Op 9 september 2022 (jaarnummer 7429) keurde het college het project Oude Landen Fietsbrug Prinshoeveweg (noordelijke spoorwegbrug lijn 12) goed, waarvan de uitvoeringskosten waren geraamd op 4.730.979 EUR (stadsaandeel), met een Kopenhagensubsidieaanvraag van 1.576.993 EUR. Op 20 oktober 2022 zijn Kopenhagensubsidies verleend voor de ingediende projecten door stad Antwerpen. Voor de fiets- en wandelbrug werd een bedrag van 508.578,00 EUR aan subsidies toegekend. Samen met de Vlaamse overheid wordt onderzocht of de subsidies van 807.017,53 EUR die zijn toegekend aan het project Fietsbrug Salaadweg aan dit dossier kunnen worden toegevoegd, aangezien de Fietsbrug Salaadweg momenteel niet zal worden uitgevoerd.
Het college keurde op 26 februari 2021 (jaarnummer 1620) de gunning goed voor perceel 2 (Ontwerp van infrastructuur) van de raamovereenkomst, op basis van bestek GAC_2020_01242, aan Tractebel Engineering nv, Simon Bolivarlaan 34-36 te 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0412.639.681. Voor de deelopdracht Fietskruising L12 ter hoogte van Prinshoeveweg zal deze raamovereenkomst gebruikt worden. Op 28 september 2023 diende Tractebel Engineering nv haar offerte in. Het college keurde in zitting van 13 oktober 2023 (jaarnummer 7137) de bestelbon 4005575871 (op lijst) goed.
Het college keurde in de zitting van 3 november 2023 (jaarnummer 7740) de deelopdracht studie van de fiets- en wandelbrug aan Tractebel Engineering, Simon Bolivarlaan 34/36, 1000 Brussel, ondernemingsnummer: BE0412639681, via het raamcontract bijstand mobiliteitsstudies en ontwerp van infrastructuur (GAC_2020_01242), goed.
Het college keurde op 10 november 2023 (jaarnummer 7943) het voorontwerp van de fiets- en wandelbrug goed. Op 27 november 2023 (jaarnummer 53) werd het voorontwerp ter advies voorgelegd aan de districtsraad van Ekeren, waarop een gunstig advies volgde. Het college keurde op zitting van 15 december 2023 (jaarnummer 9093) de bestelbon 4005585346 (op lijst) goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu de unieke verantwoordingsnota en het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd.
Het college van Burgemeester en Schepenen is bevoegd voor bovenlokaal budget.
De fiets- en wandelbrug heeft als doel een ongelijkvloerse spoorkruising te creëren over de L12, waardoor deze brug de wijk Donk verbindt met het centrum van Ekeren. De brug is een missing link in het lokale fietsroutenetwerk en verbindt de wijkroute Prinshoeveweg met de wijkroute Donkweg. Bovendien wordt aan de zijde van de Donkweg gezorgd voor een aansluiting op de F14-fietsostrade, die een bovenlokaal belang heeft.
Stad Antwerpen en district Ekeren zijn al lang vragende partij voor deze verbinding en namen daarom de realisatie ervan als voorwaarde op in het advies op de omgevingsvergunningsaanvraag Oude Landen. De voorwaarde werd in de vergunning van 18 oktober 2022 niet weerhouden en de betreffende vergunning werd intussen vernietigd. Dit betekent dat de bruggen onafhankelijk van het spoorwegproject zullen moeten worden gerealiseerd. Tucrail voerde wel een eerste, beperkte haalbaarheidsstudie uit voor twee fietskruisingen over de L12, waaronder voorliggende verbinding.
Voortbouwend op de eerste inzichten uit de studie van Tucrail, tijdens een variantenstudie werd onderzoek gedaan naar verschillende trajecten, waaruit een voorkeursvariant is geselecteerd. Hierbij is gekeken naar de manier waarop het tracé kan worden aangepast om te voldoen aan de vastgestelde randvoorwaarden. Voor de voorkeursvariant is nu een definitief ontwerp uitgewerkt.
Het college keurde op 10 november 2023 (jaarnummer 7943) het voorontwerp van de fiets- en wandelbrug goed. Het studiebureau Tractebel heeft dit vertaald in een definitief ontwerp. De fiets- en wandelbrug is een lokale verbinding die zal aansluiten op het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk (F14). Voor de realisatie hiervan zijn Vlaamse Kopenhagensubsidies toegekend. Hiervoor is een unieke verantwoordingsnota opgesteld en is een projectstuurgroep georganiseerd. Het definitieve ontwerp en de unieke verantwoordingsnota liggen nu ter goedkeuring voor.
Planning:
De vooropgestelde planning voorziet de realisatie van de fiets- en wandelbrug in 2025. Dit is relevant om gebruik te kunnen maken van de verkregen Vlaamse Kopenhagensubsidies. Voor de realisatie is het belangrijk dat er gebruik kan gemaakt worden van de voorziene buitendienststellingen van Infrabel.
Omgevingsvergunning:
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.
De benodigde budgetten voor dit project worden voorzien op de doelstelling 2LMS010103M02874. De stad Antwerpen doet ook beroep op subsidies (Vlaamse Kopenhagensubsidie) die in eerste instantie bovenlokaal ontvangen worden. Tot 15 september 2025 kan de gemeente, op basis van de vorderingsstaten, de uitbetaling van het saldo vragen.
Op 2 oktober 2023 werd het voorontwerp gepresenteerd op de COD. Het voorontwerp werd gunstig adviseert met enkele opmerkingen, deze zijn in het definitief ontwerp verwerkt:
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het definitief ontwerp van de “fietskruising L12” ter hoogte van de Prinshoeveweg op voorwaarden dat:
Het college keurt het definitief ontwerp goed voor een nieuwe fiets- en wandelbrug over L12 tussen Donk, F14 en Ekeren centrum in het district Ekeren.
Het college keurt de unieke verantwoordingsnota en het verslag van de projectstuurgroep goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB | De nodige voorbereidingen treffen om de buitenopslag aan de Donkweg te verlaten voordat de werkzaamheden voor de brug in december 2024 beginnen.
Als alternatief voor de buitenopslag zullen de diensten van SB, in afwachting van de Technische Cluster Noord, tijdelijk gebruik maken van de volgende terreinen:
|
SW/MOB | Samenwerkingsovereenkomst met Infrabel verder op te maken. |
Communicatie naar buurtbewoners te voeren. | |
Rooilijn opmaken voor de nieuwe wegenis fiets- en wandelbrug. | |
Unieke verantwoordingsnota en definitief ontwerp ter kennisname voorleggen aan het districtscollege van Ekeren | |
AG Vespa | Gesprekken opstarten met de huurder van de stadsgrond aan de Donkweg om de benodigde grond vrij te maken voor de realisatie van de nieuwe fiets- en voetgangersbrug.
|