Terug
Gepubliceerd op 29/04/2024

2024_CBS_03716 - De Grote Verbinding. Ontwerpen Over de Ring (Bestek JD/A/015399). Deelopdracht Ringpark Noordkasteel SWOU12261 - Unieke verantwoordingsnota en definitief ontwerp deelzone 1 ‘Fietsbrug’ - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/04/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_03716 - De Grote Verbinding. Ontwerpen Over de Ring (Bestek JD/A/015399). Deelopdracht Ringpark Noordkasteel SWOU12261 - Unieke verantwoordingsnota en definitief ontwerp deelzone 1 ‘Fietsbrug’ - Goedkeuring 2024_CBS_03716 - De Grote Verbinding. Ontwerpen Over de Ring (Bestek JD/A/015399). Deelopdracht Ringpark Noordkasteel SWOU12261 - Unieke verantwoordingsnota en definitief ontwerp deelzone 1 ‘Fietsbrug’ - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Grote Verbinding

Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgt stad Antwerpen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.

De afgelopen jaren hebben stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.

Aanleiding

Op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) bekrachtigde het college de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van Intendant Alexander D’Hooghe. Deze leefbaarheidsprojecten werden geclusterd in zeven Ringparken en een Scheldeoeververbinding.

Op 4 september 2020 (jaarnummer 7402) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een overeenkomst voor de ontwerpopdrachten (vaste en variabele delen) voor de Ringparken Noordkasteel, Groenendaal, Lobroekdok en het Schijn als deelopdrachten binnen de raamovereenkomst Ontwerpen Over de Ring (JD/A/015399).

Op 19 februari 2021 (jaarnummer 1479) keurde het college de vastlegging voor Ontwerpen over de Ring (bestek JD/A/015399), deelopdracht Ringpark Noordkasteel, door middel van bestelbon 4005437442, ten bedrage van 1.790.941,56 EUR (inclusief btw + 10% onvoorziene kosten) opgemaakt aan Studio Paola Viganò, goed.

Op 19 november 2021 (jaarnummer 9234) keurde het college het voorontwerp voor Ringpark Noordkasteel goed.

Op 20 december 2021 (jaarnummer 199) adviseerde de districtsraad van Antwerpen het voorontwerp voor Ringpark Noordkasteel gunstig onder voorwaarden.

Op 10 juni 2022 (jaarnummer 4844) keurde het college de adviezen en wijzigingen op het voorontwerp Ringpark Noordkasteel goed.

Op 29 juli 2022 (jaarnummer 6343) keurde het college de wijziging opdracht 2 van het Bestek JD/A/015399 Ontwerpen over de Ring - Deelopdracht Noordkasteel met betrekking tot de opdeling van de voorwaardelijke gedeelten, goed.

Op 17 mei 2023 (jaarnummer 3368) keurde het college de wijziging opdracht van het Bestek JD/A/015399 Ontwerpen over de Ring - Deelopdracht Noordkasteel (wijziging opdracht 4) met betrekking tot de procentuele afname van deelprojecten en -zones goed.

Op 29 september 2023 (jaarnummer 6728) keurde het college de twaalfde rapportering van de programmaregisseur 'De Grote Verbinding' goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu de unieke verantwoordingsnota en het definitief ontwerp deelzone 1 ‘Fietsbrug’ ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Het projectgebied betreft bovenlokaal openbaar domein met een bovenlokale investering in het kader van het leefbaarheidsproject Ringpark Noordkasteel.

Argumentatie

De werken aan de Oosterweelverbinding worden aangegrepen om ook het gebied ‘Noordkasteel’ her in te richten. Door het gedeeltelijk overkappen van het Oosterweelknooppunt wordt de authenticiteit van de plek bewaart en ontstaan er bijkomede kansen voor een natuurlijk park. Als poort tussen de haven, het landschap en de stad is het toekomstige Ringpark Noordkasteel een kruispunt van verschillende niveaus aan fietsstromen. Er wordt in dat kader de nodige fietsinfrastructuur aangelegd met o.a. de realisatie van een fietsbrug over de Oosterweelsteenweg.  

De fietsbrug zal een onderdeel vormen van het  bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF) en een ongelijkvloerse kruising van een gewestweg mogelijk maken. Vanuit het noorden, via de Noordkasteelbruggen en de Boerinnenstraat, zal de functionele fietsroute over de brug lopen en aansluiten op de fietssnelweg FR10 ’Ringfietspad Antwerpen’. De fietsbrug bevindt zich deels op daken van dienstbouwwerken die behoren bij de snelwegtunnel. 

Naast de mobiliteitsgerelateerde aspecten wordt de fietsbrug ook ingezet vanwege het landschappelijke aspect. Meer specifiek zal door de fietsbrug een reconstructie van de historische fortificatie worden gemaakt. Dit is één van de redenen waarom de geplande locatie in het voorlopige ontwerp van 2022, goedgekeurd door het college, is gewijzigd ten opzichte van de oorspronkelijke omgevingsvergunning (OMV_2020034861) die in 2020 door Lantis is aangevraagd. Een aanvullende reden voor de huidige locatie is het gebruiksgemak. Door de gewijzigde inplanting hoeft de fietsbrug niet ook het meer noordelijk gelegen spoorwegklassement te overbruggen. De brug kan lager uitgevoerd worden met kortere aanlandingen met minder steile hellingspercentages.

Planning

In samenspraak met Lantis verder te bekijken. De fietsbrug wordt binnen de werken voor aanleg van de Oosterweelknooppunt binnen de projectcontour van Ringpark Noordkasteel gerealiseerd, vermoedelijk vanaf 2028.  

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.

Inspraak

Het ontwerpproces wordt in het kader van De Grote Verbinding en in samenwerking met de partner overheid Lantis en het team Intendant gevoerd. Het voorontwerp is het resultaat van een co-creatief en participatief proces aan de hand van ‘werkbanken’ waarbij diverse stakeholders en actoren betrokken zijn en waar de ontwerpstappen met de diverse stakeholders worden afgestemd en naar consensus gezocht.

In de Werkbanken zijn diverse stakeholders vertegenwoordigd: opdrachtgever, ontwerpteam, team Intendant, partners overheid, diverse stadsdiensten, burgerbewegingen en belanghebbenden (onder andere Agentschap Wegen en Verkeer, Provincie, burgerbewegingen, private actoren, Aquafin, Natuurpunt, ANB, vervoerregio Antwerpen, De Lijn, Woonhaven, NMBS, district Antwerpen).

Tijdens de fase van het definitief ontwerp van de fietsbrug is er, naast een toelichting op de werkbank 12 van 26 oktober 2023, onder andere volgend bijkomend informatiemoment gehouden:

  • klankbordgroep op 8 februari 2024.

Algemene financiële opmerkingen

Met betrekking tot de leefbaarheidsprojecten in kader van het Toekomstverbond, engageerde de stad Antwerpen zich voor het eerste pakket aan leefbaarheidsprojecten tot een bijdrage van 107,5 miljoen euro door stad Antwerpen (prijspeil 2017).

In het meerjarenplan 2020-2025 van stad Antwerpen werd voor deze leefbaarheidsprojecten 'over de Ring' reeds een totaal aan uitgavekrediet voorzien van 46 miljoen euro. 

Dit krediet wordt - gespreid over de verschillende budgetjaren - beschikbaar gesteld in 2LMS010102 - Over de Ring. Uiterlijk op moment van effectieve bestelling worden de kredieten vanuit de budgettaire voorzieningen in het meerjarenplan toegewezen aan het concrete project (M-nummer: M01787).

Er wordt gerekend op subsidies voor de fietsbrug, gezien de nieuwe fietsbrug deel uitmaakt van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF) boven een gewestweg. De unieke verantwoordingsnota werd hiervoor op 15 november 2023 goedgekeurd door de Projectstuurgroep.

Adviezen

Commissie Openbaar Domein (advies van 5 februari 2024) Gunstig onder voorwaarden

Adviezen welke reeds onderzocht en verwerkt zijn:

  • de verbinding tussen het brugdeel en het Ringfietspad als een continue fietspad in roodbruine asfalt wordt gematerialiseerd;
  • markeringen, signalisatie en belijning worden toegepast conform de principes van het Draaiboek Openbaar Domein;
  • waar mogelijk hoge beplanting op het uitkijkplatform vermeden wordt;
  • afmetingen en materialisering van het brugdek machinale sneeuw- en ijzelbestrijding moeten toelaten;
  • extra leuningen worden aan de trappen op een hoogde van 0.70m voorzien, conform het Draaiboek Openbaar Domein.

Adviezen welke reeds onderzocht zijn en niet verwerkt worden:

  • een fietsgeul aan de trappen te voorzien is niet haalbaar. De hellingen van de fietsbrug sluiten aan op fietspaden, de trappen sluiten aan op wandelpaden. 
  • mogelijkheden tot een meer transparante uitwerking van de borstwering van brugdeel 1 onderzocht worden zodat fietsers die de helling oprijden een beter zicht hebben op het uitkijkplatform:
    • Na onderzoek bleek dat er geen alternatief mogelijk was voor een meer transparante uitwerking van de borstwering, aangezien deze dragend en dus massief is. Het toevoegen van steunpunten op de onderliggende tunnel om de borstwering niet dragend en dus meer transparant uit te kunnen voeren, is niet mogelijk.

Alternatief wordt op het vlak van veiligheidsbeleving:

  • het lichtblauwe volume op het dak voor technische installaties zo transparant mogelijk ontwerpen, integratie van een lichtelement/lichtbaken zou en groot positief effect hebben op de beleving;
  • enkel lage beplanting voorzien op het uitkijkplatform, geen meerstammige heesters die doorkijk beperken;
  • de verblijfsplek op het uitkijkplatform sowieso vanuit het omliggende maaiveld (ringpark) functioneel extra aangelicht wordt  ifv sociale veiligheid.

Adviezen welke betrekking hebben tot objecten buiten de projectcontour van de fietsbrug worden hernomen bij opmaak van het definitief ontwerp van deze objecten en ter goedkeuring voorgelegd:

  • in overleg met SW/MOB en SW/PR de aansluiting, zowel voor fietsers als voetgangers, op de Boerinnenstraat herbekeken wordt in functie van verhoogde veiligheid en comfort;
  • onderzocht wordt of het pad in half-verharding verbreed kan worden;
  • in overleg met SB/Groen het beplantingsplan (keuze en positie bomen op taluds, hellingspercentages taluds, voldoende gronddekking ifv extensief groendak, breedte groene treden ifv beheer,…) opgemaakt wordt in functie van een duurzame uitgroei van de groenstructuur en het toekomstig beheer ervan;
  • in overleg met SB/Groen in functie van het toekomstig beheer een poortmodel opgemaakt wordt;
  • onderzocht wordt of extra meubilair (zitbanken, afvalbakken, …) voorzien moeten worden;
  • onderzocht wordt op welke manier het uitkijkplatform extra verlicht kan worden vanuit het ringpark, in functie van verhoogde zichtbaarheid en veiligheid van de fietsverbinding;
  • bijkomend cameratoezicht voorzien wordt ter hoogte van het uitkijkplatform;
  • het afwateringssysteem (spuwer en/of HWA) van de dienstgebouwen (door Lantis gebouwd) in overleg met SW/PR verder uitgewerkt en gedetailleerd wordt.

In de vervolgfase zal het toekomstig beheer en onderhoud van de verschillende brugdelen transparant in beeld worden gebracht.

Projectstuurgroep “Unieke Verantwoordingsnota Antwerpen Ringpark Noordkasteel fietsbrug Oosterweelsteenweg” (advies van 15 november 2023) Gunstig onder voorwaarden

Adviezen welke reeds verwerkt zijn:

  • op de brug over de Oosterweelsteenweg een duidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen een voetgangersgedeelte en fietsgedeelte op de brugonderdelen; 
  • op de noordelijke aanloophelling is dit een netto breedte van 4,5meter en een hellingspercentage van 4,35%;
  • voldoende stroefheid op de stalen brugdelen (epoxy) gegarandeerd wordt; 
  • de leuning ter plaatse van kruispunten voldoende transparant wordt uitgevoerd; 
  • de kleur van de fietspaden afgestemd wordt op de aanliggende fietspaden zodat ze een logisch en leesbaar geheel vormen.

Adviezen welke betrekking hebben tot objecten buiten de projectcontour van de fietsbrug zullen hernomen worden bij opmaak van het definitief ontwerp van deze objecten en ter goedkeuring worden voorgelegd:

  • in het verdere ontwerp voldoende aandacht gaat naar de kruising met de Boerinnestraat. 

Het overleg over een mogelijke impact van het tracé op de concessie 'Kaolin' wordt verdergezet binnen het ontwerpproces.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010102 - Over de Ring
2LMS010102M01787 - SWOU12261 Oosterweelsteenweg, Scheldelaan (Ringpark Noordkasteel)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de “Unieke Verantwoordingsnota Antwerpen Ringpark Noordkasteel fietsbrug Oosterweelsteenweg” en bijhorend definitief ontwerp goed. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

diensttaak
SW/MOBDe “Unieke Verantwoordingsnota Antwerpen Ringpark Noordkasteel fietsbrug Oosterweelsteenweg” en bijhorend definitief ontwerp ter kennisname voorleggen aan het districtscollege van district Antwerpen.
SW/MOB/IPBewaken dat de adviezen welke nog niet verwerkt werden in de vervolgfase (definitief ontwerp overige deelgebieden en/of aanvraag omgevingsvergunning) onderzocht en mogelijks geïntegreerd worden.

Bijlagen

  • 55400002_ODR_Antwerpen_Ringpark_Noordkasteel_UVN_Fietsbrug Oosterweelsteenweg - Finaal_v3_Optimized.pdf
  • 01. Plan.pdf
  • 02. Longitudinal sections.pdf
  • 03. Cross sections.pdf
  • 04. Stairs.pdf
  • Ontwerpnota_Passerelle_revD.pdf
  • DEF_ODRNK_2024.04.03_Plan bike bridge_A1_Optimized.pdf