Terug
Gepubliceerd op 21/05/2024

2024_CBS_04218 - Omgevingsvergunning - OMV_2023148258. Berkenlaan 29. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_04218 - Omgevingsvergunning - OMV_2023148258. Berkenlaan 29. District Wilrijk - Goedkeuring 2024_CBS_04218 - Omgevingsvergunning - OMV_2023148258. Berkenlaan 29. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023148258

Gegevens van de aanvrager:

de heer Michel Vanduffel met als adres Eric Sasselaan 27 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Berkenlaan 29 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie B nr. 199S

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: Villa in Art-decostijl:

https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/98622;

-          16/03/1936: toelating (238#4464) voor een villa.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          functie: wonen (eengezinswoning);

-          bouwvolume:

  • souterrain en twee bouwlagen onder een hoog oprijzend schilddak met dakkapellen;

-          gevelafwerking:

  • roodbruin metselwerk met accenten in witte natuursteen;
  • hoge plint in breuksteen;
  • dakbedekking in natuurleien;
  • poort naar inpandige garage;

-          inrichting:

  • tuinpad, opritten en terras in flagstone;
  • vijver achter woning.

 

Bestaande toestand

-          bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd;

  • 3 dakkapellen ter hoogte van de achtergevel vervangen door dakvlakvensters;
  • tuinberging in de zijtuinstrook aan de linkerzijde;
  • gewijzigd schrijnwerk ter hoogte van de achtergevel;

 

Nieuwe toestand

-          functie: wonen (eengezinswoning);

-          bouwvolume:

  • souterrain en twee bouwlagen onder een hoog oprijzend schilddak met dakkapellen en dakvlakvensters;

-          gevelafwerking:

  • roodbruin metselwerk met accenten in witte natuursteen;
  • hoge plint in breuksteen;
  • 3 dakvlakvensters ter hoogte van de achteregevel;
  • zwart gelakt buitenschrijnwerk;
  • dakbedekking in natuurleien;
  • poort naar inpandige garage;

-          inrichting:

  • tuinpad, opritten en terras in flagstone;
  • tuinberging in de zijtuinstrook aan de linkerzijde;
  • zwembad van 63 m² achteraan de woning.

 

Inhoud van de aanvraag

-          supprimeren van dakkapellen (achtergevel);

-          wijzigen van de gevels (buitenschrijnwerk);

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          plaatsen van een tuinberging in de linker zijtuinstrook;

-          aanleggen zwembad in achtertuin.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

11 januari 2024

16 januari 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

11 januari 2024

25 maart 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 3 Heistraat en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 juni 1992. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone d voor woningen.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en de aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend(e) punt(en):

-          Artikel 4: Zone D Wonen: Deel 2 Binnenplaatsen en tuinen (inbegrepen voor -en zijtuinen):2. Voortuinen en zijtuinen:

De tuinberging is voor een gedeelte gelegen in de bouwvrije zijtuinstrook.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De Berkenlaan wordt gekenmerkt door vrijstaande eengezinswoningen. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat de renovatie van de vrijstaande eengezinswoning waarbij hoofdzakelijk interne constructieve werken doorgevoerd worden om de woning aan te passen aan de actuele wooncomforteisen. Met uitzondering van het slopen van 3 dakkapellen aan de achtergevel worden geen volumetrische wijzigingen voorzien ten opzichte van de vergunde toestand.

 

In de achtertuin wordt de vergunde vijver vervangen door een zwembad van 63 m2. Rond het zwembad wordt verharding aangelegd en de rest van de achtertuin wordt groen ingericht. Ten opzichte van de vergunde toestand neemt de totale verharde oppervlakte af, wat gunstig beoordeeld wordt.

 

Links naast de woning wordt een tuinberging van circa 13 m2 geplaatst op circa 0,37 m van de perceelsgrens. Deze tuinberging is deels gelegen in de bouwvrije zijtuinstrook, vastgelegd in het BPA. Gezien de tuinberging voldoende naar achter gepositioneerd staat ten opzichte van de voorgevellijn en in de zijtuinstrook van de linkerbuur een vergunde carport staat, waaraan de tuinberging gekoppeld wordt, kan de afwijking op de bepalingen van het BPA toegestaan worden en is het bouwen van een tuinberging in de bouwvrije zijtuinstrook aanvaardbaar.

 

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Ten opzichte van de vergunde toestand werden enkele gevelwijzigingen doorgevoerd. Het originele houtkleurige schrijnwerk werd vervangen door zwart gelakt houten schrijnwerk. Aan de achtergevel werden enkele raamopeningen tot op vloerniveau opengewerkt. Achteraan het hellend dak werden 3 kleine dakkappellen gesloopt en vervangen door dakvensters.

Gezien het pand opgenomen is op de inventaris van het bouwkundig erfgoed werd advies opgevraagd bij de stedelijke dienst Monumentenzorg. Hun advies is voorwaardelijk gunstig en kan als volgt samengevat worden:

Villa in art-decostijl gebouwd in opdracht van Alfons Sauter, naar een ontwerp door de architect Jef Huygh uit 1935-1936. Het gebouw maakt deel uit van een homogeen bewaarde groep overwegend grote landhuizen in dit gedeelte van de Berkenlaan (nummers 19 tot 33), met een verzorgde architectuur van kwalitatief hoogstaand niveau. Uiteenlopend van karakter, vertegenwoordigen zij de grote diversiteit aan stijlstromingen die tijdens de duur van het interbellum gangbaar waren.

Zoals gebruikelijk binnen het totaalconcept dat zijn oeuvre kenmerkt, tekende Huygh ook de interieurinrichting en het ontwerp van de tuin.

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/11542

Het object is waardevol.

Een object/complex is waardevol wanneer voor delen van het interieur en/of het exterieur de algemene historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische of esthetische waarde hoog zijn.

De aanvraag omvat de regularisatie van verbouwingswerken aan een waardevol landhuis in art-decostijl. De uitzonderlijke erfgoedwaarde wordt grotendeels bepaald door de exclusiviteit van het geheel (exterieur, interieur en tuinontwerp) dat door architect Jef Huygh als ‘gesamtkunstwerk’ werd opgevat en tot bij de laatste verkoop van het pand in 2021 nagenoeg integraal authentiek werd bewaard.

De uitgevoerde wijzigingen omvatten onder meer de vernieuwing van het buitenschrijnwerk, het wijzigen van een aantal gevelopeningen en het strippen van de interieuraankleding (ondermeer haardmantels, stucwerkplafonds, vloeren, binnenschrijnwerk,…).

We betreuren het dat de aanvraag gaat over een regularisatie. Het doel van een aanvraag te adviseren van een reeds uitgevoerd project is weinig zinvol vanuit het oogpunt monumentenzorg waar de waardebepaling van een bestaand pand primeert.

Uit de fotoreportage en erfgoednota kan opgemaakt worden dat de interieuraankleding van de inkom- en traphal grotendeels bleef bewaard. De oorspronkelijke ruimte-indeling bleef eveneens gerespecteerd. De uitgevoerde ingrepen in het interieur doen daardoor geen onaanvaardbare afbreuk aan de erfgoedwaarde van het oorspronkelijke ontwerpconcept. Ook het vergroten van de raamopeningen achteraan is aanvaardbaar.

De eigenheid van de oorspronkelijke voorgevel waar zowel invloeden van de Duitse Jugendstil als van de Amsterdamse School versmelten tot een eigenzinnige, expressieve art-decostijl, werd grotendeels bepaald door het geverniste houten schrijnwerk en het glas-in-lood.

Met uitzondering van de inkomdeur werd het schrijnwerk in de voorgevel volledig vernieuwd, inclusief het loodglas van het traplicht en de oculi. Het nieuwe schrijnwerk is uitgevoerd in zwart gelakt hout met transparante beglazing.

Gelet op de uitzonderlijke erfgoedwaarde van de voorgevel, binnen de rij van exclusieve landhuizen (nrs. 19 tot 33) in de Berkenlaan zou het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg steeds uitgaan van het behoud van deze waardevolle eigenheid met gevernist houten schrijnwerk en glas-in-lood.

Om die reden kan geen gunstig advies verleend worden voor de wederrechtelijk uitgevoerde gevelwijzingen en wordt het college gevraagd om deze uit te sluiten van vergunning.”

Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. De wijzigingen aan het schrijnwerk in de voorgevel worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Verder voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Alle handelingen, werken of wijzigingen aan het schrijnwerk in de voorgevel worden uitgesloten van de vergunning.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 november 2023

Volledig en ontvankelijk

11 januari 2024

Start openbaar onderzoek

22 januari 2024

Einde openbaar onderzoek

20 februari 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

25 april 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

25 mei 2024

Verslag GOA

8 mei 2024

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

22 januari 2024

20 februari 2024

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Alle handelingen, werken of wijzigingen aan het schrijnwerk in de voorgevel worden uitgesloten van de vergunning.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.