Terug
Gepubliceerd op 21/05/2024

2024_CBS_04253 - Stedelijk patrimonium. Sociale Dienstverlening. Sint-Jacobstraat 9, 2000 Antwerpen - Sint-Jacobskerk fase 2, deel 1. Restauratie exterieur. Bestek GAC_02020_1172. Werken stabiliteit en herstel klokkenstoel en vloerdelen Vastlegging krediet. Wijziging opdracht - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_04253 - Stedelijk patrimonium. Sociale Dienstverlening. Sint-Jacobstraat 9, 2000 Antwerpen - Sint-Jacobskerk fase 2, deel 1. Restauratie exterieur. Bestek GAC_02020_1172. Werken stabiliteit en herstel klokkenstoel en vloerdelen Vastlegging krediet. Wijziging opdracht - Goedkeuring 2024_CBS_04253 - Stedelijk patrimonium. Sociale Dienstverlening. Sint-Jacobstraat 9, 2000 Antwerpen - Sint-Jacobskerk fase 2, deel 1. Restauratie exterieur. Bestek GAC_02020_1172. Werken stabiliteit en herstel klokkenstoel en vloerdelen Vastlegging krediet. Wijziging opdracht - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Fase
Bestuursorgaan
Datum
Jaarnummer
Meerjarenpremieovereenkomst - Goedkeuring
College25 mei 2018
4789
Selectieleidraad, bestek en procedure - Goedkeuring
College27 maart 20202920
Selectie - Goedkeuring
College17 september 20217490
Gunning - Goedkeuring
College12 augustus 20226628
Gunning - GoedkeuringCollege4 september 20207303
Gunning - GoedkeuringCollege8 februari 20241448


De Sint-Jacobskerk werd in 1938 beschermd als monument (OA000274) om haar authentieke en oudheidkundige waarde en komt, voor wat de restauratiewerken – zowel exterieur als interieur – betreft,  in aanmerking voor subsidiëring door de Vlaamse overheid. De kerk is eigendom van de stad Antwerpen. De stad Antwerpen heeft bouwheerschap opgenomen voor zowel de restauratiewerken exterieur als voor de restauratiewerken interieur. 

Op 18 januari 2016 besliste het college om een aanvraag tot het sluiten van een meerjarenpremieovereenkomst voor de volledige restauratie en ontsluiting van de Sint-Jacobskerk in te dienen bij de Vlaamse overheid.

Op 25 mei 2018 (jaarnummer 4789) keurde het college van burgemeester en schepenen de meerjarenpremieovereenkomst met de Vlaamse overheid goed.

Op 12 augustus 2022 (jaarnummer 6628) werd de uitvoering van de exterieurrestauratie oost, fase 2 deel 1 onder de overeenkomst, door het college gegund aan THV Monument Goedleven – Altritempi VVZRL, Pauwelslei 186, 2930 Brasschaat met ondernemingsnummer 0878.824.552.

Juridische grond

Onvoorzienbare omstandigheden.

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt.  De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.


Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Tijdens de uitvoering van de restauratiewerken onder fase 1 deel 1 exterieur West, waar de werken aan de toren deel van uitmaakten, werd na offertevraag een wijziging van opdracht door het college (2020_CBS_07303) goedgekeurd aan Monument Goedleven NV. De restauratie van de klokken (fase 1 deel 4: restauratie klokken) was initieel voorzien als een afzonderlijke aanbesteding. Vooral de werfinrichting bleek dusdanig verweven met de lopende uitvoering restauratie exterieur dat een wijziging van opdracht noodzakelijk en kostenbewust bleek.

Tijdens de uitvoering van de werken aan de houtstructuur van de toren werden aantastingen en stabiliteitsproblemen vastgesteld aan de klokkenstoel en haar draagvloer, in tegenstelling tot het eerdere rapport van Monumentenwacht en een verslag van Clock-O-Matic waarin werd aangegeven dat de klokkenstoel in goede staat was. Bijgevolg diende de wijziging van opdracht ‘restauratie klokken’ voor onbepaalde duur te worden geschorst. Een gedetailleerd onderzoek van houtstructuur – onderzoek houtwormaantastingen met resistograaf door een onafhankelijk expert –  en een stabiliteitsonderzoek werden opgestart.

Uit deze onderzoeken bleek dat ingrijpende herstellingen noodzakelijk zijn. Deze konden – enkel al omwille van hun omvang -  niet meer in de aflopende uitvoering van de restauratie exterieur West fase 1 deel 1 opgenomen worden. 

De stabiliteitsstudie werd uitgevoerd door Macobo Stabo. Op basis hiervan werd een uitvoeringsdossier opgesteld door Steenmeijer Architecten bv. Naast de nodige houtherstellingswerken werd hierin ook rekening gehouden met de recent ontdekte houtcontaminatie die bijkomende voorzorgs- en veiligheidsmaatregelen noodzakelijk maakt.

Op basis van dit dossier werd een offerte gevraagd aan Monument Goedleven NV, aan wie de uitvoering van fase 2 deel 2 restauratie exterieur Oost werd gegund (2022_CBS_06628), die thans in uitvoering is. 

De uitvoering van de werken stabiliteit klokkenstoel en draagvloer omvat gelijkaardige werken als de werken in uitvoering fase 2 deel 1, waaronder de houtherstelling van de zolders. Ook is een deel van de werfinrichting, noodzakelijk voor de uitvoering van de werken stabiliteit klokkenstoel en herstel draagvloer, aanwezig evenals de werfinrichting in functie van de aanwezige houtcontaminatie.

Indien deze werken afzonderlijk aanbesteed zouden worden, zou een andere aannemer gebruik moeten maken van de werfinfrastructuur van Monument Goedleven NV en doorheen de lopende werf moeten met materiaal en personeel. Enkel al om veiligheidsredenen – gezien ook de aanwezige houtcontaminatie – is dit niet aangewezen. Ofwel zou een aparte werfinfrastructuur met aparte bouwlift voorzien moeten worden aan de westelijke ingang met een ruime doorboring van de daken met een volledige sluiting van de kerk tot gevolg.

Zowel in functie van veiligheid als vanuit kostenbewustzijn is het aangewezen om deze werken parallel met de uitvoering fase 2 deel 1 restauratie exterieur Oost door dezelfde aannemer te laten uitvoeren.

Nazicht offerte na onderhandeling:

Artikel

MT

Ehd.

Hoev.

Ehd-prijs in EUR

Totaal in EUR

Art. 0_Voorafgaande werkzaamheden

 

 

 

 

 

0.1_Werfinrichting

 

 

 

 

 

0.1.1_Algemene werfinrichting

 

G.P.

100%

16.771,12

16.771,12

0.1.2_Werfinrichting eigen aan de werken

P.M.

 

 

 

 

0.2_Plaatsbeschrijving

 

G.P.

100%

250,00

250,00

0.3_Besherming technische installaties

 

G.P.

100%

820,12

820,12

0.4_Preventiemaatregelen houtcontaminatie

 

 

 

 

 

0.4.1_Labo-analyses

P.M.

 

 

 

 

0.4.2_Onderzoek en advies Liantis

P.M.

 

 

 

 

0.4.3_intern overleg + uitwerken veiligheidsplan

 

G.P.

100%

-

-

0.4.4_Signalisatie op de werf

 

G.P.

100%

250,00

250,00

0.4.5_Stofzuigen aan de bron

 

 

 

 

 

0.4.5.1_Huur/aankoop stofzuigers

V.H.

dag

40

-

-

0.4.5.2_Stofzuigers aan  / uit

V.H.

dag

40

115,20

4.608,00

0.4.6_Toolbox

P.M.

 

 

 

 

Artikel

MT

Ehd.

Hoev.

Ehd-prijs in EUR

Totaal in EUR

0.4.7_PBM FFP3 maskers

 

 

 

 

 

0.4.7.1_Aankoop FFP3 maskers

V.H.

dag

40

30,00

1.200,00

0.4.7.2_Maskers op / af

V.H.

dag

40

15,36

614,40

0.4.8_PBM kleding met lange mouwen

 

 

 

 

 

0.4.8.1_Aankoop overalls

 

G.P.

100%

-

-

0.4.8.2_Aankoop wasmachine en droogkast

 

G.P.

100%

-

-

0.4.8.3_Overalls aan / uit

V.H.

dag

40

38,40

1.536,00

0.4.8.4_Wassen en drogen

V.H.

dag

40

57,60

2.304,00

0.4.9_PBM Handschoenen

 

 

 

 

 

0.4.9.1_Aankoop handschoenen

V.H.

dag

40

15,36

614,40

0.4.9.2_Handschoenen aan / uit

V.H.

dag

40

20,00

800,00

0.4.10_PBM veiligheidsschoenen

 

 

 

 

 

0.4.10.1_Aankoop veiligheidsschoenen

 

G.P.

100%

-

-

0.4.10.2_Veiligheidsshoenen aan / uit

V.H.

dag

40

38,40

1.536,00

0.4.11_Extra pauze bij warm weer

V.H.

dag

40

76,80

3.072,00

0.4.12_Extra persoonlijke hygiëne voor het eten

P.M.

 

 

 

 

0.4.13_Rendementsverlies schrijnwerkers

V.H.

uren

192

57,60

11.059,20

0.4.14_Loontoeslag paritair comité 124

 

G.P.

100%

1.990,66

1.990,66

0.4.15_Eindstofzuiging werfzone klokkenstoel

 

G.P.

100%

12.411,60

12.411,60

 

 

 

 

 

 

Structurele Herstellingen vloer klokkenstoel

 

 

 

 

 

Art.1_Schoringen

 

G.P.

100%

30.242,10

30.242,10

Art.2_Polymeerchemische herstelling

V.H.

2,571

31.902,20

82.020,56

 

 

 

 

 

 

Structurele herstelling klokkenstoel

 

 

 

 

 

Art.3_Schoring strijkbalk westzijde

 

G.P.

100%

13.556,25

13.556,25

Art.4_Opblokken onderregel klokkenstoel westzijde

 

G.P.

100%

1.124,74

1.124,74

Art.5_Demonteren en herplaatsen houten delen

 

 

 

 

 

5.1_Plaatselijk demonteren en herplaatsen plankenvloer in eik

V.H.

25,00

146,45

3.661,25

5.2_Vervangen vloerdelen in eik

V.H.

3,00

322,97

968,91

5.3_Verwijderen overtollige latten, balkjes, krammen, en dergelijke

 

G.P.

100%

1.405,92

1.405,92

5.4_Lichten eiken afdekplanken

V.H.

st

34

58,58

1.991,72

5.5_herplaatsen eiken afdekplanken

V.H.

st

30

87,87

2.636,10

Art.6_Polymeerchemishe herstellingen

V.H.

2,167

31.902,20

69.132,07

Art.7_Herstellingen in eik

V.H.

1,000

6.746,84

6.746,84

Art.8_Metingen en boringen

 

 

 

 

 

8.1_Houtweerstandsmeting met resistograaf

V.H.

st

20

72,50

1.450,00

8.2_Verslag van de boringen inclusief grafieken

 

G.P.

100%

920,00

920,00

8.3_Manuele boringen voor verder onderzoek

V.H.

st

10

58,58

585,80

Art.9_schilderwerk metalen

 

G.P.

100%

2.811,84

2.811,84

Totaal exclusief BTW                    279.091,59

 

Motivering nazicht:

Artikel

Totaalprijs in EUR

Advies

Art. 0_Voorafgaande werkzaamheden

 

 

0.1_Werfinrichting

 

 

0.1.1_Algemene werfinrichting

16.771,12

Nieuw artikel: het totaalbedrag is in verhouding tot de voorziene werken en marktconform. De extra werfinfrastructuur is noodzakelijk om de werken veilig te kunnen uitvoeren.

0.1.2_Werfinrichting eigen aan de werken

 

 

0.2_Plaatsbeschrijving

250,00

Nieuw artikel: prijs in verhouding tot de extra te beschrijven locaties en marktconform.

0.3_Besherming technische installaties

820,12

Nieuw artikel: prijs in verhouding tot de uit te voeren werken en marktconform.

0.4_Preventiemaatregelen houtcontaminatie

 

 

0.4.1_Labo-analyses

 

 

0.4.2_Onderzoek en advies Liantis

 

 

0.4.3_intern overleg + uitwerken veiligheidsplan

-

De aannemer rekent hier geen bijkomende kost voor aan omdat het voor fase 2 deel 1 uitgewerkte veiligheidsplan – ook voor wat de maatregelen houtcontaminatie betreft – kan hernomen worden.

0.4.4_Signalisatie op de werf

250,00

Nieuw artikel: prijs in verhouding tot de uit te voeren werken en marktconform.

0.4.5_Stofzuigen aan de bron

 

 

0.4.5.1_Huur/aankoop stofzuigers

-

De aannemer rekent de aankoop / huur niet aan en maakt gebruik van de stofzuigers, aangekocht voor de werken m.b.t. houtcontaminatie fase 2 deel 1.

0.4.5.2_Stofzuigers aan  / uit

4.608,00

Prijs en tijdsbesteding conform goedgekeurde verrekening 12, fase 2 deel 1.

0.4.6_Toolbox

 

 

0.4.7_PBM FFP3 maskers

 

 

0.4.7.1_Aankoop FFP3 maskers

1.200,00

Prijs conform goedgekeurde verrekening 12, fase 2 deel 1. De aannemer heeft in zijn offerte de eenheidsprijs voor aankoop en op/af omgewisseld. Dit heeft geen invloed op de totaalprijs.

0.4.7.2_Maskers op / af

614,40

Prijs en tijdsbesteding conform goedgekeurde verrekening 12, fase 2 deel 1.

0.4.8_PBM kleding met lange mouwen

 

 

0.4.8.1_Aankoop overalls

-

De aannemer rekent hier geen extra kost voor maar zal gebruik maken van de overalls die werden aangekocht voor de werken m.b.t.     houtcontaminatie fase 2 deel 1.

0.4.8.2_Aankoop wasmachine en droogkast

-

De aannemer rekent hier geen extra kost voor maar zal gebruik maken van de machines die werden aangekocht voor de werken m.b.t.     houtcontaminatie fase 2 deel 1.

0.4.8.3_Overalls aan / uit

1.536,00

Prijs en tijdsbesteding conform goedgekeurde verrekening 12, fase 2 deel 1.

0.4.8.4_Wassen en drogen

2.304,00

Prijs en tijdsbesteding conform goedgekeurde verrekening 12, fase 2 deel 1.

0.4.9_PBM Handschoenen

 

 

0.4.9.1_Aankoop handschoenen

614,40

Prijs conform goedgekeurde verrekening 12, fase 2 deel 1.

0.4.9.2_Handschoenen aan / uit

800,00

Prijs en tijdsbesteding conform goedgekeurde verrekening 12, fase 2 deel 1.

0.4.10_PBM veiligheidsschoenen

 

 

0.4.10.1_Aankoop veiligheidsschoenen

-

De aannemer rekent hier geen extra kost voor maar zal gebruik maken van de extra schoenen die werden aangekocht voor de werken m.b.t.     houtcontaminatie fase 2 deel 1.

0.4.10.2_Veiligheidsshoenen aan / uit

1.536,00

Prijs en tijdsbesteding conform goedgekeurde verrekening 12, fase 2 deel 1.

0.4.11_Extra pauze bij warm weer

3.072,00

Prijs en tijdsbesteding conform goedgekeurde verrekening 12, fase 2 deel 1.

0.4.12_Extra persoonlijke hygiëne voor het eten

 

 

0.4.13_Rendementsverlies schrijnwerkers

11.059,20

Prijs en tijdsbesteding conform goedgekeurde verrekening 12, fase 2 deel 1.

0.4.14_Loontoeslag paritair comité 124

1.990,66

Prijs en tijdsbesteding conform goedgekeurde verrekening 12, fase 2 deel 1.

0.4.15_Eindstofzuiging werfzone klokkenstoel

12.411,60

Nieuwe prijs, gebaseerd op de offerte van onderaannemer MRT. Prijs is in verhouding tot de bedragen die in verrekening 12 , fase 2 deel  1 werden goedgekeurd voor het stofzuigen van de overige zolders.

 

 

 

Structurele Herstellingen vloer klokkenstoel

 

 

Art.1_Schoringen

30.242,10

Nieuwe prijs die gestaafd werd met offerte onderaannemer MSC. De prijs is marktconform.

Art.2_Polymeerchemische herstelling

82.020,56

Eenheidsprijs conform offerte fase 2 deel 1.

 

 

 

Structurele herstelling klokkenstoel

 

 

Art.3_Schoring strijkbalk westzijde

13.556,25

Nieuwe prijs die gestaafd werd met offerte onderaannemer MSC. De prijs is marktconform.

Art.4_Opblokken onderregel klokkenstoel westzijde

1.124,74

Nieuwe prijs. Prijs is marktconform.

Art.5_Demonteren en herplaatsen houten delen

 

 

5.1_Plaatselijk demonteren en herplaatsen plankenvloer in eik

3.661,25

Nieuwe prijs. Prijs is marktconform.

5.2_Vervangen vloerdelen in eik

968,91

Nieuwe prijs. Prijs is marktconform.

5.3_Verwijderen overtollige latten, balkjes, krammen, en dergelijke

1.405,92

Nieuwe prijs. Prijs is marktconform.

5.4_Lichten eiken afdekplanken

1.991,72

Nieuwe prijs. Prijs is marktconform.

5.5_Herplaatsen eiken afdekplanken

2.636,10

Nieuwe prijs. Prijs is marktconform.

Art.6_Polymeerchemishe herstellingen

69.132,07

Eenheidsprijs conform offerte fase 2 deel 1.

Art.7_Herstellingen in eik

6.746,84

Eenheidsprijs conform offerte fase 2 deel 1.

Art.8_Metingen en boringen

 

 

8.1_Houtweerstandsmeting met resistograaf

1.450,00

Nieuwe prijs. Prijs is marktconform.

8.2_Verslag van de boringen inclusief grafieken

920,00

Eenheidsprijs conform offerte fase 2 deel 1.

8.3_Manuele boringen voor verder onderzoek

585,80

Nieuwe prijs. Prijs is marktconform.

Art.9_schilderwerk metalen

2.811,84

Nieuwe prijs. Prijs is marktconform.

Totaal exclusief btw                                                279.091,59 EUR

Conclusie: 

De prijzen zijn marktconform en kunnen gunstig geadviseerd worden evenals de totaalprijs van 279.091,59 EUR.

Rekening houdend met een uitvoeringstermijn van 40 dagen in de posten met betrekking tot de houtcontaminatie en een rendementsverlies van 15% of 192 werkuren (= zes werkdagen), de opbouw en demontage van de werfinfrastructuur, die 2 x 5 werkdagen omvat, en de overige uit te voeren werken (houtweerstandsmetingen en schilderwerk metalen), is de opgegeven uitvoeringstermijn van 60 werkdagen correct en kan deze termijn gunstig geadviseerd worden.



Algemene financiële opmerkingen

De wijziging opdracht bedraagt 279.091,59  EUR + 58.609,23  EUR (21% btw) =  337.700,82 EUR + 50.655,12 EUR (15% herzieningen en onvoorziene omstandigheden) = 388.355,94 EUR en zal verrekend worden op het investeringsbudget 2024 en 2025. Er is voldoende krediet beschikbaar.



Beleidsdoelstellingen

4 - Harmonieuze stad
2HMS06 - Samenlevingsopbouw en erediensten
2HMS0603 - Levensbeschouwelijk beleid
2HMS060301 - Erediensten
2HMS060301P08835 - Mesterproject Sint-Jacobs

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de wijziging van de opdracht in meer goed voor een bedrag van 279.091,59  EUR + 58.609,23 EUR (21% btw) + 50.655,12 EUR (15% herzieningen en onvoorziene omstandigheden)  = 388.355,94  EUR

Artikel 2

Het college keurt de termijnverlenging van 60 werkdagen goed

Artikel 3

Het college keurt goed een bedrag van 388.355,94 EUR inclusief btw en herzieningen vast te leggen op investeringskrediet 2024 – 2025, op naam van THV Monument Goedleven – Altritempi VVZRL, Pauwelslei 186, 2930 Brasschaat voor de Sint-Jacobskerk fase 2, deel 1: restauratie exterieur Oost op basis van bestek GAC_02020_1172.

Artikel 4

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Sint-Jacobskerk fase 2, deel 1: restauratie exterieur Oost_klokkenstoel stabiliteit

THV Monument Goedleven - Altritempi
Pauwelslei 186
2930 Brasschaat

Ondernemingsnummer: 0878.824.552
Rekeningnummer: BE15415101250130
388.355,94  EUR inclusief btw en herzieningenbudgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 2HMS110101P08835
subsidie: BS_STJACOB_MJPOOE
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA040790
budgetperiode: 2400 en 2500
4005613406