Terug
Gepubliceerd op 29/04/2024

2024_CBS_03687 - Ondersteuningsproduct - Marketing en Communicatie. Reglement Stadsmarketingfonds. The Club - Antwerp Design Week. Toekenning en uitbetaling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/04/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_03687 - Ondersteuningsproduct - Marketing en Communicatie. Reglement Stadsmarketingfonds. The Club - Antwerp Design Week. Toekenning en uitbetaling - Goedkeuring 2024_CBS_03687 - Ondersteuningsproduct - Marketing en Communicatie. Reglement Stadsmarketingfonds. The Club - Antwerp Design Week. Toekenning en uitbetaling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 27 november 2015 (jaarnummer 9823) keurde het college de principes voor het uitbetalen van de toelagekredieten op exploitatie aan derden goed.

Op 19 december 2022 (jaarnummer 729) keurde de gemeenteraad de nieuwe versie van het reglement stadsmarketingfonds goed.

Op 27 november 2023 (jaarnummer 712) keurde de gemeenteraad de zevende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed. 

ADDV vzw (Antwerp Design and Decovalley) diende op 8 februari 2024 een aanvraag in voor een ondersteuning op basis van het reglement stadsmarketingfonds.

Juridische grond

Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.

Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).

Argumentatie

Van 2 tot 7 juni 2024 organiseert ADDV vzw de Antwerp Design Week voor bedrijven uit de design-, meubel- en decoratiesector. Uitvalsbasis is 'The Club' in de cruiseterminal van het Steen met een scenografische voorstelling van de 50 deelnemende bedrijven en young designers. De deelnemende bedrijven stellen hun deuren open verspreid over 25 locaties met events, workshops, lezingen, ... 

De gevraagde ondersteuning van ADDV vzw voor The Club - Antwerp Design Week van 2 tot 7 juni 2024 voldoet aan de voorwaarden van het reglement en wordt goedgekeurd.

  • ondersteuning van de stadsbrede merkstrategie: het is een zeer relevant evenement dat de stad Antwerpen als shoppingstad bij uitstek positioneert met heel wat lokale labels en merken;
  • ondersteuning bestuursakkoord:
  • de stad Antwerpen trekt heel wat creatieve ondernemers aan die vernieuwende pop-up concepten introduceren;
  • de stad Antwerpen promoot haar toeristische attractiepolen zoals mode/shopping, diamant, chocolade, culinaire en Bourgondische aard, kunst, cultuur en architectuur, ... De stad Antwerpen richt zich hierbij op relevante markten en regio's, zoals de naastliggende regio's en hoofdsteden, om naar de stad Antwerpen te trekken.
  • doelgroepen en sleutelthema's: Antwerp Design Week richt zich op nationale ondernemers (ongeveer de helft van de bezoekers) en internationale ondernemers, vooral uit de buurlanden. Het past binnen de sleutelthema's shopping en innovatieve businessstad;
  • bovenlokale uitstraling: zowel nationale als internationale bezoekers leren niet enkel de Antwerpse bedrijven kennen, maar worden via een city guide met verblijf-, horeca en shoppingtips enthousiast gemaakt om de stad Antwerpen beter te leren kennen. Het imago van de stad Antwerpen als hotspot voor design en maakindustrie wordt versterkt. Antwerp Design Week heeft de ambitie om te groeien van een B2B- naar een B2C-evenement en op die manier de stad Antwerpen naar analogie met Kopenhagen op de designkaart te zetten; 
  • vernieuwing: The Club is een nieuwigheid binnen Antwerp Design Week dat vorig jaar een eerste editie had. Concurrerende bedrijven laten samenwerken is vernieuwend en Antwerp Design Week biedt kansen aan Young Creatives;
  • samenwerking: verschillende concullega's bundelen hun krachten om samen meer economische impact te creëren in een sector in moeilijkheden. Voor de organisatie van Antwerp Design Week  wordt met tal van andere partijen samengewerkt zoals King George, Studio Delbart, Hoog Design, Entrr, Polestar, Antwerp tax, Elixir d'Anvers, Philips Biscuits, Niets.co, Manuport, ...;
  • haalbaarheid: de organisatie ADDV vzw heeft een groot draagvlak binnen de sector. Het is een goed gestructureerde organisatie.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de toekenning en uitbetaling van 10.000,00 EUR aan ADDV vzw, Scheldeweg 5, 2850 Boom, ondernemingsnummer 0786.656.142 goed.  

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiĆ«le aspecten als volgt: 

OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

ADDV vzw
Scheldeweg 5
2850 Boom
IBAN BE45 734060002589
ondernemingsnummer: 0786.656.142



10.000,00 EUR

Budgetplaats: 5314000000 
Budgetpositie: 6496800
Functiegebied: 2SBS060103A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: intern
Begrotingsprogramma: 2SA080119
Budgetperiode: 2400

4505164174