Terug
Gepubliceerd op 21/05/2024

2024_CBS_04201 - Omgevingsvergunning - OMV_2024027909. Kapelstraat 2. District Berendrecht - Zandvliet - Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_04201 - Omgevingsvergunning - OMV_2024027909. Kapelstraat 2. District Berendrecht - Zandvliet - Lillo - Goedkeuring 2024_CBS_04201 - Omgevingsvergunning - OMV_2024027909. Kapelstraat 2. District Berendrecht - Zandvliet - Lillo - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024027909

Gegevens van de aanvrager:

OI Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw (VL - Antwerpen) met als adres Spaansemolenstraat 39 te 2040 Berendrecht (Antwerpen)

Ligging van het project:

Kapelstraat 2 te 2040 Berendrecht (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 19 sectie C nr. 58/3B

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

renoveren van de daken en dakruiter

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          het parkje en de kapel is vastgesteld als bouwkundig erfgoed.

 

Vergund geachte toestand  

-          functie: kapel;

-          bouwvolume:

  • kapel met een schip van 3 traveeën en koor van 2 traveeën met driezijdige sluiting en lagere aanbouw met zadeldak;
  • kroonlijsthoogte van het schip van 4,68 m en nokhoogte van 9,13 m;
  • kroonlijsthoogte van het koor van 4,68 m en nokhoogte van 7,54 m;

-          gevelafwerking:

  • gevels opgetrokken in roodbruine gevelsteen;
  • steunberen en de raamomlijsting van het koor gecementeerd;
  • ramen in het schip en het koor met loodglas;
  • buitenschrijnwerk uitgevoerd in hout, wit geschilderd;
  • daken zijn bekleed met natuurleien;

-          inrichting: de kapel staat op een driehoekig parkje met bomen, 15 staties van de rozenkrans, een Lourdesgrot, een Heilig Hartbeeld en een beeld van de Heilige Theresa.

 

Bestaande toestand

-          functie: kapel;

-          bouwvolume: conform de vergund geachte toestand, uitgezonderd:

  • aan de voorgevel werd een dakruiter geplaatst op het dak van de kapel,
  • de hoogte van de dakruiter is 13,44 m;

-          gevelafwerking: conform de vergund geachte toestand, uitgezonderd:

  • de constructie van de dakruiter werd uitgevoerd in hout, wit geschilderd;
  • het dak van de dakruiter is bekleed met natuurleien;

-          inrichting: conform de vergund geachte toestand, uitgezonderd:

  • aan de inkom van de kapel werd een talud voorzien.

 

Nieuwe toestand

-          functie: ongewijzigd;

-          bouwvolume:

  • aan de voorgevel een dakruiter op het dak van de kapel;
  • hoogte van de dakruiter van 13,44 m;
  • de dakconstructie van het schip wordt volledig vervangen binnen het bouwvolume;
  • de dakconstructie van het koor wordt waar nodig hersteld naar het oorspronkelijke staat;

-          gevelafwerking:

  • de scheuren in het metselwerk en de gecementeerde delen worden hersteld in de oorspronkelijke staat;
  • de daken worden terug voorzien van natuurleien;

-          inrichting: aan de inkom van de kapel wordt een talud met de nodige plateaus voorzien van 1,50 m breedte.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de dakconstructie van het schip van de kapel;

-          bouwen van een nieuwe dakconstructie op het schip van de kapel;

-          plaatsen van nieuwe leien op de daken;

-          plaatsen van een dakruiter op het dak;

-          herstellen van het metselwerk en de gecementeerde delen;

-          aanleggen van een hellend vlak aan de inkom van de kapel.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

3 april 2024

25 april 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Sociale Dienstverlening/ Gemeenschapsvorming/ Ontmoeting/ Levensbeschouwingen

3 april 2024

11 april 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

3 april 2024

9 april 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • artikel 8 §3: De infiltratievoorziening wordt ondergronds voorzien in plaats van bovengronds.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De gevraagde werken omvatten het renoveren van de gevels, daken en dakruiter van de kapel Onze-Lieve-Vrouw van Hagelberg in Berendrecht en het aanleggen van een hellend vlak naar de inkomdeur. Verder worden er rioleringswerken uitgevoerd ten behoeve van de kapel.

Geen van deze werken tasten de bestaande functie aan.

 

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Levensbeschouwingen. Zij brengen aangaande de functie het volgende advies uit:

“Deze aanvraag betreft het renoveren van de daken en dakruiter van de Kapel van de Onze-Lieve-Vrouw van de Hagelberg, onder beheer van de erkende kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw te Berendrecht. Zij kreeg in 2018 het statuut van nieuwe parochiekerk na het onttrekken aan de eredienst van de Sint-Jan Baptistkerk. Het gebouw is nog steeds in gebruik voor de eredienstfunctie en de werken zijn noodzakelijk. Wij adviseren positief.”

Dit advies wordt bijgetreden.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag houdt renovatiewerken in en dit zonder volume-uitbreiding. Deze werken en hebben geen impact op de schaal, het ruimtegebruik noch op de bouwdichtheid van de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen – cultuurhistorische aspecten

Zowel aan het exterieur als het interieur van de kapel worden werken voorgesteld. Gelet op het statuut van de kapel – het gebouw werd bij ministerieel besluit van 14 maart 2019 opgenomen op de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed – werd de aanvraag ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Het door hen uitgebrachte gunstige advies luidt als volgt:

“Bij de aanvraag werd een cultuurhistorische nota gevoegd met een bouwhistorisch en waardenstellend luik. Deze nota bevat voldoende informatie om de afweging van de aangevraagde werken te maken. Er was geen overleg met de bouwheer of de architect voorafgaand aan het indienen van de aanvraag.

 

Naar aanleiding van een aantal bouwkundige gebreken werd onderhavige aanvraag opgemaakt met tot doel de vernieuwing/herstelling van de dakstructuur en een algemeen onderhoud van de buitenschil.

De onderhoudswerken aan het exterieur worden gunstig beoordeeld. Deze werken respecteren de erfgoedwaarde en zetten in op het maximaal behoud van historisch materiaal.

Volgens de plannen wordt de toegangshelling voor mindervaliden vernieuwd. Deze ingreep wordt echter niet in de verantwoordingsnota vermeld. Om de integrale toegankelijkheid van het gebouw te garanderen is dit een aanvaardbare toevoeging.

In het interieur zal de kapconstructie vernieuwd worden. Deze dateert vermoedelijk van bij de uitbreiding van de kapel in 1925. De dakkap van het (oudere) koor is uitgevoerd in naaldhout en dateert daarom wellicht ook uit de 20ste eeuw. De dakkap vertoont ernstige en structurele aantasting van de ribben en bij uitbreiding spanten, gordingen en trekkers door actieve boktor. Door oude lekken aan het dak zijn delen van de dakconstructie ingerot, vervuild en moeilijk toegankelijk. De dakstructuur van het koor en de aanbouw worden hersteld in grenenhout. Omwille van de slechte toestand van de dakkap van het schip is het integraal vervangen hiervan een noodzaak. Het gedrukte tongewelf wordt niet teruggebracht, maar de nieuwe spantenstructuur wordt in het zicht gelaten. De houten structuren worden wit geschilderd en de dakvlakken tussen de kepers worden afgewerkt met een vlakke bepleistering. De argumentatie voor deze aanpak is overtuigend, zodat ook deze werken gunstig kunnen beoordeeld worden.”

Dit advies wordt vanuit oogpunt monumentenzorg bijgetreden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er wordt vastgesteld dat de aanvraag afwijkt van artikel 8 §3 van de bepalingen van de gewestelijke hemelwaterverordening. De infiltratievoorziening wordt ondergronds voorzien in plaats van bovengronds. Het parkje en de kapel is vastgesteld als bouwkundig erfgoed. Een bovengrondse infiltratievoorziening zou afbreuk doen aan de reeds aanwezige en waardevolle elementen in het park. Het voorstel voor een ondergrondse infiltratievoorziening kan hier toegestaan worden.

 

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en dient strikt nageleefd te worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 maart 2024

Volledig en ontvankelijk

3 april 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 juni 2024

Verslag GOA

8 mei 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.