Terug
Gepubliceerd op 06/05/2024

2024_CBS_03975 - District Antwerpen. Lange Beeldekensstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/05/2024 - 09:00 fysiek
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03975 - District Antwerpen. Lange Beeldekensstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2024_CBS_03975 - District Antwerpen. Lange Beeldekensstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Lange Beeldekensstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college van 8 december 2023 (jaarnummer 8882);
  • maakt deel uit van een lopende proefopstelling ‘Lange Beeldekensstraat-Pesthofstraat’, goedgekeurd door het college op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8890), waarbij in afwachting van een definitieve heraanleg de veiligheid van fietsers en voetgangers verbeterd wordt via verdrijvingsvlakken en plooibakens;
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Antwerpen Noord";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Op vraag van de school gelegen aan de Lange Beeldekensstraat 266 en in samenspraak met district Antwerpen zal er, voor een periode van zes maanden, een proefopstelling worden ingericht in de vorm van een verdrijvingsvlak. Hierdoor is de toegang voor hulpdiensten vlot bereikbaar.

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

Om het parkeren onmogelijk te maken wordt er een verdrijvingsvlak met plooibakens aangebracht, lopende van de scheiding van de nummers 262-264 tot één meter voorbij de scheiding van de nummers 266-268. Hierdoor wordt de toegankelijkheid voor hulpdiensten gegarandeerd. Na het verstrijken van de periode van zes maanden, zal de proefopstelling geëvalueerd worden.

De parkeerbalans neemt af met één plaats (voor het huisnummer 264).

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtscollege, advies van 22 april 2024 (jaarnummer 250) Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies van 15 april 2024 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Lange Beeldekensstraat, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:
Dienst Taak
SW/Communicatie en Participatie
alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit
SW/Mobiliteit en LP/VK
in samenspraak de proefopstelling evalueren
SW/Mobiliteit
bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]
SW/B&O
aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240403_verdrijvingsvlak_1-1.pdf