Terug
Gepubliceerd op 21/05/2024

2024_CBS_04223 - Omgevingsvergunning - OMV_2024015668. Prins Boudewijnlaan 40. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_04223 - Omgevingsvergunning - OMV_2024015668. Prins Boudewijnlaan 40. District Wilrijk - Goedkeuring 2024_CBS_04223 - Omgevingsvergunning - OMV_2024015668. Prins Boudewijnlaan 40. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024015668

Gegevens van de aanvrager:

de heer Patrick Van Abbeny met als adres Elsdonklaan 26 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Prins Boudewijnlaan 40 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie B nr. 371V2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanpassen van de voortuinstrook langs de Hindenstraat ten behoeve van de bezoekende klanten aan de winkel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          31/03/2017: vergunning (ROL-nummer: 201748) voor het plaatsen van zaakgebonden publiciteit in het gevelvlak en schilderen van de gevel van het gelijkvloers;

-          14/03/2001: vergunning (222#10106) voor het uitbreiden van de winkel;

-          28/06/1976: vergunning (222#16658) voor het oprichten van een appartementsgebouw + winkel.

 

Vergunde toestand

-          appartementsgebouw met een winkel op de gelijkvloerse bouwlaag;

-          bouwvolume: 2 bouwlagen met zadeldak;

-          materiaalgebruik van de voortuinstrook langs de Hindenstraat en de Prins Boudewijnlaan is niet bekend bij de laatst vergunde toestand.

 

Bestaande toestand

-          appartementsgebouw met een winkel op de gelijkvloerse bouwlaag;

-          bouwvolume: 2 bouwlagen met zadeldak;

-          vrijstaand bijgebouw op de voortuinstrook langs de Hindenstraat;

-          inrichting voortuin stroken:

  • toegangspad in beton;
  • pad naar het vrijstaande bijgebouw op de voortuinstrook in grind;

-          vrijstaand bijgebouw op de voortuinstrook langs de Hindenstraat.

 

Nieuwe toestand

-          appartementsgebouw met een winkel op de gelijkvloerse bouwlaag;

-          bouwvolume: 2 bouwlagen met zadeldak;

-          inrichting voortuinstrook langs de Prins Boudewijnlaan:

  • gras en grind;

-          inrichtring voortuinstrook langs de Hindenstraat:

  • 2 autostaanplaatsen op een ondergrond van grasdallen;
  • fietsenstalplaatsen voor 5 fietsen op een ondergrond van grasdallen.

 

Inhoud van de aanvraag 

-          voorzien van 2 autostaanplaatsen en fietsenstalplaatsen op de voortuinstrook langs de Hindenstraat.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen

29 maart 2024

12 april 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

29 maart 2024

4 april 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 27 Open ruimte:

voortuinen zijn vrij van constructies met uitzondering van tuinafsluitingen en brievenbussen. Enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten. Het aanleggen van 2 autostaanplaatsen en fietsenstalplaatsen op de voortuinstrook is strijdig met dit artikel. In de voortuinstrook links van de inkomzone is er eveneens meer verharding (=grind) aanwezig dan strikt noodzakelijk.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag is strijdig met artikel 27 van de bouwcode. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er geoordeeld dat er, met behulp van artikel 3 van de bouwcode, een gedeeltelijke afwijking kan worden verleend. Dit wordt verder gemotiveerd onder de rubriek ‘Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid’.

 

Functionele inpasbaarheid

De functie van winkel op het gelijkvloers en wonen op de verdieping blijft ongewijzigd waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag beoogt, strijdig met artikel 27 van de bouwcode, het inrichten van twee parkeerplaatsen en een fietsenstalplaats in de voortuin. Het pand bevindt zich op de hoek van de Prins Boudewijnlaan en de zijstraat de Hindestraat. Het is omwille van de  verkeersveiligheid door de inrit langs de zijde van de Hindestraat te voorzien en de brede voortuinzone dat de inplanting van de niet overdekte fietsenstalplaats en autostaanplaatsen stedenbouwkundig aanvaardbaar is. Door de inrij van de autostaanplaatsen te voorzien via de reeds aanwezige inrit van de naastgelegen parking, kan de haag die de voortuin afsluit van het openbaar domein optimaal behouden blijven waardoor de voortuin het groen uitzicht bewaart in het straatbeeld. Er verdwijnen hierdoor ook geen parkeerplaatsen op openbaar domein.

Het gebruik van grasdals laat het water nog op natuurlijke wijze infiltreren in de bodem.

Deze inplanting beperkt de impact op het perceel en de omgeving. Er kan met behulp van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden verleend op artikel 27 voor wat betreft de autostaanplaatsen en de fietsenstalplaats. Er wordt echter bijkomend opgemerkt dat er in de voortuinstrook aan de linkerzijde van de inkomzone meer verharding (= grind) is dan de strikt noodzakelijke verharding. Om die reden zal er in voorwaarde bij de vergunning worden opgenomen om de overige zone van de voortuin (exclusief de autostaanplaatsen en de fietsenstalplaats) groen in te richten conform artikel 27. Op die manier blijft het overgrote deel van de voortuin groen en onverhard.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.

 

Aangezien er geen uitbreiding van de winkel is of een functiewijziging is er geen parkeerbehoefte en is de parkeerparagraaf niet van toepassing.

Het betreft de herinrichting van de voortuin met 2 parkeerplaatsen, die bereikbaar zijn via de inrit naar achterliggende garages. Als suggestie wordt er vanuit de stedelijke dienst Mobiliteit meegeven om bij de twee parkeerplaatsen bordjes te plaatsen ‘Privéparking’.

Er worden ook fietsenbeugels aan de voordeur van de winkel voorzien. Er zijn nu 4 beugels dicht opeen geplaatst (65 cm), met plaats voor 5 fietsen. Tussen de beugels past 1 fiets. Een bijkomende suggestie is om één beugel minder te voorzien en de beugels verder uiteen te zetten zodat er op dezelfde plaats 6 fietsen gesteld kunnen worden. Aan elke kant van de beugel kan dan een fiets met kader worden vastgemaakt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

Het grind in de voortuin moet vervangen worden door groen in volle grond.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 februari 2024

Volledig en ontvankelijk

29 maart 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 mei 2024

Verslag GOA

7 mei 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

Het grind in de voortuin moet vervangen worden door groen in volle grond.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.