Terug
Gepubliceerd op 06/05/2024

2024_CBS_03778 - Omgevingsvergunning - OMV_2024011854. Eikelstraat 58-60. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/05/2024 - 09:00 fysiek
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03778 - Omgevingsvergunning - OMV_2024011854. Eikelstraat 58-60. District Berchem - Goedkeuring 2024_CBS_03778 - Omgevingsvergunning - OMV_2024011854. Eikelstraat 58-60. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024011854

Gegevens van de aanvrager:

Steve Proost met als contactadres Eikelstraat 58 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Eikelstraat 58-60 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 21 sectie B nrs. 1M8 en 1V7

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

samenvoegen van 2 eengezinswoningen tot 1 eengezinswoning en het isoleren van de gevels

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

Eikelstraat nr. 58:

-          27/03/2015: vergunning (201547) voor het verbouwen van een magazijn naar woning;

-          19/09/2014: vergunning (3582#4801) voor isoleren zijgevel en optrekken scheidingsmuren;

Eikelstraat nr. 60:

-          - 3/05/1927: toelating (961#8819) voor veranderingswerken.

 

Vergunde toestand

Eikelstraat nr. 58:

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte gelijkvloers en eerste verdieping 16,4 m;
  • dakterras rechterzijde eerste verdieping;
  • bouwdiepte tweede verdieping 8,25 m;
  • kroonlijsthoogte 10,31 m;

-          gevelafwerking:

  • plint en dorpels in arduin;
  • gele baksteen;
  • derde bouwlaag afgewerkt met grijze gevelplaten;
  • groene, stalen garagepoort;
  • buitenschrijnwerk verdiepingen in grijs aluminium;

Eikelstraat nr. 60:

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte gelijkvloers 16,55 m;
  • bouwdiepte eerste verdieping 13 m;
  • kroonlijsthoogte 7 m;

-          gevelafwerking:

  • plint in arduin;
  • witte cementering;
  • detaillering in simili-pleisterwerk.

 

Bestaande toestand

Eikelstraat nr. 58:

-          bouwvolume en indeling:

  • kelder verkleind;
  • septische put verplaatst;
  • wand tussen inkomzone en leefruimte niet maximaal beglaasd uitgevoerd;
  • vloerplaat achter inkomzone verhoogd met 0,35 m;
  • kroonlijsthoogte 10,2 m;

-          gevelafwerking:

  • antracietgrijze, aluminium garagepoort met gewijzigde indeling;
  • niet voorzien van kroonlijst tussen de eerste en tweede verdieping;

-          inrichting:

  • terras uitgebreid;
  • bijkomend terras achteraan de tuin;
  • tuin opgehoogd met 0,45 m;

Eikelstraat nr. 60:

-          bouwvolume en indeling:

  • bouwdiepte gelijkvloers 16,55 over de gehele breedte;
  • bouwdiepte eerste verdieping 16,55 m;
  • septische put gesupprimeerd;

-          gevelafwerking:

  • wit, pvc buitenschrijnwerk met gewijzigde vorm;
  • antracietgrijze, pvc kroonlijst;
  • detaillering in simili-pleisterwerk;

-          inrichting:

  • tuinberging achteraan het perceel.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • verminderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 1;
  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 tot 3 bouwlagen met plat dak; 
  • gelijkvloers: bouwdiepte 16,4 m;
  • eerste verdieping:
    • bouwdiepte 12,3 m;
    • uitbreiding links tot 16,4 m;
  • tweede verdieping: bouwdiepte 8,25 tot 8,4 m;
  • kroonlijsthoogte: links 10,2 m en rechts 7,35 m;
  • kelder verkleind;
  • septische put verplaatst;

-          gevelafwerking:

  • isoleren van de voorgevel;
  • plint en dorpels in arduin;
  • geel genuanceerde gevelstrips;
  • zwart, aluminium buitenschrijnwerk;
  • zwarte, aluminium doorlopende kroonlijst;
  • zwarte, houten voordeur;
  • poort naar inpandige garage in zwart aluminium;

-          inrichting:

  • ophogen van de tuin links met 0,45 m;
  • ophogen van een deel van de tuin rechts met 0,2 m;
  • heraanleggen van het terras aan de woning;
  • aanleggen van een terras achteraan de tuin;
  • slopen van de tuinberging.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verminderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 1;

-          isoleren en wijzigen van de voorgevel;

-          slopen van de bestaande uitbreiding van de rechterwoning;

-          uitbreiden van het volume;

-          slopen van de tuinberging;

-          bijhorende wijzigingen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          uitvoeren van een reliĆ«fwijziging.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

13 maart 2024

15 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

13 maart 2024

11 april 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • de overstortvoorziening van de wadi is onvoldoende hoog.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 11 Afwerking van de gevels en materiaalgebruik: de vooruitstekende horizontale lijst in simili-pleisterwerk wordt (bij de gevel van Eikelstraat nr. 60) verwijderd;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: er wordt geen dakopstand van minimaal 0,3 m voorzien met de rechterbuur bij het dak van de eerste verdieping.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De twee gebouwen zijn gelegen in woongebied. De aanvraag betreft het samenvoegen van twee kleinere eengezinswoningen naar 1 grootschalige grondgebonden eengezinswoning. Dit is aanvaardbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bestaande achterbouw van de rechterwoning wordt afgebroken. In de plaats hiervan wordt de gelijkvloerse bouwdiepte gelijk gemaakt over de gehele breedte van het perceel tot een bouwdiepte van 16,4 meter en worden de interne ruimtes achteraan verbonden tot 1 grote doorlopende verblijfsruimte. Ter hoogte van de eerste verdieping wordt centraal en rechts een bouwdiepte van 12,3 meter voorzien. Dit bouwvolume sluit voldoende aan bij de bebouwing in de onmiddellijke omgeving.

 

De bouwheer wenst de gehele voorgevel (met uitzondering het gedeelte van de garagepoort) te isoleren en te bepleisteren. Het na - isoleren van de gevels is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar. Door het energiezuinig renoveren van woningen wordt er bijgedragen aan de klimaatambities, wat wordt gestimuleerd.

 

De stad Antwerpen hanteert een afwegingskader op aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning voor buitengevelisolatie. Bij een gunstig advies tot plaatsing van buitengevelisolatie is men verplicht om de werken over de volledige dikte van 14 cm uit te voeren. Op die manier wordt er maximale energiebesparing gerealiseerd binnen de context van de verordenende bepalingen.

 

Visueel-vormelijke elementen

De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Eikelstraat gekenmerkt wordt door een afwisseling aan woningen opgetrokken in baksteenarchitectuur en licht bepleisterde simili-gevels. Na het isoleren worden de voorgevels afgewerkt in geel genuanceerde steenstrips. Dit sluit aan bij de vele woningen in de omgeving in historische geel Berchemse baksteen.

 

De arrière-corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Het is wenselijk om dit detail eigen aan de stedelijke context te behouden. 

 

Het toepassen van buitengevelisolatie leidt tot een vervlakking van het straatbeeld door een verlies aan detaillering. Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, wordt er bij een gunstig advies opgelegd dat bestaande elementen in natuursteen (raamdorpel, plint, …) behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen in natuursteen.

 

De uitstekende delen van een gevel (plint, raamdorpel, kroonlijst, …) zorgen voor een detaillering van de gevel. Daarnaast hebben deze details ook een functie. Zo beschermt de plint tegen beschadigingen, vervuiling, ...

Indien er voor het uitvoeren van de werken een plint aanwezig is, moet deze behouden blijven. Dit kan door de bestaande plint naar voren te plaatsen (en er achter isolatie aan te brengen) of de bestaande plint te vervangen door een nieuwe plint. 

Bij materialen die schadegevoelig zijn zoals bijvoorbeeld pleisterwerk of sommige plaatmaterialen, kan het aan te bevelen zijn om een plint te plaatsen, ook al is deze niet aanwezig in de bestaande toestand. 

Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie).

Deze elementen moeten te allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst Openbaar Domein. 

 

Bodemreliëf

Het verschil tussen het tuinniveau van beide gebouwen wordt verkleind door het terras rechts in de tuin op te hogen. Deze wijziging bevordert de bruikbaarheid van de tuin. Ook wordt er links in de tuin een wadi aangelegd. Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vloerpas ligt 20 cm hoger dan het waterpeil T100noCC, daar waar volgens de CIW richtlijnen een reserve van 30 cm wordt aanbevolen.

Langs de andere kant ligt de vloerpas nog hoger dan de T100hCC (+15cm), T1000noCC (+13cm) en T1000hCC (+6cm). Dit stemt volgens de informatieplicht overeen met een gebouwscore A voor het woongedeelte (uitgezonderd de garage).

Er kan dus worden geconcludeerd dat de woning voldoende beschermd is tegen wateroverlast. Daarnaast is er geen inname van overstromingen en dient dus niet te worden gecompenseerd.

 

Wanneer de nieuwe constructie tot op het openbaar domein komt moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. Dit kan door de bestaande stoeptegel voor de werken weg te nemen en na de werken terug te plaatsen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De leegloop van de wadi richting de riolering zo te voorzien, zodanig dat het nuttige volume van 1800 liter en de minimale oppervlakte van 6 m² zich volledig onder het niveau van de leegloop bevindt.

2. De arrière-corps ter hoogte van de rechter perceelgrens over de volledige hoogte te herstellen en vrij te laten van materiaal en isolatie.

3. De bestaande elementen in natuursteen te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen die evenveel uitsteken na het uitvoeren van de werken dan in de oorspronkelijke situatie.

4. De nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein zodanig dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, los van herstelwerken aan de nieuwe constructie.

5. Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten te allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst Openbaar Domein.

6. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van: een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

7. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 februari 2024

Volledig en ontvankelijk

13 maart 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

12 mei 2024

Verslag GOA

25 april 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

1. Extern isoleren van de scheimuur: Het bezwaar tegen het isoleren van de scheimuur naar Eikelstraat nr. 62 op het eigendom van de buur en de visuele en fysieke wijzigingen aan de aanpalende woning die hiervan het gevolg zullen zijn.

Evaluatie: Geen van opgesomde elementen betreffen een stedenbouwkundige aangelegenheid, maar handelen over burgerrechtelijke en/of uitvoeringstechnische zaken die losstaan van de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend dossier. Het bezwaar is ongegrond.

 

2. Vrees voor schade: Het bezwaar dat het wijzigen van de scheimuur en isolatie en de bijhorende wijzigingen aan de hemelwaterafvoer van de buur schade kunnen veroorzaken.

Evaluatie: Het bezwaar betreft niet-aantoonbare vermoedens. Er zijn meerdere manieren waarbij de isolatie geplaatst kan worden waarbij er geen wijziging aan de hemelwaterafvoer van de buur dient te gebeuren. Dit betreft louter een uitvoeringstechnische kwestie en is niet stedenbouwkundig van aard. Ook de vrees voor schade aan het dak van de buur is niet aantoonbaar. De aanvrager dient de werken uit te voeren volgens de regels van de kunst zonder schade te veroorzaken. Het bezwaar is ongegrond.

 

3. Daglichttoetreding: Het bezwaar dat door het extern isoleren van de scheimuur, de daglichttoetreding en open karakter van de aanpalende woning verminderd wordt.

Evaluatie: De bijkomende dikte aan isolatie is niet dusdanig dat de daglichttoetreding of ruimtegevoel van de buur op onaanvaardbare wijze geschaad worden. Het bezwaar is ongegrond.

 

4. Privacy hinder: Het bezwaar dat tijdens de werken aan de scheimuur de privacy van de nabuur geschaad zal worden.

Evaluatie: Het ladderrecht staat beschreven in het Veldwetboek. Dit is niet stedenbouwkundig van aard. Het bezwaar is ongegrond.

 

5. Beschrijvende nota: Het bezwaar dat de buitenisolatie van de zijgevel niet beschreven staat in de verantwoordingsnota.

Evaluatie: De aangevraagde werken zijn voldoende duidelijk op de aangeleverde plannen. Het bezwaar is ongegrond.

 

6. Isoleren voorgevel: Het bezwaar tegen het extern isoleren van de voorgevel met inname van het openbaar domein en versmallen van het voetpad, waardoor ook de gevellijn niet meer aansluit op de buren.

Evaluatie: Het overschrijden van de rooilijn met 14 cm voor het isoleren van de voorgevel is niet in strijd met de geldende voorschriften. Bij het isoleren van de voorgevels wordt altijd een dikte van 14 cm gehanteerd, zodat wanneer iedereen zou isoleren er opnieuw een eenduidige voorgevellijn ontstaat. Omwille van de kwalitatieve aansluiting met de aanpalende woningen, blijft het bestaande gedeelte van de arrière-corps vrij van isolatie. Het bestaande voetpad heeft een breedte van 1,6 meter, waardoor er na het isoleren van de voorgevel een breedte van 1,46 meter overblijft, wat voldoende is. Het bezwaar is ongegrond.

 

7. Weerlegging noodzaak extern isoleren: De argumentatie waarmee de bezwaarindiener de stelling uit de verantwoordingsnota (dat het extern isoleren van de voorgevel noodzakelijk zou zijn) tegenspreekt.

Evaluatie: Het feit of het isoleren extern al dan niet omwille van technische redenen noodzakelijk is, heeft geen invloed op het feit of dit al dan niet stedenbouwkundig aanvaardbaar is. Het argument dat intern isoleren mogelijk zou zijn, is geen reden dat het extern isoleren niet aanvaardbaar zou zijn. Het bezwaar is ongegrond.

 

8. Materiaal geïsoleerde zijgevel: Het bezwaar dat de afwerking van de rechter zijgevel na isolatie niet aansluit bij de wit bepleisterde gevels van de rechts aanpalende woning.

Evaluatie: Het bezwaar is ongegrond. Het wijzigen van het afwerkingsmateriaal van deze zijgevel is niet vergunningsplichtig op voorwaarde dat de materialisatie aansluit bij de stedelijke context. Er is geen regelgeving die het wit bepleisteren van deze zijgevel verplicht. Wel wordt geadviseerd contact op te nemen met buur.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De leegloop van de wadi richting de riolering zo te voorzien, zodanig dat het nuttige volume van 1800 liter en de minimale oppervlakte van 6 m² zich volledig onder het niveau van de leegloop bevindt.

2. De arrière-corps ter hoogte van de rechter perceelgrens over de volledige hoogte te herstellen en vrij te laten van materiaal en isolatie.

3. De bestaande elementen in natuursteen te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen die evenveel uitsteken na het uitvoeren van de werken dan in de oorspronkelijke situatie.

4. De nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein zodanig dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, los van herstelwerken aan de nieuwe constructie.

5. Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten te allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst Openbaar Domein.

6. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van: een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

7. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.