Terug
Gepubliceerd op 21/05/2024

2024_CBS_04191 - Omgevingsvergunning - OMV_2024002292. Suikerrui 16-18. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 17/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_04191 - Omgevingsvergunning - OMV_2024002292. Suikerrui 16-18. District Antwerpen - Weigering 2024_CBS_04191 - Omgevingsvergunning - OMV_2024002292. Suikerrui 16-18. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024002292

Gegevens van de aanvrager:

BV HAIXIAN met als adres Suikerrui 16 te 2000 Antwerpen en mevrouw Lifen Hsiang met als adres Schanslaan 39 te 2150 Borsbeek

Ligging van het project:

Suikerrui 16-18 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 4 sectie D nr. 280G

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de voorgevel: plaatsen van zaak-gebonden publiciteit, plaatsen van een zonneluifel en het wijzigen van het schrijnwerk van de winkelpui

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed ‘Meergezinswoning in art-decostijl’:

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/4629;

-          28/09/2012: proces-verbaal (20103439) aan de achterzijde van het pand op de gelijkvloerse verdieping, zijnde Haarstraat, werd een rooster met mechanische afvoer gemonteerd, om de lucht van de afvalcontainers af te voeren aar de openbare weg; 

-          01/04/1999: vergunning (19983730) voor het vernieuwen van een bestaande voorgevel en het bijplaatsen van een reclame op de voorgevel;

-          09/02/1973: vergunning (1973965) voor een binnenverbouwing;

-          16/10/1929: toelating (1929#34658) voor het afbreken van 2 huizen en oprichten van een gebouw.

 

Vergunde toestand

-          Functie: gemengd gebouw:

  • reca op de gelijkvloerse verdieping en entresol;
  • achterliggend magazijn;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen en een entresol met een plat dak;
  • volledig bebouwd perceel;

-          gevelafwerking:

  • cementbepleistering in simili-natuursteen;
  • 4 reliëfs in de fries, met voorstellingen van transportmiddelen: oceaanstomer, trein, auto, vliegtuig;
  • toegang bovenliggende woongelegenheden tegen de rechter perceelgrens;
  • toegang reca-functie in de vitrine met portiek.

 

Bestaande toestand

-          gevelafwerking:

  • winkelpui in hout met bovenlichten op de gelijkvloerse verdieping;
  • perceelsbrede zonneluifel.

 

Nieuwe toestand

-          functie: gemengd gebouw: 

  • reca op de gelijkvloerse verdieping conform de vergunde toestand;
  • verdiepingen vormen geen onderdeel van voorliggende aanvraag;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen en een entresol met een plat dak;
  • volledig bebouwd perceel;

-          gevelafwerking:

  • winkelpui met donkergrijs aluminium schrijnwerk;
  • zaakgebonden publiciteit:  

-          vlakke publiciteit op de gelijkvloerse verdieping;

-          pvc-paneel op het gevelvlak tussen de entresol en eerste verdieping;

  • perceelsbrede zonneluifel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voorgevel:

-          plaatsen van zaakgebonden publiciteit;

-          plaatsen van een zonneluifel.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

22 januari 2024

11 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

22 januari 2024

4 april 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - reca (r) en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

-          artikel 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde:

In CHE-gebied, bij inventarispanden worden de wijzigingen tegenover de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen. Het schrijnwerk (winkelpui) op de gelijkvloerse verdieping werd vervangen door grijskleurig aluminium.

-          artikel 2.1.2 Harmonieregel en referentiebeeld:

Het logo op het gevelvlak tussen de entresol en de eerste verdieping dat voorzien wordt op een pvc-paneel is niet in harmonie met de omgeving.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 18 Algemene bepalingen:

De nieuwe toegangsdeur moet voldoen aan de voorschriften van de integrale toegankelijkheid. Dit wil zeggen dat er tussen de binnen- en buitenruimte (openbaar domein) slechts een hoogteverschil van 2 cm mag zijn om te overbruggen, zonder helling. Het is onduidelijk of hier in voorliggende aanvraag aan wordt voldaan.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed: zie RUP Binnenstad.
  • artikel 6 Harmonie en draagkracht: zie RUP Binnenstad.
    • artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels:
      Het nieuwe schrijnwerk (winkelpui) met dubbele deur die grenst aan het openbaar domein mag niet naar het openbaar domein opendraaien (tenzij dit nooduitgangen betreft).
    • artikel 33 Zaakgebonden publiciteit:

In CHE-gebied en voor inventarispanden geldt dat publiciteit op het gevelvlak enkel mag bestaan uit losse letters. Publiciteit mag enkel verlicht worden met klemtoonverlichting. Losse letters of logo’s mogen inwendig verlicht worden. De zaakgebonden publiciteit in losse letters wordt voorzien op een pvc-paneel. Het logo op het gevelvlak tussen de entresol en de eerste verdieping wordt voorzien op een pvc-paneel.

Ze dient minstens 0,60 m verwijderd te blijven van de grens met het naburige eigendom. Deze publiciteit wordt voorzien op 0,45 m van de linker perceelgrens.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een gevelwijziging aan een bestaande reca. Er is geen functiewijziging.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het gebouw is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed en gelegen in CHE-gebied.

 

Het gebouw is beeldbepalend in de omgeving van de Suikerrui. De oorspronkelijke handelsruimte besloeg initieel een dubbel hoog gelijkvloers. Het interieur van de winkel was voorzien van een centrale vide en een gaanderij op +1. Deze ruimte-indeling is nog steeds leesbaar in de gevel die een duidelijk onderscheid maakt tussen winkelpui met vitrines op gelijkvloers en +1 en de bovenliggende woonverdiepingen.

 

De stedelijke dienst Monumentenzorg gaf een ongunstig advies over de aanvraag:

“Voorliggende aanvraag heeft uitsluitend betrekking op de gelijkvloerse gevel. De plannen bij de aanvraag bevatten geen correcte laatst vergunde toestand: er werd geen doorsnede opgemaakt en de gevelplannen bevatten geen informatie over de zonnetent. Dit maakt het niet mogelijk om de aanvraag vanuit oogpunt monumentenzorg volledig te kunnen beoordelen. De afmetingen en afwerking van de zonnetent kunnen niet afgetoetst worden aan de voorschriften van het terrasreglement historische binnenstad. De vooropgestelde reclame is in strijd met de voorschriften van de bouwcode.

 

De stedelijke dienst Monumentenzorg adviseert voorliggende aanvraag daarom ongunstig en vraagt een gevelvalorisatie op basis van de herwaardering van de historische toestand en rekening houdend met volgende uitgangspunten:

De volledige gevel dient geschilderd te worden in eenzelfde kleur. De samenhang van de gevel op gelijkvloers en +1 moet leesbaar blijven. De gevelopeningen dienen dus op een uniforme manier ingevuld te worden, met eenzelfde materiaal en kleur. De gelijkvloerse gevelopeningen dienen qua hoogte uitgelijnd te worden, conform de laatst vergunde toestand. De raamverdeling op +1 dient uitgevoerd te worden conform de laatst vergunde toestand.

Reclame en zonnetent dienen uitgevoerd te worden in overeenstemming met de geldende voorschriften.”

 

Dit advies wordt integraal gevolgd.

De gevelwijziging is in strijd met artikels 2.1.1 en 2.1.2 van RUP Binnenstad en met artikels 5 en 6 van de bouwcode. Het donkergrijze aluminium schrijnwerk heeft geen samenhang met de architectuur van het gebouw en de markante gevel.

Het reclamebord is in strijd met artikel 33 van de bouwcode. Zaakgebonden reclame moet bestaan uit losse letters die rechtstreeks op de gevel worden geplaatst. Het logo met de krab verstoort het gevelbeeld en haalt de visuele eenheid van de art deco-gevel naar beneden.

Over de zonneluifel wordt te weinig informatie gegeven om te beoordelen of hij voldoet aan het Algemeen reglement privatieve inname openbaar domein open horecaterrassen.

 

Het pand is gelegen in het hart van de historische binnenstad en de onmiddellijke nabijheid van de belangrijkste monumenten van Antwerpen. Gelet op de grote inspanningen die de afgelopen jaren geleverd zijn in functie van de opwaardering van de Suikerrui, dient de aanvraag voldoende garantie te geven op herstel van het gevelbeeld. Voorliggende aanvraag is strijdig met de voorschriften en biedt geen zekerheid op ruimtelijke kwaliteit. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.

 

De aanvraag moet voldoen aan de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid. Volgens artikel 18 moet de nieuwe toegangsdeur voldoen aan de voorschriften. Dit wil zeggen dat er tussen de binnen- en buitenruimte (openbaar domein) slechts een hoogteverschil van 2 cm mag zijn om te overbruggen, zonder helling. Het is onduidelijk of hier in voorliggende aanvraag aan wordt voldaan.

 

De nieuwe toegangsdeur mag conform artikel 14 van de bouwcode niet over het openbaar domein draaien tenzij opgelegd door de brandweer.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 januari 2024

Volledig en ontvankelijk

22 januari 2024

Start 1e openbaar onderzoek

31 januari 2024

Einde 1e openbaar onderzoek

7 februari 2024

Start laatste openbaar onderzoek

16 februari 2024

Einde laatste openbaar onderzoek

16 maart 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

6 mei 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

5 juni 2024

Verslag GOA

3 mei 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

31 januari 2024

7 februari 2024*

0

0

0

0

16 februari 2024

16 maart 2024

0

0

0

0

* Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat het vroegtijdig is stopgezet. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.