Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024015668 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Patrick Van Abbeny met als adres Elsdonklaan 26 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Prins Boudewijnlaan 40 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 42 sectie B nr. 371V2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | aanpassen van de voortuinstrook langs de Hindenstraat ten behoeve van de bezoekende klanten aan de winkel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 31/03/2017: vergunning (ROL-nummer: 201748) voor het plaatsen van zaakgebonden publiciteit in het gevelvlak en schilderen van de gevel van het gelijkvloers;
- 14/03/2001: vergunning (222#10106) voor het uitbreiden van de winkel;
- 28/06/1976: vergunning (222#16658) voor het oprichten van een appartementsgebouw + winkel.
Vergunde toestand
- appartementsgebouw met een winkel op de gelijkvloerse bouwlaag;
- bouwvolume: 2 bouwlagen met zadeldak;
- materiaalgebruik van de voortuinstrook langs de Hindenstraat en de Prins Boudewijnlaan is niet bekend bij de laatst vergunde toestand.
Bestaande toestand
- appartementsgebouw met een winkel op de gelijkvloerse bouwlaag;
- bouwvolume: 2 bouwlagen met zadeldak;
- vrijstaand bijgebouw op de voortuinstrook langs de Hindenstraat;
- inrichting voortuin stroken:
- vrijstaand bijgebouw op de voortuinstrook langs de Hindenstraat.
Nieuwe toestand
- appartementsgebouw met een winkel op de gelijkvloerse bouwlaag;
- bouwvolume: 2 bouwlagen met zadeldak;
- inrichting voortuinstrook langs de Prins Boudewijnlaan:
- inrichtring voortuinstrook langs de Hindenstraat:
Inhoud van de aanvraag
- voorzien van 2 autostaanplaatsen en fietsenstalplaatsen op de voortuinstrook langs de Hindenstraat.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 29 maart 2024 | 12 april 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 29 maart 2024 | 4 april 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
voortuinen zijn vrij van constructies met uitzondering van tuinafsluitingen en brievenbussen. Enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten. Het aanleggen van 2 autostaanplaatsen en fietsenstalplaatsen op de voortuinstrook is strijdig met dit artikel. In de voortuinstrook links van de inkomzone is er eveneens meer verharding (=grind) aanwezig dan strikt noodzakelijk.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag is strijdig met artikel 27 van de bouwcode. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er geoordeeld dat er, met behulp van artikel 3 van de bouwcode, een gedeeltelijke afwijking kan worden verleend. Dit wordt verder gemotiveerd onder de rubriek ‘Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid’.
Functionele inpasbaarheid
De functie van winkel op het gelijkvloers en wonen op de verdieping blijft ongewijzigd waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag beoogt, strijdig met artikel 27 van de bouwcode, het inrichten van twee parkeerplaatsen en een fietsenstalplaats in de voortuin. Het pand bevindt zich op de hoek van de Prins Boudewijnlaan en de zijstraat de Hindestraat. Het is omwille van de verkeersveiligheid door de inrit langs de zijde van de Hindestraat te voorzien en de brede voortuinzone dat de inplanting van de niet overdekte fietsenstalplaats en autostaanplaatsen stedenbouwkundig aanvaardbaar is. Door de inrij van de autostaanplaatsen te voorzien via de reeds aanwezige inrit van de naastgelegen parking, kan de haag die de voortuin afsluit van het openbaar domein optimaal behouden blijven waardoor de voortuin het groen uitzicht bewaart in het straatbeeld. Er verdwijnen hierdoor ook geen parkeerplaatsen op openbaar domein.
Het gebruik van grasdals laat het water nog op natuurlijke wijze infiltreren in de bodem.
Deze inplanting beperkt de impact op het perceel en de omgeving. Er kan met behulp van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden verleend op artikel 27 voor wat betreft de autostaanplaatsen en de fietsenstalplaats. Er wordt echter bijkomend opgemerkt dat er in de voortuinstrook aan de linkerzijde van de inkomzone meer verharding (= grind) is dan de strikt noodzakelijke verharding. Om die reden zal er in voorwaarde bij de vergunning worden opgenomen om de overige zone van de voortuin (exclusief de autostaanplaatsen en de fietsenstalplaats) groen in te richten conform artikel 27. Op die manier blijft het overgrote deel van de voortuin groen en onverhard.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.
Aangezien er geen uitbreiding van de winkel is of een functiewijziging is er geen parkeerbehoefte en is de parkeerparagraaf niet van toepassing.
Het betreft de herinrichting van de voortuin met 2 parkeerplaatsen, die bereikbaar zijn via de inrit naar achterliggende garages. Als suggestie wordt er vanuit de stedelijke dienst Mobiliteit meegeven om bij de twee parkeerplaatsen bordjes te plaatsen ‘Privéparking’.
Er worden ook fietsenbeugels aan de voordeur van de winkel voorzien. Er zijn nu 4 beugels dicht opeen geplaatst (65 cm), met plaats voor 5 fietsen. Tussen de beugels past 1 fiets. Een bijkomende suggestie is om één beugel minder te voorzien en de beugels verder uiteen te zetten zodat er op dezelfde plaats 6 fietsen gesteld kunnen worden. Aan elke kant van de beugel kan dan een fiets met kader worden vastgemaakt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Het grind in de voortuin moet vervangen worden door groen in volle grond.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 2 februari 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 29 maart 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 28 mei 2024 |
Verslag GOA | 7 mei 2024 |
Naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het grind in de voortuin moet vervangen worden door groen in volle grond.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.