Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023147759 |
Gegevens van de aanvrager: | NV Sligro-MFS Belgium met als adres Wingepark 10 te 3110 Rotselaar |
Ligging van het project: | Kielsbroek 44 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 9 sectie I nr. 2652V |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen van een vrijstaande fietsenstalling |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 08/09/2023: milieuvergunning (OMV_2023059300) voor het verder exploiteren van een groothandelsbedrijf gericht op het verkopen van verse en droge voedingsproducten, materialen die gebruikt worden in de horeca en van horeca-uitrusting;
- 16/09/2005: vergunning (20052315) voor aanleggen van groen bij het bouwen van een distributiemagazijn "Metro";
- 16/09/2005: vergunning (20052024) voor bouwen van een distrubutiemagazijn;
- 02/07/2004: vergunning (20041223) voor bouwen van een distributiemagazijn "Metro";
- 28/11/2003: vergunning (20032555) voor bouwen van een distributiemagazijn "Metro";
Vergunde toestand
- geen vergunde toestand aangeleverd.
Bestaande toestand
- inrichting:
Nieuwe toestand
- bouwvolume fietsenstalling:
- inrichting:
- Gevelmaterialen:
Inhoud van de aanvraag
- bouwen van een vrijstaande fietsenstalling;
- er worden geen andere stedenbouwkundig vergunningsplichtige handelingen aangevraagd.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 10 januari 2024 | 19 januari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 10 januari 2024 | 11 maart 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 10 januari 2024 | 11 januari 2024 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA) | 10 januari 2024 | 15 januari 2024 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 10 januari 2024 | 22 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 10 januari 2024 | 18 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 10 januari 2024 | 15 januari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Specifiek en duurzaam bedrijventerrein Groothandelsmarkt, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 augustus 2003. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone b voor voedingsgebonden bedrijvigheid en zone e voor gegroepeerd parkeren.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgende punten:
- artikel 6.2.2 Dimensionering en welstand:
Het kleurgebruik van de gevelmaterialen beton en metaalprofielen moet
gevat worden in een scala van RAL-kleuren dat begrensd wordt door de
RAL-waarden 7000 en 7039. Alle gevelmaterialen moeten sober zijn en in
harmonie met elkaar binnen 1 bouwvlak. De eerste afgeleverde
bouwvergunning binnen een bouwvlak is richtinggevend voor de
kleurschakering en het gebruik van de gevelmaterialen.
De panelen met houten latten zijn niet kenmerkend in de omgeving;
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af op artikel 6.2.2 van het bijzonder plan van aanleg Specifiek en duurzaam bedrijventerrein Groothandelsmarkt.
Volgens artikel 4.4.9/1 van de VCRO kan het vergunningverlenende bestuursorgaan bij het verlenen van een omgevingsvergunning in sommige gevallen afwijken van de stedenbouwkundige voorschriften van een bijzonder plan van aanleg, voor zover dit plan ouder is dan vijftien jaar op het ogenblik van de indiening van de aanvraag.
Elke aanvraag tot afwijking wordt hierbij onderworpen aan een openbaar onderzoek.
Hieronder in de beoordeling wordt er gemotiveerd waarom er kan afgeweken worden op voormelde artikels.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het plaatsen van een fietsenberging bij een reeds ingericht perceel op het bedrijventerrein Groothandelsmarkt.
De stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie heeft geen bezwaar voor de voorgestelde werken.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag beoogt het plaatsen van een vrijstaande fietsenstalling op een reeds ingericht perceel op het bedrijventerrein Groothandelsmarkt. Centraal op het terrein is er een magazijngebouw ingeplant. De fietsenstalling zal geplaatst worden op de parking voor klanten naast de groenzone. De fietsenstalling heeft een footprint van 19 m² (breedte: 3,4 m, lengte: 5,6 m, hoogte: 2,41 m). De inplanting van het relatief beperkt bijgebouw is inpasbaar op het perceel. Door de positie naast de groenzone kan het regenwater afwateren en infiltreren in deze onverharde zone. Schaal en ruimtegebruik zijn gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De fietsenberging bestaat uit een staalstructuur en panelen met houten latten. Volgens de voorschriften van het bijzonder plan van aanleg moet het kleurgebruik van de gevelmaterialen beton en metaalprofielen gevat worden in een scala van RAL-kleuren dat begrensd wordt door de RAL-waarden 7000 en 7039. Alle gevelmaterialen moeten sober zijn en in harmonie met elkaar binnen 1 bouwvlak. Aangezien het om een kleinschalige fietsenberging gaat en de materiaalkeuze neutraal en sober is, kan er een afwijking worden verleend op artikel 6.6.2 van het bijzonder plan van aanleg.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het Autonoom Gemeentebedrijf Vastgoedbeheer en Stadsprojecten (AG/Vespa) geeft een gunstig advies op deze Omgevingsvergunning. De gevraagde werken hebben geen impact op het stedelijk patrimonium, de toekomstige wegenis en het ruimtelijk kader.
Publieke Ruimte heeft geen opmerkingen en adviseert gunstig.
Het betreft de aanvraag tot het plaatsen van een fietsenstalling op privatief domein.
De Verkeerspolitie geeft een gunstig advies.
Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het Omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
Het gaat niet om een functiewijziging of uitbreiding dus de parkeerparagraaf is niet van toepassing. Er wordt bij een bestaand bedrijf een fietsenstalling gebouwd. Er zijn geen opmerkingen op de fietsenstalling
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 20 november 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 10 januari 2024 |
Start openbaar onderzoek | 19 januari 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 17 februari 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 24 april 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 24 mei 2024 |
Verslag GOA | 24 april 2024 |
Naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
19 januari 2024 | 17 februari 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.