Terug
Gepubliceerd op 06/05/2024

2024_CBS_03748 - Omgevingsvergunning - OMV_2023108560. Sint-Jozefstraat 21, 35 en 37. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/05/2024 - 09:00 fysiek
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03748 - Omgevingsvergunning - OMV_2023108560. Sint-Jozefstraat 21, 35 en 37. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_03748 - Omgevingsvergunning - OMV_2023108560. Sint-Jozefstraat 21, 35 en 37. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023108560

Gegevens van de aanvrager:

VZW VERWONDERING met als adres Sint-Jozefstraat 35 te 2018 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

VZW VERWONDERING (0679979007) met als adres Sint-Jozefstraat 35 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Sint-Jozefstraat 21, 35-37 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1429N11

waarvan:

 

-          20230330-0092

afdeling 6 sectie F nr. 1429N11 (Sint-Lucas KSO)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het slopen en herbouwen van een sanitair blok en het exploiteren van een school

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          22/08/1980: vergunning (18#61068) voor het afbreken, verbouwen en nieuwbouw van een school;

-          17/06/1960: vergunning (18#411119) voor een binnenverbouwing.

 

Vergunde en bestaande toestand  

-          functie: sanitair blok bij een schoolgebouwencomplex;

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag met plat dak; 
  • oppervlakte van 87,45 m²;
  • luifel van 31,80 m²;
  • bouwhoogte van 3,90 m;

-          gevelafwerking:

  • gebouw in beige gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk in hout, donkerbruin geschilderd.

 

Nieuwe toestand

-          functie: nieuw sanitair blok bij een schoolgebouwencomplex;

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag met plat dak; 
  • oppervlakte van 112,40 m²;
  • luifel van 21 m²;
  • bouwhoogte van 3,90 m;

-          gevelafwerking:

  • gebouw in bruinrood genuanceerde gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk in wit gelakt aluminium;
  • luifel en dakrand in wit geschilderd beton;
  • stalen kolommen, wit gelakt;

-          inrichting speelplaats: 2 tijdelijke sanitaire containers met een oppervlakte van 18,15 m² en 14,83 m².

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van het bestaande sanitair gebouw;

-          bouwen van een nieuw sanitair gebouw;

-          plaatsen van 2 tijdelijke sanitaire containers;

-          eventuele werken, handelingen en wijzigingen ten opzichte van de laatst vergunde toestand anders dan de aanvraag, maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 16 juli 1992 verleende het college aan Scholen Paridaens vzw een milieuvergunning klasse 2 voor de exploitatie van een schoolinstelling (AN1992/255). De vergunning was geldig tot 23 mei 1999. Het college verleende op 30 juli 1998 aan Scholen Paridaens vzw een milieuvergunning klasse 2 voor de verdere exploitatie van de school (AN1998/270). De vergunning was geldig tot 23 mei 2019.

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag heeft betrekking op de actualisatie en regularisatie van de exploitatie van een bestaande school voor secundair kunstonderwijs.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

 

Aangevraagde rubriek(en) Sint-Lucas KSO
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.400,00 m³/jaar

17.3.2.1.1.1°b)

opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

5,00 ton

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

50,00 liter

43.1.2°b)

stookinstallaties met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 500 kW tot en met 5.000 kW in de gevallen andere dan vermeld sub 1°, c);

1.149,00 kW

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

3 november 2023

18 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

3 november 2023

14 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

3 november 2023

18 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

3 november 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu/ luchtkwaliteit en geluid

3 november 2023

20 november 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

 

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 12 vrije doorgangshoogte:

De deur naar het mindervalidentoilet heeft geen hoogte van 230 cm.

  • artikel 18 Niveauverschillen en artikel 19 Hellingspercentage:

Er is een niveauverschil van circa 15 cm tussen het maaiveld en de vloer van het tijdelijke mindervalidentoilet.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op het volgende punten:

Op het perceel bevinden zich verschillende bomen die beeldbepalend zijn voor het binnengebied. Bij het uitvoeren van werken dienen alle mogelijke voorzorgen genomen te worden om de opgaande beplanting te beschermen.

De scheidingsmuur heeft geen opstand van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak.

Het nieuwe platte dak is groter dan 20 m2 maar wordt niet gerealiseerd als groendak. De aanvrager wenst hiervoor een afwijking te bekomen.

De rioleringsplannen zijn beperkt waardoor onduidelijk is of een volwaardig gescheiden rioleringsstelsel wordt aangelegd.

De rioleringsplannen zijn beperkt waardoor onduidelijk is hoe de riolering wordt aangesloten op het openbare stelsel.

De septische put dient voor 70 gebruikersequivalenten een minimale inhoud van 33.000 liter te hebben.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd. Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt

.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging, maar de renovatie van een sanitair blok in een school. De bestaande functie van school blijft bewaard waardoor de functionele inpasbaarheid in de omgeving gegarandeerd blijft.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag omvat de bouw van een sanitair blok ter hoogte van de speelplaats. Het bestaande sanitair is erg verouderd en wordt gesloopt. Het nieuwe bouwvolume wijkt slechts beperkt af van het te slopen vergunde bouwvolume waardoor de ruimtelijke impact minimaal is.

 

Tijdens de werken wenst men twee tijdelijke sanitaire containers te voorzien. Het in stand houden van dergelijke containers na de werken dient te allen tijde voorkomen te worden gezien ze niet bijdragen tot een kwalitatieve inrichting van de speelplaats. Daarom wordt als voorwaarde voor vergunning opgenomen dat de twee tijdelijke sanitaire containers ten laatste twee jaar na de start der werken verwijderd dienen te worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het geplande nieuwbouwvolume wordt voorzien als traditionele massiefbouw waarbij de gevels worden afgewerkt met metselwerk in een bruinrode kleur met wit aluminium buitenschrijnwerk. Ter hoogte van de voorgevel wordt een luifel voorzien in beton, met daaronder een stalen kolom.

 

De voorgestelde materialen sluiten aan op het aangrenzende pand waardoor de werken op vlak van visueel-vormelijke elementen inpasbaar zijn in de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van de brandweer dient strikt te worden nageleefd.

 

De voorwaarden uit het advies van Water-link ism. Aquafin moeten worden opgevolgd.

 

Gezien de aanvraag werken aan een school betreft, werd tijdens de procedure advies gevraagd aan de stedelijke dienst Klimaat en Leefmilieu. Het advies voor de luchtkwaliteit en het geluid is gunstig.

 

De scheidingsmuur ter hoogte van de buren in de Korte Leemstraat wordt onvoldoende hoog voorzien, wat strijdig is met artikel 34 van de bouwcode. Om risico’s op brandoverslag te vermijden, moet de scheidingsmuur een opstand van minimaal 0,30 meter hebben ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak. Voor voorliggende aanvraag kan hierop echter een afwijking toegestaan worden gezien een afdichtingsmateriaal voorzien wordt in onbrandbaar materiaal van het type Broof(t1).

 

Het nieuwe platte dak wordt niet aangelegd met een groendak conform artikel 38 van de bouwcode. Volgens dit artikel is het verplicht om nieuwe daken aan te leggen als een groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 m². Het platte dak heeft een oppervlakte van circa 135 m2. De aanvrager wenst een afwijking te bekomen van bovenstaand artikel, gezien men het regenwater maximaal wenst te gebruiken voor toiletspoeling. Dit kan toegestaan worden.

 

Op het perceel zijn verschillende bomen aanwezig die beeldbepalend zijn voor het binnengebied. Bij het uitvoeren van werken dienen alle mogelijke voorzorgen genomen te worden om de opgaande beplanting te beschermen. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

Op vlak van de riolering worden enkele afwijkingen opgemerkt. Gezien de rioleringsplannen beperkt zijn tot de leidingentracés rond de nieuwe sanitaire inrichting is het onduidelijk of de riolering tot aan het openbaar domein correct wordt aangelegd. Enerzijds dient voor de nieuwe sanitaire blok een volwaardig gescheiden stelsel aangelegd te worden tot aan de straat, conform artikel 40 van de bouwcode. De aansluiting dient te gebeuren conform artikel 41 van de bouwcode. Anderzijds heeft de septische put een te kleine inhoud. Volgens artikel 43 van de bouwcode dient er voor een gebouw met 70 gebruikersequivalenten een septische put voorzien te worden met minimale inhoud van 33.000 liter. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

De aanvraag wijkt af van de gewestelijke verordening toegankelijkheid. Ter hoogte van het toilet voor mindervaliden in de tijdelijke container een opstap aanwezig is van circa 15 cm. Artikel 18 stelt dat stelt dat niveauverschillen tot 18 cm overbrugd moeten worden met een helling. Conform artikel 19 §1 zou een helling aanwezig moeten zijn met een maximaal hellingspercentage van 8,3%. Daarnaast is in voorliggende aanvraag geen vrije en vlakke draairuimte aanwezig conform artikel 19 §3. Verder heeft de deur naar het tijdelijke mindervalidentoilet slechts een hoogte van 212 cm in plaats van 230 cm conform artikel 12 van de verordening.

 

Gezien de tijdelijke aard van de constructie kan een afwijking toegestaan worden op artikel 12. De aanwezigheid van een correcte helling voor de deur van het mindervalidentoilet is echter cruciaal in functie van gebruiksgenot. Van artikel 18 kan geen afwijking toegestaan worden. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd om een helling te voorzien conform artikel 19 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid.

 

Het aangevraagde voldoet mits navolging van de gestelde voorwaarden aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid, gebruikersgenot en veiligheid in het algemeen. De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en zijn in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Voorliggende aanvraag omvat de herbouw van een sanitair blok van de bestaande school en de actualisatie en regularisatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s).

 

Op de school zullen de volgende indelingsplichtige activiteiten worden ontplooid:

-          3.2.2°a) het lozen van huishoudelijk afvalwater met een debiet van 1.400 m3/jaar;

-          17.3.2.1.1.1° b) de opslag van 5 ton mazout voor de verwarming;

-          17.4) de opslag van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen met een maximale hoeveelheid van 50 liter;

-          43.1.1°b) stookinstallaties met een gezamenlijk vermogen van 1.149 kW.

 

Gevaarlijke producten in kleine verpakkingen, met een totale hoeveelheid van 50 liter, worden verspreid over de verschillende gebouwen opgeslagen. Dit betreffen onderhouds -en kuisproducten.

Alle gevaarlijke vloeistoffen waaronder de reinigings-en onderhoudsproducten moeten op voldoende grote lekbakken worden geplaatst.

 

Voor de verwarming van de school wordt gebruik gemaakt van stookinstallaties (Tabel 1).

 

Tabel 1: Overzicht van de stookinstallaties voor de verwarming van de school

 

Type stookinstallatie

(cv: centrale verwarming)

Nominaal thermisch ingangsvermogen (kW)

Type brandstof

CV 1

32

Aardgas

CV 2

370

Aardgas

CV 3

408

Aardgas

CV 4

150

Gasolie (mazout)

CV 5

45

Aardgas

CV 6

144

Aardgas

 

1.149 kW

 

 

De keuringsattesten van de stookinstallaties, opgesteld door een keuringsorganisme werden aan het aanvraagdossier toegevoegd. Hieruit blijkt dat de stookinstallaties technisch veilig en conform de voorschriften zijn bevonden op het moment van de inspectie.

 

De mazouttank is onderhevig aan een periodieke keuring. Er werd geen geldig keuringsattest van de mazouttank aan de aanvraag toegevoegd. Het keuringsattest van de mazouttank dient bezorgd te worden aan milieuvergunningen@antwerpen.be.

 

Het huishoudelijk afvalwater met een debiet van 1.100 m³/jaar en 300 m³/jaar wordt respectievelijk geloosd in de openbare riolering van de Sint-Jozefstraat en de Lange Leemstraat. Het huishoudelijk afvalwater wordt voorbehandeld in een septische put. De effecten op het watersysteem zijn niet aanzienlijk.

 

Effecten

 

Mobiliteit

Tijdens de aanlegfase van de herbouw van het sanitaire blok zal het verkeer toenemen omwille van de aanvoer van het bouwmateriaal, machines, personeel en afvoer van het puin. Deze toename is tijdelijk en zal zich buiten de spits voordoen.

 

Bodem en het watersysteem

Een bronbemaling is mogelijks noodzakelijk voor de aanleg van de fundering van het sanitair gebouw. Dit is afhankelijk van de hoogte van de effectieve grondwaterstand.

Uit het aanvraagdossier blijkt dat een melding of vergunning voor de exploitatie van de bronbemaling in een later stadium tijdig aangevraagd zal worden indien noodzakelijk.

 

Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000 m³ op jaarbasis en een bemaling dieper dan 4 m–mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten. De inhoud van deze studie wordt bepaald door de VMM (Richtlijnen bemalingen ter bescherming van het milieu 2021 - zie checklist 1 en 2).

 

De mogelijke effecten van de bronbemaling op de omgeving werden in de project-m.e.r.-screening opgenomen.

 

Geluid en trillingen

De werkzaamheden op de werf, het werfverkeer en machines zullen tijdelijk zorgen voor een verhoging van het omgevingsgeluid. Ook kunnen verhoogde trillingsniveaus ontstaan door onder andere de afbraak van de bestaande bebouwing en het plaatsen van de funderingen.

 

Gelet op de bewoonde omgeving dienen de bouwwerkzaamheden te gebeuren gedurende de dag periode van 7.00 uur tot 19.00 uur, om geluidshinder naar de omgeving toe te beperken.

Rustverstorende activiteiten zijn niet toegelaten tussen 19.00 uur ’s avonds en 7.00 uur ’s morgens en op zon- en feestdagen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De twee tijdelijke sanitaire containers dienen ten laatste twee jaar na de start der werken verwijderd te worden.
  1. Alle mogelijke voorzorgen dienen genomen te worden om de opgaande beplanting te beschermen tijdens de werken conform artikel 18 van de bouwcode.
  1. Het nieuwe rioleringsstelsel dient gescheiden aangelegd te worden tot aan de straat conform artikel 40 en dient aangesloten te worden conform artikel 41 van de bouwcode.
  1. Er dient een septische put voorzien te worden met een minimale inhoud van 33.000 liter conform artikel 43 van de bouwcode.
  1. Voor het mindervalidentoilet dient conform artikel 18 een helling voorzien te worden die voldoet aan artikel 19 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid.
  1. De voorwaarden uit het advies van Water-link ism. Aquafin moeten worden opgevolgd.
  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de algemene, sectorale en bijzondere vergunningsvoorwaarden voorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM-wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt voorwaardelijk positief advies gegeven de vergunning te verlenen.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; (inrichting Sint-Lucas KSO)

1.400,00 m³/jaar

17.3.2.1.1.1°b)

opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt; (inrichting Sint-Lucas KSO)

5,00 ton

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; (inrichting Sint-Lucas KSO)

50,00 liter

43.1.2°b)

stookinstallaties met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 500 kW tot en met 5.000 kW in de gevallen andere dan vermeld sub 1°, c); (inrichting Sint-Lucas KSO)

1.149,00 kW

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

  1. Binnen de 6 maanden na het verlenen van de vergunning bezorgt de exploitant een keuringsattest van de mazouttank aan de dienst Omgeving (milieuvergunningen@antwerpen.be) met vermelding van het dossiernummer (OMV_2023108560).

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 augustus 2023

Volledig en ontvankelijk

3 november 2023

Start openbaar onderzoek

13 november 2023

Einde openbaar onderzoek

12 december 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

16 februari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

16 mei 2024

Verslag GOA

25 april 2024

Naam GOA

Katrine Leemans en Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

13 november 2023

12 december 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De twee tijdelijke sanitaire containers dienen ten laatste twee jaar na de start der werken verwijderd te worden.
  1. Alle mogelijke voorzorgen dienen genomen te worden om de opgaande beplanting te beschermen tijdens de werken conform artikel 18 van de bouwcode.
  1. Het nieuwe rioleringsstelsel dient gescheiden aangelegd te worden tot aan de straat conform artikel 40 en dient aangesloten te worden conform artikel 41 van de bouwcode.
  1. Er dient een septische put voorzien te worden met een minimale inhoud van 33.000 liter conform artikel 43 van de bouwcode.
  1. Voor het mindervalidentoilet dient conform artikel 18 een helling voorzien te worden die voldoet aan artikel 19 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid.
  1. De voorwaarden uit het advies van Water-link ism. Aquafin moeten worden opgevolgd.
  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Bijzondere milieuvoorwaarden

  1. Binnen de 6 maanden na het verlenen van de vergunning bezorgt de exploitant een keuringsattest van de mazouttank aan de dienst Omgeving (milieuvergunningen@antwerpen.be) met vermelding van het dossiernummer (OMV_2023108560).

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; (inrichting Sint-Lucas KSO)

1.400,00 m³/jaar

17.3.2.1.1.1°b)

opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt; (inrichting Sint-Lucas KSO)

5,00 ton

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; (inrichting Sint-Lucas KSO)

50,00 liter

43.1.2°b)

stookinstallaties met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 500 kW tot en met 5.000 kW in de gevallen andere dan vermeld sub 1°, c); (inrichting Sint-Lucas KSO)

1.149,00 kW

 


Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.