Terug
Gepubliceerd op 29/04/2024

2024_CBS_03720 - District Ekeren. Fiets- en wandelbrug L12 tussen Donk F14 en Ekeren centrum. SWPR13539 - Unieke verantwoordingsnota en definitief ontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/04/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_03720 - District Ekeren. Fiets- en wandelbrug L12 tussen Donk F14 en Ekeren centrum. SWPR13539 - Unieke verantwoordingsnota en definitief ontwerp - Goedkeuring 2024_CBS_03720 - District Ekeren. Fiets- en wandelbrug L12 tussen Donk F14 en Ekeren centrum. SWPR13539 - Unieke verantwoordingsnota en definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 9 september 2022 (jaarnummer 7429) keurde het college het project Oude Landen Fietsbrug Prinshoeveweg (noordelijke spoorwegbrug lijn 12) goed, waarvan de uitvoeringskosten waren geraamd op 4.730.979 EUR (stadsaandeel), met een Kopenhagensubsidieaanvraag van 1.576.993 EUR. Op 20 oktober 2022 zijn Kopenhagensubsidies verleend voor de ingediende projecten door stad Antwerpen. Voor de fiets- en wandelbrug werd een bedrag van 508.578,00 EUR aan subsidies toegekend. Samen met de Vlaamse overheid wordt onderzocht of de subsidies van 807.017,53 EUR die zijn toegekend aan het project Fietsbrug Salaadweg aan dit dossier kunnen worden toegevoegd, aangezien de Fietsbrug Salaadweg momenteel niet zal worden uitgevoerd.

Het college keurde op 26 februari 2021 (jaarnummer 1620) de gunning goed voor perceel 2 (Ontwerp van infrastructuur) van de raamovereenkomst, op basis van bestek GAC_2020_01242, aan Tractebel Engineering nv, Simon Bolivarlaan 34-36 te 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0412.639.681. Voor de deelopdracht Fietskruising L12 ter hoogte van Prinshoeveweg zal deze raamovereenkomst gebruikt worden. Op 28 september 2023 diende Tractebel Engineering nv haar offerte in.  Het college keurde in zitting van 13 oktober 2023 (jaarnummer 7137) de bestelbon 4005575871 (op lijst) goed. 

Het college keurde in de zitting van 3 november 2023 (jaarnummer 7740) de deelopdracht studie van de fiets- en wandelbrug aan Tractebel Engineering, Simon Bolivarlaan 34/36, 1000 Brussel, ondernemingsnummer: BE0412639681, via het raamcontract bijstand mobiliteitsstudies en ontwerp van infrastructuur (GAC_2020_01242), goed. 

Het college keurde op 10 november 2023 (jaarnummer 7943) het voorontwerp van de fiets- en wandelbrug goed. Op 27 november 2023 (jaarnummer 53) werd het voorontwerp ter advies voorgelegd aan de districtsraad van Ekeren, waarop een gunstig advies volgde. Het college keurde op zitting van 15 december 2023 (jaarnummer 9093) de bestelbon 4005585346 (op lijst) goed. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu de unieke verantwoordingsnota en het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd.

Het college van Burgemeester en Schepenen is bevoegd voor bovenlokaal budget.

Argumentatie

De fiets- en wandelbrug heeft als doel een ongelijkvloerse spoorkruising te creëren over de L12, waardoor deze brug de wijk Donk verbindt met het centrum van Ekeren. De brug is een missing link in het lokale fietsroutenetwerk en verbindt de wijkroute Prinshoeveweg met de wijkroute Donkweg. Bovendien wordt aan de zijde van de Donkweg gezorgd voor een aansluiting op de F14-fietsostrade, die een bovenlokaal belang heeft.

Stad Antwerpen en district Ekeren zijn al lang vragende partij voor deze verbinding en namen daarom de realisatie ervan als voorwaarde op in het advies op de omgevingsvergunningsaanvraag Oude Landen. De voorwaarde werd in de vergunning van 18 oktober 2022 niet weerhouden en de betreffende vergunning werd intussen vernietigd. Dit betekent dat de bruggen onafhankelijk van het spoorwegproject zullen moeten worden gerealiseerd. Tucrail voerde wel een eerste, beperkte haalbaarheidsstudie uit voor twee fietskruisingen over de L12, waaronder voorliggende verbinding.  

Voortbouwend op de eerste inzichten uit de studie van Tucrail, tijdens een variantenstudie werd onderzoek gedaan naar verschillende trajecten, waaruit een voorkeursvariant is geselecteerd. Hierbij is gekeken naar de manier waarop het tracé kan worden aangepast om te voldoen aan de vastgestelde randvoorwaarden. Voor de voorkeursvariant is nu een definitief ontwerp uitgewerkt.   

Het college keurde op 10 november 2023 (jaarnummer 7943) het voorontwerp van de fiets- en wandelbrug goed. Het studiebureau Tractebel heeft dit vertaald in een definitief ontwerp. De fiets- en wandelbrug is een lokale verbinding die zal aansluiten op het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk (F14). Voor de realisatie hiervan zijn Vlaamse Kopenhagensubsidies toegekend. Hiervoor is een unieke verantwoordingsnota opgesteld en is een projectstuurgroep georganiseerd. Het definitieve ontwerp en de unieke verantwoordingsnota liggen nu ter goedkeuring voor.

Planning:

De vooropgestelde planning voorziet de realisatie van de fiets- en wandelbrug in 2025. Dit is relevant om gebruik te kunnen maken van de verkregen Vlaamse Kopenhagensubsidies. Voor de realisatie is het belangrijk dat er gebruik kan gemaakt worden van de voorziene buitendienststellingen van Infrabel.

Omgevingsvergunning:

Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.

Algemene financiële opmerkingen

De benodigde budgetten voor dit project worden voorzien op de doelstelling 2LMS010103M02874. De stad Antwerpen doet ook beroep op subsidies (Vlaamse Kopenhagensubsidie) die in eerste instantie bovenlokaal ontvangen worden. Tot 15 september 2025 kan de gemeente, op basis van de vorderingsstaten, de uitbetaling van het saldo vragen. 

Adviezen

Project stuurgroep Unieke verantwoordingsnota (27 maart 2024) Gunstig advies
  • Provincie Antwerpen vraagt rekening te houden met een mogelijke verbreding van de F14 naar 6 meter. 
    • De afstand tussen de brugpijlers bedraagt ongeveer 10 meter.  
  • Stad Antwerpen vraagt voetgangers- en fietserszone niet enkel te scheiden door differentiatie in toplaag maar ook met belijning. 
    • De belijning zal meegenomen worden in de uitvoering. 
  • Stad Antwerpen vraagt om wintergroene bomen te voorzien aan de westzijde van de spoorlijn in combinatie met struweel van 2-3 m hoog. 
    • Wordt meegenomen in de uitvoering van de groenzone. 
  • Stad Antwerpen de opmerkingen van Inter.
    • In het afstemmingstraject hebben we advies ontvangen van Inter. Dit advies is maximaal verwerkt in het definitieve ontwerp. Een belangrijk punt hierbij is dat de brug geen deel zal uitmaken van een officiële route voor blinden en slechtzienden.
Coördinatieoverleg openbaar domein (4 maart 2024) Gunstig onder voorwaarden

Op 2 oktober 2023 werd het voorontwerp gepresenteerd op de COD. Het voorontwerp werd gunstig adviseert met enkele opmerkingen, deze zijn in het definitief ontwerp verwerkt:

  • De materialisatie moet compatibel zijn met sneeuw- en ijzelbestrijding (machinaal pekelen en vegen: draaicirkels en gewicht). De optie om met zand te strooien wordt aan SR gesteld. 
    • De brug is voorzien op voertuigen tot van 12 ton. 
  • De verlichting verder uitgewerkt wordt in het definitief ontwerp. 
    • Op de brug en de trappen wordt een verlichtingselement voorzien in de handgreep. Voor de aanloophellingen stelt het ontwerpteam voor om elke 25 meter een verlichtingspaal te plaatsen. Ter hoogte van het karrespoor zijn dit lage verlichtingselementen om de 10 meter. 
  • De verkeersbewegingen verder in beeld worden gebracht ter hoogte van de aanlanding en de aansluiting op de omgeving.  
    • De aansluitingen op het bestaande wegennet zijn voorzien als een T-aansluiting, rekening houdend met een doorlopend voetpad vanaf de Kardelaan.

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het definitief ontwerp van de “fietskruising L12” ter hoogte van de Prinshoeveweg op voorwaarden dat:

  • de vormgeving, materialisering en signalering van de aansluiting van de trappen op het brugdek wordt herbekeken, waarbij o.a. de scheiding tussen het fiets- en voetgangersgedeelte duidelijk gemarkeerd wordt door de afwerking van het brugdek.
    • Het fiets- en voetgangersgedeelte worden ter hoogte van de aansluiting met de trap over een lengte van 5 meter van elkaar gescheiden door een borstwering. Ook zullen de twee gedeelten over het volledige brugdek visueel te onderscheiden zijn door belijning.
  • bij de uitwerking van de afwateringsinfrastructuur gevaarlijke oneffenheden (hoogteverschillen, kolken in berijdbare zone, …) worden vermeden die aanleiding kunnen geven tot een valpartij bij fietsers.
    • De goot zal vormgegeven worden met een zachte schuine zijde en binnen de schrikstrook zo dicht mogelijk bij de borstwering komen te liggen.
  • de inrichting, ter hoogte van de aansluiting met Donkweg, wordt herbekeken conform de principes (woonerfprincipes) van het Draaiboek Openbaar Domein (o.a. voetpaddoortrekking, fietsvriendelijke aansluiting op rijweg, … ) 
    • Het voetpad komende van de Kardelaan zal worden doorgetrokken richting de boogtrap. De aansluiting op de Donkweg gebeurt met een zachte helling.
  • ter hoogte van de westelijke aanlanding een functionele materialisatie van het voetpad doorloopt tot aan de trap. 
    • De materialisatie van het voetpad loopt door tot aan de luietrap richting de boogtrap.
  • de locatie en aansluiting van de fietshelling op het kruispunt Prinshoevestraat x Leerhoeklaan wordt herbekeken in overleg met SW/Publieke Ruimte en SW/MOB, rekening houdend met de zichtbaarheid, leesbaarheid en compactheid van de aansluiting. En minimale ingrepen worden uitgevoerd om de fietsaansluiting op het kruispunt te verbeteren.
    • De fietshelling wordt doorgetrokken zodat deze zo recht mogelijk aansluit op de Leerhoeklaan. Op het kruispunt worden de boordstenen ter hoogte van het fietspad vervangen door zachte hellingen en de kasseien worden deels vervangen door een egale betonnen ondergrond.
  • waar nodig (neerklapbare)verkeerspalen worden voorzien conform de richtlijnen voor paaltjes op fietspaden om te voorkomen dat voertuigen de brug op rijden.
    • Er wordt één neerklapbare paal voorzien ter hoogte van de aansluiting op de Donkweg en één bij de Prinshoeveweg. Deze komen centraal in het fietspad op een gemarkeerde plek. Aan weerszijden van het pad is er de mogelijkheid om permanente palen te plaatsen.
  • de splitsing van het fietspad ter hoogte van het kruispunt Leerhoeklaan voorzien wordt van een onderhoudsvriendelijke groene invulling.
    • Er is geen groene splitsing meer voorzien.
  • fietspad markeringen worden aangebracht op het tweerichtingsfietspad.
    • Op het tweerichtingsfietspad loopt een gestreepte middellijn. Bij de aansluitingen zijn er haaientanden en een volle middenlijn voorzien. 
  • de toegangsroute, in functie van onderhoudswerkzaamheden aan de wadi, wordt herbekeken
    • Onderhoudsvoertuigen hebben toegang tot de wadi via het fietspad.
  • de balustrade wordt voorzien van een anti-graffiti coating.
    • Wordt meegenomen in de uitvoering. 
  • de materialisatie van de schrikstrook herbekeken en aangelegd wordt met onderhoudsvriendelijke materialen.
    • Voor de materialisatie van de schrikstroken wordt standaardbestek 250, steenslagfundering van type IIA voorzien.
  • bij het aanleggen van de nutsleidingen rekening wordt gehouden met de wortelzone van de bestaande bomen.
    • Wordt meegenomen in de uitvoering. 

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010103 - Haventracé
2LMS010103M02874 - SWPR13539 Prinshoeveweg (Fietskruising L12 ter hoogte van Prinshoeveweg)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het definitief ontwerp goed voor een nieuwe fiets- en wandelbrug over L12 tussen Donk, F14 en Ekeren centrum in het district Ekeren.

Artikel 2

Het college keurt de unieke verantwoordingsnota en het verslag van de projectstuurgroep goed. 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SBDe nodige voorbereidingen treffen om de buitenopslag aan de Donkweg te verlaten voordat de werkzaamheden voor de brug in december 2024 beginnen.
Als alternatief voor de buitenopslag zullen de diensten van SB, in afwachting van de Technische Cluster Noord, tijdelijk gebruik maken van de volgende terreinen:
  • een zone van 500m² buitenopslag op de stelplaats SW Driehoekstraat 
  • de buitenopslag van de Dragonderstraat en lokaal 0.22
SW/MOBSamenwerkingsovereenkomst met Infrabel verder op te maken. 
Communicatie naar buurtbewoners te voeren. 
Rooilijn opmaken voor de nieuwe wegenis fiets- en wandelbrug.
Unieke verantwoordingsnota en definitief ontwerp ter kennisname voorleggen aan het districtscollege van Ekeren
AG VespaGesprekken opstarten met de huurder van de stadsgrond aan de Donkweg om de benodigde grond vrij te maken voor de realisatie van de nieuwe fiets- en voetgangersbrug.

Bijlagen

  • 20240404_13539_BT.pdf
  • 20240313_UVN_Fietsbrug Oude Landen.pdf
  • 20240313_UVN_Fietsbrug Oude Landen_Bijlage1_Grondplan.pdf
  • 20240313_UVN_Fietsbrug Oude Landen_Bijlage2_Langsprofiel.pdf
  • Visualisatie_Brug_ochtend.jpg
  • 20240327_UVN_Fietsbrug Oude Landen_PSG_verslag.pdf