Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023055077 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Hasmukh Ramani met als adres Acacialaan 57 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Acacialaan 57 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 42 sectie B nr. 194K |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | plaatsen van verharding rondom de woning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 01/04/2019: proces-verbaal (nieuw: 11002_2019_9040_VPV) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen;
- 17/11/2006: vergunning (20063854) voor het verbouwen van een villa;
- 18/11/1963: vergunning (19638352) voor het bouwen van een villa met garage.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- functie en bouwvolume in overeenstemming met vergunde toestand;
- gevelafwerking:
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie en bouwvolume in overeenstemming met vergunde en bestaande toestand;
- gevelafwerking in overeenstemming met bestaande toestand;
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de verhardingen rondom de woning;
- wijzigen van de raamopeningen en raamindelingen in zijgevels en achtergevel;
- wijzigen van het gevelmateriaal aan de voorgevel en de rechterzijgevel;
- verplaatsen van een klimaatbeheersingstoestel;
- aanplanten van twee nieuwe bomen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu | 22 augustus 2023 | 29 augustus 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 3 Heistraat en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 juni 1992. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone d voor woningen en openbare weg.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd. Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is niet gelegen in een signaalgebied.Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Deze zijde van de Acacialaan wordt gekenmerkt door vrijstaande eengezinswoningen. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de straat.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De bouwdichtheid wijzigt niet, de werken gebeuren in functie van het herinrichten van de tuinzone waarbij de verhardingsoppervlakte wijzigt. Het BPA waarbinnen het perceel gelegen is, maakt een onderscheid tussen de maximale verhardingsgraad in de voor- en zijtuinstrook enerzijds en in de tuinzone anderzijds.
Na de oprichting van het hoofdgebouw dient de voor- en zijtuinstrook als tuin te worden aangelegd en als dusdanig in stand gehouden. Enkel het gedeelte van de grond dat als toegang tot de gebouwen wordt aangewend, mag verhard worden met een maximum van 30 % van de oppervlakte van de strook.
De oppervlakte van 311,08 m2 resulteert in een maximale toelaatbare verharding van 93,32 m2. De voorziene 80,84 m2, gevormd door de oprit en het toegangspad, voldoet bijgevolg aan deze eis. Het toegangspad naar de voordeur voldoet met een breedte van 3,6 m echter niet aan artikel 27 van de bouwcode, dat een maximumbreedte van 1,5 m oplegt zodat de voortuin maximaal groen aangelegd kan worden. In de vergunde toestand bedraagt de breedte van het toegangspad 2,5 m. Het verbreden van het toegangspad wordt daarom uitgesloten uit de vergunning.
Voor de tuinzone geldt dat de gezamenlijke oppervlakte van de bijgebouwen en constructies niet meer mag bedragen dan 10 % van de perceelsoppervlakte. Met een perceelsoppervlakte van 1.200 m2 kan maximaal 120 m2 aan constructies, waaronder verhardingen, en bijgebouwen voorzien worden. De verharding van de oprit naar de garage dient hierbij niet in rekening gebracht te worden. In voorliggende aanvraag wijzigt de verharding in de tuinzone door het rechttrekken het terras en de oprit naar de garage, wat resulteert in een verharde oppervlakte van 119,52 m2. De verharding voldoet daarmee aan de bepalingen van het BPA.
Visueel-vormelijke elementen
Aan de voorgevel en rechterzijgevel worden de volumes die in de vergunde toestand afgewerkt werden in blauwe hardsteen in voorliggende aanvraag afgewerkt in donkergrijze horizontale vezelcementplaten. De toepassing van vezelcementplaten aan de voorgevel is niet duurzaam, kwalitatief of esthetisch verantwoord. (bouwcode, artikel 11). Daarnaast is het materiaal niet in overeenstemming met het referentiebeeld van de omgeving, dat gekenmerkt wordt door voorgevels in steense materialen. (bouwcode, artikel 6). Aan de voorgevel wordt daarom de wijziging van blauwe hardsteen naar vezelcementplaten uitgesloten uit de vergunning.
Verder werden in de zijgevels en achtergevel enkele raamopeningen en raamindelingen aangepast ten opzichte van de vergunde toestand. Deze wijzigingen zijn aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In de bestaande toestand werd tegen de linkerzijgevel een klimaatbeheersingstoestel geplaatst, wat strijdig is met artikel 16 van de bouwcode. In voorliggende aanvraag wordt het klimaatbeheersingstoestel verplaatst naar het plat dak tussen de 2 zadeldaken. Het toestel is conform artikel 16 gepositioneerd zodat het binnen een verticale hoek van 45° ten opzichte van de kroonlijst van alle gevelvlakken ligt.
Gezien de verhardingsoppervlakte op het perceel wijzigt en er 2 bomen zonder vergunning geveld werden, werd advies gevraagd aan de stedelijke Groendienst. Dit advies is voorwaardelijk gunstig en laat zich als volgt lezen:
“De twee bomen die zonder toelating geveld werden moeten gecompenseerd worden door 2 bomen van minstens 2de grootte of door 1 boom van minstens 1ste grootte. De nieuw aan te planten bomen moeten een omtrek hebben van minstens 20/25. Daarbij is het zeer belangrijk dat het ondergrondse groeivolume voldoende groot is. Het bomenplan van de stad Antwerpen dient gevolgd te worden: https://www.antwerpen.be/nl/info/55e98d27aaa8a73d258b45fa/bomenplan-stad-antwerpen
Voor meer info kan u altijd contact opnemen met de bomencel van Stadsbeheer.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies bijgetreden en worden volgende voorwaarden bij de vergunning opgenomen:
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het verbreden van het toegangspad naar de voordeur van 2,5 m naar 3,6 m wordt uitgesloten uit de vergunning.
2. Aan de voorgevel wordt de wijziging van gevelbekleding in blauwe hardsteen naar gevelbekleding in donkergrijze vezelcementplaat uitgesloten uit de vergunning.
3. De twee bomen die zonder toelating geveld werden moeten gecompenseerd worden door 2 bomen van minstens 2de grootte of door 1 boom van minstens 1ste grootte. De nieuw aan te planten bomen moeten een omtrek hebben van minstens 20/25.
4. Voorzie een groeiplaats die ondergronds voldoende geschikt doorwortelbaar volume heeft zodat de boom zijn natuurlijke grootte en leeftijd kan halen, en waar er ook bovengronds voldoende ruimte is voor zijn natuurlijke grootte.
5. Voorzie geen verharding, of een water- en luchtdoorlatende verharding in de toekomstige wortelzone van nieuwe bomen.
6. Het bomenplan van de stad Antwerpen dient gevolgd te worden: https://www.antwerpen.be/nl/info/55e98d27aaa8a73d258b45fa/bomenplan-stad-antwerpen..
7. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 21 april 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 22 augustus 2023 |
Start 1e openbaar onderzoek | 1 september 2023 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 30 september 2023 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 11 oktober 2023 |
Start laatste openbaar onderzoek | 23 oktober 2023 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 21 november 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 3 februari 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 3 mei 2024 |
Verslag GOA | 22 april 2024 |
Naam GOA | Cynthia Steurs |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
nieuw openbaar onderzoek wegens het niet tijdig uithangen van de affiche.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
1 september 2023 | 30 september 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
23 oktober 2023 | 21 november 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het verbreden van het toegangspad naar de voordeur van 2,5 m naar 3,6 m wordt uitgesloten uit de vergunning.
2. Aan de voorgevel wordt de wijziging van gevelbekleding in blauwe hardsteen naar gevelbekleding in donkergrijze vezelcementplaat uitgesloten uit de vergunning.
3. De twee bomen die zonder toelating geveld werden moeten gecompenseerd worden door 2 bomen van minstens 2de grootte of door 1 boom van minstens 1ste grootte. De nieuw aan te planten bomen moeten een omtrek hebben van minstens 20/25.
4. Voorzie een groeiplaats die ondergronds voldoende geschikt doorwortelbaar volume heeft zodat de boom zijn natuurlijke grootte en leeftijd kan halen, en waar er ook bovengronds voldoende ruimte is voor zijn natuurlijke grootte.
5. Voorzie geen verharding, of een water- en luchtdoorlatende verharding in de toekomstige wortelzone van nieuwe bomen.
6. Het bomenplan van de stad Antwerpen dient gevolgd te worden: https://www.antwerpen.be/nl/info/55e98d27aaa8a73d258b45fa/bomenplan-stad-antwerpen..
7. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.