Terug
Gepubliceerd op 21/05/2024

2024_CBS_04171 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2024046052. Scheldelaan 600. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_04171 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2024046052. Scheldelaan 600. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_04171 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2024046052. Scheldelaan 600. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2024046052

Gegevens van de aanvrager:

NV BASF Antwerpen met als adres Scheldelaan 600 te 2040 Antwerpen

Ligging van het project:

Scheldelaan 600 te 2040 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 20 sectie D nr. 14W3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Heraanleg parking: verhardingen, vellen bomen en reliëfwijziging

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     11/05/2023: vergunning (OMV_2023015757) voor verbouwing tot kantoor (B450);

-     17/12/1998: vergunning (19982108) voor het plaatsen van een verlicht firma-logo BASF op gebouw B510; 

-     02/09/1985: vergunning (19858249) voor bouw B520; 

-     19/05/1967: vergunning (196780372) voor bouw B510.

 

Gebouw B450 met bijhorende wegenis is reeds aanwezig op de luchtfoto van 1971 (bron: Geopunt.be) en is dus van vóór de inwerkingtreding van het gewestplan Antwerpen. Hierdoor worden dit gebouw en de verhardingen beschouwd als vergund geacht. 

 

Vergunde toestand

-     functie: industrie en bedrijvigheid; 

-     inrichting: een reeds ontwikkeld blokveld op een grootschalige industriële site, waarop zich gebouwen en een parking bevinden. 

 

Nieuwe toestand

-     functie: industrie en bedrijvigheid; 

-     inrichting: de bestaande parking wordt heraangelegd door: 

  • het aanpassen van de verhardingen: wegenis in asfalt, betonplaten en betonstraatstenen (3.201 m²) en parkeervakken en voetpaden in waterdoorlatende bestrating en grasbetontegels (2.788 m²);
  • het rooien van 12 hoogstammige bomen (eiken); 
  • het wijzigen van het reliëf voor de aanleg van zes bufferbekkens. 

 

Inhoud van de aanvraag

-     (her)aanleg van verharding voor parking; 

-     reliëfwijziging voor de aanleg van bufferbekkens; 

-     vellen van 12 hoogstammige bomen.  

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 8858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen


Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

23 april 2024

6 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

23 april 2024

30 april 2024

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden volgende bestemmingsvoorschriften: 

-     Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven; 

-     Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur voor de Scheldelaan; 

-     overdruk Leidingstraat parallel met de Scheldelaan; 

-     overdruk Hoogspanningsleiding ten zuiden van de Scheldelaan. 

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.)

De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag aangezien het hemelwater dat op de nieuwe niet-waterdoorlatende verhardingen valt, afwatert via de waterdoorlatende parkeerplaatsen naar de naastgelegen groenzones waar het kan infiltreren in de bodem. In de groenzones worden bufferbekkens met een diepte van circa 50 centimeter voorzien waarvan het bodempeil zich bevindt op 7,11 mTAW, terwijl de grondwaterstand zich in het voorjaar op 5,9 mTAW zou bevinden.
 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Sectorale wetgeving
Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota waarvan akte is genomen worden toegevoegd.

In voorliggende aanvraag, die door een niet-publiekrechtelijke instantie is ingediend, bedraagt de ingreep in de bodem meer dan 5.000 m², is het project gelegen in industriegebied, buiten beschermde archeologische sites en buiten geïnventariseerde archeologische zones, waardoor de aanvrager verplicht is een archeologienota waarvan akte is genomen toe te voegen aan de aanvraag. Het Agentschap Onroerend Erfgoed heeft op 14 december 2023 akte genomen van de toegevoegde archeologienota met ID 28071. Er dient geen programma van maatregelen opgesteld te worden. De dienst archeologie merkt op dat de archeologienota meer handelingen bevat dan de vergunningsaanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag betreft het vernieuwen, herinrichten en uitbreiden van de bestaande parking op blokvelden B400/B500 op de site van BASF. De bestaande verharding van deze parking is niet meer in goede staat en dient vervangen te worden. De parking (5.817 m²) wordt uitgebreid met 166 m² oppervlakte aan verharding, maar dit betreft 2.500 m² bijkomende waterdoorlatende verharding ten voordele van 2.326 m² niet-waterdoorlatende verharding die verdwijnt.

 

Voor het herinrichten van de parking dienen 12 hoogstammige bomen van het type eik gerooid te worden. Deze bomen zullen gecompenseerd worden door het aanplanten van 12 nieuwe inheemse bomen ten zuiden van gebouw B450 op hetzelfde blokveld.

 

Door het heraanleggen van de verouderde verhardingen wordt de bestaande parking efficiënter ingericht waarbij er minder niet-waterdoorlatende verharding gebruikt wordt. De aanvraag is functioneel inpasbaar.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag betreft het vervangen van een bestaande verharding. Er wordt aldus geen vrije ruimte ingenomen. De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De niet-waterdoorlatende verhardingen worden aangelegd in asfalt, betonplaten en betonstraatstenen. De overige verhardingen worden aangelegd in waterdoorlatende bestrating en grasbetontegels.

 

Bodemreliëf

Voor de aanleg van zes bufferbekkens (wadi’s) wordt het reliëf van de bodem opmerkelijk gewijzigd. De bufferbekkens zorgen voor de opvang en infiltratie van hemelwater. Het volume van de reliëfwijziging is groter dan 30 m².

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de Brandweerzone Antwerpen. Dit advies is op datum van opstelling van dit verslag nog niet uitgebracht. Ook de lokale overheid hecht belang aan het brandweeradvies.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Advies werd gevraagd aan de dienst mobiliteit van de stad Antwerpen. Hun advies luidt als volgt:

De aanvraag betreft vernieuwing, herinrichting en uitbreiding van de bestaande parkeerzone bij B510 waarbij laadpalen en extra fietsenstalling wordt voorzien.  

 

Werkelijke parkeerbehoefte

Deze aanvraag betreft enkel de herinrichting van de bestaande parking. Er is geen functiewijziging of uitbreiding.

 

Door de herinrichting van de parking verdwijnt er netto 1 parkeerplaats. Gezien de grootte van de parking (87 parkeerplaatsen) vormt dit geen probleem om de parkeerbehoefte te blijven opvangen.

 

Nuttige parkeerplaatsen

Er verdwijnt netto 1 parkeerplaats.

De voorziene 87 parkeerplaatsen voldoen aan de opgelegde normen en afmetingen.

 

Er worden geen voorbehouden plaatsen voor mindervaliden voorzien. Er dienen 5 (6% van het totaal aantal voorziene parkeerplaatsen) parkeerplaatsen voor mindervaliden voorzien te worden zo dicht mogelijk tegen de ingang van de gebouwen. Dit wordt meegegeven als aanbeveling, gezien het geen publiek toegankelijke parking of gebouwen betreft. Het is aangewezen minstens 1 voorbehouden parkeerplaats te voorzien voor eigen personeel dat (tijdelijk of permanent) in een rolstoel zit.

 

Ontsluiting/bereikbaarheid

Op eigen terrein dienen de voetganger- en fietsstromen gescheiden georganiseerd te worden van het gemotoriseerd verkeer.

Voor voetgangers is er een afgescheiden voetpad voorzien, maar vanop de parking zijn er geen doorsteken richting de gebouwen voorzien. Werknemers die parkeren op de parking dienen tussen geparkeerde wagens en over het gras te lopen of een lange omweg richting ingang af te leggen.

Centraal op de parking moet een afgescheiden voetpad voorzien worden om vanop de parking via een doorsteek over parkeerplaatsen en groenzone rechtstreeks richting de ingangen van de gebouwen te gaan. Dit wordt meegegeven als aanbeveling. Het is aan de exploitant zelf om te zorgen voor een veilige, interne organisatie van de verschillende verkeersstromen op de site.

 

Fietsvoorzieningen

In het midden van de parking wordt een zone gecreëerd voor het stallen van 40 deelfietsen (niet-overdekt). Daarnaast wordt een overdekte fietsenstalling voor privé-fietsen voorzien met een oppervlakte van 40 m² (4 meter x 10 meter) die plaats biedt aan 20 fietsen.

 

De fietsenstalling heeft een logische ligging op het terrein (centraal tussen de gebouwen). Er wordt een afgescheiden fietspad voorzien tot aan de fietsenstalling.

 

Er moet een oplaadmogelijkheid voor elektrische fietsen voorzien worden in de fietsenstalling. Het is niet duidelijk op de plannen of dit voorzien wordt. Dit wordt meegegeven als aanbeveling om de modal shift te ondersteunen. Het is aan de exploitant om de behoefte aan elektrische laadpunten voor het eigen personeel te onderzoeken en hierop in te spelen door het voorzien van voldoende laadmogelijkheden.


Opgemerkt wordt dat de overkapping van de fietsenstalling niet opgenomen is bij de stedenbouwkundige handelingen. Het is onduidelijk of hiervoor gebruik gemaakt zal worden van het Vrijstellingsbesluit, of dat deze nog volgt in een latere vergunningsaanvraag.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag voor zover het advies van de brandweer gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

22 april 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

22 mei 2024

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, voor zover het advies van de brandweer gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.