Terug
Gepubliceerd op 21/05/2024

2024_CBS_04248 - Stadsprojecten. Scheldekaaien Nieuw Zuid - Actualisatie projectbudget. Opdracht aan AG Vespa - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_04248 - Stadsprojecten. Scheldekaaien Nieuw Zuid - Actualisatie projectbudget. Opdracht aan AG Vespa - Goedkeuring 2024_CBS_04248 - Stadsprojecten. Scheldekaaien Nieuw Zuid - Actualisatie projectbudget. Opdracht aan AG Vespa - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De goedkeuring van het voorontwerp voor het bovenlokaal stadsontwikkelingproject ‘heraanleg Scheldekaaien’ is een bevoegdheid van het college volgens het besluit van de gemeenteraad van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) waarmee de bovenlokale locaties werden vastgelegd. De Scheldekaaien zijn daarin opgenomen als bovenlokale locatie.

Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Artikel 6 - 4.4 bepaalt dat AG Vespa publiek domein kan (laten) realiseren. De opdracht aan AG Vespa betreft het plaatsen en uitvoeren van de overheidsopdrachten in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen. De beleidsbeslissing omtrent het realiseren van het publiek domein ligt bij de stad Antwerpen. De stad Antwerpen legt hierbij tevens het projectbudget vast.

Juridische grond

Artikel 30, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt met betrekking tot in-housetoezicht volgende voorwaarden:

1° de aanbestedende overheid oefent op die rechtspersoon toezicht uit zoals op haar eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Specifiek met betrekking tot realisatie van bouw- en onderhoudsprojecten  van het stedelijk patrimonium zijn onder andere volgende artikels van toepassing:

  • in artikel 6 §3 wordt de opdracht aan AG Vespa voor het patrimoniumbeheer van het stedelijk patrimonium omschreven. De beleidsbeslissing tot het realiseren van bouw- en onderhoudsprojecten ligt bij de stad Antwerpen. De stad legt tevens het projectbudget vast. 
  • artikel 6  §3.4 bepaalt dat AG Vespa instaat voor de realisatie van bouw- en onderhoudsprojecten van het stedelijk patrimonium en dat deze opdracht de beslissingsbevoegdheid inzake het plaatsen en uitvoeren van overheidsopdrachten omvat, in eigen naam en voor rekening van de stad. De stad dient hiervoor de beleidsbeslissing tot realisatie van het project te nemen en het projectbudget vast te leggen.
  • in artikel 7, Lastgeving stedelijk patrimonium, verleent de stad een volmacht aan AG Vespa om in de realisatie van bouw-, onderhouds- en publieke domein projecten alle daden van beschikking en beheer te stellen in eigen naam en voor rekening van de stad voor wat betreft het stedelijk patrimonium. Onder deze lastgeving valt expliciet ook de bevoegdheid tot het nemen van alle beslissingen in het kader van overheidsopdrachten met betrekking tot het stedelijk patrimonium;
  • in artikel 11 §2 staat dat in uitvoering van de beheersovereenkomst, de stad alle kosten die AG Vespa opneemt, ten laste neemt.


Argumentatie

De stad Antwerpen is bezig met een grootschalige heraanleg van de Scheldekaaien. De Scheldekaaien zijn een strook van 6,7 km van het Droogdokkeneiland in het noorden tot Blue Gate Antwerp in het zuiden. De volgende jaren veranderen ze grondig van uitzicht.
De aanleg van de Scheldekaaien ter hoogte van Nieuw Zuid is een volgende stap in de realisatie van het masterplan. 

Het ‘Scheldepark Nieuw Zuid’ werd van de fase voorontwerp naar de fase definitief ontwerp verder in detail uitgewerkt, en dit in nauwe samenwerking met diverse stadsdiensten. Het resultaat is een landschapsontwerp gebaseerd op een goed beheersbare openbare ruimte.

Droge en natte zijde
Het landschapsontwerp ‘Scheldepark Nieuw Zuid’ vervult net zoals ‘Scheldepark Sint-Andries’ een taak om de stad Antwerpen te beschermen tegen overstroming. Binnen dit deel van de kaaien wordt dit in hoofdzaak gerealiseerd door een dijklichaam. In de vorm van taluds of hellingen wordt een waterkerend grondlichaam gecreëerd. Op het hoogste punt van +9,25 m TAW, het nieuwe Sigmapeil, ligt steeds de grens tussen de natte en droge zijde. Deze waterkeringslijn is op plan te herkennen: de natte zijde komt op zijn einde waar de kasseien stoppen en overgaan in gras. Echter dit is niet overal het geval, soms is er ook een grastalud dat mag overstromen, er zijn ook zones waar bomen staan die tegen tijdelijke overstroming kunnen.

Het definitief ontwerp van ‘Scheldepark Nieuw Zuid’ kenmerkt zich door volgende elementen: waterbos, waterrecuperatie, speel- en sportzones, groenstructuren, paviljoenen, landschapselementen en meubilair.

In de stedelijke meerjarenplanning 2020-2025 is een projectbudget voor Scheldekaaien Nieuw Zuid voorzien van 8.512.396,69 euro exclusief btw of 10.300.000,00 euro inclusief btw. Dit budget werd bekrachtigd: in volgend collegebesluit: 2020_CBS_03084.

In de oorspronkelijke ontwerpopdracht werd enkel rekening gehouden met het openbaar domein. Bij definitief ontwerp werd er beslist om ook de bouw van de paviljoenen mee in de opdracht te nemen. Hiervoor werd bijkomend een budget van 1.570.247,93 euro exclusief btw of 1.900.000 euro inclusief btw voorzien. 

Het initiële projectbudget voor de heraanleg werd geraamd in 2020 op basis van  de toen bepaalde vierkantemeterprijs. Gedurende de uitwerking van het ontwerpproject en de daarop volgende de inflatie bracht dit een significante stijging van de bouwkost en de studiekost (ereloon van conventionele lonen) met zich mee. In de loop van het project werden ook noodzakelijke meerwerken en hogere ambities vooropgesteld waardoor er nu een actualisatie van het projectbudget noodzakelijk is. 

De bouwkost (grijs en groen) werd geraamd op 7.260.000 exclusief btw bij vastlegging budgetten (prijspeil 2020). De hoofdaanneming grijs is uiteindelijk gegund voor 8.860.572,64 euro exclusief btw en de aanneming groen is gegund voor 949.228,65 euro exclusief btw. Dit geeft een werkelijke gunning voor de bouwkost van 9.809.801,29 euro exclusief btw, wat wil zeggen 2.549.801,29 euro exclusief btw meer dan geraamd bij de eerste vastlegging van budget.

De herziening van de bouwkost is tussen raming 2020 en gunning der werken in 2023 met 34 procent gestegen. Als we deze 34 procent bij de originele raming van 7.260.000 optellen bekomen we een bedrag van 9.728.400 exclusief btw. Dit grenst dus bij het werkelijk gegund bedrag. De meerkost op de bouwkost van 2.549.801,29 euro exclusief btw valt dus duidelijk te verantwoorden. 

De kost voor het bouwen van de paviljoenen werd geraamd op 1.511.246,43 euro exclusief btw bij vastlegging budgetten (prijspeil 2020). Tijdens het ontwerpproces hebben we tal van bezuinigingsrondes gedaan maar werden de normen waaraan de paviljoenen moesten aan voldoen qua energieprestatie en binnenklimaat verhoogd. De uiteindelijke raming bij definitief ontwerp van de paviljoenen die nu voorligt is 1.906.672,64 euro exclusief btw. Deze meerkost van 395.426,21 euro exclusief btw dit ligt ver onder de 34 procent herzieningsstijging ten gevolge van de bezuinigingsrondes op het ontwerp.

Voor het tweede deel nieuwe rioleringskoker (kanaal der krijgsgronden) is er een samenwerkingsovereenkomst met Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Water-link en werd 247.933,88 euro exclusief btw voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 van AG Vespa. 

De begeleidingskost van AG Vespa werd in 2020 vastgelegd op: 326.742,29 euro exclusief btw. Ten gevolge van de indexatie van de begeleidingskost bedraagt deze op heden: 533.847,37 euro exclusief btw. Dit is een meerkost van 207.105,08 euro exclusief btw. Dit is enerzijds te wijten aan de indexatie anderzijds door een verlenging van de duur van het ontwerptraject met name incorporatie van de renovatie van het kanaal der krijgsgronden, integreren van Aquathermie en het herbekijken van de paviljoenen in functie van een beter energieprestatie en binnenklimaat.

De studiekost werd gegund aan SWECO in 2021 in twee delen. Deel één tot vergunningsaanvraag en van vergunningsaanvraag tot definitieve oplevering. Op het deel van vergunningsaanvraag tot definitieve oplevering is er indexatie. Deze bedraagt op heden 29%. Dit bedrag werd niet voorzien bij gunning. Het deel van vergunning tot definitieve oplevering werd gegund voor 227.566,00 euro exclusief btw. De indexatie zou op dit moment 65.994,14 euro exclusief btw bedragen. Deze kan nog oplopen daar de uitvoering in periode 2024-2025 valt. 

De paviljoenen werden eerder uitgewerkt tot vergunningsaanvraag en daarna werd beleidsmatig beslist om andere normen te hanteren naar energieprestaties, dit in verband met de doeleinden van de paviljoenen. Hierdoor diende dus een herontwerp te gebeuren en dus een deel van de reeds uitgevoerde opdracht herdaan. Oorspronkelijk werd het ereloon ook gebaseerd op een budget van 1.000.000,00 euro. In ontwerp werd dit budget al verhoogd naar 1.511.246,43 euro exclusief btw. Door de hogere normen en na bezuinigingsronde komen we op een totaal ereloon van 315.597,14 euro exclusief btw. Dit is een verschil van 181.952,14 exclusief btw met het oorspronkelijke ereloon. 

Tijdens het ontwerpproces werd de ambitie voor waterhergebruik aangepast ten opzichte van goedgekeurde definitief ontwerp. Oorspronkelijk werd er geopteerd om het water uit het KDK te hergebruiken en zuiveren om hiermee de kanalen, het waterbos en de bomen te bevloeien. Na staalname van het water uit het KDK en de nieuwe problematiek van PFOS/PFAS bleek het water niet te hergebruiken met de voorziene zuivering. Hierdoor is er geopteerd om een constructie te bouwen tegen het KDK die later kan gebruikt worden na het voltooien van het zuiveringsstation in Pomppark-Zuid en de circulaire waterleiding. Deze meerkost bedraagt 23.710,98 euro exclusief btw.

Om het waterbos, de kanalen en bomen de komende jaren te bevloeien met herbruikdrinkwater, is er voor gekozen een ondergronds bekken te bouwen waarin het regenwater van de paviljoenen zal opgeslagen worden. Dit water zal een groot deel circulair door de kanalen stromen en bij voldoende capaciteit overstromen in het waterbos en gebruikt worden voor watergiften. Voor de studie van dit bekken en de indiening van een subsidiedossier voor het waterhergebruik is er een meerkost van 70.000 euro exclusief btw.

Om de kwaliteit van de groenaanplant te verbeteren is er beslist om voor nieuwe projecten twee aanbestedingen uit te schrijven één voor het aandeel grijs en één voor het aandeel groen. Dit zorgt echter wel voor een meerkost bij het studiebureau. Dit is voor deze opdracht geraamd op 20.000 euro exclusief btw.

Bij goedkeuring van de studie/architectuuropdracht werd er geen opdracht voorzien voor de ontwerper na aanbestedingsfase. Het is echter wel nodig en gewenst dat de ontwerper ook tijdens de uitvoeringsfase de werken mee opvolgt. Hiervoor dienen we een bijkomende opdracht te gunnen die geraamd wordt op 43.095,01 euro exclusief btw.  

Dit geeft in totaal een budgetverhoging van 5.375.266,67 euro exclusief btw of 6.504.072,67 euro inclusief btw. 

Algemene financiële opmerkingen

Het totale projectbudget voor het project Scheldekaaien Nieuw Zuid wordt geraamd op 16.804.072,67 euro inclusief btw, erelonen, voorstudies, buitenaanleg en 10% onvoorziene omstandigheden. Het vorige projectbudget bedroeg 10.300.000,00 euro inclusief btw in de periode 2020-2025 voorzien in eerdere besluitvorming over projectvoorbereidende opdrachten. Het te voorziene projectbudget in de periode 2020-2026 is 16.804.072,67 euro inclusief btw. Tot hiertoe werd slechts 1.503.841,31 euro vastgelegd. Gezien het geactualiseerde projectbudget van 16.804.072,67 euro bedraagt het vast te leggen bedrag dus 15.300.231,36 euro.

Het gewijzigde budget voorziet in bijkomende middelen voor de sterk gestegen herzieningen en bouwkosten, tevens in de aangepaste beleidsambities.

De kosten zullen verrekend worden op:

Budgetadres SUB_NR/INTERN/2400-2600/5291610000/226/2WNS020201PA3706/2SA050610

AG Vespa voert de opdracht uit in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het geactualiseerde projectbudget goed van Scheldekaaien Nieuw Zuid

Artikel 2

Het college keurt het bijkomende budget goed van 6.504.072,67 euro inclusief btw.

Artikel 3

Het college keurt goed om het budget van 15.300.231,36 euro vast te leggen. 

Artikel 4

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Scheldekaaien Nieuw Zuid

AG Vespa
Paradeplein 25
2018 Antwerpen

Ondernemingsnummer: 0267402076
IBAN: BE37 0910 1270 6928
15.300.231,36  EUR inclusief btw
budgetplaats: 5291610000
budgetpositie: 226
functiegebied: 2WNS020201PA3706
subsidie: SUB_NR
begrotingsprogramma: 2SA050610
budgetperiode: 2400-2600
4005610260