Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024012793 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Hakima Saadi met als contactadres Moeshofstraat 112 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Moeshofstraat 112 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 40 sectie C nr. 131E7 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 13/03/1950: toelating (103#3128) voor het bouwen van een woning.
Vergunde toestand
Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven.
Toestand bij toelating van 13/03/1950 voor het bouwen van een woning.
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- overeenkomstig met de toelating van 1950 met uitzondering van:
- omvormen van de zolder naar 2 slaapkamers;
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van de gelijkvloerse bouwlaag;
- omvormen van de zolder naar 2 slaapkamers;
- isoleren van de achtergevel.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. De woonkamer op de gelijkvloerse verdieping voldoet niet aan dit artikel.
Dakvlakramen in schuine daken mogen meegeteld worden indien ze zich tussen 1 en 2 meter boven het loopvlak van de verblijfsruimte bevinden, het dakvlakraam van de slaapkamer achteraan op de zolder voldoet niet aan dit artikel. Volgens de toelating van 1950 is er een zolder, geen verblijfsruimte.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestemming van de eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Het huidig volume betreft een rijwoning met 2 bouwlagen en een zadeldak.
Achteraan wordt de overdekte koer toegevoegd aan het vergunde bouwvolume. De bouwdiepte van 14 m sluit aan bij de links aanpalende bebouwing. De ophoging van de scheimuur op het gelijkvloers ter hoogte van de rechterbuur bedraagt slechts 0,70 m over een lengte van 2 m, waardoor geen onaanvaardbare hinder met betrekking tot bezonning voor het naburige perceel wordt gegenereerd. De uitbreiding is ruimtelijk aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag heeft betrekking op werken die zich situeren aan de achterzijde van het gebouw. De gebruikte materialen zijn sober, hedendaags en niet storend voor de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag is strijdig met artikel 24 van de bouwcode handelend over minimale lichtinval en minimale luchttoevoer. In voorwaarde zal dan ook opgelegd worden minstens het schrijnwerk van het raam ter hoogte van de woonkamer op het gelijkvloers te verwijderen zodat deze verblijfsruimte van voldoende licht en lucht kan worden voorzien.
De aanvraag voert ook werken uit aan de zolderverdieping. De ruimte wordt opgedeeld in 2 slaapkamers.
Het dakvlakraam van de achteraan gelegen slaapkamer moet een oppervlakte van minstens 1 m² hebben die zich bevindt tussen 1 en 2 meter boven het loopvlak van de verblijfsruimte. Het voorzien van een glasoppervlakte die hieraan voldoet, wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. Het dakvlakraam van de achteraan gelegen slaapkamer moet een oppervlakte van minstens 1 m² hebben en zich bevinden tussen 1 en 2 meter boven het loopvlak van de verblijfsruimte volgens artikel 24 van de bouwcode (Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer).
3. Het raam tussen woonkamer en de nieuwe uitbreiding van de keuken moet verwijderd worden zodat kan worden voldaan aan artikel 24 van de bouwcode (Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer).
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 1 februari 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 19 maart 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 18 mei 2024 |
Verslag GOA | 24 april 2024 |
Naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
1. De aanpalende werd niet aangeschreven tijdens de procedure: Bezwaarindiener meldt geen aangetekend schrijven te hebben ontvangen waarmee aanpalenden op de hoogte worden gebracht van het lopende openbaar onderzoek.
Beoordeling:
Op 19 maart 2024 werd een aangetekende Kennisgeving openbaar onderzoek verstuurd naar de bezwaarindiener. De postbode van Bpost heeft deze aangeboden op 21 maart maar deze werd niet in ontvangst genomen waarna de zending gedurende 14 dagen ter beschikking lag op het postkantoor. Ze werd niet afgehaald door de bezwaarindiener. De procedure werd correct uitgevoerd.
Het bezwaar is ongegrond.
2. Schade aan eigendom van derden: De aangevraagde uitbreiding op het gelijkvloers is al uitgevoerd waarbij de balken doorheen de scheimuur werden gestoken. De geplande werken gaan vermoedelijk nieuwe schade aan het aanpalende pand creëren of een inferieure afwerking tot gevolg hebben.
Beoordeling:
De aanvrager is verplicht de werken uit te voeren zonder schade aan derden en volgens de regels van de kunst. Dit is echter een bezwaar van burgerrechtelijke aard. Er kan bij de beoordeling ook niet van veronderstellingen uitgegaan worden.
Het bezwaar is ongegrond.
3. Geluidsoverlast: De bewoning van de aanbouw zal zorgen voor geluidsoverlast.
Beoordeling:
Er is geen aanleiding om te veronderstellen dat het gedrag van de bewoners voor geluidshinder zal zorgen. Het bezwaar is dus hypothetisch en maakt geen deel uit van de beoordelingsgrond van een aanvraag tot omgevingsvergunning.
Het bezwaar is ongegrond.
4. Waardevermindering: De bezwaarindiener geeft aan dat zijn eigendom in waarde zal dalen.
Beoordeling:
Het bezwaar is niet stedenbouwkundig van aard. Het is niet aan de vergunningverlenende overheid om een project te beoordelen op het effect van een eventuele waardevermindering van omliggende panden. Het bezwaar is louter hypothetisch en niet stedenbouwkundig van aard.
Het bezwaar is ongegrond.
5. Uitvoeringstechnisch: Het bezwaar dat de verwachte uitvoering niet conform de vergunning zal worden uitgevoerd.
Beoordeling: De bezorgdheden van de bezwaarindiener rond de uitvoering is een uitvoeringstechnische aangelegenheid die los staat van de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de bouwheer/aannemer/architect zich te ontzien van burgerrechtelijke plichten.
Het bezwaar is ongegrond;
6. Overname scheidingsmuur: Overnemen plus betaling regelen van de scheidingsmuur.
Beoordeling:
De overeenkomst tussen eigenaars betreffende de overname van de scheidingsmuur is niet van stedenbouwkundige aard is.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. Het dakvlakraam van de achteraan gelegen slaapkamer moet een oppervlakte van minstens 1 m² hebben en zich bevinden tussen 1 en 2 meter boven het loopvlak van de verblijfsruimte volgens artikel 24 van de bouwcode (Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer).
3. Het raam tussen woonkamer en de nieuwe uitbreiding van de keuken moet verwijderd worden zodat kan worden voldaan aan artikel 24 van de bouwcode (Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer).
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.