Terug
Gepubliceerd op 29/04/2024

2024_CBS_03541 - Omgevingsvergunning - OMV_2023139772. Bredabaan 974. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/04/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_03541 - Omgevingsvergunning - OMV_2023139772. Bredabaan 974. District Merksem - Goedkeuring 2024_CBS_03541 - Omgevingsvergunning - OMV_2023139772. Bredabaan 974. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023139772

Gegevens van de aanvrager:

BV Allego België met als adres Schaliënhoevedreef 20T te 2800 Mechelen en NV RETAIL ESTATES met als adres Industrielaan 6 te 1740 Ternat

Ligging van het project:

Bredabaan 974 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 41 sectie B nr. 85W5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen laadinfrastructuur

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          05/05/2011 : vergunning Deputatie (3473#10746) voor het afbreken en verbouwen van een handelsruimte en aanleg van een parking.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • parking winkelcomplex;

-          inrichting:

  • parkeerplaatsen in klinkers.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • parking winkelcomplex met laadinfrastructuur;

-          bouwvolume:

  • middenspanningscabine van 1 bouwlaag met plat dak;

-          gevelafwerking:

  • crepi in mosgroene kleur;

-          inrichting:

  • verharding in waterdoorlatende klinkers.

Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen laadinfrastructuur;

  • middenspanningscabine;
  • 4 laders;
  • verharding rond de middenspanningscabine en ter hoogte van de lader;
  • kabeltracé.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen

6 maart 2024

25 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

6 maart 2024

18 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

6 maart 2024

12 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

6 maart 2024

25 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

6 maart 2024

5 april 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard, (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend(e) punt(en):

  • Een infiltratiekrat met een volume van ca. 1 m3 wordt voorzien op een diepte van 1 m.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het perceel waarop de aanvraag betrekking heeft ligt in een zone voor ambachtelijke bedrijven en kmo’s. De inplanting van de middenspanningscabine is voorzien op de vergunde parking bij een winkelcomplex langs de Bredabaan.

Er werd advies ingewonnen bij de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing – business en innovatie. Volgens de dienst past de laadinfrastructuur binnen de verduurzaming van de mobiliteit in functie van de realisatie van de klimaatdoelstellingen en adviseert gunstig.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Visueel-vormelijke elementen

Voorliggende aanvraag betreft het plaatsen van een middenspanningscabine op 3 vergunde parkeerplaatsen. Door het voorzien van een haag rondom de cabine wordt ze aan het zicht onttrokken vanop het openbaar domein en heeft dit geen onaanvaardbare impact.

De laders nemen eveneens de plaats in van 3 vergunde parkeerplaatsen. Achter de laders worden struiken aangeplant. Als voorwaarde wordt opgenomen deze zone voor struiken volledig te ontharden zodat de planten in volle grond kunnen groeien.

Het kabeltracé van middenspanningscabine naar de laders wordt op een diepte van 0,60 m voorzien.

De inplanting gebeurt binnen een vergunde parking en is in deze context inpasbaar. Schaal en ruimtegebruik zijn gunstig.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Voor voorliggende aanvraag werd het advies ingewonnen van het Agentschap Wegen en Verkeer en de Brandweer. Beide diensten adviseren voorliggende aanvraag voorwaardelijk gunstig, maar het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is in feite een gunstig advies, waardoor enkel de voorwaarden van de Brandweer opgenomen kunnen worden.

De stedelijke dienst Milieuvergunningen merkt op dat als een bronbemaling noodzakelijk blijkt te zijn voor het plaatsen van de middenspanningscabine een melding moet worden ingediend of een vergunning moet worden aangevraagd.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

In voorliggende aanvraag wordt een infiltratiekrat voorzien van 1 m³ op een diepte van 1 m. Omdat de GSV Hemelwater inzet op afwateren in een onverharde zone op eigen terrein kan geen afwijking op dit voorschrift worden toegestaan. De cabine heeft een dakoppervlakte van 14 m² waardoor volgens de GSV Hemelwater slechts ¼ van 14 m² onverhard moet aangelegd worden waar het regenwater in volle grond kan infiltreren. Als voorwaarde wordt aan deze vergunning opgenomen 3,5 m² volle grond te voorzien aan de achterkant van de cabine.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

  

De aanvraag betreft het plaatsen van drie ultrasnelladers en één traaglader voor elektrische wagens op de bestaande parking van Retail Estates op privaat terrein gelegen aan Bredabaan 964 in Merksem. De parking hoort bij verschillende handelszaken op de Bredabaan en is publiek toegankelijk. 

 Het gaat niet over een uitbreiding of functiewijziging waardoor de parkeerparagraaf niet van toepassing is. 

De bestaande parking wordt heringericht voor het integreren van een laadstation met publieke laadpalen.

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De struiken ter hoogte van de laders moeten aangeplant worden in volle grond. 

3. De verharding achteraan de cabine moet verwijderd worden zodat het regenwater, afkomstig van het dakoppervlak van de cabine, in minstens 3,5 m² volle grond op eigen terrein kan infiltreren.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 februari 2024

Volledig en ontvankelijk

6 maart 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 mei 2024

Verslag GOA

15 april 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De struiken ter hoogte van de laders moeten aangeplant worden in volle grond.

3. De verharding achteraan de cabine moet verwijderd worden zodat het regenwater, afkomstig van het dakoppervlak van de cabine, in minstens 3,5 m² volle grond op eigen terrein kan infiltreren.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.