fase | actie | datum | jaarnummer |
Advies | Coördinatoroverleg Openbaar Domein | 3 juli 2023 | --- |
Projectdefinitie en concept | Goedkeuring districtscollege Antwerpen | 11 december 2023 | 692 |
Het districtscollege wil in de Graaf van Hoornestraat investeren in de inrichting van een leefbare en aangename straat met aandacht voor de verkeersveiligheid voor alle gebruikers. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht. Dit is vertaald in een projectdefinitie en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
Op 11 december 2023 (jaarnummer 692) keurde het districtscollege Antwerpen de projectdefinitie en het concept voor wegeniswerken in de Graaf van Hoornestraat goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Graaf van Hoornestraat is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
De Graaf van Hoornestraat is een buurtstraat. Dit is een woonstraat met iets hogere verkeersintensiteiten. Auto’s, fietsers en openbaar vervoer begeven zich hier in traag gemengd verkeer. Het deel tussen de Kasteelstraat en de Amerikalei heeft fietspaden en afslagstroken. Ter hoogte van de Leopold de Waelplaats is er horeca aanwezig. Tussen de Leopold de Waelplaats en de Kasteelstraat is er laanbeplanting in het voetpad van zuileiken (Quercus robur 'Fastigiate Koster‘).
Concept
Tussen de Kasteelstraat en de Amerikalei blijft het profiel met afslagstroken en fietspad behouden. Het fietspad richting de Leien wordt verhoogd aangelegd. Op het kruispunt met de Kasteelstraat komt een plateau.
Tussen de Kasteelstraat en de Leopold de Waelplaats wordt er een wegprofiel van 6.40m met fietssuggestiestroken voorzien en aan weerszijden parkeren. De bestaande bomen in de voetpaden worden waar mogelijk behouden en nieuwe bomen krijgen plaats in de parkeerstroken. Halverwege, waar in de huidige toestand rijbaankussens liggen, komt een plateau met extra fietsbeugels.
De “horeca-zone” ter hoogte van de Leopold de Waelplaats krijgt extra ruime voetpaden.
Mobiliteitsvoorwaarden
Puntsgewijze opsomming van randvoorwaarden met betrekking tot mobiliteit die in het aanvullende verkeersreglement (AVR) komen:
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 44 plaatsen in de bestaande toestand naar 38 plaatsen in de nieuwe toestand.
Binnen dit project wordt met het oog op verkeersveiligheid een verhoogd plateau geïmplementeerd. Bovendien zullen er nieuwe bomen worden geplant in de parkeerstrook, wat zorgt voor visuele vernauwing en tevens bijdraagt aan het creëren van een groenere omgeving.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Op basis van de bomentoets en rekening houdend met inritten, worden er 11 nieuwe medium bomen in de parkeerstrook en de terraszone geplaatst. De bestaande bomen in zeer slechte tot matige conditie worden verder onderzocht in functie van het nieuwe bomenrapport.
Om de groenbeleving en de kwaliteit van het verblijfsklimaat in de straat te verbeteren, zal er speciale aandacht worden besteed aan het creëren van ruimte voor medium bomen met een lange levensverwachting en het creëren van groenvolume.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken. De riolering wordt niet vervangen.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2400/5002500000/224/2ANT010506M01128/2AN090200 in 2024.
Het coördinatieoverleg openbaardomein geeft gunstig advies op de projectdefinitie en concept op voorwaarde dat:
in overleg met het districtsbestuur onderzocht wordt of het project kan uitgebreid worden met het kruispunt met de Leopold de Waelplaats, gezien de vele oversteekbewegingen van voetgangers en de verkeersveiligheid en leesbaarheid van een compactere aansluiting;
het voorontwerp wordt op basis van de nieuwe bomentoets en in samenwerking met SB/Groen verder uitgewerkt;
de locatie en aansluiting van het fietspad, en het mengen van de fietser op de rijweg, in overleg met SW/MOB verder uitgewerkt wordt;
de noodzaak en plaatsing van toezicht-camera’s, en bijhorende infrastructuur, verder onderzocht en uitgewerkt wordt;
het verplaatsen en/of supprimeren van verkeerslichten op het Kruispunt Amerikalei – Graaf Van Hoornestraat en dynamische borden wordt afgestemd met SW/BO/Verkeerstechniek en SW/MOB;
in de objectenstrook (o.a. thv de bushalte) voldoende fietsenstalling, zitmeubilair en dropzones voor deelmobiliteit in het voorontwerp voorzien worden;
voldoende loopruimte wordt voorzien voor voetgangers (o.a. ter hoogte van de terraszones) en hiermee ook rekening te houden bij het uitwerken van het terrasplan;
onderzocht wordt of de voorziene boomvakken nog structureel vergroot kunnen worden.
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept van 11 december 2023 voor de wegeniswerken in de Graaf van Hoornestraat, district Antwerpen, op voorwaarde dat alle bestaande bomen, met uitzondering van diegene in slechte conditie, behouden blijven.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.