Terug
Gepubliceerd op 21/05/2024

2024_CBS_04172 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2024027132. Industrieweg zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_04172 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2024027132. Industrieweg zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_04172 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2024027132. Industrieweg zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2024027132

Gegevens van de aanvrager:

NV ANTWERP TERMINAL & PROCESSING COMPANY - TERMINAL met als adres Beliweg 20 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Industrieweg zonder nummer te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 14 sectie A nrs. 426C en 417M

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanleg pijpleiding ter vervanging van bestaande leiding

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

Er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

 

Vergunde toestand

Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven.

 

Bestaande toestand

Parallel aan de Industrieweg bevindt zich een leidingenstrook met kabels en pijpleidingen. In 2018 werden pijpleidingen onder beheer van Belgian Pipeline Organisation buiten gebruik gesteld maar niet verwijderd. Zo bevindt er zich nog een stuk pijpleiding van circa 48 meter binnen de concessiegrenzen van een naastgelegen tankterminal en een stuk pijpleiding van circa 19 meter op openbaar domein.

 

Nieuwe toestand

* functie: 

  > industrie en bedrijvigheid;

  > pijpleiding voor het transport van benzinederivaten.

 

* bouwvolume:

  > er zal 48 meter nieuwe leiding worden aangelegd ter vervanging van een bestaande leiding.

 

* inrichting:

  > de nieuwe leiding wordt parallel met de Industrieweg aangelegd en sluit verder in het oosten aan op de leiding in de bestaande leidingentunnel. Op deze manier ligt de leiding buiten de concessiegrenzen van de naastliggende tankterminal.

 

Inhoud van de aanvraag

-          Aanleggen van een pijpleiding;

-          Verwijderen van een pijpleiding.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 8858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen ingewonnen.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden volgende bestemmingsvoorschriften:

-          Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven;

-          Gebied voor waterweginfrastructuur voor het Hansadok, 4e Havendok, 5e Havendok en Industriedok;

-          overdruk Leidingstraat net ten noorden van de aanvraag.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing daar de werken zich ondergronds bevinden.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De aanvrager wenst benzinederivaten geproduceerd door een olieraffinaderij gelegen aan de Polderdijkweg, op te slaan in haar tankterminal aan de Beliweg gelegen aan de overzijde van het Hansadok. Het transport van de raffinaderij naar de tankterminal zal verlopen via een bestaande pijpleiding. Deze pijpleiding bevindt zich echter voor een deel binnen de inkuiping van een tankput. Voorliggende aanvraag betreft het aanleggen van een nieuw stuk pijpleiding buiten deze tankput en vervolgens het buiten dienst stellen/deels verwijderen van de leiding binnen de tankput.

 

Het stuk pijpleiding binnen de tankput heeft een totale lengte van circa 48 meter en loopt richting het zuiden. Vervolgens loopt het tracé richting het oosten door buiten de tankput om dan aan te sluiten in de leidingentunnel onder het Hansadok. Dit laatste stuk bedraagt 19 meter en zal worden verwijderd. De leiding binnen de tankput wordt buiten gebruik gesteld door het reinigen en opvullen met beton.

 

Het nieuwe stuk leiding bevindt zich binnen de leidingenstrook parallel met de Industrieweg en zal buiten de tankput afdraaien richting de leidingentunnel. Gelijktijdig met de leiding wordt een koker aangelegd waarin een optische vezelkabel zal gelegd worden ten behoeve van de communciatie tussen de raffinaderij en tankterminal.

 

De aanvraag draagt bij tot de verdere exploitatie van het bedrijf waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is. Pijpleidingen vormen daarbij een duurzame en veilige oplossing voor transport van producten.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd. De leiding wordt ondergronds aangelegd binnen bestaande lijninfrastructuur waardoor bovengronds geen extra ruimte wordt ingenomen.

 

Visueel-vormelijke elementen

De leidingen worden ondergronds aangelegd, met uitzondering van de merkpalen en merkdeksels, om de aanwezigheid van de leiding te signaleren. Na de werken zullen deze het uitzicht van het projectgebied niet wijzigen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De leiding wordt aangelegd via de open sleuf-methode. De minimale gronddekking boven de leiding bedraagt 80 centimeter. Na afloop van de werken wordt de zone hersteld in oorspronkelijke staat.

 

Wegens de situering van de aanvraag in de directe nabijheid van andere pijpleidingen werd door de vergunningverlenende overheid het advies ingewonnen van de beheerders van deze leidingen. De voorwaarden uit deze adviezen zijn gericht op het vrijwaren van de integriteit van omgevende infrastructuren, met het oog op de beperking van de hinder van de geplande werkzaamheden en met het oog op de veiligheid.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen parkeerbehoefte noch automobiliteit. Er is enkel een effect op de mobiliteit gedurende de werken. De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat het werfverkeer geen hinder op de openbare weg veroorzaakt.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder volgende voorwaarde:

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat het werfverkeer geen hinder op de openbare weg veroorzaakt.

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

17 april 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

17 mei 2024

 

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag onder volgende voorwaarde:

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat het werfverkeer geen hinder op de openbare weg veroorzaakt.

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.