installaties worden bij voorkeur inwendig in het gebouw ondergebracht. Indien dit onmogelijk is kunnen ze uitwendig aan het gebouw worden aangebracht en dit enkel op het hoogst gelegen dak.

-          Er worden aan de achtergevel van Abdijstraat 13 2 airco’s geplaatst. Deze bevinden zich dus noch inwendig in het gebouw, noch gelegen op het hoogst gelegen dak;

-          Er worden op het dak van de gelijkvloerse uitbouw van Abdijstraat 17 2 airco’s geplaatst. Deze bevinden zich dus noch inwendig in het gebouw, noch gelegen op het hoogst gelegen dak;

  • §2. Klimaatbeheersingstoestellen en alle bijbehorende leidingen mogen niet zichtbaar zijn vanaf de openbare ruimte, mogen niet uitwendig tegen voor- of zijgevels geplaatst worden, dienen op minstens 2 meter van de perceelgrenzen geplaatst te worden en mogen een geluidsterkte niet meer dan 43 dB(A) produceren.

-          Er worden aan de achtergevel van Abdijstraat 13 2 airco’s geplaatst op 1,1 m van de linker perceelgrens, en uitspringend over de achterste perceelgrens.

-          Er worden op het dak van de gelijkvloerse uitbouw van Abdijstraat 17 2 airco’s geplaatst op 70 cm van de rechter perceelgrens.

-          Er is een metalen afvoerkanaal geplaatst langs de achtergevel van de eerste en tweede verdieping van Abdijstraat 15, op 25 cm van de achterste perceelgrens en geheel tegen de zijgevel/perceelgrens van Abdijstraat 13.

  • artikel 26 Afvalverzameling:

§3. Functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 vierkante meter groot is.

Volgens de aangeleverde plannen is er geen afvalberging voorzien.

  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:

§2.1 Ze dient minstens 0,60 meter verwijderd te blijven van de grens met het naburige eigendom.

-          De publiciteit aan de gevel van abdijstraat 13 wordt tot op 15 cm van Abdijstraat 15-17 voorzien;

-          De publiciteit aan de gevel van abdijstraat 15-17 wordt tot op 15 cm van Abdijstraat 13 voorzien.

  • artikel 35 Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen:

De uitlaat van kanalen voor de afvoer van schadelijke gassen moet zich situeren minstens boven de kroonlijst van het eigen gebouw (gemeten vanaf de uitlaat), en in ieder geval twee meter boven de bovenrand van alle deur-, venster- en ventilatieopeningen, die zich binnen een straal van 4 meter bevinden, horizontaal gemeten vanaf de uitlaat van het afvoerkanaal.

De uitlaat van het afvoerkanaal bevindt zich 1,3 m boven de bovenrand van de deuropening naar het dakterras van nummer 15/17. Het dakterras is gelegen naast deze afvoerbuis.

  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:

§1. Elk gebouw moet voorzien zijn van een gescheiden rioolstelsel dat bestaat uit 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA). Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat.

Het rioolstelsel wordt niet gescheiden aangeboden.

  • artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:

§1.1. Zowel de DWA als de RWA moet voorzien zijn van een toezichtsput, gemerkt "DWA" of "RWA" overeenkomstig het type afvalwater. De toezichtsput is gelegen op het private perceel en zo dicht mogelijk bij de perceelgrens.

Er zijn geen toezichtputten voorzien;

  • artikel 43 Septische putten:

De inhoud van de huidige septische put voor de darecafunctie voldoet niet aan de bepalingen van dit artikel. Er wordt een put van 2000 L voorzien, waar volgens de plannen en de bepalingen van dit artikel minstens een inhoud van 4800 L vereist is.

  • artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders:

§1. Horeca-inrichtingen en andere bedrijven en instellingen waar voedsel wordt verwerkt en/of waar warme maaltijden ter plekke worden geconsumeerd, zijn verplicht hun afvalwater via vetafscheiders te lozen.

Er is geen vetafscheider voorzien voor de behandeling van het afvalwater van de darecafunctie.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af op artikel 16, 26, 33, 35, 40, 41, 43 en 44 van de bouwcode. Er kan niet op geldige wijze worden van afgeweken. Dit zal als voorwaarden bij de vergunning worden opgenomen.

 

Functionele inpasbaarheid

De gelijkvloerse functie van drie aaneengesloten panden wijzigt van detailhandel naar dareca. Deze functie is inpasbaar in deze straat en context waar dat er een mix voorkomt van voornamelijk gelijkvloerse handel functies en reca.

 

Het advies van de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie is gunstig:

Gunstig advies voor de regularisatie van de functiewijziging van handel naar reca op de gelijkvloerse verdieping van twee panden gelegen in de zone lokaal kernwinkelgebied Abdijstraat-Den TIR. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zones er gestreefd wordt naar een goede mix tussen de functies handel, reca en diensten om op deze manier de aantrekkelijkheid en de verblijftijd van de bezoekers te verhogen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag beoogt de gelijkvloerse functiewijziging van nummer 15/17 van handel naar reca. De panden bestaan uit drie bouwlagen waarvan nummer 13 en 15 onder een semi mansardedak en nummer 17 onder een hellend dak. Het volume van het archiefplan komt niet volledig overeen met het volume bestaande en nieuwe toestand. Vermoedelijk werd bijvoorbeeld de volume-uitbreiding met lessenaarsdak achteraan van huisnummer 15 en 17 niet uitgevoerd waardoor er geoordeeld wordt dat het volume in huidige aanvraag ongewijzigd blijft. Volgens de archiefplannen betreft huisnummer 13 een handelswoning en is huisnummer 15 en 17 eveneens een handelswoning.

In voorliggende aanvraag wordt de verbinding tussen de panden 13 en 15/17, die zonder vergunning werd uitgevoerd, opnieuw toegemaakt. Hierdoor is nummer 13 opnieuw een handelswoning die op zichzelf bestaat. Aangezien de trap naar de hoger gelegen verdiepingen zich in de winkel bevindt blijft de handelswoning ook in huidige aanvraag een één en ondeelbaar geheel zowel in gebruik, verhuur als in verkoop. Dit geldt eveneens voor de recazaak op nummer 15/17 aangezien de toegang naar de bovengelegen verdiepingen zich centraal in de recazaak bevindt.

In de huidige toestand werden de verdiepingen niet meer bewoond maar eerder benut als bergingen bij de winkels. In voorliggend ontwerp wordt er voor de woningen een buitenruimte voorzien. Voor woning 13 bevindt deze zich pal tegen de perceelgrens van het linker aangrenzend perceel nummer 11. Hierdoor is er rechtstreeks zicht mogelijk op dit perceel wat de privacy schaadt. De scheidingsmuur verder optrekken op die diepte (circa 12,20 meter) zou strikt genomen op een 1ste verdieping in deze context aanvaardbaar kunnen zijn. Voor woonkwaliteit en het gebruiksgenot van de buitenruimte zou dit echter geen meerwaarde zijn aangezien de reeds smalle en te kleine buitenruimte (artikel 28 bouwcode) zich in een koker zou bevinden. Bovendien kan door het optrekken van deze muur onvoldoende licht en zicht gecreëerd voor de aangrenzende keuken. Om voormelde reden wordt dit terras uitgesloten van vergunning.

 

Voor woning 15/17 worden er twee buitenruimtes voorzien die in principe niet voldoen aan de minimaal vereiste oppervlakte in artikel 28 van de bouwcode. Aangezien dit om een reeds bestaande en vergunde woning gaat en de terrassen bovendien geen hinder veroorzaken naar de omgeving zijn de terrassen stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De visueel vormelijke elementen zijn gunstig mits naleving van de voorwaarde over de publiciteit.

De gele paramentsteen voor de gevel op de verdiepingen is bewaard gebleven. De gelijkvloerse pui is doorheen de tijd aangepast. Zo zijn de zwarte siersteentjes voor nummer 15/17 en de houten bekleding voor nummer 13 verdwenen en bestaat de gelijkvloerse gevel uit een zwart aluminium gevelbekleding en antracietkleurig aluminium buitenschrijnwerk. Voor de gevelreclame wordt er opgemerkt dat deze zich voor huisnummer 13 op minder dan 0,60 m van de rechterperceelgrens bevindt en voor huisnummer 15/17 op minder dan 0,60 m van de linkerperceelgrens verwijderd blijft. Dit zal als voorwaarde worden opgenomen bij de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van de stedelijke Milieudienst is gunstig.

De exploitant dient het dossier als een gemengd dossier in te dienen als deze ook ingedeelde inrichtingen en activiteiten wenst te exploiteren. Als de exploitant airco’s heeft waarbij de geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW overschreden wordt, moet deze de gewenste rubriek toevoegen aan het dossier alvorens dit dossier in zijn geheel behandeld kan worden. In deze wordt het gebruik van een warmtepomp van meer dan 5kW niet vergund. Indien de gevelreclame verlicht wordt, hetgeen niet meteen blijkt uit de aanvraag, dient de lichthinder afkomstig van de gevelreclame te allen tijde beperkt te worden. De gevelreclame moet daarom ingericht worden volgens de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, Vlarem II.

 

Er werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Water

Er worden geen fluviale overstromingen gemodelleerd nabij/op het perceel. Er is wél een middelgrote kans (huidig klimaat) op pluviale overstromingen. Het overstromingsveilig peil bedraagt 6,85 mTAW. Dit is ongeveer 13 cm boven het voetpadniveau.

De aangevraagde werken hebben geen verlies aan overstromingsvolume tot gevolg.

 

Ten opzichte van de vergunde toestand werd in huisnummer 17 het dorpeltje aan de straat nog verlaagd om een drempelloze toegang te voorzien tot de commerciële ruimte. De enkele toegangsdeur heeft plaatsgemaakt voor een dubbele deur. Na de toegang betreed je de ruimte verder via een helling. Het verschil tussen het straatniveau en de vloerpas binnen bedraagt 12 cm.

Om schade door instromend water te voorkomen zal in voorwaarden opgelegd worden om het niveauverschil tussen het straatniveau en de binnenpas, minstens ter hoogte van de bovenkant van de helling, te vergroten tot 13 cm, of om een zelfopdrijvend waterkerend schot te voorzien. De aanvrager wordt verder aangeraden om terugslagkleppen op de afvoerleidingen te plaatsen en de zone ter hoogte van de helling waterbestendig af te werken. 

Op volgende website worden oplossingen aangereikt om gebouwen te beschermen tegen waterindringing. https://www.vmm.be/water/overstromingen/hoe-je-woning-beschermen/

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van handel naar reca.

De handelsfunctie op het gelijkvloers van nummer 15-17 wordt ingericht als reca.

Het gaat om een oppervlakte van 189 m². Door de beperkte oppervlakte (< 500 m²) wordt er geen parkeerbehoefte opgelegd. De werkelijke parkeerbehoefte is 0.

 

Fietsvoorzieningen:

Omdat handel en reca tot dezelfde functiegroep behoren voor het bepalen van het aantal fietsstalplaatsen moeten er geen fietsstalplaatsen voorzien worden.

 

Laden en lossen:

Laden en lossen kan gebeuren op de bestaande laad- en loszones in de Abdijstraat.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

3. Er dient een afvalberging te worden voorzien voor de handelsruimte op nummer 15 en een afvalberging voor de recaruimte op het nummer 15/17 conform artikel 26 van de bouwcode.

4. Alle technische installaties zoals de airco’s dienen conform artikel 16 van de bouwcode te worden geplaatst.

5. De gevelreclame dient conform artikel 33 van de bouwcode te worden geplaatst.

6. Al de voorziene afvoerkanalen dienen te worden geplaatst conform artikel 35 van de bouwcode.

7. Het rioolstelsel dient te voldoen aan artikel 40, 41 en 43 van de bouwcode.

8. Er dient conform artikel 44 van de bouwcode een vetafscheider te worden voorzien voor de reca functie.

9. Het niveauverschil tussen het straatniveau en de binnenpas, minstens ter hoogte van de bovenkant van de helling in nummer 17, moet vergroot worden tot minimaal 13 cm, of er moet een zelfopdrijvend waterkerend schot voorzien worden.

10. Het terras op het plat dak ter hoogte van de 1ste verdieping achteraan van Abdijstraat 13 wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 december 2023

Volledig en ontvankelijk

15 februari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

15 april 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

15 mei 2024

Verslag GOA

23 april 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

3. Er dient een afvalberging te worden voorzien voor de handelsruimte op nummer 15 en een afvalberging voor de recaruimte op het nummer 15/17 conform artikel 26 van de bouwcode.

4. Alle technische installaties zoals de airco’s dienen conform artikel 16 van de bouwcode te worden geplaatst.

5. De gevelreclame dient conform artikel 33 van de bouwcode te worden geplaatst.

6. Al de voorziene afvoerkanalen dienen te worden geplaatst conform artikel 35 van de bouwcode.

7. Het rioolstelsel dient te voldoen aan artikel 40, 41 en 43 van de bouwcode.

8. Er dient conform artikel 44 van de bouwcode een vetafscheider te worden voorzien voor de reca functie.

9. Het niveauverschil tussen het straatniveau en de binnenpas, minstens ter hoogte van de bovenkant van de helling in nummer 17, moet vergroot worden tot minimaal 13 cm, of er moet een zelfopdrijvend waterkerend schot voorzien worden.

10. Het terras op het plat dak ter hoogte van de 1ste verdieping achteraan van Abdijstraat 13 wordt uitgesloten uit de vergunning.


Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.